Euro 98 waar verkrijgbaar

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

We hebben gisteren de rit voor het RT treffen voorgereden en toen viel het me op dat er bij een aantal plaatselijk pompen geen euro 98 meer verkrijgbaar was.
Ik nog voldoende benzine in de 1200RT dus dacht ik tank wel op de snelweg.
Op weg naar huis samen met Dave zijn wel wel 5verschillende pompen langs geweest maar geen enkele pomp had meer 98 er waren nu gewoon 2 slangen aan de zelfde unit met 95.
Meneer BMW schrijft nu eenmaal 98 voor en ik weet dat er weer zullen zeggen ik tank altijd 95 en hij loopt prima maar daar gaat het niet om.
Ze adviseren het niet voor niks.
Weet iemand welke merken benzine nog wel 98 verkopen en is daar misschien een lijst van daar ben ik dus benieuwd naar. uiteindelijk heb ik bij Shelle V-power getankt dat schijnt 97 te zijn.
Hier in Budel en Belgie kun je volop 98 tanken

Bedankt voor je reactie

Han
braba

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door braba »

Gewoon Shell V power erin stoppen is 97 octaan (volgens site van shell) en dat rijdt top. Die ene octaan mis je niet en het overal verkrijgbaar. _004
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Voor zover ik weet verkopen ze alleen bij BP nog 98....via onderstaand draadje kun je evt alle BP-stations in je GPS laden... ;)

http://www.bp.com/bodycopyarticle.do?ca ... Id=7057299" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

bedankt voor de reacties, Ik had niet gezien dat er al een andere draadje van is

Zoals ik heb gemeld heb ik uiteindelijk ook maar V-power getankt. maar Shell pomps zijn er wel veel maar langs de snelweg staan er ook veel andere merken en dan kan het (te) lang duren voor je er 1 hebt gevonden.
Maar gisteren ook bij een BP pomp geweest maar geen ultimate gezien alleen slangen met 95 maar misschien niet goed gekeken Ik ga in ieder geval de BP die het zouden hebben in de Zumo zetten als ze er nog niet in staan.

Maar ik blijf het stom vinden dat auto en motorfabrikanten 98 voor schrijven en de benzine maatschappijen dan maar besluiten dat niet te verkopen.

met vr gr
Han
Gebruikersavatar
nonkel moto
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2009, 18:11
Type: R1100RT
Land: B
Locatie: belgie gent centrum

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door nonkel moto »

verkopen ze bij jullie dan geen esso die is volgens mij toch 98
Donic

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Donic »

Via onderstaande link kun je even opzoeken waar in de buurt BP Ultimate 98 wordt verkocht.

http://36km.bp.com/locator.php

M.vr.gr.
Donic
Gebruikersavatar
Flying Dutchman
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
Type: R850RT
Bijz: Blauw
Locatie: gemeente Beek (L)

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Flying Dutchman »

De Tango pompen willen ook nog euro 98 verkopen. Zeker die in het verleden van de ANWB waren.

Voor diegene die in het zuid limburgse heuvellandschap willen rondrijden, de Tango in centrum Geleen en die bij Vliegveld Beek hebben nog Euro 98 op de pomp, althans vorige week toen ik ging tanken.

groeten,
Peter, Beek (L).
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Volgens mij maak je een denkfout.

Herr BMW schrijft 'super bleifrei' voor en dat is normale 95 octaan.
In de Heimat heb je 'normal', de 91 oct, 'super', de 95 oct en 'superplus', dat kan varieren tussen de 97 en 100 octaan.

Mijn brommert loopt prima op 95, en op lange stukken Autobahn doettie het ook goed op 91, zonder al te veel gepingel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie maar,

Ik maak echt geen denkfout maar jij bent niet op de hoogte wat men voorschrijft voor de 1200 de handleiding van de 1200RT staat echt 98 En dat jou Brommer goed loopt op 95 is fijn voor je maar daar gaat mijn vraag niet over.
Mijn vraag/opmerking is dat je op veel punten in Nederland geen 98 meer kunt tanken. In de nieuwe Folder 2010 van BMW staat het iets anders geformuleerd nl. 95 tot 98 opgegeven vermogen bij 98. in mijn boekje staat ook dat ie wel loopt en zich aanpast aan benzine met een lager octaan gehalte.
Er staat 95 bruikbaar met beperkingen voor wat betreft prestaties en verbruik.

In Belgié kun je het bij elke pomp tanken. tenminste ik rijd er veel en tot heden nog niet meegemaakt dat ze het daar niet hebben.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ik wist niet dat dit ook voor de RT was voorgeschreven, dacht dat 98 alleen bestemd was voor de HP en 1200S.
Waar het mij om ging is dat er op mijn tankdop een stikkertje zat met 'nür super bleifrei', en dan ben je al gauw geneigd om dat te vertalen naar superbenzine.
Terwijl dat hier ter lande gewone 95 is.

Mijn denkfout. :roll:

Maar ik ken het probleem, hier is ook nergens 98 meer te vinden en de motor in m'n ouwe span wil dat toch hebben.
Daar heb ik uiteindelijk maar een paar voetpakkingen gemonteerd om de compressie wat te verlagen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

Hoi Paul,

Ik zie het niet perse als denkfout hoor, maar meneer BMW zou het wat eenduidiger kunnen maken. Net als de belasting dienst leuker kunnen ze het niet maken wel moeilijker en duurder.

Zo'n stikker staat op op het klepje van mijn auto maar dan staat er inderdaad 95 Ron bij. Al met al is het voor de consument wel verwarrend.

Overigens loodvervanger is ook op steeds minder plaatsen verkrijgbaar.

Ik begrijp alleen niet als de autofabrikanten dit weten, dat ze dan toch auto's/motoren produceren die geschikt/bedoeld voor 98 zijn.

Met vr gr
Han
SNARFRT

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door SNARFRT »

Het klopt helemaal de RT1200 vraagt volgens boekje om 98, en ook ik denk dat ze dat niet voor niets in het boekje zetten. Ik smokkel noodgedwongen af en toe met V-Power. In Aalsmeer/Amstelveen verkoopt Loogman (groot tankstation met eigen label) gewoon nog 98. Ik woon daar vlak bij en tank daar zo veel mogelijk. Het smokkelen met V-power komt inderdaad door het ontbreken van voldoende stations die nog 98 verkopen.

Ik zal de komende maanden een lijstje aanleggen van pompen die wel 98 verkopen en deze tzt met het Forum delen.

Mvgr Frans
Mike Philippens

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

En wat gebeurt er dan met die 1200 als je er geen 98 in gooit?
jeroen12

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Rijdt ie geen 230, maar nog maar 220kmh :D
Mike Philippens

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

jeroen12 schreef:Rijdt ie geen 230, maar nog maar 220kmh :D
Wat een drama... :+

Ik heb in Marokko aardig wat tinnef getankt. Na één tankbeurt liep ie wel slecht. Ik denk dat dat was aangeleng met kamelenzeik. Af en toe pingelen bij zware belasting en ook wat meer roken. Starten deed ie ook met wat gekuch. Dat was maar bij één tank, de rest liep ie goed op. In Nederland heb ik wel in 2 tankbeurten wat injectorcleaner er doorheen gejaagd, want die troep moet het systeem uit...

Maar ik zie het probleem niet zo. Als het nou echt schade aan je motor oplevert, kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar dat is niet zo. Anders zou het niet bij zo'n opmerking in het boekje blijven. Dan zou BMW er een dikke vette rode sticker op plakken met de boodschap dat je motor stuk gaat als je geen 98 tankt.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

Hallo Mike,
Wat jij of andere tanken of er van vinden is totaal onbelangrijk (voor mij dan). wel aardig om te weten maar niet meer dan dat. Want Ik lees nergens dat er wordt gevraagd wat iemand er van vind. Dit draadje gaat er alleen om waarom kun je op veel plaatsen geen 98 meer kopen.

Het is heus geen levensbedreigend probleem en ik maak me er ook niet druk om, maar ik en ook anderen geven de motor wat ie verdient en wat de fabrikant bij voorkeur voorschrijft. daarom doe ik er ook geen Hema of Aldi of andere supermarktolie in al zal dat ook op zeker goede olie zijn en zullen ook daar hele goede ervaringen mee zijn. Zo heeft ieder zijn voorkeur. In pricipe tank ik ook bij voorkeur 1 merk benzine maar ook daar moet je vaak van afwijken en merk ik verschil nee hoor dat niet.

Er zijn er ook die zien hun motor auto als vervoermiddel Ik zie het als een Hobby en daar zorg ik goed voor.

En 220 rijdt ik niet meer hoor ik zou niet weten of hij zo hard kan, Ik ben mijn (wilde) haren al een tijdje kwijt. Ik kom meestal niet meer boven de 175 km (in het buitenland)

Ik ben dus wel geïnteresseerd in een lijste met adressen/merken die nog 98 verkopen.

Met vr gr
Han
Mike Philippens

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

han62 schreef:Wat jij of andere tanken of er van vinden is totaal onbelangrijk (voor mij dan). wel aardig om te weten maar niet meer dan dat. Want Ik lees nergens dat er wordt gevraagd wat iemand er van vind. Dit draadje gaat er alleen om waarom kun je op veel plaatsen geen 98 meer kopen.
Het leuke van meningen is dat iedereen er een heeft. Je hoeft je daar niets van aan te trekken, dat doe ik ook niet. Ik snap ook wel dat je graag doet wat BMW voorschrijft, maar (en dan komt weer een mening) ik wil dan zelf altijd graag weten of het écht wel nodig is, en waarom het precies is. Ik wil ook niet dat mijn brommertje in de soep loopt. Ik tank dan ook vaak van die dure benzine (VPower enzo). Misschien ook overbodig, maar ik heb het idee (fixe?) dat ie beter loopt. Maar ik maak er geen moeten van. Dus vandaar mijn opmerking.
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

Hoi Mike,
Daar sla je de spijker op zijn kop. Als je vind/denkt dat ie er beter/mooier op loopt of dat het beter is voor jezelf of voor de motor dan is dat (voor jou/mij) dus zo. En als in dit geval meneer BMW het voorschrijft/adviseert dan ga ik me niet afvragen waarom.

Dat betekend niet dat ik altijd klakkeloos doe wat de fabrikant zegt. zo is ook mijn 1200 na aankoop nooit bij de dealer geweest ik doe (wat ik kan) alles zelf dus ook de eerste 100 km beurt die vaak gratis is.
Op de eerste plaats vind ik het leuk om te doen en dan weet ik ook dat ie de zorg krijgt zoals ik het wil. Maar ik zou hem bv ook bij zo'n liefhebber als Kenny brengen die heeft van zijn hobby nu zijn beroep gemaakt en die heeft hart voor zijn werk. maar dan is het voor mij weer jammer dat ie wat verder weg zit maar niet uitgesloten dat ik toch in de toekomst een beroep op hem doe.

Met vr gr
Han
snoefel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door snoefel »

Ik had hetzelfde probleem verleden jaar tijdend een rondreis in Ierland.
Ik heb dan Euro 95 moeten tanken en de motor liep even goed zonder enig gepruttel.
Het enige verschil was dat het verbruik per 100 km een kleine liter meer was.
Nederlandse reisgenoten vertelden me dat ze altijd Euro 95 tankten in hun RT1200R en er nog nooit problemen mee hadden gehad.
RuudRT

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Een tijd geleden is de productie van superplus gestopt in nederland voor alle maatschappijen, waarom noem het maar een commercieel iets.

De Q8 en Total zijn nog zo'n beetje de enigste die het spul in Belgie laden en in nedeland uitventen onder de naam superplus.
Als je enige info opvraagt bij de maatschappijen zul je vernemen dat de Esso, Shell, Total, Bp, Texaco allemaal neven producten hebben naast de euro waarvan het oct hoger ligt dan de 95. Maar varireeren doen ze allemaal zo heeft Shell- Vpower, Bp-ultimate, Texaco-euroXL, Total-excellium en Esso weer iets met blauw dacht ik.
En zo heeft de Shell als onbemand de Shell expres, Esso-esso expres, Q8-tango,Total-elan en de Tinq vroeger van Shell en nu van Gulf al zou ik bij de laatste nooit tanken vanwege de kwaliteit.

En voor de rest is alle benzine blank tot net voor het moment dat het de auto ingaat op dat moment wordt de toevoeging van de maatschappij geinjecteerd.

Ik weet dat Total kleine landkaartjes heeft met aangegeven pompen en het overgrote deel van tango wordt ook nog steeds S+ verkocht.

Succes

Je kunt natuurlijk ook in die heimat gaan tanken daar wordt V-power race verkocht, dat is 100 octaan loopt helemaal goed.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ik rijd altijd euro 95 van Tinq en heb nooit problemen _001
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

Lijkt me logisch dat jij geen problemen hebt met 95. 98 wordt aleen voorgeschreven voor de 1200 serie

En ik tank ook wel eens (noodgedwongen) 95 en heb ook geen problemen maar als de fabrikant het adviseert/voorschrijft wil ik zelf beslissen of ik het wel of niet doe en nu wordt dat opgelegd door anderen.


Met vr gr
RuudRT

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Het wisselen van benzine zal niet in alle gevallen meteen zichtbaar worden maar op den duur wel.

Veel merkloze pompen en witte pompen voegen geen additieven toe en heb je dus alleen maar blanke benzine.
Ieder moet voor zich bepalen wat hij tankt maar het is een bewezen feit dat wanneer je een benzine tankt met additieven je motor toch wat meer gevoed wordt door smeermiddelen en wrijvingverminderaars, tank je alleen maar goedkoop en dus kale brandstof zul je toch meer gaan merken hetzij meteen of in de toekomst. Dus goedkoop kan ook duurkoop worden.

groeten

95 of 98 octaan benzine? (2002-11)
maandag 10 juli 2006


Vraag: Bij sommige auto’s vermeldt het instructieboekje dat er zowel op benzine met 98 RON als 95 RON kan worden gereden. Wat is het verschil en welke brandstof kan dan het beste worden getankt?

Antwoord: RON staat voor Research Octane Number. Sinds de introductie van ongelode benzine met een octaangetal van 98 hebben enkele autofabrikanten besloten hun motormanagement daarop af te stemmen. Dat betekent een iets vroeger ontstekingstijdstip. Zo’n motor kan ook wat hoger gecomprimeerd worden. Beide maatregelen zijn gunstig voor het verbruik en het prestatieniveau.
Er is echter ooit een afspraak gemaakt dat alle benzinemotoren op 95 octaan ongelood moeten kunnen draaien. Dus een motor die is afgestemd op 98 RON, moet ook op 95 kunnen lopen. Klopsensoren herkennen dit en passen de motorsoftware aan, zodat er geen schade ontstaat. Wel neemt het verbruik toe en de prestaties af.
Als u twijfelt of een motor is ontwikkeld voor 98 octaan brandstof, kunt u altijd SuperPlus tanken (98 octaan) en vaststellen hoe de motor reageert. Is het prestatieniveau hoger dan zal ook het verbruik dalen als er rustiger gereden wordt. Navraag bij importeur of fabrikant geeft natuurlijk ook uitsluitsel.
MarcoHollaar

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Op het Porscheforum loopt een soortgelijke discussie.

De term RON98 verdwijnt langzaam uit het straatbeeld, voornamelijk om het voor de klant makkelijker te maken om te kiezen welke brandstof hij neemt.
De keuze 95 of 98 is blijkbaar te ingewikkeld of te nietszeggend.
Daarom namen als Vpower en Excellium, waarbij de naam iets zegt over de prestatie, die vervolgens veroorzaakt wordt door een hoger octaan.

Onderstaand de vertalingen met de RON-waarden
Om de discussie maar een halt toe te roepen. Hier het lijstje met alle benzines die in Nederland gewoon verkrijgbaar zijn met een hoger octaan dan 95.
Overigens verdwijnen de Octaan 98 benzines niet. Het is alleen voor de pomphouder vaak niet rendabel om er een aparte pomp en tank voor operationeel te houden. Vandaar ook dat deze benzines niet aan alle pompen te krijgen zijn.

BP Ultimate = RON98
Gulf Super Ongelood = RON98 en Challenger Benzine = RON100
Q8 SuperPlus = Ron98
Tamoil Premium = RON98
Shell VPower = RON97
TinQ Super Ongelood = RON98
Tango Super Ongelood = RON98

De meeste pompen in NL leveren beide opties, althans de Shell waar ik tank wel.

Succes,
Marco -1100-
Jan R1200RT

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

RuudRT schreef:Veel merkloze pompen en witte pompen voegen geen additieven toe en heb je dus alleen maar blanke benzine.
Ieder moet voor zich bepalen wat hij tankt maar het is een bewezen feit dat wanneer je een benzine tankt met additieven je motor toch wat meer gevoed wordt door smeermiddelen en wrijvingverminderaars, tank je alleen maar goedkoop en dus kale brandstof zul je toch meer gaan merken hetzij meteen of in de toekomst. Dus goedkoop kan ook duurkoop worden.
Wat zijn in jou ogen dan die "merkloze" pompen, Tango b.v.?
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat door de aditieven RON 95 - RON 98 wordt?
Ik heb namelijk altijd begrepen dat dit toch echt verschillende benzines zijn.
Je zegt in een vorige post dat alle benzines "blank" zijn en dat de aditieven net voor het tanken (bij de pomp?) nog toegevoegd / geinjecteerd worden.
Ik kan me dat bijna niet voorstellen.
MarcoHollaar

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Gisteren nog getankt bij Shell in Amersfoort. Daar is nog gewoon 98 verkrijgbaar. De naam is wel V-power, maar het onderschrift op de pomp is bleifrei 98

Dus heb je een shellpomp in de buurt, rij even langs en kijk wat er qua tekst op de pomp staat bij de aanwijzing van het type brandstof.
groet,
marco
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door han62 »

Marco,
Zoals je in eerder posts hebt kunnen lezen is V power geen 98



Met vr gr
Han
MarcoHollaar

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Hallo Han,

Het grappige is, dat Shell op de website vermeld dat V-power RON97 is, terwijl bij de pomp de sticker RON98 aangeeft.

Ik neem aan dat het in dat geval wel RON97 is.

Wat ik mij vervolgens afvraag, hoeveel kwaliteitsverschil zal er zitten tussen RON97 van Shell en RON98 van Tinq of Tango. Die waarden zin afgerond gepresenteerd, maar weet iemand of 98 geen 97,51 is of 97 geen 97,49?
Ik heb altijd nog het idee dat de Shell benzine beter is.

Daarnaast is het verschil tussen 97 en 98 niet bijster groot, dus is het de vraag of je motor dat merkt, zeker in NL, zolang je geen 250 rijdt.
Shell is één van de grootste producenten van benzine ter wereld. Die zouden echt 98 maken als dat beter zou zijn dan 97, volgens mij.

Ik zou me er niet heel druk over maken. Er rijden tig 1200Rt's rond in NL. Die kunnen allemaal tanken zonder problemen te krijgen.

Succes,
Marco
Jan R1200RT

Re: Euro 98 waar verkrijgbaar

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

MarcoHollaar schreef:Shell is één van de grootste producenten van benzine ter wereld. Die zouden echt 98 maken als dat beter zou zijn dan 97, volgens mij.

Succes,
Marco
Het gaat volgens mij helemaal niet om "beter".
Primair voor Shell is dat ze een "eigen" product(naam) hebben om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Volgens mij waren ze daar als één van de eerste mee.
Je ziet nu ook steeds meer andere producenten komen met benzine "namen".
Pure marketing dus.
Daarnaast zal 97 goedkoper te maken zijn dan 98 (minder dure aditieven nodig).

Ik ben het wel met je eens dat je in de praktijk het verschil tussen 97 en 98 waarschijnlijk niet zult merken.
Zeker niet in Nederland waar je, onder een beetje normale omstandigheden, bijna nooit het volle vermogen van je fiets nodig hebt / kunt of zult gebruiken.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”