Hoog benzineverbruik

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
john1

Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

Hallo allen.
Ik zit met een zeer vervelendprobleem.
Mijn motor BMW 1150rt 2002 zuipt benzine, bij normaal rijgedrag 1 op 13 dat lijkt mij overdreven veel.
Bougie zijn vernieuwd, luchtfilter, alle olie, is opnieuw gesingroniseeert is op een test bank geweest en geeftnormale waardes aan. Ik tank altijd 98.
Wie heeft er nog een ideeë, ik zou het echt niet meer weten, zelfs bij de bmw deailer weten ze het niet.
Hoop op vele reacties.
Groetjes en alvast bedankt.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door EileRT »

Zit er zo’n recyclizer op? Deze zorgt zorgt voor een hoger benzineverbruik. Zo ja, er meteen afhalen, kleppen opnieuw goed en vakkundig laten afstellen en synchroniseren. Deze dingen worden er door sommigen opgezet om KFR tegen te gaan. Maar de oplossing ligt absoluut in de juiste afstelling en synchronisatie.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Misschien eens door een BMW specialist naar laten kijken ipv een BMW dealer. Zie de sponsorlogo's hierboven voor de specialisten
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door Isaac »

Weinig gegevens om zo aan te kunnen geven wat er mogelijk loos is met de motor.
Is het een klacht die heel langzaam is ontstaan of vrij abrupt?
Hoe wordt er mee gereden? woon - werk verkeer en welke afstanden?
Wat zijn de cilinder drukken?
Hoeveel km heeft de motor reeds gereden?
EileRT schreef: 03 mar 2021, 22:35 Zit er zo’n recyclizer op? .........
Alles bij elkaar is gewoon van invloed op het verbruik. Maar deze moet zeker naar de 1 op 18 kunnen gaan.
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ikzelf heb recent een Twinspark 1150RT gekocht van 2004. Ondertussen 66K gelopen. De motor is volledig op punt gesteld en de kleppen zijn net opnieuw bijgesteld. De motor loopt echt zeer goed en ik tank alleen 98. Ik rijd overwegend in stedelijk gebied met veel stoppen en optrekken. Voor de rest zie ik mezelf als een normaal bestuurder. Ik kom uit op een verbruik van 1/14.5 tot 1/15. Dit lijkt wel te beteren met de warmere temperaturen. Dit verbruik is nog van de buitentemperaturen -5 tot +5 Big RT Smile
fransgabler

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door fransgabler »

dieterfmd schreef: 04 mar 2021, 08:51 Ik kom uit op een verbruik van 1/14.5 tot 1/15. Dit lijkt wel te beteren met de warmere temperaturen. Dit verbruik is nog van de buitentemperaturen -5 tot +5 Big RT Smile
Met m'n R1150RT reed ik zo'n 40.000 km onder wisselende omstandigheden, uitsluitend recreatief. Wat me opviel was het sterk wisselende verbruik van de motor onder verschillende omstandigheden. Op de snelweg met zo'n 3500 tpm - daar draait de motor heerlijk in - verbruikte de RT zelfs 1: 20. In het stedelijke nam het verbruik echter sterk toe tot zo'n 1: 15.

Met name op korte ritjes neemt het verbruik toe. Geen wonder, de choke staat vol open en de olie is koud, stroperig en heeft meer vermogen nodig om de delen rond te laten draaien. Een RT is niet ontworpen op korte ritjes met veel optrekken en remmen. Het is een zware motor die veel energie vergt om op gang te komen, zeker in de kou. Vergeet niet dat behalve de olie in het carter, ook de olie in de versnellingsbak en in de klok allemaal op temperatuur moeten komen voor een soepele gang. ''s Winters gebruikte ik de motor minder, maar deed er wel 10w-40 in ipv de voorgeschreven 20w -50. De 10w-40 olie is dunner en smeert meteen al beter bij lagere temperaturen.

Het verbruik op vakanties- hogere temperaturen met lange stukken - kwam gemiddeld uit op 1 : 17. Dat gemiddelde zegt nog niet zoveel, dat is opgebouwd uit zowel 1: 15 als 1: 20. De omstandigheden als afstand, buitentemperatuur, snelheid en frequentie van optrekken en remmen zijn bepalend bij de 1150 serie voor het verbruik tussen deze uitersten. Ik denk niet dat een koeriersbedrijf een 1150 graag in de vloot heeft, tenzij er diamanten rechtstreeks naar en van Antwerpen moeten worden vervoerd....

Hoewel de 1200 qua opzet sterk lijkt op de 1150, het gewicht wellicht enigszins uitgezonderd, is de 1200 minder afhankelijk van de omstandigheden. Over het hele spectrum 1: 20 draaien is eigenlijk wel de norm bij deze motor.

Terug naar de topic starter:
  • Het verbruik wat je noemt is aan de hoge kant, afhankelijk onder welke omstandigheden je rijdt. Die omstandigheden worden niet vermeld en er zijn omstandigheden die het vermelde verbruik rechtvaardigen, nog los van de bewegingsvrijheid van je rechterpols.
  • Een BMW dealer is niet/ nauwelijks geïnteresseerd in een motor die al vanaf 2005 niet meer gevoerd wordt. Niet alleen de interesse ontbreekt, maar er moet bovendien gezocht worden middels het wegstrepen van mogelijke oorzaken, wat veel tijd kost. Bij een BMW dealer betekent dat vooral rekenen met tijdseenheden en een aanzienlijke factuur voor iets wat kennelijk niet verholpen wordt.
  • Neem het bovenstaande advies over naar een BMW specialist te gaan, die kan ook de kwestie van de genoemde recyclizer onderzoeken. Daar komen niet alleen de allernieuwste geleverde motoren die - op een stekker aangesloten - de monteur vertellen welke standaard handelingen hij/zij moet uitvoeren. Bij een BMW specialist werken vaak monteurs die net even wat meer weten dan een aangesloten stekker ze vertelt als het gaat om onderliggende problemen.
  • Verdiep je in het stellen van de kleppen. Youtube loopt over van de filmpjes hoe dat klusje uitgevoerd wordt. Geen enkele werkplaats kan er zoveel tijd aan besteden dan jij dat zelf kunt. Het is een precisieklusje, dat prima zelf uit te voeren is. Je motor gaat er met goed afgestelde kleppen meteen beter -stiller en zuiniger - van lopen.
  • Kijk het nog een tijdje aan totdat de buitentemperaturen wat stijgen en tank gewoon euro 95. Dat in euro 98 en 100 meer energie zit, zal best wel maar ik heb het nooit gemerkt dan aan de getalletjes boven het euro teken. Met de BMW rekeningen en de dure benzine jaag je jezelf vooral op kosten.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

Bedankt vóór de gegeven reactie's.

Heb de motor nu ongeveer een half jaar
Er zat inderdaad een recyclizer op, deze is er af gehaald en ik merk er helemaal niets van dat hij er af is, geen last van kfr.
Maar doordat deze er af is is inderdaad het verbruik van 1 op 13 naar 1 op 15 gegaan al een kleine verbetering.
Ik ben alleen van mening dat het nog beter moet kunnen.
Hij is cingroom gesteld toen de recyclizer er nog op zat, dus zal ik dat nog een keer laten doen.
Kleppen zijn gesteld door mij zelf, daar ben ik erg presies in en ben daar ook rustig een hele dag mee zoet.

Verder rij ik voornamelijk zo ongeveer 80 a 100 kilometer per dag, rij bijna dagelijks en heb geen losse rechter pols.
Meestal voornamelijk 60 en 80 wegen, maar ook wel snelweg.
Zag alleen dat er bij mij geen codeerstekker zeg maar relais in zit weet ook niet of dat bij deze moet.
Heb hem bij een BMW dealer gekocht in rilland maar daar zeer zeker niet tevreden over.
Volgens de verkoper nagekeken maar na inspectie van mij zelf en anderen eerder nagekeken bij het wegrijden😀
Banden staan goed opspanning en zijn nieuw.
Hopelijk zo weer iets meer info gegeven.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door Isaac »

Opnieuw laten synchroniseren na het verwijderen van de recyclizer heeft geen zin. Zo'n recyclizer is niets anders dan een weerstand die is toegevoegd aan de meting van de aanvoerlucht motor. Als een motor koude lucht krijgt heeft deze iets meer brandstof nodig om te draaien zonder haperingen. De recyclizer geeft de motronic gewoon valse informatie door zodat de motronic denkt dat het buiten gewoon 10 graden koeler is. Dus meer brandstof.
Het KFR verschijnsel is dus niets anders dan een tekort aan brandstof waardoor de motor net even iets minder lekker draait.

Als ik het zo lees dan ga ik denken dat er mogelijk of heel agressief of juis heel rustig met de motor is gereden door de vorige eigenaar(s).
Bij agressief rijden, zeker met een koude motor, slijt alles sneller dan standaard en loopt de cilinder druk af.
Bij juist een hele rustige rijder, zuinig en niet boven de 3000 toeren draaien, geeft een sterkere vervuiling in de motor.
Hierdoor vast zittende zuiger veren en ook hierdoor een lagere cilinder druk.
In beide gevallen kan de motor koud even iets meer roken en mogelijk een redelijk hoog motorolie verbruik.

Een meting zou in ieder geval een richting kunnen geven en de aktie die daar na komt is afhankelijk van het resultaat.
Hoe zagen de bougies er uit? Aan de kleur is namelijk ook weer een hoop af te leiden.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

De kleur van de bougies zijn grijs bruinig.
Roken doet de motor niet, alleen zuipen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door Isaac »

Meten is weten. Dus toch even kijken of iemand jou kan helpen om de compressie te meten.
Ik heb voor de bougie kleur even een foto geplaatst. Een kleur doorgeven is nogal lastig.
spark-plugs-guide.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

20210304_163913.jpg
Dit is de kleur van de bougies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door Isaac »

Bougie is nog iets wat te nieuw om het helemaal goed te beoordelen. Maar hij zit nu in het groene gedeelte in de richting van schraal. Als dit met recyclizer had bekeken dan had je vermoedelijk aan de andere kant van het groene gedeelte gezeten.
Heb jij een mogelijkheid om de compressie te (laten) meten? Daar is een redelijke staat van de motor uit op te halen.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

Dan zal ik moeten kijken of er in de buurt bedrijven zijn die dat kunnen.
Ben déze week wel op de test bank geweest bij dynojet die zijden dat het allemaal goed is.zal proberen foto bij te voegen van de test uitslag
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

20210304_170545.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door Isaac »

Vermogen ziet er goed uit. Het grootste koppel ligt bij jou iets lager in toeren dan die van mij. 4100 bij jou en 4400 bij mij.
Het gemeten koppel zal ook wel goed zijn want de 1100 zit tegen de 95 Nm aan en bij jou (50cc meer en nieuwer) meet 115 Nm.

Voor het meten is er mogelijk wel een lid in de buurt die jou kan helpen. In het ergste geval zal je een stukje moeten rijden.
Ik zou dus even afwachten of er een reactie komt.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

Ben al blij dat het vermogen goed is.
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik wacht nog even rustig af.
fransgabler

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door fransgabler »

Isaac schreef: 04 mar 2021, 15:17 Als ik het zo lees dan ga ik denken dat er mogelijk of heel agressief of juist heel rustig met de motor is gereden door de vorige eigenaar(s).
Bij agressief rijden, zeker met een koude motor, slijt alles sneller dan standaard en loopt de cilinder druk af.
Bij juist een hele rustige rijder, zuinig en niet boven de 3000 toeren draaien, geeft een sterkere vervuiling in de motor.
Hierdoor vast zittende zuiger veren en ook hierdoor een lagere cilinder druk.
In beide gevallen kan de motor koud even iets meer roken en mogelijk een redelijk hoog motorolie verbruik.
Aan de vermogenskromme te zien zijn er een paar paardenkrachten 'zoek', wat niet heel ongebruikelijk is bij een motor die al 20 jaar meegaat.
De koppelkromme daarentegen laat zelfs een wat hogere waarde zien dan de motor zou moeten leveren.

Houd bij het uitvoeren van de compressietest rekening met de volgende voorwaarden:
- Meet de compressiewaarde met een vooraf opgewarmde motor. Dan sluiten zuigerveren en cilinderwand optimaal op elkaar aan.
- Voor een goede drukvulling van de cilinder moet er vol gas worden gegeven.
- Blokkeer de benzinetoevoer door de stroom van de injectoren af te halen.

Na het meten van een te lage compressiewaarde kunnen er door het bougiegat wat druppels motorolie worden toegevoegd om de afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand te optimaliseren. Valt de compressie in dat geval alsnog hoger uit, dan kunnen de zuigerveren 'vast' zitten in de zuigergroef door langdurig (te) laag in de toeren gereden te hebben of ze zijn juist versleten doordat er te hard aan het gas gelurkt is bij een koude motor. Dat laatste komt nog wel eens voor bij woon- werkverkeer als de woning dicht bij de snelweg staat.
@Isaac gaf beide mogelijkheden in zijn post al heel precies aan en daar is veel voor te zeggen.

In beide gevallen lekt er druk weg tijdens de compressie- en arbeidsslag tussen de zuigerveren en de cilinderwand.
Ook aanzienlijk olieverbruik - een 1150 kan sowieso een liefhebber zijn van olie - duidt daar dan op door overmatige slijtage van de onderste ofwel olieschraapveer.

Blijft de compressie na de toevoeging van olie dezelfde (te) lage lage waarde aangeven, dan kan er gericht gezocht worden naar de klepafdichtingen of zelfs koppakking, hoewel dat laatste onwaarschijnlijk is. Kijk in beide gevallen ook naar een verschil in druk tussen beide cilinders.
.
R1150RT.jpg
.
Gezien beide metingen op de vermogensbank lijkt het niet direct voor de hand te liggen dat de zuigerveren en/of de kleppen onvoldoende zouden afdichten, maar in het geval je het zeker wilt weten: 'meten = weten'.

Bij tante Alie kost zo'n compressiemeter overigens minder dan een halve tank benzine. Wil je er geen drie weken op wachten, dan is dit exemplaar misschien ook een mogelijkheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

Dank voor u bericht.

Misschien nog goed er bij te vermelden dat de rode en de roze lijn is met de recyclizer er tussen,
De zwarte en grijze lijn zonder de recyclizer.
Weet niet of dat duidelijk op de uitdraai is te zien
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door TomDujardin »

John

Je kan bij mij langskomen, ook in Zeeland. Heb compressie meter, synchronisatie manometers en nog wel paar zaken. Maar ik ben pas in Mei weer thuis, nu druk en zit tot dan op zee. Heb n 1100 en sinds kort n 1150 erbij, kunnen we vergelijken.
Uiteraard weten de monteurs die dagdagelijks niks anders doen er meer van, maar wij hebben iets meer tijd.
Bij interesse stuur n pb.

-groet-

Tom
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door japachap »

Ik merk dat je de Cat Code Plug (motronic relais- zelfs is dit geen relais) mist. Dat geeft een andere mengsel map in de Motronic aan. Mens verwijderd deze om KFR te voorkomen. Je hooft geen nieuw 'relais' te kopen maar kan ook de juiste doorverbindingen zelf maken met draad en stekkers.
Verder kan je NGK Irridium Bougies gebruiken. Is het een Twinspark- kijk dan naar de bobbines in de cilinderkoppen. Als ze warm zijn kan ze defect gaan na een tijd.
Is de temperature sonde in de luchtfilterdoos nog goed? Zijn de uitlaatbocht draadeinden nog geheel of komt er lucht in de uitlaat- dit geeft een te arme mengsel signaal nar de Cat sensor- met als gevolg een hogere brandstof inspuiting...
Mijn gemiddelde verbruik voor de 100km/u invoering was rondom 1 op 16. Na de snelheidsverlaging 1 op 19. E5 van K&K. 2003 Twinspark. Zelf onderhoud.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zijn vele plugs in omloop. Ieder land had ook nog zijn eisen en dat hebben ze bij BMW met deze plug kunnen aanpassen. Welke plug er dan hoort te zitten is dus afhankelijk van de uitvoering en land. Het is geen beste foto maar ik heb deze toch even bijgesloten. De kleur van het blok geeft aan hoe de interne verbindingen zijn gemaakt.
cat code plugs.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
john1

Re: Hoog benzineverbruik

Ongelezen bericht door john1 »

Hallo alleen,
Heb inmiddels codeerstekker besteld, word binnenkort geleverd.
Ik laat weer wat weten als ik meer weet en het een poosje geprobeerd heb.
Ga zodra het kan een keertje bij Tom langs waarvoor alvast bedankt.
[groet]
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”