Onze vriend Kenny van Motor Service Amersfoort heeft me wel eens uitgelegd dat alleen een goede synchronisatie van de gasklephuizen de juiste oplossing is.
In de Moto73 van juli 2010 werd dit nog eens bevestigd door een expert.
Moderator: RT_Patrick
Maar ja, hoe doe je dat bij eenvioma schreef:En dat is ook mijn meningCode: Selecteer alles
Onze vriend Kenny van Motor Service Amersfoort heeft me wel eens uitgelegd dat alleen een goede synchronisatie van de gasklephuizen de juiste oplossing is.
Ik heb nog een rapidbike module van mijnvioma schreef:Klopt helemaal Hans , helaas is de 1200 zo afgeknepen dat daar ondanks de twin spark weer kfr aanwezig is en bij de 1200 is het dus helaas alleen op te lossen door het motor management te veranderen .
Denk hierbij aan een optimizer of een powercommander .
Hans,HansD schreef: Maar eerst kleppen stellen want na de 10000 beurt lijkt het wel of de motor slechter loopt dan daarvoor.
Hans
Met alle respect, het ontstekingstijdstip wordt geregeld door de ECU/Motronics, en *niet* door de temperatuursensor of zo'n Power FRK.De Power FRK optimaliseert het brandstof-zuurstof mengsel en het ontstekingstijdstip en...
Twee weken geleden heeft mijn fiets zijn 30.000 km beurt gehad.Jan R1200RT schreef:Hans,HansD schreef: Maar eerst kleppen stellen want na de 10000 beurt lijkt het wel of de motor slechter loopt dan daarvoor.
Hans
Ik had ook dat mijn fiets minder lekker liep na de 20.000 beurt dan ervoor (alles was gesteld en nagelopen (als het goed is)). Dus ook wat meer KFR gedrag.
Bij Motoport den Bosch, die de beurt uitgevoerd had, hebben ze me uitgelegd dat dit kan komen omdat het motormanagement historische data verzameld. Dus zich geleidelijk aan kan passen aan wijzigende signalen / resultaten van de sensoren.
Nou kan het zijn dat na een beurt de regeling van het motormanagement met de historische "aanpassingen" net niet lekker meer is met de gestelde kleppen e.d.
Bij mij hebben ze die historische data gewist zodat hij weer op het af fabrieks programma staat. Daarna liep hij weer duidelijk lekkerder.
Wat mij ook opvalt is dat het KFR gevoel veel erger is als ik op de cruise-control rijdt, b.v. bij 50 km/h in de stad in zijn 4. Maar dit is waarschijnlijk meer het regelgedrag van de CC unit die aan de gaskabel trekt en lostlaat dan het motormanagement / de injectie.
Jan,Jan R1200RT schreef: .... hebben ze de boel weer terug gezet naar de fabrieks setting....
Ik weet niet waar je woont, maar als je een echt probleem hebt maakt 3 uur niet uit, toch?scan schreef:Wie zijn dan die experts?
Ik begrijp dat er eentje in Zeeland zit maar dat is te ver, minstens 3 uur sturen als alles meezit..
Dat stelden ze bij mij ook voor om (eventueel) nog eens te proberen.HansD schreef:Jan,
Ik heb ook een Recyclizer op mijn R1200rt gezet omdat die onderin zwak is, maar dat hielp maar ten dele (beter maar niet over).
Hans
Als ik dit zo lees dan zou ik eerder gaan denken aan pingelen.scan schreef:Het betreft niet dat ik last heb van KFR maar van een hoge mate van motor trillingen bij 4.000 - 5.000tpm die er voorheen tot ca. 19.000km niet waren.
Een gouden tip, die weliswaar ook behoorlijk aan de prijs is, maar je een gigantische verbetering oplevert bij elk toerental. Monteer de nieuwe DENSO Iridium bougies, type IX24B. Deze bougies hebben een Iridium electrode van 0,4 mm dikte (standaard bougies 2,5 mm). Hoe smaller de centrale electrode => hoe geconcentreerder de vonk wordt => hoe groter het electrisch veld => deste lager de benodigde spanning om de vonk te genereren! Resultaat:
motor start veel sneller, loopt veel mooier rond, pakt bij lage toerentallen in elke versnelling onmiddellijk op en accelereert echt als nooit te voren (het lijkt allemaal op een mooi reclameverhaaltje, maar ook ik heb meerdere soorten bougies geprobeerd van één masaaelectrode t/m drie, van goud, nikkel naar platina electrode etc., maar dit is voor mijn fiets de ultieme oplossing. De uitlaat is niet langer zwart van binnen, maar prachtig grijs tot wit verkleurd. De verbranding is vele malen vollediger , waardoor als bijkomend voordeel ook het brandstofgebruik is gereduceerd).
Maar zoals alles in het leven: Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden (in de portomonnee). De DENSO-Iridium bougies kosten ongeveer 23,- per stuk, maar behoeven pas om de 100.000 km te worden vervangen! Bij korte en/of lange ritten een werkelijk investering waard. Kijk voor de zekerheid nog even op http://www.denso.co.jp/PLUG
Volgende quote: Bij Stroeve motorsport betaal je ongeveer 15 tot 16 euro per exemplaar...
Gisteren morgen eindelijk weer eens even wezen toeren (± 125 km). Ik kan opnieuw bevestigen dat de motor nu mooi rond loopt en op pakt. Ook geen enkele vorm van KFR merkbaarJan R1200RT schreef:Door de opnieuw afgestelde kleppen na de beurt "matched" die "ervarings-instelling" dan bij mijn fiets blijkbaar niet lekker meer, met als gevolg dat ie niet mooi rond loopt.
Maar het komt blijkbaar ook voor dat het na het kleppen stellen juist wel beter werkt met de instelling zoals hij was.....: Bij mij dus duidelijk niet
![]()
Ik hoorde het gelijk toen hij hierna weer gestart werd dat hij meteen mooier rond liep (koud dus).
Daarna bij het naar huis rijden ± 20 km gelijk heel duidelijk, dat hij weer lekker rondloopt / op pakt, wat mij betreft zoals het hoort / moet kunnen.
Blijkbaar ben ik nogal kritisch wat het motor-gevoel betreft.
Je kunt ook NGK iridium bougies gebruiken.Jeroen1969 schreef:Vandaag met mijn aanschaf, een R1150RS (ik weet het, het is geen RT, maar er rijden maar 250 R1150RS-en rond, dat zijn er echt te weinig om een eigen club/forum op te kunnen richten) bij Kenny van MSA geweest en het over de Denso Iridium bougies gehad. Hij was niet wild enthousiast. Er schijnt een incident geweest te zijn met dit type bougie dat resulteerde in een gat in een cilinder gebrand omdat de temperatuur hoog op loopt bij toepassing van dit type bougie. Volgens hem is die KFR kwestie toch een kwestie van juist afstellen.... Enfin, mijn R1150RS gaat 25 september de hele dag aan de goede zorgen van Kenny toevertrouwt worden, zal hier verslag uitbrengen van het resultaat.
Overigens was Kenny al meer te spreken over de toepassing van de ReCycler, dit is in sommige gevallen een oplossing. Wel eentje waar hij niet meteen mee zal beginnen, maar wel af en toe een oplossing. Voor de R1150 serie komt die op € 35,- en mag je hem terugsturen als hij je niet bevalt...
De boxers zijn erg gevoelig voor kleine verschillen tussen linker en rechter cilinder. Basis om mee te beginnen is regelmatig onderhoud. Wanneer is dit voor het laatst gebeurt. Kleppen stellen, bougies, synchroniseren, origineel luchtfilter. Indien correct uitgevoerd zul je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen last meer hebben van KFR.Jan H schreef:Ik ben in het bezit van een R1200RT uit 2006,mijn motor heeft ook last van KFR en het niet mooi oppakken bij lage toerentallen.
Ik heb een Recyclizer gemonteerd,en werkelijk de motor pakt veel mooier op,trekt van onderuit veel beter,en het brandstof verbruik is niet toegenomen +/- 1:20
Maar het z.g KFR blijft bestaan en dit is mijns inziens niet zo verwondelijk,want het treed op bij constante toerentallen,bij mij rond de 2000 omw/min,en dan loopt de moter 1 Lambda (1:14,7) en heeft de Recyclizer geen invloed.
Ik ben op zoek naar betere bougies,want ik denk dat met deze bougies het (arme) mengsel moeilijk te onsteken is,ook een goede syngronisatie van de gasklephuizen is belangrijk maar dit verloop telkens weer iets.
Nu ben ik op zoek naar platinum of iredium bougies,heeft iemand hier ervaring mee?
gr.Henk
Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
95 en 98 maakt ook niets uit , ik heb het over 95 van een slechte kwaliteit en 95 van een goede kwaliteit .JDoubleOP schreef:Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
V-power hoor ik alleen maar goeie berichten, maar ik heb geen ervaring ermee.
Waarom is 1500 RPM slecht voor de lagers?? Ik rijdt eigenlijk de hoogst mogelijke versnelling, vanaf 80 km/u staat ie dus in zijn 6 (ongeveer 2750 RPM), 50 mk/u rij ik in zijn 4 met zo'n 2500 RPM. Moet ik me dan ook zorgen maken over lagers? Wat is voor die lagers dan wel een lekker toerental?JDoubleOP schreef:Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
Jeroen1969 schreef:Waarom is 1500 RPM slecht voor de lagers?? Ik rijdt eigenlijk de hoogst mogelijke versnelling, vanaf 80 km/u staat ie dus in zijn 6 (ongeveer 2750 RPM), 50 mk/u rij ik in zijn 4 met zo'n 2500 RPM. Moet ik me dan ook zorgen maken over lagers? Wat is voor die lagers dan wel een lekker toerental?JDoubleOP schreef:Of ik nu 95 of 98 tank, ik heb geen verschil en zero KFR. Pakt makkelijk op bij 1500 toeren. Kan in z'n 5 zelfs 60 rijden met 1500 toeren, niet dat het goed is voor de lagers, maar het kan zonder KFR. Het verbruik met 98 is iets minder.vioma schreef:Al mijn gemotoriseerde vervoer middelen lopen zeer slecht op tinq , op bv euro 95 van BP geen enkel probleem .En net over de grens is de BP en shell veel goedkoper dan Tinq
Jeroen, als toevoeging nog dit; het maximale koppel zal zo liggen tussen de 4000 en 6500 toeren. Wil je gebruik maken van maximale trekkracht(Nm), schakel dan zo dat het toerental telkens net terugvalt tot boven de 4000 toeren.Jeroen1969 schreef:Bedankt voor de uitleg, ik rijdt weer een stuk rustiger zo!
Aha- excuuses- maar het 1200 heeft wel een arme mengsel- en daarbij kwam ik aan de voorgenomen informatie. Is bij 1200s gewoon te weinig brandstof, en niet slecht instelling van kleppen en vlinderkleppen/by-pass schroeven...HansD schreef:Kfr voor R1200RT?![]()
De 1200 serie heeft 2 lambdasondes, 1 voor elke cilinder. Daardoor is KfR zo goed als uitgesloten.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!