KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
didi

KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door didi »

Vorige week mijn motor voor een grote beurt gebracht.
De zelfde dag nog werd ik gebeld door Joost motoren dat hij nog steeds zo ruckelde.
Wat bleek er te zijn volgens Joost , de uitlaat was niet voor deze motor ( met katalysator ).
Dus een anderen uitlaat van een motor uit de schowroom af gehaald en proberen maar en ja hoor de volgende dag.
Ik naar utrecht om te proberen ZOOOOO wat een verschil zeg top hij doet het nu goed dus Joost heeft binnen 2 dagen een andere uitlaat geregeld,
En nu loopt hij echt helemaal goed , de motor ruckelt nu niet meer.
Dus joost bedankt voor deze tip.

Big RT Smile _004
Inspector Gadget

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat maakt een enorm verschil bij de BMW boxers.

Neem aan dat je niet spreekt over de originele uitlaat?
Merk, model/type-nummer?

Het valt mij op, uit eigen ervaringen, dat een fabrikant van niet-OEM uitlaten soms onvolledige danwel soms zelfs onjuiste informatie op hun website hebben staan.

Top dat ze de juiste uitlaat hebben kunnen monteren, anders had je lang met het probleem gezeten.
didi

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door didi »

ja ik spreek wel over een orginele uitlaat .? er zat een org onder maar dan voor een R1100RT zonder cat. snap je het nog haha _001
Iedereen zei altijd nou zo,n bmw daar rijd je gamakkelijk een ritje van 600 km mee .
Maar nu had ik 4000 km gereden en dacht altijd tjaa is dit het wel ?
maar mijn andere dealer Best bike,s in mijdrecht zij zij dat het niet beter kon als dit nou ik weet nu wel beter .(best bike nooit meer).
Geen inhouden meer en gewoon snelheid vasthouden heerlijk .
Nu wil ik niet anders meer !!

[groet]
Laatst gewijzigd door didi op 12 jan 2011, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Dat ligt niet zozeer aan de uitlaat, maar aan de regeling die bij de uitlaat hoort.

Een uitlaat met kat heeft een Lambdasensor en een katloze pijp en CO-potmeter om het mengsel af te regelen.
Als je nu uitlaten gaat wisselen, maar niet de bijbehorende sturing, krijg je KFR.

Joost had ook jouw katloze uitlaat kunnn voorzien van een CO-pot en dan afstellen, maar dat komt op hetzelfde neer.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is zoals PaulRS steld;
Als je een uitlaat monteert dien je wel de juiste "versie" te monteren.
Danwel een uitlaat die voorzieningen heeft (gat voor montage van de Lambda-sensor)

Ikzelf heb een uitlaat met Lambda-sensor en dus ook geen CO2-potmeter (zit links-onder nabij je zadel, maar bij jou dus ook niet).
De stekkers zitten er wel, dus de voorbereiding, maar dan heb je nog wel zo'n CO2-potmeter nodig.
Die niet goedkoop is, heb ik begrepen. Dat zal een Lambda-sensor ook niet zijn, denk ik.

Maar, een ander nadeel is dat als je zo'n CO2 potmeter gebruikt, je dealeRT dan ook een gas-meting moet doen om het correct af te stellen.
Zo heb ik dat althans begrepen.

Ik vraag mij overigens wel af wat men (Best Bike?) dan in eerste instantie met de Lambda-sensor bij jou gedaan hebben.
Want bij de "onjuiste" uitlaat zit (zeer waarschijnlijk) dan niet altijd het montage-gat om die sensor te monteren.
En als ze daarom die sensor voor het gemak hebben weggelaten cq. verwijdert, gaat je motor beroerd lopen, volgens mij.
Die mist namelijk die (vereiste) sensor en/of de CO2-potmeter. 1 van beide moet altijd aanwezig zijn, heb ik begrepen.

En aangezien dat juist weer ingesteld wordt door de code-plug in je zekeringskast, krijg je, althans in mijn ervaring, inderdaad dergelijke problemen.

Waarbij het ultimo dus niets uitmaakt dat je uitlaat wel of geen katalysator heeft (wel een beetje, in verband met tegendruk en vroegtijdige ontbranding), maar juist wel heel belangrijk of het montage-gat (al dan niet eventueel afgedopt) voor de Lambda-sensor.
En afhankelijk van de code-plug weer bepaald wordt of er een Lambda-sensor verwacht wordt aangesloten te zijn óf de CO2-potmeter.
Waarbij in mijn optiek de Lambda-sensor de voorkeur heeft omdat dit een automatisch regelend systeem is, terwijl je "formeel" bij de CO2-potmeter de uitlaat-gassen moet gaan meten, daarmee de CO2-potmeter moet instellen etc, en niet iedere dealeRT zal dergelijke apparatuur hebben, denk ik.

Ikzelf heb ooit de fout gemaakt te proberen met chip-tuning op de RT aan de slag te willen gaan, maar dat was meer dan een drama.
De fabrikant van de chip verwachtte namelijk een CO2-potmeter en geen Lambda-sensor, waardoor de fiets echt heel erg beroerd ging lopen.
Ging wel als de brandweer, maar dat was ook het enige.
Veel te rijk mengsel, regelmatige knallen uit de uitlaat, bijna met het voorwiel van de grond optrekken, leuk als je jong bent, maar een drama voor de rest, en zonde van de tijd geweest.
Maar dat schrijf ik weg onder “ervaring-rijker-en-een-illusie-armer”. :lol:

Niet zo boeiend allemaal, het is voor je opgelost, en dat is veeeeel belangrijker! _004

Bedankt voor de info en je reactie!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door HansD »

Ook mijn ervaring: Joost is goed!!
(een soort Kenny zeg maar, of is Kenny een soort Joost? - kies maar uit)
Hans
didi

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door didi »

Ja er moest inderdaad een Lambdasensor op.
En er was met de oude uitlaat geknoeid.
Ik heb voor een paar honderd euro weer rijplezier.
Maar jullie uitleg is weer top _004
Bedankt
Ton1959

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb gelukkig geen Kat :D in mijn uitlaat de mijne doet het lekker zonder. Maar mijn Co moet wel een keer afgesteld worden. Die staat namelijk iets te rijk bij mij.

Ton
Inspector Gadget

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik eerlijk mag zijn, dat is een reden dat ik mijn katalysator en Lambda-sensor uiteindelijk toch heb laten zitten;

Aangezien ik een niet-OEM uitlaat gemonteerd heb (die gelukkig wel de aansluiting voor de Lambda-sensor had zitten, maar die was afgedopt), en grotere bochten, heel af-en-toe een knal geeft van onverbrande gassen.
Wat zou komen omdat die niet-OEM uitlaat (icm grotere bochten) minder tegendruk geeft versus de originele uitlaat.
Althans, dat heb ik begrepen van de expert.

Anyhoe, in tegenstelling wat ik altijd dacht, kan je dus niet "zo maar" ongestraft met de uitlaat kunt gaan "rommelen" zonder gevolgen als je daarin de nodige "voorzichtigheden" betracht.
Dus geen steigerpijp e.d.
didi

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door didi »

Nou het blijkt wel een uitlaat is toch belangrijk?

[groet] _004
Inspector Gadget

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, een uitlaat is belangrijk.

Maar nog meer op de BMW omdat, dat denk ik althans, BMW als fabrikant de fiets om milieutechnische redenen behoorlijk arm heeft afgesteld en ontworpen.
Dan zijn toleranties qua luchtinlaat, de uitlaat, etc, etc, vrij klein waardoor je minder marges hebt om mee te "spelen".
Het luistert allemaal net ff wat nauwer dan wat ik gewend ben.

Maar als het allemaal op orde is, is menig BMW motor een genot om op te toeren/rijden, wat dat betreft.

Heb vandeweek op een 1200GS mogen rijden, ik voelde mij een beetje uit mijn element, maar wat een fiets qua techniek etc.
Edoch, mijn volgende fiets wordt toch desondanks een 1200RT. Of een 1150RT met aangepaste ABS.
Hou wel van wat tupperware e.d.
Ton1959

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob

Vanaf welk jaar zat er standaard een Kat op de Rt1100. Bij mijn R 1100 R zit er standaard geen Kat op of was dit na 1999 ook bij de RT pas? Bij mij krijg ik die onverbrandde gassen in de uitlaat omdat de dealer het Co percentage rond de drie procent heeft gezet om KFR te verminderen. En dan de Brisk bougies nog gemonteerd. En ik moet zeggen heb niet zoveel last van KFR dus het werkt wel. Maar het voordeel had dus ook weer een nadeel.
Ik hou niet zo van die ontploffingen in de uitlaat dus zal eerst nog eens aankloppen bij mijn oude baas misschien om het Co percentage eerst weer op de normale waarde te zetten.
Daarna dan in de lente eens bij Kenny langs omdat ik nog niet geinvesteerd heb in een twinmax. Kenny zal hem vast wel een stuk beter kunnen krijgen.dan hij momenteel is.

Ton
Inspector Gadget

Re: KFR door Verkeerde uitlaat op mijn r1100rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb geen idee wanneer de Kat beschikbaar kwam.
Mijn fiets is van midden-1999, maar een Deutsche fiets, vandaar dat er ook een "speciale" 80dB uitlaat op zat. (dat stond althans expliciet op de OEM uitlaat ingeslagen)
Met nadruk op "zat". Heb er al geruime tijd een andere op zitten. _005 _004

Als ik op "realoem" kijk, en de 1e RT-generatie kies (volgens hun opgave mei 1994) kan ik ook al een uitlaat met lambda-sensor aansluiting kiezen.
Maar dat kan zijn omdat de fiche-database dat onderscheidt niet (meer) maakt dat in 1994 nog geen Kat bestond. _001
Ik heb werkelijk geen idee, maar dat zegt mijn gevoel, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ook ik heb Brisk bougies geplaatst, was 1 van de 1e mods die ik zelf gedaan heb. :lol:
Zonder kopervet en niet te hard vast.

Die onverbrande gassen komt in mijn optiek door mijn andere uitlaat, die geeft (veel? _001) minder tegendruk.
Althans, dat is mij dan verteld. Heb die wijsheid noch expertise van mijzelf, natuurlijk. ;) :lol:

Moet er wel bij zeggen dat ik bij warm(er) weer er wat meer last van heb, bij kouder weer veel minder of zelfs helemaal niet.
En is het bij warm weer dan ook maar (heel) af-en-toe.
Ikzelf hou ook helemaal niet van die ontploffingen, want zo klonk mijn 1e motor ook vlak voordat deze in de soep draaide. :$
Daarna met veel liefde weer helemaal opnieuw opgebouwd, maar dat was een ander leven en tijd.


Het is dat je niet om de hoek zit, anders had je mijn TwinMax zeker wel even mogen lenen, natuurlijk!
Jij zeker! ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”