Kleppen onderhoud

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
JacobvanMaanen
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:06
Type: Overig R-serie
Bijz: R1000RS
Land: Nedeland
Woonplaats of omgeving: Emmeloord

Kleppen onderhoud

Ongelezen bericht door JacobvanMaanen »

Alles onderhanden gehad, Kleppen waren niet goed, geslepen. In eerste instantie te grove pasta. Kreeg kleppen niet dicht. Andere pasta besteld. Kleppen dicht gekregen. Echter Compressie probleem was niet opgelost. Zelf een lektest bedacht. Bleek deze cilinder druk te verliezen. 3 maal meer dan de andere zijde. Cilinderwand leek prima, Zuigerveren ook. Wat nu. Toch nieuwe zuigerveren besteld. Cilinder bekeken en opgemeten. Tolerantie was 0.020 mmm. mag 0.06 zijn. zuigerveren waren ongeveer 0.2mm gesleten. zuigerwand nog mooi rond. Nieuwe veren erin gezet. Zitten kloten met de olieschraapveer. Met behulp van mijn vrouw was dit zo gepiept. Compressiedruk is nu weer gelijk aan de linkerzijde. vanmorgen starten en lopen. Stationair toerental is weer normaal. Nu weer opbouwen. Ik ga de kleppen aan de linkerzijde ook nog slijpen. Ik heb de motor toch los liggen. Nieuwe olie er in en op naar de zomer. Nu je het weet is de kop en cilinder zo weer gedemonteerd en gemonteerd.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Kleppen onderhoud

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Jacob,

Ik zou aan de andere kant ook de zuigerveren vervangen...als die toch open ligt.....

Succes,

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
JacobvanMaanen
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:06
Type: Overig R-serie
Bijz: R1000RS
Land: Nedeland
Woonplaats of omgeving: Emmeloord

Re: Kleppen onderhoud

Ongelezen bericht door JacobvanMaanen »

Toch maar naar Henk geluisterd. Vandaag de andere zijde zuigerveren vervangen. Je wordt er handig in. In 3 uur kop eraf en er weer op. Beide zijden meet il een compressie van 8 bar koud en 9 bar warm. Nu weer netjes afstellen nieuwe olie ed. Brandstofverbruik lijkt me hoog. De eerste R1100 hadden geen brandstof meter.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”