Synchroniseren

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MaartenGS-R-RT

Synchroniseren

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik ben heel voorzichtig mijn weg aan het zoeken in het zelf onderhouden.
Na het kleppen stellen wil ik nu dus ook synchroniseren en, behoedzaam als ik ben, merkte ik vooraleer daaraan te beginnen op dat de rechterstelschroef op slechts één enkele draai tot dicht staat, en de linker op liefst 5 3/4 terwijl, zo meen ik toch te hebben gelezen, beide stelschroeven idealiter slechts 1/2 draai uit elkaar staan. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Synchroniseren

Ongelezen bericht door Isaac »

Hoe loopt de motor nu? Als deze nu al niet zo lekker loopt kan het zijn dat deze al die tijd zo heeft gestaan. Doorgaans zitten de stelschroeven redelijk dicht bij elkaar qua afstelling. Maar de onderlinge verschillen zijn mijn inziens redelijk (te) groot. Voordat je gaat beginnen eerst even meten hoe het nu afgesteld staat. Dan weet je ook gelijk of het grote verschil noodzakelijk is geweest om ze gelijk te krijgen.
Als je voor het eerst zelf zulke belangrijke en precieze afstelling wilt gaan doen zou ik zorgen dat er een kenner over mijn schouder mee kijkt.
Een te krappe afstelling kan een verbrande klep tot gevolg hebben. Voor het synchroniseren is het van belang dit in de juiste volgorde te doen. Er staan op dit forum diverse voorbeelden omschreven.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Synchroniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Als er zo'n groot verschil tussen zit is het tijd om terug te gaan naar de basis en dus volledig opnieuw te beginnen.
Welk gaskabel systeem heb je: de eerste variant waarbij de ene gasklep de andere bedient of de latere die centraal bedient worden.
Reinigen van de bypass luchtschroeven en de bijbehorende kanaaltjes in de gasklephuizen.
Speling van de gaskabels op de gasklephuizen ruim zetten zodat ze op hun aanslag rusten.
En dan rustig de boel gaan afstellen.

Verder:
Check de mechanische speling op de gaskleppen
Mogelijk zijn de rubbers tussen de gasklephuizen en de cilinderkop gescheurd door veroudering en laten valse lucht door ( gezien de leeftijd van de motor)

Zoals reeds gesuggereerd: laat iemand met ervaring meehelpen of over je schouder meekijken. Succes _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”