Maar dat betekend dan wel tot 4000rpm 9% meer verbruik natuurlijk? Ik heb ook geen KFR maar inderdaad wel wat jij zegt dat effect bij gas dicht doen. En ik weet niet wat ik erger vind . Een hoger verbruik vind ik ook niet echt geweldig.FreekC schreef:Ik heb dan geen RT maar wel een 2010 GSA.
Zeker geen last van KFR maar wat ik wel erg vervelend vond............... het extremen aan-uit effect bij gas dicht doen.
Vooral op een rotonde e.d. erg hinderlijk.
DE oplossing een uurtje bij Ruud Fredriks,in Goes, op de test bank.
Hij heeft het blok 9% meer brandstof gegeven tot 4000 tpm daarna gewoon de standaard setting.
Resutaat.... een super soepel blok ook op lage toeren.
-Freek
KFR en wat de experts zeggen
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: KFR en wat de experts zeggen
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik zou liever hebben dat het toerental waarbij weer benzine toegvoegd wordt bij gas dicht niet rond de 1700 rpm maar al bij 2500 rpm zou liggen, dan heb je een soepeler oppakken na een gas-dicht situatie.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Nee, daar merk je in verbruik helemaal niets van.
Wat je wel merkt is dat de motor heel veel soepeler loopt.
Het "bokken" (aan-uit) op lage toeren is helemaal weg.
Ik vind het een echte aanrader maar dat is natuurlijk persoonlijk.
-Freek
Wat je wel merkt is dat de motor heel veel soepeler loopt.
Het "bokken" (aan-uit) op lage toeren is helemaal weg.
Ik vind het een echte aanrader maar dat is natuurlijk persoonlijk.
-Freek
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Voor details moet ik je toch echt naar Ruud verwijzen.
Ik weer niet precies hoe hij het doet.
Maar hij heeft me verteld dat hij via de kenvelden van de lambdasondes tot 4000 tpm 9% meer brandstof heeft gegeven.
Ik vind het een echte aanrader maar dat is weer voor ieder persoonlijk.
-Freek
Ik weer niet precies hoe hij het doet.
Maar hij heeft me verteld dat hij via de kenvelden van de lambdasondes tot 4000 tpm 9% meer brandstof heeft gegeven.
Ik vind het een echte aanrader maar dat is weer voor ieder persoonlijk.
-Freek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ruud verricht inderdaad heel goed werk, ik heb mijn 2011 RT door hem onderhanden laten nemen. De RT loopt veel smeuïger en krachtiger. In praktijk betekent dit in mijn geval 3 á 4% meer brandstofverbruik. Dit heb ik er graag voor over.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Heeft Ruud de motronic mapping aangepast, of heb je een Rapidbike module gekocht?FreekC schreef:Ik heb dan geen RT maar wel een 2010 GSA.
Zeker geen last van KFR maar wat ik wel erg vervelend vond............... het extremen aan-uit effect bij gas dicht doen.
Vooral op een rotonde e.d. erg hinderlijk.
DE oplossing een uurtje bij Ruud Fredriks,in Goes, op de test bank.
Hij heeft het blok 9% meer brandstof gegeven tot 4000 tpm daarna gewoon de standaard setting.
Resutaat.... een super soepel blok ook op lage toeren.
-Freek
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ruud heeft idd de map aangepast.
-Freek
-Freek
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ik wist niet dat dat kon, interessante optie.FreekC schreef:Ruud heeft idd de map aangepast.
-Freek
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Zeker een interessante optie.
-Freek
-Freek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Deze is voor mij ook nieuw, scheelt geld en een extra stukje techniek wat je niet nodig hebt. Ik heb een jaar geleden de Rapidbike laten monteren, het aanpassen van de BMW software was destijds volgens mij niet mogelijk.Ruud heeft idd de map aangepast.
-Freek
Groet,
Kees Jan
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ja, sinds enige tijd is het inderdaad mogelijk de mapping van de 1200RT aan te passen:
http://www.ebbo.org/remapping.php
http://www.ebbo.org/remapping.php
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Door het bovenstaande linkje ben ik gaan zoeken of er in Nederland
iemand zou zijn die dit ook machtig is.
Zodoende bij Ruud terecht gekomen.
-Freek
iemand zou zijn die dit ook machtig is.
Zodoende bij Ruud terecht gekomen.
-Freek
Re: KFR en wat de experts zeggen
Dan ben je niet bij de eerste de beste terecht gekomen, een absolute vakman.
Heb je een grafiekje, en wat waren de kosten? Ik was voor de Rapidbike inclusief montage en afstellen ruim € 600 kwijt.
Groet,
Kees Jan
Heb je een grafiekje, en wat waren de kosten? Ik was voor de Rapidbike inclusief montage en afstellen ruim € 600 kwijt.
Groet,
Kees Jan
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Grafiek heb ik niet meegenomen al is het mij wel aangeboden maar ik hecht er geen waarde aan.
In dit geval was het misschien dan wel weer handig geweest.
Wat ik wel even heb opgeschreven is het vermogen en koppel.
Max vermogen is nu 117,6 hp bij 7456 rpm
Max koppel is nu 130,1 Nm bij 5898 rpm
Wat het voor het wijziging was weet ik niet meer. (niet opgeschreven)
Map aanpassing kost €399,- maar voor mij als oud 17PaInfbat collega ............
Ik heb Ruud voor het eerst ontmoed in mijn dienst tijd (76-1)
-Freek
In dit geval was het misschien dan wel weer handig geweest.
Wat ik wel even heb opgeschreven is het vermogen en koppel.
Max vermogen is nu 117,6 hp bij 7456 rpm
Max koppel is nu 130,1 Nm bij 5898 rpm
Wat het voor het wijziging was weet ik niet meer. (niet opgeschreven)
Map aanpassing kost €399,- maar voor mij als oud 17PaInfbat collega ............
Ik heb Ruud voor het eerst ontmoed in mijn dienst tijd (76-1)
-Freek
- Skippy
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 19:26
- Type: R1100RT
- Bijz: 1996
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Petten
- Locatie: Petten
Re: KFR en wat de experts zeggen
Mijn 1100RT had ook last van het kfr fenomeen, afgelopen jaar kleppen goed gesteld en secuur synchronisatie uitgevoerd.
Het KFR was voor 80% weg, na montage van BRISK bougies is het geheel verdwenen.
Hans
Het KFR was voor 80% weg, na montage van BRISK bougies is het geheel verdwenen.
Hans
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: KFR en wat de experts zeggen
Dat en alleen dat is de enige juiste oplossing om KFR te voorkomen . . . .
Skippy schreef:Mijn 1100RT had ook last van het kfr fenomeen, afgelopen jaar kleppen goed gesteld en secuur synchronisatie uitgevoerd.
Het KFR was voor 80% weg, na montage van BRISK bougies is het geheel verdwenen.
Hans
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: KFR en wat de experts zeggen
Gewoon goed synchroniseren is voldoende om verlost te zijn van de grootste problemen met KFR. Een paar NGK Iridium bougies erin maakt het dan net weer netjes af. Maar het synchroniseren moet vaker gedaan worden dan de heren van BMW aangeven. Dus wel zelf een carbtune aanschaffen. En wel elke 10000km je kleppen stellen.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Praten we hier nu over hetzelfde als ik ervaar?
Even..., ik kom van een vier pitter naar de R1200RT. Als de motor warm is valt mij op dat ik soms een slag mis. Dat wil zeggen, ik voel als ik stil sta dat het toerental afwijkt en soms een slag mist. Hierdoor wiebelt hij een beetje. Verder trekt en loopt ie goed. Ook laag in zijn toeren, bv in zijn eerste versnelling 15km/u, is hij erg onrustig en moet ik veel met de koppeling corrigeren. Is dit voor een type uit 2011 normaal, of toch nog terug om af te laten stellen? Hopelijk verwoord ik het een beetje duidelijk?
Even..., ik kom van een vier pitter naar de R1200RT. Als de motor warm is valt mij op dat ik soms een slag mis. Dat wil zeggen, ik voel als ik stil sta dat het toerental afwijkt en soms een slag mist. Hierdoor wiebelt hij een beetje. Verder trekt en loopt ie goed. Ook laag in zijn toeren, bv in zijn eerste versnelling 15km/u, is hij erg onrustig en moet ik veel met de koppeling corrigeren. Is dit voor een type uit 2011 normaal, of toch nog terug om af te laten stellen? Hopelijk verwoord ik het een beetje duidelijk?
Re: KFR en wat de experts zeggen
Bij de R1200 worden, volgens mijn informatie, 2 bougies per kant (1 bougie is secundair) gebruikt om juist het KFR effect tegen te gaan.
Als de motor een minuutje of zo opgewarmd is en je hebt nog steeds de symptomen die jij omschrijft, zou ik zeker terug gaan.
Daar hoort zeker niet zo te zijn!
Kan afstelling of vervuiling zijn (bougies, brandstof), of een mogelijke storing.
Naast extra secundaire bougies zitten er ook, ten behoeve van pingel-detectie, piëzo-elementen (soort van microfoons) per kant gemonteerd die bekend staan dat ze ook nog wel eens een storing hebben en soms zelfs defect zijn.
Als de motor een minuutje of zo opgewarmd is en je hebt nog steeds de symptomen die jij omschrijft, zou ik zeker terug gaan.
Daar hoort zeker niet zo te zijn!
Kan afstelling of vervuiling zijn (bougies, brandstof), of een mogelijke storing.
Naast extra secundaire bougies zitten er ook, ten behoeve van pingel-detectie, piëzo-elementen (soort van microfoons) per kant gemonteerd die bekend staan dat ze ook nog wel eens een storing hebben en soms zelfs defect zijn.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Oke, bedankt!
Maandag gelijk even bellen. Als de motor koud is heb ik het minder. Voor een stoplicht met warme motor merk ik het. Verder tijdens het rijden merk je er niets van. Alleen als ik met lage toeren op constante snelheid wil blijven rijden wil ie er graag van af wijken.
Maandag gelijk even bellen. Als de motor koud is heb ik het minder. Voor een stoplicht met warme motor merk ik het. Verder tijdens het rijden merk je er niets van. Alleen als ik met lage toeren op constante snelheid wil blijven rijden wil ie er graag van af wijken.
Re: KFR en wat de experts zeggen
Hopelijk is het een kwestie van afstelling o.i.d.
PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen.
PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Klopt, moet ik een keer doen op de laptop :roll: Lukt niet op de mobielInspector Gadget schreef:Hopelijk is het een kwestie van afstelling o.i.d.
PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
DoneInspector Gadget schreef:Hopelijk is het een kwestie van afstelling o.i.d.
PS: Zie mijn andere bericht, je kunt je "Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen.." in je profiel onderhand wel eens aanpassen.
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Update
Supernetjes geregeld bij de dealer. Vanmorgen vroeg uit de veren en naar de dealer gereden. De motor rijd super lekker, maar bij stationair draaien hikt ie soms, alsof hij een slag mist. Computer gereset en synchroon afgesteld. Huh, een compleet andere motor, nu rijd ie nog lekkerder als dat hij al deed ;-)
live life today, don't wait till tomorrow........
Supernetjes geregeld bij de dealer. Vanmorgen vroeg uit de veren en naar de dealer gereden. De motor rijd super lekker, maar bij stationair draaien hikt ie soms, alsof hij een slag mist. Computer gereset en synchroon afgesteld. Huh, een compleet andere motor, nu rijd ie nog lekkerder als dat hij al deed ;-)
live life today, don't wait till tomorrow........
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Geloof het of niet, na mijn jaarlijkse beurt (43000km), weer hetzelfde als een jaar terug. In zijn derde versnelling tussen 40 en 50km een beetje bokkerig. Alsof de motor niet weet of ie vooruit moet of inhouden, niet constant dus. Ook op de cruisecontrol in zijn 5e versnelling bij 80km p/u is het gas of inhouden. Nu 2000km verder geen verandering, dus de dealer gebeld. Ik dacht dat bij de R1200RT uit 2011 geen kfr meer voorkwam, maar volgens de dealer wel? Binnenkort weer bellen en een afspraak maken. Heeft iemand anders ook last van dit fenomeen van dit bouwjaar?
live today, wait not till tomorrow........
live today, wait not till tomorrow........
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Mijn mening.............. iridium bougies plaatsen, GOED synchroniseren en het moet goed zijn.
-Freek-
-Freek-
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: KFR en wat de experts zeggen
Mee eensFreekC schreef:Mijn mening.............. iridium bougies plaatsen, GOED synchroniseren en het moet goed zijn.
-Freek-
Maar toch nog één aanvulling. Ik denk dat de conditie van de gasklephuizen ook wel invloed heeft. Met speling op de asjes van de gasklephuizen word goed synchroniseren wel een probleem. En dat kan je bij oudere motoren natuurlijk ook vaker tegen komen
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ja, maar gasklephuizen versleten bij 43000 km dat lijkt me sterk.
-Freek-
-Freek-
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: KFR en wat de experts zeggen
Daar heb gelijk in ik bedoelde het meer in het algemeen. Mijn ervaring is ook iridium bougies van ngk en goed synchroniseren en totaal geen problemen met kfr
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Oké, bedankt voor de tip. Deze beurt moest ik laten uitvoeren bij de dealer voor de garantie. Ik heb de motor vorig jaar gekocht uit de premium selectie. Je zou toch denken dat de dealer zo'n motor wel goed zou moeten kunnen afstellen toch. Vorige keer ben ik ook terug geweest en is het afstellen de tweede keer wel goed gegaan. De volgende beurt wil ik zelf gaan doen, dan zijn de iridium bougies een goede optie
live today, wait not till tomorrow........
live today, wait not till tomorrow........
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ze kunnen het wel het is meer slordig werken.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: KFR en wat de experts zeggen
Ha naamgenoot, bedankt voor je tip!
Groetjes, Freek
live today, wait not till tomorrow........
Groetjes, Freek
live today, wait not till tomorrow........