KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
mats1

KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door mats1 »

Gisteren heb ik op advies van Quispel motoren (Deurne) een setje Denso Iridum bougies in mijn R1100RT uit 1996 gedraaid.

Ook al zijn de kosten voor deze vrij hoog (een kleine 22 euro per stuk; een normale BMW bougie kost 5 euro), ik moet zeggen dat ik volop tevreden ben over het resultaat. Het KFR bij de 2800-4000 touren, wat ik had, is zo goed als verdwenen. Het is er nog wel een klein beetje, als je bvb in de 4de versnelling 30-40 km/h rijdt, maar goed, dat doet in principe niemand.

Echt een aanrader!

Ik heb erin zitten;

Denso Iridium Power
0.4 mm Iridium afstelling
Type nummer IK22 5310
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik heb de Denso Iridium geprobeerd, maar was nog niet geheel tevreden.Nadat ik echter de Brisk bougies erin had gedraaid, veranderde mijn 1100rt in een zoemende naaimachine die het KFR volledig deed wegsmelten als was het sneeuw voor de zon!
Goedkoop zijn ze niet, €12,50 per stuk, maar eens gebruikt is altijd gebruiken. De meerprijs ben je na enkele kilometers vergeten! Ik koop ze bij de Knalpot in Rilland, maar Bert Duursma verkoopt ze ook!

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
mats1

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door mats1 »

Ik heb in mijn vorige R1100R brisk bougies gehad, deze braken regelmatig af, gelukkig altijd zonder motorschade. Dus Brisk is voor mij iets teveel "risk"... ;)
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door WernerB »

Als de Brisk bougies afbraken, op welke plaats van de bougie gebeurde dat dan?
Gebeurde het spontaan of bij in-en uitdraaien?
Ik hoor het graag van je, want ik heb geen zin in brokken.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
mats1

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door mats1 »

Hoi Werner, sorry voor de late reactie, zie jouw vraag nu pas.

Bij mij braken ze spontaan af, aan de binnenkant, net onder de diode. de body scheurde, en er kwamen hele kleine stukjes los, gelukkik een de buitenkant.

Ze waren 3 keer gemonteerd geweest (destijds door een monteur bij motorport), en motorport is er toen ook mee gestopt.

De werking van de Brisk bougie (oftewel het weghalen van het KFR) was trouwens wel goed.

gr, mats
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door WernerB »

Hallo mats1,
Ik heb je ervaring doorgegeven aan mijn dealer (Knalpot in Rilland). Deze meldt in alle jaren dat ze de Brisks gebruiken, nog nooit problemen met afbreken of andersoortig te hebben gehad. Misschien heb jij gewoon pech gehad?!
Ik rijd er nu ruim 4 jaar mee (verwissel ze elke 15.000km/ = om de anderhalf jaar) en nog nooit problemen gehad.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
mats1

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door mats1 »

Hoi Werner, dan zou de Knalpot toch niet helemaal eerlijk zijn, omdat Motoport zelfs een nieuwsbrief destijds weggestuurd heeft per mail. Dan hebben wij het over Motorport Eindhoven. Tevens heeft BMW dealer de Locht in Steensel, en Quispel motoren te Deurne ze toen ook uit de handel gehaald.

Maar goed, ik bemoei mij nergens mee...... :(

grtjes, mats
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo

Brisk bougies altijd droog monteren,dus geen kopervet gebruiken.nooit reinigen met staal of koperborstel,aanhaal moment is 30-35 NM.Bij hermontage met 25 Nm vast zetten omdat je bij de eerste montage de afdichtingsring eerst in moet drukken dat is bij de tweede montage dus al gebeurd.Zet je hem dus te vast komt er teveel spanning in de bougie en kan het porselein kapot gaan.
Kees BMW
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door WernerB »

Hallo Kees,

Nu snap ik er geen jota meer van! Bij de Knalpot zeggen ze juist dat indraaien met een likje kopervet problemen in de toekomst met vastzitten, volledig voorkomt. Ik heb ze er nu ook in zitten met een likje kopervet.
Waarom draai jij ze erin ZONDER kopervet? (Overigens draaide ik zelf vroeger ook ALTIJD mijn bougies zonder vet erin!)

Ik hoor graag je reactie,

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Mike Philippens

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

WernerB schreef:Waarom draai jij ze erin ZONDER kopervet? (Overigens draaide ik zelf vroeger ook ALTIJD mijn bougies zonder vet erin!)
Ik ben dan Kees niet, maar ik heb vorig jaar ook zelf mijn bougies verwisseld, en dat zonder kopervet gedaan. En gewoon met de hand (vast=vast) aangedraaid. Geen enkel probleem. De oude zaten er ook zonder kopervet in trouwens.

Google voor de gein eens op "kopervet bougies" en je krijgt pagina's leesvoer: de één zegt dat je het nooit moet doen, de ander dat je het altijd moet doen. Ik heb het niet gedaan, en het werkt voorlopig. Dus ja...wie het weet, mag het zeggen...
Inspector Gadget

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kopervet bevat...koper (duh!) en dat geeft een galvanische reactie met je cylinder-kop die van magnesium is, hierdoor zal corrosie plaatsvinden.

Als je vet wilt gebruiken, dien je 1 te gebruiken op basis van keramische materialen of Loctite Anti-Seize Paste - Silver Stick (op petroleumbasis met graphite etc.)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door Baird »

Nog iets...........

In de mechanica is sprake van een natte en een droge torque(= aandraaimoment), uitleg:

De droge torque wil zeggen dat je het aan te draaien voorwerp zonder smeermiddel monteert, doordat er geen smeermiddel gebruikt wordt is de weerstand hoger en zal dus eerder de vereiste torquewaarde bereikt worden, je kunt dan kijken hoeveel graden er verdraait is totdat de gewenste waarde bereikt was.

De natte torque wil zeggen dat je aan te draaien voorwerp met smeermiddel monteert, doordat er smeermiddel gebruikt wordt is de weerstand lager en zal dus pas later de vereiste torquewaarde bereikt worden, als je dan kijkt hoeveel graden er verdraait is totdat de gewenste waarde bereikt was zul je zien dat bij de natte torque er veel meer graden verdraait zijn, in principe zit hij dus veel vaster.

Als hij dan later los moet en het smeermiddel is niet meer zo glijdend moet er dus veel meer kracht op het voorwerp losgelaten worden om weer los te komen, sommige voorwerpen kunnen daar niet tegen, zoals bougies.


In de professionele techniek bepaalt de constructeur of er een droge of natte torque gebruikt wordt tesamen met de juiste torquewaarden die gebruikt moeten worden. Bij bougies zou ik dus kijken wat de leverancier/constructeur van de bougies zegt, de motorleverancier zal deze regels overnemen als expertadvies.

Als er niets vermeld wordt is er sprake van een droge torque, bij een natte wordt het te gebruiken smeermiddel vermeld,

Hier nog wat info:
http://www.ngk.de/Aanhaalmomenten_voor_ ... 429.0.html

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

@DMM, koppen zijn van alu, deksels Mg. (just for the record. _004 )

Ik ben een fervent smeerder van op koperbasis anti-vreet pasta, alhoewel ik ook op nikkelbasis gebruik voor die klantjes die een aversie hebben tegen koper.
De datasheets van beide produkten zeggen dat je het droge aanhaalmoment met 10-15% moet verlagen als je smeert.

Ik heb er nog geen nadelen van ondervonden, en ik gebruik het al zo lang ik sleutel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Re: KFR grotendeels weg met de Denso Iridium Bougies

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

I stand corrected, _002
;) _004
Feit blijft dat je met verschillende metalen (koper, aluminium, magnesium, etc) op de contactvlakken een potentiaalverschil krijgt, oftewel een (weliswaar minuscuul) klein stroompje.
Dat is een scheikundige reactie.
Aangezien aluminium de brossere materiaalsoort is versus koper, zal het aluminium dus eerder aangetast worden dan het koper(vet).

Belangrijk is, inderdaad, het verlagen van het aanhaalmoment.
Ik gebruik zelf ook kopervet te pas en onpas sinds 1980, en vooralsnog nimmer problemen gehad.
Met uitzondering voor de bougies van de BMW, omdat de leverancier expliciet aangeeft dat je geen koperver mag gebruiken;

[Quote Mode Aan]
Opmerkingen bij het gebruik van Brisk bougies
· In enkele BMW modellen dient de codestekker die de juiste instelling van de Motronic injectiecomputer bepaalt, vervangen te worden.
· Montage van Brisk bougies levert bij boxers alleen de gewenste resultaten indien de synchronisatie en kleppen perfect zijn afgesteld.
· Brisk bougies altijd droog monteren, dus geen kopervet gebruiken!
· Brisk bougies NOOIT reinigen met staal- of koperborstel
· Aanhaalmoment is 30-35 Nm.
[Quote Mode Uit]
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”