Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
naswart

Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door naswart »

Ik ben op zoek naar een mooie tweede hands R1150RT en heb inmiddels proefgereden op een mooi exemplaar uit 2002. Wat mij opviel was het schokkerig rijden bij constante snelheden. Ik heb ook al gereden op een nieuwe R1200RT en ook deze had dat probleem; zelfs erger! Ik vind dit dusdanig vervelend dat ik niet meer zeker weet of ik wel een BMW boxer moet kopen. Ik heb e.e.a. gelezen over KFR en oplossingen hiervoor, maar de berichten hierover zijn niet echt eenduidig. Is dit probleem minder op een twinspark uitvoering?
Wie kan mij informatie geven?
naswart
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door Berrybeer »

.....ik heb een -1150- uit 2004....een twinspark met inmiddels al....ahum..6800 km en heb werkelijk totaal geen last van kfr.....hij loopt bij welk toerental dan ook als het spreekwoordelijke naaimachientje.. _004
dr.trimble

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door dr.trimble »

dat schokken heb ik met mijn 1150 ook, kfr dus. Goed afstellen kan helpen. Na een tijdje deed de mijne het echter weer en nu leer ik er mee leven
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door BeemerBert »

naswart schreef:Ik ben op zoek naar een mooie tweede hands R1150RT en heb inmiddels proefgereden op een mooi exemplaar uit 2002. Wat mij opviel was het schokkerig rijden bij constante snelheden. Ik heb ook al gereden op een nieuwe R1200RT en ook deze had dat probleem; zelfs erger! Ik vind dit dusdanig vervelend dat ik niet meer zeker weet of ik wel een BMW boxer moet kopen. Ik heb e.e.a. gelezen over KFR en oplossingen hiervoor, maar de berichten hierover zijn niet echt eenduidig. Is dit probleem minder op een twinspark uitvoering?
Wie kan mij informatie geven?
naswart

Een goed afgestelde RT heeft zo goed als geen last van KFR ( schokkerig rijden ) Big RT Smile

Groet, Bert
JohnDC

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door JohnDC »

Je motor moet inderdaad zeer goed afgeregeld zijn wil je er geen last van ondervinden. Het spijtige bij de boxers is dat ze regelmatig op klepspeling en vacuum moeten gecontroleert en zo nodig bijgesteld worden.
Daar ga je met een viercylinder veel minder naar moeten omkijken. (mijn persoonlijke ervaring, heb 6 K-vierpitters in de garage staan en eentje waar dit forum zo gek van is, omdat ik em zelf ook mooi vond)
En ik moet toch toegeven dat die andere zes zo goed als niet onderhoudsgevoelig zijn tegenover de boxer.
Maar, eens dat ding goed afgesteld is stuurt en rijd het hoor! Je voelt het gewicht zeker wat minder bij trage maneuvers. Alhoewel je bij deze machienes niet mag vergeten te schakelen. Wat ik bij mijn vierpitters dan weer ervaar als een luxe die een boxer niet kan geven. Namelijk het schakel-lui rijden.
Dus (mijn visie) als je toch op zoek bent naar iets anders, probeer dan ook eens een vierpitter. Een oudere K 1200 GT met Schurgers ombouw bvb.(zoals jullie politie) Die leunt al zeer sterk aan het model R 1150 RT, als het je om het model te doen is tenminste. Want qwa rijkomfort voor doorrijders (woon/werk) is er nooit iets beters uit de bus gekomen dan een K1100LT, voor mij dan toch.
Waarschijnlijk gaan enkele die-hard´s hierop reageren maar mijn persoonlijke mening gaat hier weinig of niets aan veranderen.
Hub

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door Hub »

BeemerBert schreef:
Een goed afgestelde RT heeft zo goed als geen last van KFR ( schokkerig rijden ) Big RT Smile
De mijne heeft 3 weken geleden een grote beurt gehad met de nadruk op KFR. Daarbij is ook nog een recyclizer geplaatst en dit alles zonder resultaat. Sterker nog, ik heb het gevoel alsof het nog erger geworden is.
Mijn 1150 Rt is ook van 2002, monospark. Zelf vind ik dit best wel een probleem, vooral op dagen zoals gisteren bij Freebike speelt dit een aanzienlijke rol.
Langzaan en constant rijden is met deze motor heel moeilijk, hij is ontzettend schokkerig. Ik heb hem eerder al eens vergeleken met een konijn.
Waarschijnlijk laat ik nog Brisk bougies plaatsen, kijken of dit iets oplost.
Ondanks dit alles hou ik van hem Big RT Smile

[groet]
Hub
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hub schreef:
BeemerBert schreef:
Een goed afgestelde RT heeft zo goed als geen last van KFR ( schokkerig rijden ) Big RT Smile
De mijne heeft 3 weken geleden een grote beurt gehad met de nadruk op KFR. Daarbij is ook nog een recyclizer geplaatst en dit alles zonder resultaat. Sterker nog, ik heb het gevoel alsof het nog erger geworden is.
Mijn 1150 Rt is ook van 2002, monospark. Zelf vind ik dit best wel een probleem, vooral op dagen zoals gisteren bij Freebike speelt dit een aanzienlijke rol.
Langzaan en constant rijden is met deze motor heel moeilijk, hij is ontzettend schokkerig. Ik heb hem eerder al eens vergeleken met een konijn.
Waarschijnlijk laat ik nog Brisk bougies plaatsen, kijken of dit iets oplost.
Ondanks dit alles hou ik van hem Big RT Smile

[groet]

Ik zou geen brisk plaatsen Hub, heb eventueel nog iridium bougie,s liggen om te testen.
met vriendelijke groet, Bert








Hub
thooms

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door thooms »

Ik zal mischien best eigenwijs zijn hoor ik wel vaker maar toch blijf ik erbij dat het kfr weg moet kunnen zijn als je motor in orde is.
De motor komt uit de krat niet zo slecht loppend op de weg bedoel na een proefrit van de klant zou deze hem gewoon laten staan.
Met andere woorden er is iets niet goed en het kan een op tel som zijn van div afwijkingen.
een check lijst met dingen die gebeurt zijn en hoe ze gebeurt zijn.
Bedoel als er gesynchoniseerd is wil dat niet zeggen dat dit nu op de correcte manier gebeurt is.
Ik kan als monteur dit makkelijk zeggen en makkelijker aanvoelen dat begrijp ik zelf maar al te goed
LIjkt me enorm frusterend dat je als berijder veel geld uit gegeven hebt en niet verder mee komt en toch moet dat kunnen.
Hub

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door Hub »

thooms schreef: toch blijf ik erbij dat het kfr weg moet kunnen zijn als je motor in orde is.
Dat zou mooi zijn, maar hoe zit het dan met jouw Rt? Is die KFR-vrij? _001

[groet]
Hub
vioma

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door vioma »

Mijn net ex -1150- mono spark is zo goed als kfr vrij zonder hulp middelen , kwestie van goed afstellen. _004
Tja uiteraard voel je wel eens iets als je er goed om zoekt ,maar hinderlijk is dat zeker niet :!:
De nieuwe eigenaar zit ook ergens op dit forum ,misschien kan hij het bevestigen .
_oo_ -1150-
leslie

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door leslie »

hallo, heb net een R1150RT gekocht en die rijdt ook wat schokkerig .... misschien _001 toch eens goed laten afstellen .....

Daarentegen, m'n R1100R draait en rijdt als een naaimachientje _004 , niks schokken, reageert onmiddellijk op het gas
thooms

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door thooms »

Die van mij loopt als een tiet kan de koppeling langszaam loslaten loopt de boxer zonder gas geven zo weg ook niet bij 3000 tpm
Klacht is totaal niet aanwezig..
naswart

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door naswart »

Bedankt voor jullie reacties. Ik was een tijdje niet op het net.
Ik heb inmiddels een mooie zwarte R1150RT gekocht. De motor bevalt zeer goed.
Bij de proefrit was er nauwelijks sprake van stotterig rijgedrag, echter nu ik er enige tijd op rijd, lijkt het toch aanwezig, de ene keer meer dan de andere.
De motor is echter verder zo fijn, dat ik er mee kan leven.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige KM's gewenst.
Wen eerst maar eens even aan je -1150- . Een boxer voelt toch altijd anders aan.

[groet]
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
jasper75

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door jasper75 »

Ik heb net zelf een recyclizer geplaatst en in tegenstelling tot Hub heb ik er wel baat bij
Mijn motor loopt een stuk soepeler en het schokken is weg :D
en dat voor 35 euro _004

Gr Jasper
eddiw

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door eddiw »

Hoi,

ik lees dat je met jouw 1150 profijt hebt van een recyclizer, betekent dit dat je een uitvoering hemt met één bougie per cilinder ? Omdat ik me namelijk heb laten vertellen dat je met de TwinSpark geen last hebt van KFR, zou een reden voor de tweede bougie zijn geweest.

groetend //Eddi
jasper75

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door jasper75 »

Ik heb een RT met 1 bougie per cylinder maar ik geloof dat er ook mensen met een twinspark zijn die dit probleem hebben.
Ik heb me inderdaad ook laten vertellen dat dat de reden voor de tweede bougie.
Een ander zegt weer dat het een kwestie van synchroon stellen is zodat de twee cylinders niet elkaar tegen werken maar samen werken

[groet]
Jasper
Erteetje

Re: Schokkerig rijden R1150RT bij constante snelheid

Ongelezen bericht door Erteetje »

Dat een nieuwe R 1200 RT ook last heeft van KFR verbaasd mij heel erg. Kijk eens op motorklik.nl naar de R1200RT test. Daar wordt nog extra vermeld dat KFR tot het verleden behoord. Ik heb zelf een R 1200 RT van 2009 en heb er totaal geen last van. Ik kan me goed voorstellen dat dat je mening over een boxer beinvloed maar naar mijn mening moet dit te verhelpen zijn met een goeie afstelling.

Luc
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”