stellen kleppen r1200gs lc

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
pietermich
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2020, 22:19
Type: R1200RT/LC
Land: be
Woonplaats of omgeving: 2400

stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door pietermich »

Hallo,
Ik heb sinds kort een r1200gs lc uit 2013 met90.000 km.
Deze heb ik niet te duur betaald echter hij tikt redelijk hard in de 2 cilinders
Na het verwijderen van de nodige zaken heb ik de kleppen gecontroleerd.
Bij deze watergekoelde motoren worden de kleppen door een caliper ingedrukt dewelke op hun beurt door de nokkenassen ingedrukt worden.
Mijn vraag nu: waartussen wordt de klepspeling gecontroleerd?
1) tussen de klep en de caliper
2) tussen de caliper en de nokkenas
Bij punt 1 is er 0.05mm speling meer (ong) dan meting ts punt 2. Beetje raar maar het is effectief zo
Logischer wijs zou ik denken dat het meten dient te gebeuren tussen 1) (zoals alle andere motoren die ik ken, echter deze plaats is niet toegankelijk voor 1 inlaatklep. De overige kleppen zijn perfect toegankelijk.
Bij mijn motor valt bij het meten tussen 2) de speling net binnen de klepspelingtoleranties, bij meting ts 1) dus buiten toleranties, wat het geluid zou kunnen verklaren.
Bijkomend ga ik ook de kettingspanners vervangen. Bij het manueel draaien van het wiel kom ik tot de conclusie op een welbepaalde positie de distributieketting aan de bovenkant los hangt. De kettingspanner zit langs de onderkant en deze houdt de onderkant strak. De bovenkant hangt niet altijd los, enkel in een welbepaalde positie/ stand van de nokkenassen. Misschien is dit normaal (echter dit kan ook klepperen en lawaai maken...) maar na 90d km zal de veerspanning van de spanner wel wat verminderd zijn....
En zoals het er nu voorstaat heb ik nog geen oorzaak dus hoop ik dat de distributieketting spanners al wat relaas brengen...'t zal zeker geen kwaad kunnen.
Dus...
Waar moet de klepspeling gemeten worden?
Alvast bedankt allen voor het meedenken
mvg
Pieter
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb op het forum meerdere opmerkingen met oplossingen gelezen over dit probleem.
Had iets te maken met schoteltjes die los kwamen van klep geleiders en door een ander type te vervangen waren.
Klep speling wordt altijd gemeten op de klep. De naam zegt het al.
De ketting spanners (eigenlijk maar 1) kunnen stuk gaan. 1 zit er aan de onderzijde, die krijgt genoeg olie, en de ander zit aan de boven zijde. Die laatste krijgt pas wat olie als alles draait en geeft hierdoor wel vaker problemen. Ook dit is eerder behandeld. Ik zou even zoeken op het forum want ik denk dat jouw vragen met de oplossingen terug te vinden zijn.
pietermich
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2020, 22:19
Type: R1200RT/LC
Land: be
Woonplaats of omgeving: 2400

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door pietermich »

hey,
Bij de lc versie zitten aan beide kanten de spanner beneden. niet het probleem dus van niet gesmeerd worden van de kettingspanner. Hetgeen je wel ziet is dat de veerspanning van de spanner verminderd na veelgebruik. Daarom is het volgens mij niet slecht na ruwweg 100d km deze te vervangen.
Ik heb het forum al goed doorbladerd, er zijn veel oplossingen voor ratelende r1150 en r1200 lucht gekoeld, maar de situatie van het blok r1200 liquid cooled is totaal anders. Het bloktype K50 heeft zo zijn eigen methodes en problemen tov zijn voorgangers, en hiervan vind ik minder op het forum. Vandaar mijn vraag.
Ik heb ondertussen contact gehad met de bmw dealer daar ik de spanners moest bestellen.
Deze meldde me dat de speling moet gemeten worden tussen de caliper en de nokkenas. Niet dus tussen de klep en de caliper.
Logisch daar 1 van de 4 kleppen niet rechtstreeks op de klep kan gemeten worden. maar anders dan bij de overige motoren die ik al gezien heb.
Het lossen schoteltjes op de klep is ook bij mij niet het geval. Dit is ook vooral bij de voorgaande types.
Dat er een verschil tussen beide locaties van meten is, verklaar ik aan de vormen van de meetvlakken.
Nu hopen dat het geratel mindert, anders moet ik mijn kleppen toch iets strakker afstellen
grts
P
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik zie veel voorbij komen en dacht de oplossing dus gezien te hebben. Dat het bij de water gekoelde blokken dus net weer anders zit wist ik niet.
Dat ze problemen hadden met de losse schoteltjes had ik ook voorbij zien komen. Maar dat ze dit bij BMW al veranderd hadden was mij ook onbekend.
Soms kan het wel een helpen om op het GS forum even te kijken. Daar zie je soms afwijkende klachten met oplossingen voorbij komen.
Mogelijk dat je daar een gerichter antwoord kan vinden of hier moet er een zich melden met de kennis en/of oplossing voor jou.
pietermich
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2020, 22:19
Type: R1200RT/LC
Land: be
Woonplaats of omgeving: 2400

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door pietermich »

Ik heb idd ook gelezen dat er een gs forum bestaat. En ondertussen ook al bekeken. Nu ik vond mijn vraag ook wel kunnen op dit forum, daar de motorblokken voor alle types binnen dezelfde generatie hetzelfde zijn.
Echter nergens vond ik op welke locatie de tolerantielimieten van toepassing waren(1of2).
Morgen stop ik de nieuwe spanners erin en hoop dan dat hij minder geluid maakt.
Ik post nog hoe het afgelopen is.
Alvast bedankt voor het meedenken
Grts
P
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door Baird »

Er is een prachtig boek te koop van Heynes waarin de LC compleet uitgelegd wordt en waar in staat waar je moet meten, welke waarden er zijn en hoe je de plaatjes moet vervangen mocht dat nodig zijn.

Ik snap niet dat er mensen zijn die aan iets beginnen te sleutelen zonder inzicht over het hoe en waar iets zit, over hoe het werkt. Er zijn genoeg zaken die gewoon uit elkaar gepeutert kunnen worden en dan zie je wel hoe het werkt en wat je er aan kan doen maar naast een blok van de LC wil ik toch graag een manual hebben liggen ......( RTFM! opmerking van deze oud helicopter monteur)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
pietermich
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2020, 22:19
Type: R1200RT/LC
Land: be
Woonplaats of omgeving: 2400

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door pietermich »

"Ik snap niet dat er mensen zijn die aan iets beginnen te sleutelen zonder inzicht over het hoe en waar iets zit, over hoe het werkt. Er zijn genoeg zaken die gewoon uit elkaar gepeutert kunnen worden en dan zie je wel hoe het werkt en wat je er aan kan doen maar naast een blok van de LC wil ik toch graag een manual hebben liggen ......( RTFM! opmerking van deze oud helicopter monteur)"

Ik denk dat vragen stellen het NUT is van een forum, en ja ik weet dat er dergelijke boeken bestaan. Mij leek het echter een simpel vraagje om te stellen, maar met minder simpel antwoord precies. Vandaar dat ik informatief het antwoord er ook even bij zet dat ik opgevraagd heb bij de dealer.
Zelfs een oud helicopter monteur zal niet alles weten denk ik, vandaar dat een vraagje stellen op een forum geen kwaad kan
De grootste kennis wordt opgedaan door proberen, vragen en niet alles uit de boeken halen....

Nu terug over het origineel probleem:
Met het vervangen van de ketting spanners is het geratel al fel verminderd. Het overige zal wel aan de kleppen liggen die nog NET binnen tolerantie liggen.
Ik terug een gelukkig rijder
Laatst gewijzigd door pietermich op 09 aug 2020, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik denk niet dat we op dit forum elkaar aan moeten vallen. We proberen, in tegenstelling tot menig ander forum, elkaar hier goed te helpen.
Dat er gewezen wordt naar een goede manual is terecht. Zonder te weten wat je tegen kan komen of wat de afstellingen standaard behoren te zijn sleutelt niet prettig. Voorbereiden hoort hier zeker bij. Voordat er iets los gehaald wordt, wordt er door mij eerst gemeten of er geen afwijkingen zijn.
Als er onderdelen vervangen worden en er wordt gelijk alles opnieuw afgesteld kan ook niet aangegeven worden waar de klacht nu echt gezeten heeft.
In ieder geval bedankt voor de terug melding van het bereikte resultaat en we hopen dat als de kleppen afgesteld zijn ook te horen of daar het laatste beetje geratel nog vandaan kwam.
pietermich
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2020, 22:19
Type: R1200RT/LC
Land: be
Woonplaats of omgeving: 2400

Re: stellen kleppen r1200gs lc

Ongelezen bericht door pietermich »

Kleppen stellen gaat voor volgende keer zijn,
Liggen nog binnen tolerantie dus ik ga rijden...
Fijn weer Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”