Tikkend rechter gasklephuis

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
willem58

Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door willem58 »

Van de week de bekleding van eRTje afgehad voor de ABS bedrading modificatie en tegelijk wat stationair afstelwerk uitgevoerd, nu hoorde ik al wat getik aan de rechterzijde, maar zonder bekleding was goed te zien dat de gasklep nogal klappert en met de motor uit zit er nogal wat speling op de gasklepas. Zou dat een klusje zijn om zelf te doen, zijn er rep. setjes voor te koop?
jeroen12

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Oscar in Nunspeet heeft gereviseerde gasklephuizen. Heb er mijn R850R ook laten doen op aanraden van iemand van het forum hier.
http://www.oscarmotorservice.nl/
willem58

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door willem58 »

Ok, wat ben je gemiddeld kwijt voor twee gerev. gasklephuizen, nieuwe inlaatrubbers en afstellen?
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ik meen dat ik de laatste keer 135€ betaalde voor een gereviseerd huis, maar dat is al even geleden.
Rubbers kosten een 40€

Dan nog monteren en afstellen, 2 uurtjes werk?

Dus reken dan op een 400-450€

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door wimmers »

Dat kan wel ongeveer kloppen.
Maar de service is top.

er schijnen wel revisie-setjes te koop aangeboden worden maar dit is toch wel een klus voor specialisten.
Ik heb mijn gasklephuizen daar laten doen, althans hij neemt ze van jou in en jij krijgt gereviseerde terug maar het is echt een heel verschil en ..... stiller!

Top service!
Wim Immers
willem58

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door willem58 »

Ok, bedankt voor alle goede raad, ik heb inmiddels op gehoor de beide inlaten synchroon gezet en een klein o-ringetje als demper over het asje geschoven, ga van de winter verder stappen ondernemen. Ga wel voor ruil gasklephuizen.
Mike Philippens

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik zie op Adventure Riders dit verhaal over het reviseren van die gasklephuizen. Nou ben ik niet zo'n vreselijke techneut, maar wat er gezegd wordt, is dat het blijkbaar het asje is dat vervangen moet worden. Die zou slijten, en daardoor gaat de gasklep tikken. Deze meneer levert nieuwe asjes en in die link zie je hoe je ze moet vervangen.

Is dit wat? Hij vraagt $60 per asje, en daar zitten dan ook nieuwe o-ringen bij en klemmetjes.

Bij mij rammelt er ook wat, en het lijkt er op dat het ook deze dingen zijn. Het ziet er wel uit als een klusje dat met wat geduld gedaan kan worden. Wel wat werk, maar niet onmogelijk en die kerel op de foto gebruikt geen bijzonder gereedschap. Iemand ervaring met deze operatie?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door Baird »

Mike Philippens schreef:Ik zie op Adventure Riders dit verhaal over het reviseren van die gasklephuizen. Nou ben ik niet zo'n vreselijke techneut, maar wat er gezegd wordt, is dat het blijkbaar het asje is dat vervangen moet worden. Die zou slijten, en daardoor gaat de gasklep tikken. Deze meneer levert nieuwe asjes en in die link zie je hoe je ze moet vervangen.

Is dit wat? Hij vraagt $60 per asje, en daar zitten dan ook nieuwe o-ringen bij en klemmetjes.

Bij mij rammelt er ook wat, en het lijkt er op dat het ook deze dingen zijn. Het ziet er wel uit als een klusje dat met wat geduld gedaan kan worden. Wel wat werk, maar niet onmogelijk en die kerel op de foto gebruikt geen bijzonder gereedschap. Iemand ervaring met deze operatie?
@ Mike
Heb het verhaal van de link eens bekeken en dit is inderdaad wel uit te voeren, als je de asjes doet zou ik zeker ook de busjes doen. Wat hij 'surge' noemt, gooien wij hier op een hoop met KFR: het inhouden van de motor door wisselende mengsel samenstellingen; dat kan dus door de magere samenstelling van het mengsel door de motronic, beroerd afgestelde motoren maar ook door bijv. het aanzuigen van valse lucht. Dit is dus extra lucht dat het mengsel verarmt waardoor het moeilijker of niet ontbrand, dit kan dus o.a. langs de versleten busjes/asjes komen.

Een andere oorzaak van het tikken bij stationair kan zijn dat de gaskleppen niet goed op hun aanslag liggen maar de door de gaskabels een ietsie pietsie open getrokken worden, de gaskleppen gaan dan tikken tegen hun aanslag, op deze manier is eigenlijk niet mogelijk om de motor goed af te stellen en dit moet dus eerst verholpen worden.

Het je alleen last van het gerammel tijdens het rijden dan komt de optie van de asjes/busjes om de hoek kijken. Je kunt dit controleren als de motor uit staat, gashandel een beetje open draaien en dan voelen of je de asjes haaks op hun draairichting kunt bewegen.

Het afstellen van de TPS aan de linker zijde na de revisie vergt weer andere vaardigheden maar de handelingen zijn wel goed beschreven op de diverse fora en misschien zelfs ook wel op het onze. Doe na het afstellen van het geheel wel even de reset-procedure om de gasstand bij volgas weer goed in te lezen en dan alles nog een keertje nameten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Mike Philippens

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Baird schreef:@ Mike
Heb het verhaal van de link eens bekeken en dit is inderdaad wel uit te voeren, als je de asjes doet zou ik zeker ook de busjes doen. Wat hij 'surge' noemt, gooien wij hier op een hoop met KFR: het inhouden van de motor door wisselende mengsel samenstellingen; dat kan dus door de magere samenstelling van het mengsel door de motronic, beroerd afgestelde motoren maar ook door bijv. het aanzuigen van valse lucht. Dit is dus extra lucht dat het mengsel verarmt waardoor het moeilijker of niet ontbrand, dit kan dus o.a. langs de versleten busjes/asjes komen.

Een andere oorzaak van het tikken bij stationair kan zijn dat de gaskleppen niet goed op hun aanslag liggen maar de door de gaskabels een ietsie pietsie open getrokken worden, de gaskleppen gaan dan tikken tegen hun aanslag, op deze manier is eigenlijk niet mogelijk om de motor goed af te stellen en dit moet dus eerst verholpen worden.

Het je alleen last van het gerammel tijdens het rijden dan komt de optie van de asjes/busjes om de hoek kijken. Je kunt dit controleren als de motor uit staat, gashandel een beetje open draaien en dan voelen of je de asjes haaks op hun draairichting kunt bewegen.

Het afstellen van de TPS aan de linker zijde na de revisie vergt weer andere vaardigheden maar de handelingen zijn wel goed beschreven op de diverse fora en misschien zelfs ook wel op het onze. Doe na het afstellen van het geheel wel even de reset-procedure om de gasstand bij volgas weer goed in te lezen en dan alles nog een keertje nameten.
Als ik op de foto's kijk, lijkt het of ie ook busjes vervangt, maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft het over 'bushings' en zo te zien is het meer een soort busje waar een as doorheen loopt.
Hij vroeg me ook eerst even iets na te kijken om vast te stellen of ze versleten zijn:
Best test is to get the fairing off the bike and get your fingers on the back of the TB's, and check if the pulleys, where the cable goes around them has any play. It shouldn't. Play in the pulleys mean that the spindles are worn.
En daarna voegde hij dit nog toe:
One more thing that I would like you to check on the TB's while checking for play in the pulley...

You say your RT was made in '97. The pulleys are held onto the shaft with some nuts, not pressed into. Just to be sure,can you please verify that there are nuts (M10 if I remember) on the inside if the TB's? If the pulleys are pressed onto the shafts, there would be no nut there.
Wat er bij mij rammelt is als ik stationair draai en dan de gashendel nét op spanning zet, dus nog niet het toerental verhoog, maar alleen 'aanzet'. Dan hoor ik een licht getik. Verder merk ik er weinig van, dus ik weet ook niet of het dat is.

Ik was eigenlijk van plan om, na vaststelling van de speling op de snaar zelf die dingen te vervangen, de Motronic reset te doen en vervolgens de motor naar mijn monteur te brengen voor zijn beurt. Hij mag dan die afstelling doen. Of ik moet 'm die dingen meegeven en vragen of hij het wil doen. Iemand die handig is en weet wat ie doet, is er denk ik zo mee klaar. Ik zal er wel weer een hele middag aan kwijt zijn schat ik zo... ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door Baird »

@Mike

Ik heb jullie briefwisseling gelezen.
De busjes zijn de 'bushings' en die vervangt hij dus ook, als er iets versleten is moet je vaak beide delen vervangen om het weer echt goed te krijgen, zeker in dit geval. Je moet eerst duidelijk hebben óf je slijtage hebt; heb je dat dan gewoon de as en de busjes doen en dan bij voorkeur rechts én links: zijn beide zijden weer op het zelfde niveau!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
767 driver

Re: Tikkend rechter gasklephuis

Ongelezen bericht door 767 driver »

Ik geloof niet dat ik hier zelf aan ga beginnen. Kan wel goedkoper zijn dan Oscar, maar die heeft het vaker gedaan dan ikzelf.

Ga eerdaags wel naar Oscar voor 2 nieuwe huizen.

Groetjes,

Rob
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”