Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Hoeveel gebruikt jouw RT gemiddeld ? (km/liter)

Minder dan 1:15
25
4%
1:15
28
5%
1:16
58
10%
1:17
118
20%
1:18
103
18%
1:19
116
20%
1:20
104
18%
1:21
18
3%
1:22
8
1%
Meer dan 1:22
3
1%
 
Totaal aantal stemmen: 581

Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

En in het verleden had ik nogal eens klanten die aangaven dat het zo erg was en hun oliepeil werd steeds hoger
Er liepen in het verleden, in de tijd dat meeste motoren wat olie gebruikte, regelmatig blokken in elkaar omdat men dacht dat het oliepeil in orde was. Maar bij stevige belasting met vakantieritten verdampte het vocht snel en bleek er veel te weinig olie in het carter te zitten.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat klopt een keer een lange rit en alle smeerolieverdunning is weg en ineens staat je olie ver beneden het minimum en dan word het _002
Tevens helpen de grote oliekoelers niet echt in de winter omdat de olie nog kouder blijft. En ik heb twee van die oliekoelers.
Guppy

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Guppy »

Hallo,

ik heb het stukje gelezen over de korte stukjes en ik heb ook een verbruik van 1:10. _002
rijd 20 km vise versa elke werkdag en in het weekend grotere stukken
de motor liep niet rustig en is afgesteld door de dealer.
na gebruik recyclyzer loopt hij regelmatiger
moet eigenlijk niet hoeven bij een -1150- 2004 twinspark. :shock:
heb nu een afspraak bij Kenny en dan hoop ik dat het beter wordt.
ook op de lange stukken > 100 km 1:10
olie verbruik is nihil heb nu 0.5 l op 4000 km
er staat nu 32000 km op de klok bevestigd door BMW.
rijd wel altijd met de koffers erop zij en top.
bandenspanning 2,5 voor en 2,9 achter.

rijd met de motor rustig en kom zelden boven de 4000 toeren.


[groet] Gerard
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Misschien beginnen met de recyclyzer verwijderen en gewoon goed afstellen.

Ton _004
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door HenkvanR »

1:10 :shock: :roll: :shock:
dat haal ik met mijn subaru forrester daarom ga ik met de huidige benzine prijzen nog vaker met de motor.
1:18 met alle koffers en wisselende rijstijl ook wel maximum toeren om ff schoon te blazen.
dus ik zou hem toch maar even laten nakijken en Kenny is daar idd goed in.
succes.
Guppy schreef:Hallo,

ik heb het stukje gelezen over de korte stukjes en ik heb ook een verbruik van 1:10. _002
rijd 20 km vise versa elke werkdag en in het weekend grotere stukken
de motor liep niet rustig en is afgesteld door de dealer. wisselende rijstijl
na gebruik recyclyzer loopt hij regelmatiger
moet eigenlijk niet hoeven bij een -1150- 2004 twinspark. :shock:
heb nu een afspraak bij Kenny en dan hoop ik dat het beter wordt.
ook op de lange stukken > 100 km 1:10
olie verbruik is nihil heb nu 0.5 l op 4000 km
er staat nu 32000 km op de klok bevestigd door BMW.
rijd wel altijd met de koffers erop zij en top.
bandenspanning 2,5 voor en 2,9 achter.

rijd met de motor rustig en kom zelden boven de 4000 toeren.


[groet] Gerard
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Mét recyclizer kom ik op 1:17, na goede afstelling, dat wel. 1:10 is een absurd hoog verbruik voor een RT....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Guppy

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Guppy »

ik ben eer ook van overtuigd dat de motor nu niet goed is afgesteld
dus daarom ook naar Kenny :-)
dan kan ik tijdens het RT_Treffen het met een volle tank doen.
ik ben erg blij met dit forum want ik heb veel informatie uit verkregen.

[groet]
Gerard
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Mijn 1200RT is 2 maart jl. 1 jaar oud geworden!
Afgelopen jaar verbruikte zij:

1540,95l aan benzine
... waarmee ik 31.447 kilometer ver kwam.

Het gemiddelde verbruik ligt nu op 4,90l per 100km
... waarbij het hoogste 5,68l / 100km en het laagste 4,52l / 100km was.

Voor de cijfertjes gebruik ik nog steeds Road Trip
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Afgelopen winter had ik al eens gepost dat mijn verbruik vrij hoog ligt, maar dat was toen te wijten aan de kortere afstanden waar ik de motor mee lastig viel. Nu ben ik een aantal maanden verder en ik heb al diverse toertjes gereden van +/- 100+ km's. Het verbruik is er helaas niet op vooruit gegaan ondanks de warmere temperatuur en de langere stukken rijden op normaal tempo. Mijn RT verbruikt nog steeds 1:12 a 1:13 _002 ! Waar zou dat aan kunnen liggen? Is het een kwestie van afstelling of ligt het misschien aan andere onderhoud gerelateerde dingen? Op deze manier ben ik met 10.000 km op jaarbasis een behoorlijke slok benzine meer kwijt dan de gemiddelde RT rijder als ik het zo lees..Best zonde want het rijd wel subliem verder :D
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Als de compressie goed is moet het een afstelprobleem zijn.

Groet,
Kees Jan
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

En hoe merk je als leek dat je compressie goed is of niet goed is? Het enige wat ik kan waarnemen zijn de zogenaamde ploffen als je het gas dichtdraait.. En is het afstellen van de RT veel werk? Ik wil namelijk best de motor goed af laten stellen, maar als dat met alles er op en eraan 300 euro kost dan loont het niet de moeite om hem nu al af te laten stellen zodat 'ie zuiniger gaat rijden, dan kan ik net zo goed wachten tot de eerstvolgende beurt aangezien dat dan voordeliger is.
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Om compressie te meten heb je een compressiemeter nodig. Zelf zie ik persoonlijk meer in een lektest in vele gevallen maar ook die kan je thuis meestal niet uitvoeren omdat ook daar speciaal gereedschap voor vereist is.
Waarschijnlijk is het ook beter dit met de beurt te combineren. Dus eerst kleppen stellen bougies vervangen en luchtfilter controleren en dan compressie meten of lektest uitvoeren. En ook natuurlijk de motor goed afstellen is zeer belangrijk. Wat ook nog een rol kan spelen is als er bijvoorbeeld een recyclizer op zit. Hierdoor kan je benzineverbruik ook hoger uitvallen. En uiteindelijk blijft er nog iets belangrijks over en dat is de rijstijl. Ik kan mijn verbruik ook eenvoudig van 1 op 16 naar een op 20 laten gaan.

Ton
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Recyclizer weet ik niet of dat er op zit, neem aan van niet aangezien de motor wel last heeft van KFR en dat zou met een recyclizer toch tot het verleden behoren als ik het goed heb gelezen. Rijstijl is niet echt spannend, rij niet sportief maar normaal en schakel rustig over tijdens de ritten. Zeker omdat het verbruik al stevig is let je daar dan extra op ;) Maar dan moet ik dat dan maar gewoon tijdens de eerstvolgende beurt laten doen, aangezien het enige onderhoud wat ik zelf kan doen zich beperkt tot het poetsen, olie peilen en bijvullen, tanken en banden op spanning houden hahaha. Bedankt voor je tips in ieder geval!
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En als ze dan bij de beurt de Motronic even uitlezen dan komt er een eventuele fout in het injectiesysteem ook uit. Als de luchttemperatuursensor defect is zal de motor ook een te rijk mengsel krijgen. Als de motor zoveel verbruikt moet er echt iets aan de hand zijn . Mijn motor heeft de potmeter voor het afstellen van het Co en aangezien mijn dealer het Co een stuk rijker had gezet om KFR te voorkomen was het benzineverbruik in het begin bij mij ook hoger.

Succes in ieder geval het moet gewoon goed komen als de dealer er wat aandacht aan besteed.

Ton _004
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 25 apr 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Misschien is het alleen maar synchroniseren omdat je zegt dat de motor ook last heeft van KFR. En dat is niet veel werk.
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Luistert dat synchroniseren zo nauw, dat het verbruik zo drastisch toeneemt als het spul niet synchroon staat? Tja als dat zo gebeurd is dan is dat wel iets om eerdaags nog eens te laten uitvoeren dan, proberen kan ik het altijd en gaat het verbruik er niet op vooruit, dan loopt de RT in ieder geval weer een stuk netter ;) Thnx voor je info!
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De boxers zijn inderdaad gevoelig voor een correcte afstelling en het afstellen had ook bij mijn motor een behoorlijk effect op het verbruik. En het zal je KFR probleem waarschijnlijk ook een flink stuk verminderen of helemaal oplossen.
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Ik heb Kenny even gemaild, ik ga hem morgen even bellen om te overleggen wat het euvel zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Garfield »

Wat misschien ook nog een rol kan spelen is de afstelling van de TPS, Throttle Posision Sensor. Die moet in de stationairstand, uit m'n hoofd, 365-380 millivolt zijn.
Kan geen kwaad om dat even te checken ;) Bij onze GS-broeders worden behoorlijke verbeteringen, lees verbruikcijfers, gehaald als daar wat aandacht naar uit gaat.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Bluefinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012, 06:29
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Bluefinger »

Hallo.

Onze r1100 loopt 1 op 9,7!!! _001 _002
Ook slaat hij spontaan af als de motor goed op bedrijfstemperatuur is. Oia _003
Vanmiddag hebben we een afspraak gemaakt bij Oscar in Nunspeet.
Volgende week donderdag wordt de R1100 uitgelezen en (hopelijk) hersteld/afgesteld. 8)_

Ik houd jullie op de hoogte omtrent de ontwikkelingen.
[groet]
René
Wie zijn billen brand mag van geluk spreken dat hij niet andersom stond!
Bluefinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012, 06:29
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Bluefinger »

De r1100 is net terug van Oscar.
De motorolie was verkeerd waardoor hij mogelijk moeilijke liep Oia .
De beide inlaatrubbers waren lek _001 .
Olie en rubbers zijn vervangen en de motor is afgesteld. Nu maar kijken hoe het verbruik is. :?:

[groet]
René
Wie zijn billen brand mag van geluk spreken dat hij niet andersom stond!
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Met de -1150- haalde ik echt de 1 op 17 niet . . . _001
Nu met de -1200- met gemak 1 op 19 . . . . :O
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Bluefinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012, 06:29
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Bluefinger »

Nou,
Voor die 1 op 17 zal ik wel willen tekenen.
Ik moet even afwachten nog.

[groet]
René
Wie zijn billen brand mag van geluk spreken dat hij niet andersom stond!
hv121456

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door hv121456 »

De (mijn) -1200- kent een verbruik van 1 op 21. Daarbij moet aangemerkt worden dat ik veeeeeel snelweg km's maak en daarbij de cruise control in 95% van de gevallen gebruik.

Wel is mij opgevallen dat sinds ik de duurdere premium brandstoffen tank i.p.v. euro95, het verbruik is afgenomen. Met euro95 in de tank is het verbruik 1 op 19 en met een vorm van premium brandstof de eerder vermeldde 1 op 21. Met premium brandstof bedoel ik de Excelliums, V-Powers etc.

Schijnbaar doet de duurdere brandstof toch wel iets :O . Ik was/ben wat sceptisch over het gebruik van die brandstoffen. Of het de hogere prijs waard is? Rationeel, direct aan de kassa bij de pomp, gezien niet. Misschien is door het gebruik van de duurdere brandstof de motor minder storingsgevoelig of is het onderhoud aan de motor op motorisch vlak minder? Tijd zal het leren.

Emotioneel... _002 Ach, ik heb niet zo'n emotionele band met de motoRT :shock: .

Wel blijf ik de duurdere brandstof gebruiken. De brandstof schijnt toch iets te doen _001 .
Bluefinger
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mei 2012, 06:29
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Bluefinger »

Bluefinger schreef:De r1100 is net terug van Oscar.
De motorolie was verkeerd waardoor hij mogelijk moeilijke liep Oia .
De beide inlaatrubbers waren lek _001 .
Olie en rubbers zijn vervangen en de motor is afgesteld. Nu maar kijken hoe het verbruik is. :?:

[groet]
René
Update.
De motor rijd heerlijk nu en het verbruik is 1 op 17,5. _004

Ik ben tevreden Big RT Smile

[groet]
René
Wie zijn billen brand mag van geluk spreken dat hij niet andersom stond!
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vandaag getest op de langere afstand wat mijn bezineverbruik zou zijn. Dat is toch weer verbeterd ik kwam zelfs op 1 op 23,1. Dat is me nog nooit gelukt. Waarschijnlijk mijn pas gemonteerde Iridium bougies die mee helpen _001
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:Vandaag getest op de langere afstand wat mijn bezineverbruik zou zijn. Dat is toch weer verbeterd ik kwam zelfs op 1 op 23,1. Dat is me nog nooit gelukt. Waarschijnlijk mijn pas gemonteerde Iridium bougies die mee helpen _001
Zo dat is niet misselijk, en haal ik lang tijd (1:17 meestal). Wat bedoel je met "langere afstand"?
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

HansD schreef:
Ton1959 schreef:Vandaag getest op de langere afstand wat mijn bezineverbruik zou zijn. Dat is toch weer verbeterd ik kwam zelfs op 1 op 23,1. Dat is me nog nooit gelukt. Waarschijnlijk mijn pas gemonteerde Iridium bougies die mee helpen _001
Zo dat is niet misselijk, en haal ik lang tijd (1:17 meestal). Wat bedoel je met "langere afstand"?
Ik had 320 km gereden. En best rustig eigenlijk. Meestal rond de 110km. En stukje Limburg, Vaals Valkenburg en Slenaken. De bougies zijn weer een verbetering. Ik weet van wat ik hier lees dat de R1200RT's zuiniger zijn maar voor een R1100R is dit waarschijnlijk het zuinigste wat haalbaar is zowat.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik rij met mijn -1200- aardig wat snelwegkilometers, meestal op de CC en zonder zijkoffers. Wel rij ik redelijk vlot door, als er ruimte is in ieder geval Vmax volgens de GPS, en regelmatig ietsje meer :oops: . Gemiddeld gebruik komt dan rond de 1:19,5 (5,1L per 100km). Als ik rustiger rij net boven de 1:20 (4,8 of 4,9L per 100km).
De waardes zoals de boordcomputer ze weergeeft kloppen overigens aardig, maar bovenstaande gegevens volgen uit de spreadsheet waarin ik mijn ge- en verbruik probeer bij te houden.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door scan »

Ton1959 schreef:Vandaag getest op de langere afstand wat mijn bezineverbruik zou zijn. Dat is toch weer verbeterd ik kwam zelfs op 1 op 23,1. Dat is me nog nooit gelukt. Waarschijnlijk mijn pas gemonteerde Iridium bougies die mee helpen _001
Misschien wind mee gehad _001 ?
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Nadat ik bij Kenny de grote beurt uit heb laten voeren heeft dat bij mij aardig gescheeld! De motor stond niet synchroon afgesteld en ook de kleppen konden wel een stelbeurt gebruiken. De motor heeft nu een gemiddeld verbruik van 1 liter op 17,5 km Big RT Smile. Daar zitten ook veel kilometers bij met kortere stukjes door de stad en af en toe iets doorrijden. Op de grote weg met een constante snelheid, of tijdens toerritjes waarbij het tempo rustig en constant is zal het verbruik ook nog wel iets afnemen, maar dat heb ik helaas nog niet kunnen testen. Ik ben er dus erg tevreden mee en hij rijdt gelijk ook een stuk beter als bonus.
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Hallo Ton,
Hoelang is de levensduur van iridium bougies? En merk je het ook aan de draaieigenschappen?

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De levensduur kan ik nog niks zinnigs over zeggen. Ik merk wel dat de motor minder last heeft van het arme mengsel. Het lijkt dat de motor iets beter start en over het algemeen iets mooier rond loopt. En eerst had ik de NGK met de drie massa electrodes. Mij lijkt deze bougie zelf iets beter dan de Brisk bougie.
Toen ik nog in de garage werkte keek ik altijd wel naar het scoop beeld om de vonksterkte vooral te bekijken. Maar nu ik daar al weer een tijdje uit ben kan ik niet echt vergelijken. Bij een gewone bougie viel me altijd op dat door slijtage aan de electrodes van de bougie er al gauw 3 tot 4000 violt meer nodig was om een vonk te laten over springen aan de bougie. Ik verwacht dat wel een stuk minder bij deze bougie maar testen kan ik het niet meer. Ik verwacht de eerste drie jaar geen problemen.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door siebke »

Vandaag blij :-) verrast met een verbruik van 1:20,74 na een kleine beurt, waarbij de kleppen van de re.-cilinder iets zijn bijgesteld en synchronisatie is uitgevoerd. In maart eerst al Brisk DOR14LGS Premium (irridium) bougies geplaatst, waarna het verbruik zakte van 1:16/1:17 naar ruim 1:18. Dat vond ik al heel aardig van m'n -1100- . En dan te bedenken dat vrouwlief graag vaak als duo meelift en de 3 koffers standaard nogal wat spullen bevatten zoals sloten (schijfrem, ketting), reparatiesetje, regenkleding voor 2 personen en nog wat ander (licht) spul.
Het meest verwonderlijke is dat dit resultaat geboekt is met die (verachtelijke?) Duitse E-10 brandstof van € 1,499 per liter :O .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Wat ik wel vreemd vind is dat ik nergens de gegevens voor het type iridium bougie voor de >2010 1200RT kan vinden. NGK heeft deze niet in de tabel staan. _001

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, mijn bronnen geven dat ook aan:

Tot 2010: NGK Iridium DCPR8EIX

Vanaf 2010: NGK MAR8B-JDS
Inspector Gadget

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, daar staat wel info, maar als je dan naar de 2010 (en jonger) -1200- kijkt in dat lijst, geen Iridium-uitvoering.

Ik vermoed dat de clou is dat vanaf 2010 de -1200- blijkbaar van een 12mm naar een 10mm bougie is overgegaan, en blijkbaar daar geen Iridium bougies voor gemaakt worden. _001
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lijkt me raar dat er nog geen Iridium bougie voor zou zijn misschien contact opnemen met NGK? Of anders Nippondenso misschien. Is kwalitatief gelijk aan NGK.
Inspector Gadget

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ze een e-mail gestuurd via hun webpagina, ff afwachten of daar een reactie op komt.... _001
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Mooie catalogus, ik ben benieuwd naar hun reactie.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En al snel antwoord gekregen van NGK's technische afdeling;
Unfortunately you are correct. At this time we do not have any suitable iridium upgrade for the recommended item for 2010 R1200RT.
Apart from the plug having a very specific thread design, we do not have many part numbers that use the same small 14mm hex.

Sorry we could not be any more help
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Het lijkt erop dat de iridium bougie niet binenkort leverbaar wordt.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik verwacht zelfs helemaal niet dat de Iridium-versie er voor komt, maar dat is mijn gevoel daarover. :(
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

R1100RT 1 op 18.9 mix b-wegen/snelweg en duo passagier. Normaal rijgedrag = in de flow met het verkeer.
Tuinbank

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Heb het nu extra gecontroleerd. Heb 2200 km gereden afgelopen maand en km en tanken direct genoteerd, Is 50% stadsverkeer, file en 50% autosnelweg met een gemiddelde snelheid van 120 km. Kom op een gebruik van 1:20 dat is denk ik een mooi gebruik voor een r 1200 RT.
Erteetje

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Erteetje »

Het is natuurlijk afhankelijk van je manier van rijden. Zelf jaag ik de RT niet echt hoog in de toeren. Schakel normaal gesproken rond de 3000 km over naar een hogere versnelling. Gemiddeld zit ik met deze manier van rijden op 1 op 21 denk ik. Al moet ik toegeven dat ik dit niet altijd bereken. Het genieten vind ik het belangrijkste al draagt een laag brandstofverbruik bij aan dat genieten. Al met al denk ik dat de -1200- gewoon goed scoort op het gebied van benzineverbruik. Ik lees de nodige motortests en daar lees ik soms een verbruik waardoor ik volledig afknap op een type motor. Voor mij blijft het bij de -1200-

Luc
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik rijd gemiddeld 1:17-komma nogwat. Bijna alles woon-werkverkeer, 100 km per dag. Ik rijd overigens niet langzaam,(wordt praktisch nooit ingehaald...) standaard is toch wel 140 op de flitspunten na, soms zelfs sneller. (Almere-Aalsmeer)

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gebruikersavatar
RsTijn
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2012, 16:44
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: B
Woonplaats of omgeving: Noorderkempen
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door RsTijn »

Momenteel zit ik aan 4,86 L / 100 km of 1 : 20,41.
Helemaal niet slecht denk ik, na 6 maanden en 9000 km.
Motor wordt gedeeltelijk woonwerk / toerisme gebruikt. Rijstijl vrij sportief, echter nooit doortrekken tot einde toerenteller.
groet,
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words
dendele

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door dendele »

mijn -1150- doet met 1 liter 17km ,ik ben daar best tevreden mee als ik de poll zo zie is dat bij velen zo. _004
Plaats reactie

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”