Vreemd geluid bij starten

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Senny

Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door Senny »

Ik heb een R1100RT op het oog van bj 1998 (67000km) alleen start hij wat 'aardig'

Bij een het starten is er een schurend piepend geluid te horen, je kan het vergelijken met door doorslippende distributieriem van een wagen.
Dit is enkel de eerste seconde ofzo te horen (bij het draaien van de startmotor?) en daarna loopt alles goed.

Op wat kan dit wijzen?
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door Walter »

Senny schreef:Ik heb een R1100RT op het oog van bj 1998 (67000km) alleen start hij wat 'aardig'

Bij een het starten is er een schurend piepend geluid te horen, je kan het vergelijken met door doorslippende distributieriem van een wagen.
Dit is enkel de eerste seconde ofzo te horen (bij het draaien van de startmotor?) en daarna loopt alles goed.

Op wat kan dit wijzen?

Senny,

Oei, geloof me, als een distibutieriem van een auto doorslipt is het flink mis :!:
denk dat je de V-snaar van een auto bedoeld? :!: :?: :!:

Weet niet waar je vandaan komt :?: :?:
viewtopic.php?f=26&t=2005

maar wellicht kan een bezoek aan onze Kenny (Motor Service Amersfoort) een uitkomst bieden!

MOTOR SERVICE AMERSFOORT is gevestigd in centraal Nederland:
Fornheselaan 224, 3734 GE Den Dolder, (Industrieterrein Fornhese)
Telefoon: 030-2294720 | Mobiel: 0651-631456 | e-mail: info@motorserviceamersfoort.com
Website: http://www.motorserviceamersfoort.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
braba

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door braba »

Ik heb zo'n vermoeden dat je startmotor blijft 'plakken' na het indrukken van de startknop. De startmotor moet stoppen met starten als de motor aanslaat en gaat vermoedelijk nu te langzaam terug en blijft dus 'plakken' Kwestie van uitbouwen en schoonmaken van de startmotor en de startkrans.
Senny

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door Senny »

Big W(alter) schreef: Oei, geloof me, als een distibutieriem van een auto doorslipt is het flink mis :!:
denk dat je de V-snaar van een auto bedoeld? :!: :?: :!:

Weet niet waar je vandaan komt :?: :?:
viewtopic.php?f=26&t=2005

maar wellicht kan een bezoek aan onze Kenny (Motor Service Amersfoort) een uitkomst bieden!
Heb ondertussen mijn profiel aangepast met mijn locatie... Sint-Niklaas (B) dus de dealer in midden Nederland is toch wel een serieus afstandje ...

En bedoel inderdaad de Vsnaar, de distributieriem zou nog meer lawaai maken denk ik :roll:
braba schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat je startmotor blijft 'plakken' na het indrukken van de startknop. De startmotor moet stoppen met starten als de motor aanslaat en gaat vermoedelijk nu te langzaam terug en blijft dus 'plakken' Kwestie van uitbouwen en schoonmaken van de startmotor en de startkrans.
Het is misschien ook mogelijk dat er te lang op de startknop gedrukt werd...
Is het reinigen gemakkelijk zelf te doen of hoeveel zou dit zijn bij de dealer?
dr.trimble

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door dr.trimble »

ik heb net hetzelfde met mijn 1150RT. Toen de moto vorige week binnen was om af te regelen zei de technieker dat dit inderdaad de startmotor was.
De startmotor dient gedemonteerd te worden en eens helemaal gereinigd te worden. Dat zou het probleem moeten oplossen.

Mss zou het wel interessant zijn moest er iemand eens kunnen uitleggen wat er allemaal dient te gebeuren _004
ltjl

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door ltjl »

wellicht helpt dit je op de goede weg :

viewtopic.php?f=45&t=1788" onclick="window.open(this.href);return false;


Succes,
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door Walter »

Toch maar even langs de dealer of langs een universele motorgaragist zou ik zeggen...
ligt er helemaal aan wat het probleem exact is.
Dan kunnen ze je gerust een passende prijs noemen.

p.s. Zet meteen even het juiste type motor in je avatar
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
pesyl6

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door pesyl6 »

ook startproblemen gehad, bleek dat magneten los waren gegaan en deze hadden zich als een soort wig in de startmotor gezet waardoor hij niet meer rond ging. Startmotor vervangen is geen probleem, nieuwe besteld in Duitsland 100 euro incl. verzendkosten en twee jaar gerantie. Hij start weer als een zonnetje.
De klachten begonnen met moeizaam starten en moeilijk rondgaan van de startmotor, totdat hij definitief vastsloeg.
pesyl6

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door pesyl6 »

als aanvulling, in en uitbouwen is makkelijk zelf te doen, zowiezo geven de instructies van de reparatiehandleiding veel houvast. Let wel goed op dat je de accu/massa loskoppelt en isoleert voordat je aan het klussen gaat.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door jaybmw »

Denk dat het de multieriem van de dynamo is.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Roadrunner

Re: Vreemd geluid bij starten

Ongelezen bericht door Roadrunner »

jaybmw schreef:Denk dat het de multieriem van de dynamo is.
Daar zou ik ook mijn geld op zetten. Misschien is na te gaan wanneer deze voor het laatst is vervangen. Anders het kunststofdeksel aan de voorzijde van het blok demonteren en de snaar inspecteren. Als de boel dan toch open ligt meteen maar een nieuwe snaar monteren. Kost niet de hoofdprijs.

Tom.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”