loopt stationair niet lekker

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
the rooster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
Type: R1200RT
Land: friesland
Woonplaats of omgeving: Wijckel

loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door the rooster »

hallo leden
mijn rt 1200 van 2005 wil stationair niet lekker lopen dwz hij trilt en klappert licht
er is van alles aan gedaan zoals nieuwe bougies (4 stuks) kleppen gesteld nieuwe olie filters en luchtfilter
ook is er forte 1 en 2 toegevoegd gesynchroniseerd bij de dealer
mijn vraag is wat kan het nog zijn en kan het zo zijn dat het de koppeling is die wat klappert?
de motor heeft 127000 gereden en is altijd goed onderhouden door de jaren heen.
voor de rest rijd die prima maar dit is wat jammer
ideeen ik hoor ze graag groeten sjirk
Gebruikersavatar
L@chouff€
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2020, 16:20
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westland

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door L@chouff€ »

fransgabler

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door fransgabler »

the rooster schreef: 15 mar 2021, 20:07 Hallo leden
Mijn rt 1200 van 2005 wil stationair niet lekker lopen dwz hij trilt en klappert licht
Ideeën, ik hoor ze graag groeten. Sjirk
Het is altijd heel lastig om van afstand een diagnose te stellen nav een paar regels tekst.

Een bekend klapperfenomeen bij de 850 t/m 1200 RT t/m 2013 (van de 1200LC en 1250 weet ik te weinig) is de platte snaar aan de voorzijde van het motorblok tussen de krukas en de dynamo. Tot en met de 1150 serie is daar een stelmechanisme voor ingebouwd, maar BMW besloot in al haar wijsheid om dit mechanisme bij de 1200 achterwege te laten. Om die reden zit er bij de 1200 serie officieel een iets rekbare snaar op, de zogenaamde elast.
.
R1200belt70ksep20.jpeg
Onderste poeli met 34 sleutel rond te draaien, zelfs met de bougies er in. Bovenin de poelie van de dynamo
.
.
Deze elast rekt in de loop der tijd nog iets verder uit, zeker als er veel gebruik wordt gemaakt van handvat- en buddyverwarming. Als de motor start en net stationair draait, kan de uitgerekte snaar een klapperend geluid geven dat bij het opvoeren van het toerental verdwijnt. Ook als de motor wat warmer wordt, wordt het klapperen minder. Op een goed moment is er echter geen houden meer aan en moet de scnaar als de wiedeweerga vervangen worden. Eigenlijk klappert de snaar niet zozeer, maar laat de slappe snaar de lagering van de dynamo ratelen. Het asje van de dynamo wordt door gebrek aan snaarspanning niet helemaal meer tot onder in de lagering getrokken.

Zo'n snaar gaat tussen de 40.000 en 55.000 km mee, kost origineel BMW 26,50 en is met enig knutselwerk zelf te vervangen. Om de krukas te draaien is sleutel 34 nodig. Op youtube staan er genoeg filmpjes hoe die platte snaar vervangen kan worden. Het is niet heel ingewikkeld, de meeste tijd gaat zitten in het terugplaatsen van de bovenste 2 schroefjes van het schutbord aan de voorkant.

let wel: dit kan een van de oorzaken zijn van een klapperend geluid bij stationair draaien. Ook als beide cilinders niet goed ten opzichte van elkaar staan afgesteld - zie de post hierboven - kan het leiden tot een klapperende slappe snaar in combinatie met de uitgelubberde lagering van de dynamo.

Haal het schutbord van de snaar eens weg en kijk en luister eens wat er gebeurt
Een filmpje maken van het fenomeen, plaatsen op youtube met een url in deze topic, helpt anderen je verder te helpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 18 mar 2021, 16:39, 13 keer totaal gewijzigd.
the rooster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
Type: R1200RT
Land: friesland
Woonplaats of omgeving: Wijckel

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door the rooster »

ok dit zou wellicht nog een verbetering zijn
zit er ook z,on handige man in het noorden van Nederland?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door EileRT »

Ja, die is er. Een BMW boxer monteur/vakman in hart en nieren: Tjibbe van Houten in Marum (Groningen).

https://www.vanhoutenmotoren.nl

Hij had ooit het BMW dealerschap voor Friesland (daarna kwam Motorplaza) en onderhield ook alle BMW overheidsfietsen in Noord Nederland.
the rooster schreef: 15 mar 2021, 20:43 ok dit zou wellicht nog een verbetering zijn
zit er ook z,on handige man in het noorden van Nederland?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door tamme »

Je zou ook naar Bike Fit in Heerenveen kunnen gaan , ook een een zeer goede en kundige motorzaak
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door Baird »

Trek de koppeling eens in, wat hoor je dan?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
the rooster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
Type: R1200RT
Land: friesland
Woonplaats of omgeving: Wijckel

Re: loopt stationair niet lekker

Ongelezen bericht door the rooster »

als ik de koppeling intrek blijft het gelijk
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”