tikken gasklep

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
maRTin

tikken gasklep

Ongelezen bericht door maRTin »

Hallo,
Mijn R850 heeft nogal de irritante gewoonte om bij stationair een hard tikkend geluid te produceren. :x Aan de linkse kant staat dan de gasklep tegen het afstelboutje te tikken. Wat kan ik hieraan zelf doen?

gr Martin
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Dan heb je geen speling op je gaskabel,dus dat wordt de zaak opnieuw syncroniseren.

Succes,
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 28 nov 2008, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Controleer even of de linker en rechter gasklep gelijktijdig reageren op het draaien aan de gashandel. Gaat de linker eerder dan de rechter dan staat het linker kabeltje inderdaad te strak. Om dit losser te zetten zit er aan het eind van de buitenkabel een moertje dat je kunt verdraaien zodat de kabel wat losser of strakker komt te zitten en dus later of eerder reageert op aansturing via de gashandel.
Synchroniseren is tevens het afstellen van de gasdoorstroming en dat is een stap verder dan dit. Als de motor verder goed loopt en goed reageert op het gas is het synchroniseren niet perse meteen noodzakelijk.
Hoop dat je hier weer verder mee vooruit kunt, we horen het wel.
Succes
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Heb ik al nauwkeurig bekeken. Ik heb vanmiddag de brommerboer gebeld en die wist me te vertellen dat dit ook met KFR te maken heeft.
Het zal dus opnieuw syncroniseren worden ben ik bang.
Kan ik niet zelf,want het ontbreekt me aan een kwikkolom.

gr Martin
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Martin,

Zelf geen ervaring met deze probleem maar het komt vakker voor.

Er is een oplossing in de vorm van een "tikker killer"

https://motorworks.sslsecure.co.uk/bmw/ ... ader_text=

Ik zal zelf eerst alle andere reeds gemelde afstellingen zoals gaskabel en syncroniseren proberen.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

"Tikker Killer" wordt rechts gebruikt.

Succes.
Kees BMW
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,

Een vraagje er wordt gezegd dat iemand last heeft van een tikkend geluid links. en dan is de oplossing rechts een tikker killer te monteren.

Hoe werkt dat en moet je daar voor boren kortom ik snap even niet hoe het werkt.
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Je haalt de woorden uit m'n mond Han !
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Grootste vraag is eerst waar het tikken vandaan komt.
Miklos geeft al aan dat het links zit, dus is het niet van de gasklep-as aan de rechterkant ! Een tikker-killer is dus niet de oplossing.
Zoals miklos aangeeft lijkt het dat de gasklep-poelie tegen zijn afstelboutje rammelt. Dit kan dus komen door een te strak afgestelt kabeltje. Als dat het niet is zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden.
Is het alleen te horen als de motor nog koud is? of ook, of alleen op bedrijfstemperatuur ? (ik denk aan klepspeling afstellen of versleten klepstoters ofzo) Er kan ook nog een relais aan het knipperen zijn dat je hoort.
Kortom, het vergt onderzoek en is niet een-twee-drie van afstand meteen vast te stellen. Tenzij iemand iets dergelijks al eens heeft gehoord en de oorzaak ervan kent, dat was de insteek op het stellen van de vraag neem ik aan.
We horen graag als Miklos het probleem heeft gevonden en weet wat de oplossing is, daar leren we weer van.
Hoever staat het Miklos ?
Groeten Micha
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Ha Micha,

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat het een 850 van de laatste generatie is, dus met veel electronica, 6-bak , enz.

Voor zover ik het heb kunnen bekijken staan de kabeltjes niet te strak.
Koud en met de toerentalverhoger open is het geluid niet te horen. Zodra die op temp is begint het . De gasklep gaat dan "zoeken" net als bij KFR.
M'n garage wist te vertellen dat het een electronisch probleem is wat ook bij de 1150 monospark voorkomt. De ene motor heeft het erger dan de andere. Zeer nauwkeurig afstellen en synchroniseren schijnt de enige oplossing te zijn.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb het vandaag nog even nagekeken maar ik kon het niet meteen vinden.....
Afbeelding
Hans
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo,
een paar weken geleden stond er op MP een advertentie dat je de bestaande aanzuigbuizen/gaskleppen kon inruilen voor aangepaste exemplaren en dat dan het tikken over was.
kosten als ik me goed herrinner ca 110 per buis. Ik had hem opgeslagen bij favoriten maar als ik hem wil openen krijg je helaas deze advertentie is verwijderd. en met zoeken ben ik ook nog niet verder gekomen maar misschien heeft iemand anders dat ook gezien en weet ie nog wie wat of waar
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Voor die dingen moet je bij Oscar zijn:

http://www.oscarmotorservice.nl/

Vermeldt even het juiste type (staat in de onderrand 75/45/xxx) en per omgaande post heb je een gereviseerde, indien op voorraad, anders 14 dagen.

Kost tegenwoordig 125€

Of gebruikt via MP, zoek in BMW-onderdelen op 'Roggel', kom je bij een motorsloop terecht.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Ongelezen bericht door han62 »

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie maar op die advertentie op MP stonden een paar foto's met diverse van die (ruil) onderdelen.
Op deze site kan ik daar niets over vinden dus of dat dezelfde adverteerder is weet ik niet. Want waarom staat er op zijn site dan geen verwijzing / link naar deze service.

In Roggel ben ik wel eens geweest en een gebruikt onderdeel gekocht nette zaak en heel vriendelijke mensen.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Waarom er geen verwijzing staat, weet ik ook niet.
Even bellen.

Ik stuurde een gkh afgelopen donderdag en gister een vers exemplaar in de bus.

Ook doet hij v-bak revisie.

En nee, ik heb geen aandelen :D :D :D

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Ongelezen bericht door han62 »

Hoi Paul,

Of iemand wel of geen aandelen heeft is voor mij niet belangrijk Aandelen kelderen tegenwoordig toch maar.
Maar op MP stonden toen foto's met rekken gereviseerde delen voor verschillende typen. en daar zie ik dus niks van vandaar mijn opmerking dat ik niet weet of het om de zelfde adverteerder gaat.
Ook al is dat weer niet belangrijk ik vind het alleen altijd vervelend als je een keer iets hebt opgeslagen en de volgende keer kun je het dan niet meer vinden omdat de link is veranderd / verwijderd.

Gebeurd op het Forum ook wel heb je net een leuk onderwerp ben je aan het lezen en er komt een melding via de mail er is een bericht klik op de link Forum wordt geopend en vervolgens explorer afgesloten. en om dan weer die bewuste pagina te vinden.

Maar nu dwaal ik te veel af het gaat nog steeds om een oplossing voor die tikkende dingen.

Maar ik heb ook nog van niemand een uitleg gekregen hoe die zg killers nu eigenlijk werken en hoe die zijn aan te brengen.

Wellicht kun jij daar wat meer over zeggen.
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Als je bij een adv van oscar rechtstreeks mailt ben je op het juiste adres inbouw en afstel doet ie ook.
Als ik me niet vergis heeft ie nu een adv staan met banden.

succes. Ruud

(Paul heb jij toevallig een blauwe RS en was jij dan rond 8.45 afgelopen vrijdag in de buurt van nw Vennep richting snelweg?) :roll:
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die Tikkerkiller monteer je op het asje van de rechter gkh en dan met een schroefje/borgmoer stel je de speling eruit.

Klinkt aardig, maar ik heb meer vertrouwen in een revisie, omdat je dan ook evt luchtlekkage verhelpt.

@Ruud, nee, dat was ik niet.
Rij daar wel rond, maar nooit op die tijd en mijn RS is grijs/zwart.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
namleppa

Ongelezen bericht door namleppa »

Een beetje off topic (het gaat tenslotte over het linker gashuis)
maar ik heb het tikken van de rechter opgelost met een O-ring.
Eerst de bediening er af, de ring erop en ruim 20.000 km.
gereden zonder tikken en valse lucht.
Deze motor is inmiddels verkocht en waarschijnlijk werkt het nog steeds.
De maten van de ring weet ik niet meer, maar hij zal ongeveer 1mm.
dik zijn geweest.
misschien kan iemand hier wat mee.

Groeten, John
BMW-Harm

Re: tikken gasklep

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Tikkerkiller is een lapmiddel!!!

Blijft het tikken, ook bij warme motor :?:

Dan of nieuwe klephuizen, maar beter eerst eens stellen...werk meestal al voldoende.
Wat ook kan is dat de kleptelen en kleppen onder het roet zitten. Probeer dan eens Forte I, te koop bij motorzaken voor het reinigen van je blok.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”