Benzine toevoer wil niet

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi,

Na de injectors schoon gemaakt te hebben en injector cleaner en een tank of 10 leeg gereden te hebben.
Ik heb wat issues met de benzine toevoer.
Dan ga je al snel het benzine filter wisselen.

En toen dacht ik wacht es misschien trekt de benzine tank vacuüm? Dat klopt wel want in begin houd de motor niet in maar later weer wel.

Enfin beide slangetjes van de tank ontluchten goed zowel richting de tank als richting onder de motor.

Toen de benzine pomp maar eens wisselen.
Ehhh dat ging niet helemaal goed want nu loopt ie helemaal niet meer.
Dat zat em in het feit dat de nieuwe pomp niet goed was.
Er zat namelijk niet een veertje met goed balletje in dus kon er geen druk op gebouwd worden.

Nu vertrouw ik die snel koppelingen onder de tank niet meer.. heeft iemand daar slechte ervaringen mee gehad?
Ik merk wel dat ze soms moeilijk weer sluiten.
Bij Till nieuwe o ringen besteld en tja blijft behelpen.

De slangen onder de tank zitten niet klem of geknikt dus veel meer kan het niet zijn.

Of het zijn de snelkoppelingen of die druk regelaar die in ergens onder de accu zit?

De R1150RT is een twinspark van 2003 met 15.000 km
(Waarschijnlijk ben ik besodemieterd door iemand die er een nieuwe teller heeft in gezet!) enfin zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Als ik de motor zo op het oog beoordeel dan zie ik 60.000 KMS wat laag is voor wat zo een fiets kan.

Enfin zie ik wat over het hoofd?

O ja de elektrische aansluitingen:
Alarm systeem er tussenuit gehaald.
Stekker van de tank is schoon gemaakt
Spanning direct op bruin en groen laat de benzine pomp goed draaien.

Wie o wie heeft met dit bijltje vaker gehakt?

Zit ook er aan te denken om de snelkoppelingen weg te laten en nieuwe slangen te monteren net zoals het Amerikaanse model.

(Ontsteking is nieuw heb goede vonk, nieuwe kabels, nieuwe bobines enz)

Zo hé hé dat is de status quo.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Rebel »

Hoi
Als ik het lees heb ik eigenlijk eerst nog 2 vragen;
1. had je hetzelfde probleem ook al voor je de injectoren schoongemaakt hebt?
2. Hoe heb je de injectoren schoongemaakt ?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi,

Ja probleem was er al.

Er komt overigens gewoon benzine uit de injectoren.
Maar de aanleiding was dat de motor inhoud.
Je voelt dus dat ie benzine te kort komt en dan opeens in een fractie van een seconde gaat het weer een korte tijd goed om vervolgens weer te gaan inhouden.

Injectors schoon gemaakt met injector cleaning niet met ultrasoon ofzoiets.

Door het pulserende gedrag en verder ook omdat als de motor even uit heeft gestaan het euvel weer weg was zat ik eerst op het spoor dat het elektrisch een probleem was.

Deels was het ook een probleem van de connector en de door BMW ingebouwde alarm installatie.
Ben blij dat het alarm eruit is en snap ook niet hoe men ooit zo beroerd deze installatie hebben kunnen inbouwen.
Veel te veel bedrading dat van voor naar achter loopt via hele dunne draadjes met veel spanningsvol, EMC problemen en allerlei spul wat bekneld zit onder de tank.
Nog niet eerder zulk knoeiwerk gezien. Enfin dat hoofdstuk alarm is nu in elk geval afgerond.

Ik heb gemeend dit te moeten plaatsen in het forum omdat meer mensen klagen over slecht lopen, slecht starten en dit heeft soms ook betrekking op de benzine toevoer.

Omdat de benzine druk zo veel varieert zijn er mensen die met te vette bougies rijden terwijl anderen weer rond rijden met een te schrale verbranding.
Een van de veroorzakers zou wel eens die “handige snelkoppelingen” kunnen zijn die in Amerika er niet in zitten.

Graag uw kennis delen.

Groeten Ron
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Baird »

Snelkoppelingen: enige probleem is dat de plastic male varianten afbreken, verder prima spul, vervangen door metalen versies. O-ringen licht invetten met vaseline vóór montage en moeten wel 'klikken' bij montage!
Ontluchting/water afvoer slangen : Gaan ook dóór de tank en kunnen daar roestig worden op de aansluitingent, tank er, af slangen losmaken, ontroesten etc .
Brandstofdrukregelaar: simpel ding, openmaken en mogelijk schoonmaken
Brandstoffilter: vervangen
Gaskabels: als die rot zijn krijg je ook het effect van inhouden, stotteren, slecht oppakken
Gaskabel box: idem, schoonhouden en licht invetten
Gasklephuizen: kan vanales aan zijn: vervuiling en slijtage
Gasklep aanslagschroefjes: Zitten die nog op de gemarkeerde postie? Afblijven tenzij je HEEL goed weet wat je aan het doen bent ( en dat zijn er maar weinig)
TPS: spanning meten in de diverse standen
Zekering 5: Throttle positie inleren

misschien nog meer maar dat komt dan wel weer
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Baird schreef: 19 apr 2020, 09:49 Snelkoppelingen: enige probleem is dat de plastic male varianten afbreken, verder prima spul, vervangen door metalen versies. O-ringen licht invetten met vaseline vóór montage en moeten wel 'klikken' bij montage!
Ontluchting/water afvoer slangen : Gaan ook dóór de tank en kunnen daar roestig worden op de aansluitingent, tank er, af slangen losmaken, ontroesten etc .
Brandstofdrukregelaar: simpel ding, openmaken en mogelijk schoonmaken
Brandstoffilter: vervangen
Gaskabels: als die rot zijn krijg je ook het effect van inhouden, stotteren, slecht oppakken
Gaskabel box: idem, schoonhouden en licht invetten
Gasklephuizen: kan vanales aan zijn: vervuiling en slijtage
Gasklep aanslagschroefjes: Zitten die nog op de gemarkeerde postie? Afblijven tenzij je HEEL goed weet wat je aan het doen bent ( en dat zijn er maar weinig)
TPS: spanning meten in de diverse standen
Zekering 5: Throttle positie inleren

misschien nog meer maar dat komt dan wel weer
Hi Baird,

Bedankt voor je reactie, ik ga de boel opnieuw opbouwen op basis van jouw ervaring.
Bij mij zitten er nu de plastic snelkoppelingen erin, de ontluchtingslang toont waar deze de tank in gaat wat roest. Zal deze ontroesten en opnieuw aansluiten.
Benzine filter staat in de goede richting en is net vervangen. De drukregelaar zal ik eens uitbouwen.
Volgens moet eerst de tank eraf, accu met accubak eruit en dan de gaskabels met verdeler eruit. Op dat moment moet de benzinedrukregelaar wel toegangkelijk zijn.

Enfin mocht dat het probleem niet zijn dan kan een onderhoudsbeurt na 17 jaar ook wel zijn nut hebben.

Met een TLC krijg je op termijn altijd weer terug betaald in de vorm van een stukje betrouwbaarheid.

Ik laat even weten of dit het probleem heeft opgelost.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Baird »

Succes maar wat is een TLC? _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
beckysmile

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door beckysmile »

Tenderness, love, care,

hangt samen met RTFM :D

Succes, Aad
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door EileRT »

En weer wat geleerd. Ik wist het ook niet, maar kan mij er alles bij voorstellen.

Het zal niet alleen RTFM zijn. De één schrijft TLC met hoofdletters en de ander met kleine letters! ;) :D
Baird schreef: 20 apr 2020, 00:06 Succes maar wat is een TLC? _001
beckysmile schreef: 20 apr 2020, 10:50 Tenderness, love, care,

hangt samen met RTFM :D
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi TLC, RTFM en een dosis doorzettingsvermogen heb je zeker nodig voor deze klus.
Dacht eerst even: hup accu eruit en dan kom ik er zo bij.
Nee niks hoor, de ABS moet er dan ook uit.
Toen dacht ik laat ik toch eens op YouTube kijken of ik daar nog een filmpje kan kijken over de FPR 😎 (Fuel Pressure Regulator) en ja hoor
https://m.youtube.com/watch?v=5fLpaMBiZ1A#
Enfin tot mijn grote schrik mag je nog veel meer loshalen.
Achterwiel los, en achterkant omhoog.
En dat alles om je drukregelaar te bereiken... (FPR).

😳 het zou een 5 minuten klusje kunnen zijn... maar nee hoor het is een BMW.

Enfin even kijken of ik niet iets handigers kan bedenken.

Groeten Ronald
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi,

Ondanks wat die man zei op die YouTube video kon je dus wel bij de FPR komen. De ABS lichten, 2 rubber slangetjes erop zodat de remleidingen niet leeg lopen. En wat geklooi om de gaskabels / chokekabel los te halen en hopla de accubak met gasverdeel blok ligt eruit.

Zover ging dat nog redelijk.
Maarrrrrrr toen even het klipje eraf (de borgklip van de FPR) en met een tang trekken aan de FPR.
Pfff dat ding zat loeivast. Nog even harder trekken en ja hoor het ding breekt af 😥. Het plastic is zo hard geworden dan het afbrak op de aftakking naar de linker cylinder.

Dus nu maar gelijk wat nieuw spul bestellen. Hopenlijk is het spul leverbaar. Overgens zat er geen meuk in, het onderdeel (FPR) ziet er optisch goed uit, dwz het glimt 🧐.
Dat zegt natuurlijk niks maar goed.

Denk dat ik gelijk maar wat kabels ga vervangen en de accubak ga stralen. Als alles er netjes uit ziet monteert dat ook prettiger.

De ABS moet nu ook gelijk geflushed worden.
Dus als die weer gaat lopen is er een hoop preventief onderhoud gedaan.

Enfin het ging niet helemaal goed maar ben toch bij de bestemming aangekomen.
Het opbouwen kan weer beginnen maar eerst onderdelen bestellen.

Wie heeft er nog tips voor waar ik gaskabels kan bestellen?
De FPR is vast en zeker een BMW stop of heeft iemand hier andere onderdelen gemonteerd? Andere tips ook welcom.

Groeten Ronald
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi,

Na de kater van vanmiddag verwerkt te hebben ben ik even wezen kijken wat de nieuwe onderdelen gaan kosten.
Enfin nieuw BMW: schat ca 300 euro voor alles.
Of plan B: eBay. Ik vond het hele spul incl snelkoppelingen en injectoren voor 75 euro incl verzendkosten.

Dat leek mij een prima optie omdat ik dan gelijk een setje injectoren erbij krijg en wie weet zijn ze wel in goede staat.

Verder nog even gekeken hoe dit zelfde spul er bij een 1200 en 1250 eruit ziet. De 1250 gebruikt een iets andere setup waar zelfs de brandstofdruk gemeten word door een sensor. Super handig voor diagnostiek.

Enfin het gaat weer goed komen (hij spreekt zich zelf moed in 🤪)

Groeten Ronald.

O ja graag nog even jullie tips voor de gaskabels.
Langs gaan bij de brommer man? En zelf wat fabrieken?
Of ...
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Baird »

Heb hier nog een gloednieuwe 'çhoke'-kabel liggen en mag weg voor een zacht prijsje, de rest bij de Hobbyist bestellen, koppeling is hydraulisch dus daar heb je alleen een ontluchtingsnippel voor nodig.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Top, ik stuur je even een privé bericht.

Groeten Ronald
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi

Ik heb een theorie waarom de benzine toevoer slecht kan zijn. Hoor het even aan en reageer dan.

De 2 ontluchtingsklep slangetjes die samen met de benzine toevoer en afvoer beneden in de tank zitten zijn denk ik de boosdoener.

Let op als deze aansluitingen in de tank niet goed afsluiten of de slang is poreus dan gaat er benzine staan in deze slangen en daardoor ontstaat er een vacuüm in de tank.
Vacuüm slot zorgt ervoor dat de pomp slecht kan aanzuigen en dus minder benzine naar de motor.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Baird »

Ronald schreef: 21 apr 2020, 18:48 Hi

Ik heb een theorie waarom de benzine toevoer slecht kan zijn. Hoor het even aan en reageer dan.

De 2 ontluchtingsklep slangetjes die samen met de benzine toevoer en afvoer beneden in de tank zitten zijn denk ik de boosdoener.

Let op als deze aansluitingen in de tank niet goed afsluiten of de slang is poreus dan gaat er benzine staan in deze slangen en daardoor ontstaat er een vacuüm in de tank.
Vacuüm slot zorgt ervoor dat de pomp slecht kan aanzuigen en dus minder benzine naar de motor.

Groeten Ronald
Dan zou er ook constant benzine uit moeten lopen op straat via de uiteinden van die slangetjes toch.

Bij mij waren ze roestig en heb ze schoon geborsteld/geschuurd/ge-WD40/kruipolie etc totdat ze goed open waren. Regel wel wat kleine roestvaststalen slangklemmetjes om de slangen en je filter weer vast te zetten, is handiger dan die knijpdingen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

Als vacuum het probleem zou zijn, test dan even met geopende tankdop, als er dan nog vacuum is ...

Groet Tom
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

TomDujardin schreef: 22 apr 2020, 16:40 Als vacuum het probleem zou zijn, test dan even met geopende tankdop, als er dan nog vacuum is ...
Ja dat is zo, het gekke is er zit een piepklein gaatje in de rand bij de tankdop. Dus als ik stop en de tankdop open doe is het druk verschil al verdwenen.

Het benzine lekken via de slangetjes:
Ja als die slangen goed lek zijn dan loopt je tank zo leeg...
Maar voor dat dat gebeurd zijn ze eerst poreus en stinkt het naar benzine.

Overigens : Het ruikt wel altijd naar benzine in mijn schuur. Dus heb ik de tank voorzien van nieuwe rubbers.
Sommige waren helemaal verlept en wit uitgeslagen.
Dus al die verhalen dat de BMW ethanol bestendig is neem ik met een korreltje zout.

Ik heb dus een van die ventilatie gaten door geprikt daar zat iets in.

De samengeknepen ringetjes: ik heb de originele tang daarvoor die was iets van een tientje. Het probleem met de slangklemmen is dat die voor die 2 kleine ventilatie slangen te dicht bij de rand zitten. Momenteel zijn de slangklemmen nog niet van RVS maar dat moet wel.
Dus dat ga ik nog doen voordat ik de tank monteer.
De tank is nu bijna leeg. Het laatste restje benzine is er lastig uit te krijgen.

Benzinepomp: die komt bij Till of Tills vandaan uit Duitsland. Ik heb gekozen voor de Bosch pomp. Dat is een betere versie dan de standaard benzine pomp.
Ook kan je de stekker mooi van te voren bedraden.

groen is plus, bruin is de min.
Je hebt wel een stukje teflon draad nodig voor de min want het bestaande stukje is te kort. De groene draad is wel lang genoeg.

Het nadeel van de BMW of die goedkope pomp is dat de overdruk veer met balletje er makkelijk uit kan schieten als je de elektra vast zet met die schroefjes.
Bij de bosch heb je dat probleem niet.

Enfin de tank is lastiger dan je denkt !
Doe het zelf maar eens 😀

Groet Ronald
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Baird »

Dat kleine gaatje in de rand is de afvoer voor gemorste benzine en regenwater dat langs de dop loopt. De beluchting van de tank zit binnen in de tank in een safety valve en daar gaat de andere slang heen. No 6 op het plaatje als ik me goed herinner.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=16_0449
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Baird schreef: 22 apr 2020, 20:56 Dat kleine gaatje in de rand is de afvoer voor gemorste benzine en regenwater dat langs de dop loopt. De beluchting van de tank zit binnen in de tank in een safety valve en daar gaat de andere slang heen. No 6 op het plaatje als ik me goed herinner.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=16_0449
Ahh ik zie nu waar de zogenaamde purge valve zit (zo noemen ze de ontluchtingsklep in het elektrische schema).
Het kleine gaatje wat ik bedoel gaat naar het binnenste van de tank. Water 🥶 of gemorste benzine kan terug in de tank. Het is nog geen 1 mm. Merkwaardig dat dit origineel is. Zal eens opletten of andere motoren dat ook hebben.

Ja nu ik de purge valve gevonden heb kan ik ook controleren of de bedrading er nog aan zit en of de klep het überhaupt (Duits) wel doet.

Na demonteren van de imbus boutjes rond de tankdop kan je de purge valve (ontluchtingsklep) eruit halen.
Dit is de ontluchtingsklep de open moet staan als de
Motor loopt en dicht moet zijn als de motor uit/ geparkeerd staat.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Baird »

Ronald schreef: 23 apr 2020, 04:34
Baird schreef: 22 apr 2020, 20:56 Dat kleine gaatje in de rand is de afvoer voor gemorste benzine en regenwater dat langs de dop loopt. De beluchting van de tank zit binnen in de tank in een safety valve en daar gaat de andere slang heen. No 6 op het plaatje als ik me goed herinner.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=16_0449
Ahh ik zie nu waar de zogenaamde purge valve zit (zo noemen ze de ontluchtingsklep in het elektrische schema).
Het kleine gaatje wat ik bedoel gaat naar het binnenste van de tank. Water 🥶 of gemorste benzine kan terug in de tank. Het is nog geen 1 mm. Merkwaardig dat dit origineel is. Zal eens opletten of andere motoren dat ook hebben.

Ja nu ik de purge valve gevonden heb kan ik ook controleren of de bedrading er nog aan zit en of de klep het überhaupt (Duits) wel doet.

Na demonteren van de imbus boutjes rond de tankdop kan je de purge valve (ontluchtingsklep) eruit halen.
Dit is de ontluchtingsklep de open moet staan als de
Motor loopt en dicht moet zijn als de motor uit/ geparkeerd staat.

Groeten Ronald
Hmm, niet helemaal correct: het kleine gaatje gaat in je tank,om daar over te gaan in een rubbel slang die naar het deksel gaat waar je pomp op zit om vervolgens via de volgende rubber slang op straat uit te komen, dus de gelekte benzine of regenwater komt zeker niet in je tank :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi Bert, bedankt voor deze uitleg, klinkt aannemelijk.

De 2 slangen in de tank die naar boven gaan hangen ook permanent in de benzine. Echt bestendig tegen E10 zijn deze volgens mij niet.

Tegenwoordig heb je allerlei brandstof slangen die E10 of zelfs E85 zijn maar dat is meestal alleen de binnenkant.
Na veel zoeken vond ik wel een rubberslang geschikt voor E10 en in-tank (dus ook buitenzijde bestendig tegen benzine) maar die waren alleen met inwendig 8mm.
Veel te groot dus.

Het alternatief is volgens mij PTFE (teflon) dat zou bestendig zijn tegen zelfs E85 en nog veel meer
Chemicaliën. Dus komen er 2 teflon slangetjes in.

Bij de benzine pomp het zelfde probleem maar dat laat ik zo als het is. Bij BMW bonejard (je weet wel wie ik bedoel) in USA hebben ze ook voor dat kleine bochtje bij het benzine filter een PTFE oplossing.

Enfin zo probeer ik dus de brommer aan te passen aan die E10 meuk. Volgens mij heeft men niet door dat hierdoor allerlei problemen ontstaan en het verbaast me helemaal niet dat sommige voertuigen ook afbranden. Tunnelvisie van de mileu groep (voor methyl moet je gewassen groeien, daar heb je grond voor nodig, en dus bomen kappen (in regenwouden) dus is net zo slecht.
Benzine dampen geven meer broei en laten auto’s korter mee gaan en dus moet er sneller een nieuwe gekocht worden (slecht voor mileu). in Duitsland gelukkig wel E5/95. E5-98 is niet goed verbrand te rijk en dus weer slechter voor mileu. Enfin door de keuze e98 in NL tanken of E95 in Duitsland is het verschil nu bijna 50 euro cent per liter. Dus betalen we gewoon de accijns in Duitsland.

Zo komt het allemaal toch goed 😊.

Groeten Ronald

Genoeg provocatie?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag on topic blijven over de benzine toevoer. Ik begrijp dat in het verlengde daarvan men al snel wil overstappen naar de discussie over welke benzine het beste in de motor kan. Daar hebben we het recentelijk in een aantal topics ook al over gehad:

viewtopic.php?p=155981#p155981 en viewtopic.php?f=1&t=15840

Ronald schreef: 24 apr 2020, 20:35Enfin zo probeer ik dus de brommer aan te passen aan die E10 meuk. Volgens mij heeft men niet door dat hierdoor allerlei problemen ontstaan en het verbaast me helemaal niet dat sommige voertuigen ook afbranden. Tunnelvisie van de mileu groep (voor methyl moet je gewassen groeien, daar heb je grond voor nodig, en dus bomen kappen (in regenwouden) dus is net zo slecht.
Benzine dampen geven meer broei en laten auto’s korter mee gaan en dus moet er sneller een nieuwe gekocht worden (slecht voor mileu). in Duitsland gelukkig wel E5/95. E5-98 is niet goed verbrand te rijk en dus weer slechter voor mileu. Enfin door de keuze e98 in NL tanken of E95 in Duitsland is het verschil nu bijna 50 euro cent per liter. Dus betalen we gewoon de accijns in Duitsland.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hallo Forum beheerder,

E10 zou wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor deze problemen. Het opvreten van rubbers en corrosie is bekend fenomeen en dient zeker ook genoemd te worden.
Maar desgewenst haal je wat woorden weg uit vorige post van mij om het helemaal strak te houden dat is verder geen issue.

Heb toch maar besloten om de 2 leidingen die in de tank zitten te vervangen voor origineel BMW spul. Al zou een betere PTFE leiding zeker geen kwaad kunnen mijns inziens.

Het hele project Tank met bij behorende benzine pomp doet ogenschijnlijk simpel aan maar zit vol met valkuilen.

Anyway ik heb de benzine druk regelaar die onder de accubak zit nu vervangen. Er zat wat meuk in het huis waar dat ding in zit en alles is nu weer fris.
Let op er zitten 2 O-ringen op de nieuwe benzine druk regelaar die zitten op een nieuwe die hoef je er niet bij te bestellen.

De 1150 is een motor die al redelijk op leeftijd is dus kan het echt geen kwaad om goed onderhoud te plegen met alles waar benzine in opgeslagen zit of doorheen loopt.

Tnx groeten Ronald
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door EileRT »

Geen probleem Ronald. Mijn vraag om on topic te blijven is omdat ik op deze plek niet weer dezelfde discussies over brandstof wil welke laatst uitgebreid gevoerd zijn. Als je de aangegeven linkjes van deze topics even doorleest weet je meer.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi

Alles zit erin.
Gebruikte slangen:
Carburateur winkel (internet)
E100 5.5mm intern 10mm extern 50bar scheurdruk.
Gebruikt voor naar injector.

BMW slangen drukloos (Tills ) 1,5m nodig voor 2 slangen.
ID=5mm OD=10mm. Deze slangen hangen in de tank in de
Benzine en moeten BMW spec hebben.

benzinepomp: Tills heb de bosch gekozen. Veel beter dan die goedkope 50euro pomp (het veertje en kogeltje schoot er uit bij montage).

Klemringen: IQ parts. Een oor klemringen met RVS binnenring. Bestel voldoende opties diameter en min 10 stuks elk dat kost ca 50ct per stuk via deze groothandel.
Veel goedkoper dan precies voldoende via Tills of BMW.

Overigens de BMW klemmen op de drukloze slangen in de tank zijn verkeerd gekozen: ze beschadigen de slang en deze lost op. Gevolg hij begint te rotten en het stinkt naar benzine in de ruimte waar de moto staat.

Enfin misschien gelijk een goed idee om ook het tankdop rubber en de rubber O ringen (die grote) zie www.tills.de te vervangen. Wel zo veilig.

De snelkoppelingen? Laat ze helemaal weg zoals USA versie of vervang ze voor de metalen versie. Ook bij Tills.
Of anders voor een koopje bij de carburateur winkel origineel.

Het resultaat: alles nu weer reukloos en de
Moto start na 1 keer op de knop. Want de benzine druk staat er gelijk en de benzine vernevelt nu optimaal.

Tip: bestel ook even de injector rubbers

Geen goedkoop klusje. Wel een verstandige keuze want rubber verouderd en benzine is een brandbaar goedje.

Groeten Ronald
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Benzine toevoer wil niet

Ongelezen bericht door Ronald »

benzinepomp: Tills heb de bosch gekozen. Veel beter dan die goedkope 50euro pomp (het veertje en kogeltje schoot er uit bij montage).

Klemringen: IQ parts. Een oor klemringen met RVS binnenring. Bestel voldoende opties diameter en min 10 stuks elk dat kost ca 50ct per stuk via deze groothandel.
Veel goedkoper dan precies voldoende via Tills of BMW.

Overigens de BMW klemmen op de drukloze slangen in de tank zijn verkeerd gekozen: ze beschadigen de slang en deze lost op. Gevolg hij begint te rotten en het stinkt naar benzine in de ruimte waar de moto staat.

Enfin misschien gelijk een goed idee om ook het tankdop rubber en de rubber O ringen (die grote) zie www.tills.de te vervangen. Wel zo veilig.

De snelkoppelingen? Laat ze helemaal weg zoals USA versie of vervang ze voor de metalen versie. Ook bij Tills.
Of anders voor een koopje bij de carburateur winkel origineel.

Het resultaat: alles nu weer reukloos en de
Moto start na 1 keer op de knop. Want de benzine druk staat er gelijk en de benzine vernevelt nu optimaal.

Tip: bestel ook even de injector rubbers

Geen goedkoop klusje. Wel een verstandige keuze want rubber verouderd en benzine is een brandbaar goedje.

Groeten Ronald
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”