Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
huigtaal

Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door huigtaal »

Hallo,
Ik heb sinds vier weken een R1150RT met 33.000 km uit 2001 gekocht. Bij aflevering liep de motor niet erg lekker en hield erg in. (ik had hiervoor een R850R en die liep als een zonnetje maar ik weet wel een beetje hoe KFR aanvoelt. Dit was meer dan KFR). De dealer stelde voor een flesje Forte in de benzine te doen om de injectie schoon te maken en de evt. vuildeeltjes op te lossen, ook omdat de motor uit Italië is geïmporteerd en waarschijnlijk lang heeft stilgestaan. Dit is gebeurd en aangaande ik de tank met de toevoeging leger reed, liep de motor steeds beroerder. Hij hikte en zeker bij constante snelheid reed dat erg vervelend. Nadat ik i.o.m. de dealer de bougies heb vergangen en dit niet hielp heb ik een afspraak gemaakt om de motor te laten nakijken, maar toen ik de dealer bereikte (ongeveer 2 tanken verder). Liep de motor weer redelijk normaal. Voor de zekerheid heeft de dealer toch weer een flesje Forte erin gedaan en verder gereden. Na 200 km begon de ellende weer. Inmiddels deze tank met Forte leeggereden en weer getankt. Het lijkt nu (na 100 km benzine zonder toevoeging) of de motor weer wat normaler gaat lopen nadat het spul uit de tank is. Heeft iemand hier vergelijkende ervaring mee, of is het normaal dat de motor zo heftig reageerd op een toevoeging?
Verder loopt hij nog niet optimaal en draait erg laag stationair met veel kleppengeluid, iemand nog ideëen?

Groeten,
Huig
Inspector Gadget

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb er ook Forté (nr. 1) in gedaan, omdat ook mijn dame bijzonder beroerd liep.
Ze leek alleen maar op basis van KFR te rijden, ongewoon slecht.

Maar uiteindelijk bleek het gewoon achterstallig onderhoud en afstellingen te zijn.
Die zijn gebeurd en de fiets loopt als een zonnetje met nul KFR, zelfs geen hint daar van.

Als Forté nr. 1 gebruikt wordt, en volgens voorschrift, en je hebt toch problemen, dan denk ik in eerste instantie aan een ernstig vervuilt systeem (brandstof en overige filters) alsook nauwkeurigere afstelling.
En niet alle dealeRT's nemen daar de tijd (en soms zelfs de moeite) voor, is hier op het forum wel eens aangegeven. (zonder namen te noemen, want anders heb je een welles-nietes situatie, en moet de betreffende dealeRT ook in staat gesteld worden om repliek te geven).

Ik weet niet hoe ver je van Den Dolder zit, maar Motor Service Amersfoort geeft club-leden korting, en mijn ervaringen zijn bijzonder positief wat het resultaat betreft.
Mike Philippens

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb zelf al 2 keer Wynn's Injector cleaner gebruikt. De eerste keer heb ik het hele flesje erin gegoten. Dat was vlak voor een beurt waarbij ook het brandstoffilter is vervangen (was érg vuil zei de monteur). Afgelopen winter heb ik weer een flesje Wynn's gebruikt, maar nu in 2 tankbeurten. Maar in beide gevallen liep de motor niet slecht. In tegendeel, hij liep als een speer...alsof ik een turbo had.

Als je veel klepgeluid hebt, is alles dan verder goed afgesteld enzo? Kleppen gesteld, gaskleppen synchroon en (heel belangrijk) het brandstoffilter vervangen? Want ik kan me voorstellen dat als er veel rotzooi in het systeem zat, dat nu lekker los is geweekt en in je systeem zit. Dat was ook de reden dat ik die injector cleaner er vòòr een beurt in gooi.
thooms

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door thooms »

In principe het je nu precies het juiste gedaan nadat je de motor eens een paar keer hebt gereinigd is nu het moment om de beurt uit te voeren dan wel te laten afstellen.
Dat deet ik eerder ook altijd met auto's met dubbele carberateurs die volg orde wertkt he beste hij zal hierna als een speer lopen.
Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen is dat je je motor nu niet op de vervuiling gaast afstellen maar schoon begint.

Gr Wijnald
huigtaal

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door huigtaal »

Bedankt allen voor de reacties. Ik heb vandaag met de dealer afgesproken dat ik de motor laat bekijken door de officiele BMW dealer. Dit omdat de afstand tussen mijn eigen dealer en mijzelf 200 km is. Ja, wat je ver haalt... Na de diagnose overleg ik verder met mijn dealer om te kijken of BMW het verder afhandelt, of dat mijn dealer het zelf doet. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Huig
mats1

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door mats1 »

bij mijn motor voor deze, een R100R uit 1992, heb ik op advies van de dealer Forte 2 bij de benzine gedaan voor de winterstalling, om de benzine te stabilizeren.

In de lente liep de motor zo beroerd als wat, terwijl er nooit problemen waren alle jaren van tevoren, zonder Forte. Ik heb de carburateurs volledig uit elkaar gehaald, en er was een soort zwarte troep in, net als teer.

Meerdere mensen hebben mij erop gewezen dat dit van de Forte moet komen.

Ik gebruik dat spul al jaren lang, maar het hoeft dus niet altijd goed te zijn.
thooms

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door thooms »

Wat mensen eigenlijk niet door hebben is dat de brandstoffen zoals we die van vroeger kennen niet meer zo zijn als vroeger.
bij diesel zit veel biodiesel bijgemend dat vocht aantrekt en bacterie groei, je moet de filters eens komen bekijken die we in de werkplaats vervangen je geloof niet dat dit in je tank kan groeien.
Bij benzine kan dit ook hier zit weer alcohol bijgemengd .

GR WIjnald
Inspector Gadget

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Oftewel ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst ;)

Waarbij je vroeger een jerrycan met brandstof achter in de auto kon meenemen en na een jaar nog rustig kon gebruiken, moet je tegenwoordig rekening houden met een "houdbaarheid" van zo'n 3 maanden of zo. (in ieder geval niet een jaar)
Althans, na 3 maanden is de samenstelling al aan het veranderen.
Heb qua brandstof die langere tijd gestaan heeft wel eens wat getoond door onze monteurs, je gelooft je ogen af-en-toe niet. :O
Mike Philippens

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Waarbij je vroeger een jerrycan met brandstof achter in de auto kon meenemen en na een jaar nog rustig kon gebruiken, moet je tegenwoordig rekening houden met een "houdbaarheid" van zo'n 3 maanden of zo. (in ieder geval niet een jaar)
Je moet je brandstof ook zo snel mogelijk opbranden...niet bewaren. Je auto is geen spaarbank!
Als je gewoon een beetje op je pijltje let hoef je niet zonder peut te komen staan. Het is niet alsof je hier nergens benzinestations hebt... ;)

Wat dat spul betreft: die van mij heeft de winter met Wynn's gestaan. Niet al die tijd gestaan, want ik heb zo af en toe (als de sneeuw even weg was) gereden. Maar ik kan me voorstellen dat als het systeem erg vuil is, er een hoop troep door de injector cleaner wordt losgeweekt. En dan heeft het juist een avenrechts effect. Toen ik mijn RT pas had, heb ik ook zo'n flessie gebruikt en daarna heeft ie een beurt gehad. Het brandstoffilter was ook behoorlijk vuil, zei de monteur toen. Kan zomaar zijn dat het brandstoffilter lang niet vervangen is en dat het systeem erg vuil was. Als je dat spul gebruikt, moet je ook regelmatig rijden. Dus laten we zeggen een half flesje Wynn's op een volle tank, dan een km of 50 rijden en dan de motor minimaal een dag ofzo laten staan, weer een lekker stukkie rijden en weer laten staan. Zo kan het een beetje inwerken, en weer doorspoelen. Ik denk dat als je het spul in je tank gooit en 'm dan 4 maanden laat staan, het misschien wel niet zo goed is. Als je 'm dan wegzet in de wintermaanden, doe er dan voor die ene keer van die premium troep in. Voor die ene keer mag ie dan wel 'goede' brandstof krijgen. En gewoon af en toe rijden. Het kan best in de winter.
Inspector Gadget

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mike Philippens schreef:Je moet je brandstof ook zo snel mogelijk opbranden...niet bewaren... Als je gewoon een beetje op je pijltje let hoef je niet zonder peut te komen staan...
Helemaal met je eens, alleen ik heb nog geen ervaring hoeveel km's mijn dame met een tank peut doet, en hoe nauwkeurig de meter is.
Daarnaast is op de ochtend van het RT Treffen een flinke hoeveelheid op straat (letterlijk) gekomen. :shock:

Maar, het goede nieuws is dat ik haar vandaag ga aftanken, en dan ga ik het nauwkeurig proberen bij te houden. _004

Aangezien de dame pasgeleden de volledige Kenny Behandeling heeft gehad, zal Forté Moto Power 1 niet nodig zijn, als ik de reactie(s) hier zoal lees.
Hoogstens Forté Moto Power 2, als ik het zo bekijk.

Maar, beste Mike, een ervaringsvraag voor jou;
Jij hebt ook een andere demper en Siebenrock bochten gemonteerd, was het niet?
Heb jij ook af-en-toe last van een knal(letje) uit de uitlaat? (vooral als je het gas dichtdraait)
Ik heb begrepen dat dit komt doordat er veel minder tegendruk door deze veranderingen in het uitlaat systeem zit.
Misschien moet ik de tank eens leeg rijden al-dan-niet met Forté Moto Power 2 of Wyne's.
Of ik moet in het vervolg geen TinQ meer tanken _001

Let wel, er zal nog wel een dosis Forté Moto Power 1 in mijn brandstof zitten, maar heel veel zal dat niet meer zijn, verwacht ik, de rest ligt op straat ;)
Mike Philippens

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Maar, beste Mike, een ervaringsvraag voor jou;
Jij hebt ook een andere demper en Siebenrock bochten gemonteerd, was het niet?
Heb jij ook af-en-toe last van een knal(letje) uit de uitlaat? (vooral als je het gas dichtdraait)
Volgens mij knalt ie van mij er ook vrolijk op los. Met de helm op is het niet altijd even goed te horen, maar ik meen inderdaad bij gas los knallen te horen. Ik moet toch echt een keer iemand anders op dat ding laten rijden en dan zelf eens luisteren hoe het klinkt...
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hier ook Siebenrock bochten en een Remus, knalt heel af en toe als hij warm is en gas abrupt dicht gaat.
In het begin knalde het vaker :shock: maar toen zat de uitlaat niet gasdicht aangesloten _001

Veel knallen heb je meestal als er wat valse lucht in de uitlaat komt.

Groet, Bert
Inspector Gadget

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bedankt mannen, is dus wel een beetje "normaal" wat ik ervaar _004

Morgen de lange rit voor Keep Them Rolling (maar gemiddelde snelheid zal laag zijn, en veel, heel veel stops ;) ), kijken hoe de dame zich gedraagt.
En aankomende zondag de Giro d'Italia, dat is al-met-al de lakmoes-proef.

Vandaag maar ff super getankt, kijken of er verbeteringen waarneembaar zijn _001

Uitlaat lijkt gas-dicht, hoewel ik af-en-toe (qua geluid) denk dat dit nog niet helemaal het geval is.
Nog tips om dat te verbeteren?
(beetje off-topic, _002 )
Mike Philippens

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Bedankt mannen, is dus wel een beetje "normaal" wat ik ervaar _004
Maar die knallen zijn toch niet zo heel erg hard? Het is niet alsof er een HD stationair staat te draaien, toch? Bij klapte ie trouwens ook al af en toe met de originele uitlaat.
Inspector Gadget

Re: Kan Forte Fuel schoonmaakmiddel de motor ontregelen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mike Philippens schreef:Maar die knallen zijn toch niet zo heel erg hard? Het is niet alsof er een HD stationair staat te draaien, toch? Bij mij klapte ie trouwens ook al af en toe met de originele uitlaat.
Nee, valt volgens mij wel mee, maar ben het niet gewend, vandaar initieel de Forté Moto Power 1.
Maar dat is niet meer nodig omdat Kenny de dame gewassen-en-gewatergolft heeft, ze trekt echt als een beest, doseren van het gas is nog ff een hele kunst :lol:
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”