Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Hoeveel gebruikt jouw RT gemiddeld ? (km/liter)

Minder dan 1:15
25
4%
1:15
28
5%
1:16
58
10%
1:17
118
20%
1:18
103
18%
1:19
116
20%
1:20
104
18%
1:21
18
3%
1:22
8
1%
Meer dan 1:22
3
1%
 
Totaal aantal stemmen: 581

Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb nu een paar keer de 1 op 20 gehaald dus al zeer tevreden.

Ton _004
Mototaz

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Mototaz »

AGVerheij schreef:Ik heb mijn stem moeten aanpassen......
Lange tijd woon-werk gereden met een gemiddeld verbruik van rond de 1:14. Redelijk constant, maar wel aan de dorstige kant. Toegegeven, als er geen files staan rij ik wel stevig door. Na een grote beurt door Kenny (alle vloeistoffen vervangen, afstellen etc) rij ik nu boven de 1:16 _004

[groet], GerbeRT

Dat klinkt alsof ik dat ook moet doen, heb nu ook een gemiddeld verbruik van 1:14... heb de 1:13 ook een keer gehaald maar met lange snelwegritten haal ik de 1:17 weer _005
767 driver

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door 767 driver »

1 op 25, met gemak.

Gr Rob
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door HansD »

767 driver schreef:1 op 25, met gemak.

Gr Rob
Dan heb je niet de poll ingevuld ;)
Maar serieus: hoe krijg je dat voor elkaar?
Hans
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

1 op 25 olieverbruik misschien? Met gemak 1 op 25 lijkt me wel heel goed. Ben wel benieuwd hoe je dat doet met een RT.
Tenzij je alleen op 80km per uur wegen rijd in de hoogste versnelling.

Ton
Gebruikersavatar
Ares
Berichten: 166
Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe
Locatie: Westerbork

Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ares »

1:25, that's rather an unusual story. Maar ik laat me graag wijzer maken.

Per slot van rekening rijd ik al bijna 23K Km met dezelfde banden. Dus ook dat kan.


Sent from my iPhone aan alle forumleden

Ares
Inspector Gadget

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heb net het verbruik van en naar het rtreffen2011 uitgerekend, ik kom (wederom) uit op 1:22. (1:21,57894736842105)
Nu was het ook maar 205 km totaal voor mij.
Het is dus officieel, ik rij dus blijkbaar echt als een trut. :$
Wordt tijd voor een VRO voor mij, mijn uitlaat moet gaan roken! :lol:
Gebruikersavatar
Eddy
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 nov 2010, 21:34
Type: R1200RT
Bijz: Ostgrau metallic mat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doesburg
Locatie: Doesburg

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Eddy »

Ik rij soms als een trut en dan weer als Valentino Rossi maar ik kom ook niet boven de 1:17.
Temperatuur speelt ook een grote factor in deze. Nu het weer warmer word loopt de motor zuiniger maar ik ben echt géén mooi weer rijder en als het boven de 20-25 graden word dan vind ik het motorrijden al minder leuk. Maar ieder zo zijn ding toch? _004

Grtz Eddy
Het leven is zo mooi daar kun je nog géén 1/2 uur dood voor zijn.
dgriffi

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door dgriffi »

ongeveer 1 op 19, ik ben wel een rustige rijder denk ik
Paul cr

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Paul cr »

Misschien nog een puntje om in de gaten te houden: De km-teller afwijking.
Mijn km-teller wijkt zo'n plus 10% af. Dat betekent voor mij dus ook dat ik vlgs de teller 1:22 rij, maar dat is werkelijk 1:20.
De snelheidsmeter wijkt overigens niet die 10 % af ?!? (Wat daarvan de oorzaak is weet ik trouwens niet). Als je stelt dat ook een min 10% afwijking voorkomt, dan kan je een verbruik van 1:18 tot 1:22 opgeven terwijl het werkelijke verbruik dus gewoon 1:20 is.
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De kilometerteller kan afwijken maar dat betreft dan vaak toch alleen de aangegeven snelheid en niet de afgelegde weg denk ik. Maar het verschil tussen een nieuwe band en een versleten band geeft wel een behoorlijk verschil met de afgelegde weg volgens de teller in verhouding tot realiteit.

Ton
Paul cr

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Paul cr »

Het verbaasde mij inderdaad, dat verschil. Maar dagelijks woon-werk heb ik vergeleken met m'n andere motor, met de auto en met google maps. De laatste 3 komen mooi overeen. De RT wijkt 10% af. Ik ben dit ook met hectometerpaaltjes en diverse ritten gaan vergelijken. Telkens 10% afwijking. Mijn RT is ex politie en er zat nog een ijkingskaart in de koffer geplakt met de snelheidsmeterafwijking bij diverse snelheden. Die wijkt geen 10% af (en daar zou je het juist wel verwachten.) Het zou misschien te verklaren zijn door het 18" voorwiel, maar dan zou de afwijking juist andersom moeten zijn volgens mij.
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als alleen het voorwiel een maat groter is en de teller zit op het voorwiel dan verwacht ik dat dit wiel minder omwentelingen maakt bij dezelfde snelheid en teller te weinig aangeeft.

Ton
Paul cr

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Paul cr »

Dat lijkt me ook. Volgens mij heb ik een keer gelezen dat er verschillende overbrengverhoudingen te koop zijn. Wellicht is dat om de verschillende wieldiameters te compenseren. En als je dan dus niet het juiste tand/wormwieltje hebt kan de afwijking ontstaan, maar dan wel in negatieve zin en niet dat 'ie meer kms aangeeft dan het er daadwerkelijk zijn. Oftewel: ik constateer bij mij die afwijking maar weet niet wat de oorzaak is en weet dus ook niet of het exemplarisch is of dat dit meer voorkomt bij RT's. Ik weet, het is natuurlijk allemaal geneuzel op de vierkante millimeter, maar bij de dagelijkse ritten zijn dit van die heerlijke dingen om me mee bezig te houden :lol:
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door moh_fan »

In de afgelopen twee maanden dat mijn 1200RT nu oud is gebruikte hij:

€629,95 aan benzine
... waarmee ik 7937,1 kilometer ver kwam.

Dat kwam neer op €11,05
... oftewel 139,2 kilometer per dag.

Het gemiddelde verbruik ligt nu op 4,93l per 100km
... waarbij het hoogste 5,68l / 100km en het laagste 4,64l / 100km was.

Met één tank haalde ik eens 532km, waarna ik 24,66l tankte.

Voor de cijfertjes gebruikte ik Road Trip
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik haal zoiets alleen maar op lange afstanden en dan moet ik niet harder dan rond de 100km gaan denk ik. Maar op binnenwegen rij ik ongeveer 1 op 17 tot 1 op 18
En dan weegt mijn motor nog maar 235 kg rijklaar maar iets minder aero dynamisch misschien.

Ton
rteke

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door rteke »

mijne r1200rt verbruikt volgens boordcomputer 5.1 liter maar ik rijd praktisch nooit op de autostrade.


grtz frankie
thooms

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door thooms »

ik haald eerder nooit meer dan 1 op 17.5

Heb lang moeten sleutelen en uitzoeken van verschillende afstellingen van de gaskleppen ,en de stel schroeven van de stationair afstelling 2 verschillende afstellingen gedaan op advies van internet .
Ben daar volkomen ontvreden mee.
Aangezien mijn gas klep links totaal ontregelt wat had ik die basis niet meer.
Ik heb heel simpel het volgende gedaan
de stationair schroeven helemaal dicht dan afstellen van de gaskleppen bij stationair toerental zodat de omloo lucht schroeven hier geen invloed op hebben en het blijkt dat dit zeer belangrijk is.
Hier na de onlooplucht schroeven een halve slag open gedraaid tot dat de vacum meter geen verschil laat zien .
Het is even zoeken met de gas kleppen dat het uiteindelijke toerten tal op 1100 tpm staan incl de omloop verstelling.
Hier na heb ik bij 3000 tpm de gaskleppen op de kabels afgesteld.

De motor loopt nu vanuit stationair bij volgas helemaal vlekkeloos en blijft heel netjes 11000 tpm draaien en het verbruik is van 1op 17.5 naar ruim 1op 19 gegaan
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Net thuis vanuit de Eifel,1500km gemaakt in 5 dagen.Snelwegritten gecombineerd met tourritten in Luxbrg en Eifel,dagelijks 98ron getankt in Luxbrg.Echt flinkt gegast! Het verbruik lag zo rond de 1:22 !!! Terwijl mijn maat op de -1150- zo gem 1:17 draaide. Ik stond perplex hoe zuinig mijn -1200- loopt met zulke ritten terwijl ik niets merk van inhouden door de schrale mengselbereiding ondanks de stevige rijstijl!

Verdere info,maar een beetje of-topic: 3000 km na de beurt 200cc olie verbruik.
De set Michelin pr2's rijden perfect !! _004

Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
hansjawa

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door hansjawa »

Mijn R1100RT met koffers en hoge ruit haalt ongeveer 19km uit een liter.
Heb een rustige rijstijl maar trek hem toch ook wel eens aardig door,netjes toch? _004
Gebruikersavatar
aartjw
Berichten: 234
Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door aartjw »

Na m'n vakantie (zie ander draadje) waarin ik een kleine 4000 km heb gereden, met volle en absoluut niet aerodynamische bepakking, snelwegen, bergwegen, diverse bergpassen, zonder bepakking (alleen lege koffers) kwam ik uit op een gemiddeld verbruik van 1:20,05. Dat vind ik een heel mooi verbruik en daar ben ik absoluut niet ontevreden over. _004
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

Vorige week zaterdag mijn -1100- gekocht en nadat we alle formaliteiten hadden gehad op huis aan.
Eerst even langs de pomp om hem vol te gooien..
Na het tanken een rekensommetje losgelaten op de dagteller en het aantal liters..1op 13,6 !! WááááT !! _003
Oia Oia Oia Das heel wat anders dan de 1op 20 bij mijn Diversion 900.
Misschien hebben ze bij de laatste tankbeurt de dagteller niet gelijk op nul gezet..ja ja keep dreaming _002

Bij de proefrit bleek de shoke kabel niet goed te functioneren dus mijn vermoeden is dat de shoke beetje blijft hangen tijdens het rijden. _001 .
Ik vind ook dat hij best veel toeren maakt stationair nl. 1200/1300 t/m.
Wil nu eigenlijk snel mijn tank leegrijden om nogmaals te kunnen rekenen ;)

O ja, tijdens de proefrit knipperden ook de lampjes van de ABS..de vorige eigenaar zei dat als ik hem dan opnieuw start, ze uit gaan..dus niet hé. Zal je altijd zien.. :O
Nu ben ik vanmiddag even stukje gaan toeren en ik ging op weg met die knipperende lampjes, ik dacht onderweg..kga het toch nog eens proberen en tot mijn grote opluchting gingen ze uit. Ikke blij, dacht nl dat er misschien iets goed mis (lees duur) kon zijn met de ABS.
Misschien dat nu alleen een nieuwe accu volstaat _001 .

Binnenkort maar eens een bezoek aan Kenny brengen _004

[groet] Arno
thooms

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door thooms »

Hoi Arno

Jij snapt het direct even langs de vak man ,heb je direct schik van je nieuwe trots zonder eerst te ergeren aan de kleine dingetjes die goed op gelost kunnen worden.

Gr Wijnald
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

kHeb al contact gehad met Kenny hoor Wijnald en maak binnenkort afspraak. Het geeft mij een prettig en zeker gevoel als de prof. er naar gekeken heeft, maar bovenal veilig _004 Mijn zonen en ik zijn toertochtje van plan naar Duitsland en dan wil je toch niet met stukken staan langs de kant van de weg met alle ellende van dien..
Tjonge jonge, wat ben ik toch weer verstandig :D

Iederéén prettig weekend !

[groet] Arno. _004
Gebruikersavatar
Vorie
Berichten: 92
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:41
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Genemuiden

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Vorie »

opArno schreef:Bij de proefrit bleek de shoke kabel niet goed te functioneren dus mijn vermoeden is dat de shoke beetje blijft hangen tijdens het rijden. _001 .
Ik vind ook dat hij best veel toeren maakt stationair nl. 1200/1300 t/m.

Binnenkort maar eens een bezoek aan Kenny brengen _004

[groet] Arno

dit probleem heb ik ook. wil je als het opgelost is ook even laten weten waardoor dit precies kwam? en of dit inderdaad ook gevolgen heeft voor het brandstofverbruik?
groeten, Coen
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

Vorie schreef:
opArno schreef:Bij de proefrit bleek de shoke kabel niet goed te functioneren dus mijn vermoeden is dat de shoke beetje blijft hangen tijdens het rijden. _001 .
Ik vind ook dat hij best veel toeren maakt stationair nl. 1200/1300 t/m.

Binnenkort maar eens een bezoek aan Kenny brengen _004

[groet] Arno

dit probleem heb ik ook. wil je als het opgelost is ook even laten weten waardoor dit precies kwam? en of dit inderdaad ook gevolgen heeft voor het brandstofverbruik?
1 September heb ik een afspraak met Kenny voor een grote beurt Coen, dan laat ik nog weten waar dat hoge toerental/brandstofverbruik vandaan kwam.
Er vanuit gaande dat Kenny het kan vinden hé.. _001

[groet] Arno _004
Bimmert

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Bimmert »

Mijn RT is heel gek. Als ik alleen rij rij ik zo'n 1 op 15 a 16 en als mijn vrouw meerijdt 1 op 21. Heel raar je zou andersom verwachten met extra gewicht, of zou het een klein beetje door het verschil in rijstijl komen? Big RT Smile
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

Bimmert schreef:Mijn RT is heel gek. Als ik alleen rij rij ik zo'n 1 op 15 a 16 en als mijn vrouw meerijdt 1 op 21. Heel raar je zou andersom verwachten met extra gewicht, of zou het een klein beetje door het verschil in rijstijl komen? Big RT Smile
Haha, ja ja die vrouwen hebben me daar toch een invloed op ons (mij.. spreek voor mezelf ;) ).. Big RT Smile

Maar waar zouden we zijn zonder onze vrouwen _001

[groet] Arno :lol:
Jan H

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Jan H »

R1200RT met reciclizer +/- 1:19,2

gr.Henk
rteke

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door rteke »

r1200rt ongeveer 500km per bak
4.9 l/km

[groet]
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door moh_fan »

In de afgelopen zes maanden dat mijn 1200RT nu oud is gebruikte hij:

855,53l aan benzine
... waarmee ik 17.572,7 kilometer ver kwam.

Het gemiddelde verbruik ligt nu op 4,87l per 100km
... waarbij het hoogste 5,68l / 100km en het laagste 4,52l / 100km was.

Voor de cijfertjes gebruik ik Road Trip
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

Vorie schreef:
opArno schreef:Bij de proefrit bleek de shoke kabel niet goed te functioneren dus mijn vermoeden is dat de shoke beetje blijft hangen tijdens het rijden. _001 .
Ik vind ook dat hij best veel toeren maakt stationair nl. 1200/1300 t/m.

Binnenkort maar eens een bezoek aan Kenny brengen _004

[groet] Arno

dit probleem heb ik ook. wil je als het opgelost is ook even laten weten waardoor dit precies kwam? en of dit inderdaad ook gevolgen heeft voor het brandstofverbruik?
Hoi Coen,
Inmiddels heeft mijn -1100- een nulbeurt gehad bij Kenny en hij vertelde me dat de "shoke" niet echt een shoke is in de zin van dat je brandstof/luchtmengsel wordt aangepast. Het is eigenlijk hetzelfde wat je doet met je gashendel..het toerental verhogen..wist ik niet _001

De "shokekabel" vernieuwen was een lang (lees duur) klusje omdat deze helemaal verstopt zit en dus veel werk(veel €)is om hem te vervangen. Aan de kant van de stuurhandel zit hij niet helemaal meer zoals het moet maar werkt nog wel dus zolang hij zijn werk doet laat ik het er maar bij.

Kenny heeft de kleppen gesteld en de boel gesynchroniseerd (was nodig) en tot mijn grote opluchting bleek ik met deze tank 1op17,6 te hebben gereden.
Kenny heeft iets toegevoegd aan mijn brandstof en ik moest de tank zo goed als leegrijden, daarna volgooien met bv shell V-power..die heeft ook een reinigende werking.
Het lijkt mij dat het alleen nog maar beter kan gaan met het brandstof verbruik _004
Het lijkt me een optelsommetje..alle vloeistoffen nieuw, olie/luchtfilter, goede afstelling..etc, helpen uiteindelijk allemaal.
Ik ben tevreden met 1op 17,6 _004

[groet] Arno Big RT Smile
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik haalde net weer 1 op 19,65 en dat was van Tilburg uit op de snelweg tussen 110 de 120 km per uur en dan een rondje Limburg (Mergelland Route).

Ton
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

Ton1959 schreef:Ik haalde net weer 1 op 19,65 en dat was van Tilburg uit op de snelweg tussen 110 de 120 km per uur en dan een rondje Limburg (Mergelland Route).

Ton
Het kan altijd beter Ton..ik hoop de volgende tankbeurt in de buurt te komen van jou 1 op 19,65...wie weet?
Maar af en toe even flink in zijn toeren jagen (advies Kenny) komt het verbruik ook niet ten goede hé..

[groet] Arno _004
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind het zuinig rijden ook niet altijd leuk. En als ik nergens op let gaat het verbruik ook snel naar de 1 op 16/17 hoor. Ik heb bij de vorige tank ook een brandstofsysteemreiniger gebruikt. Ik heb het gevoel dat de motor wel iets regelmatiger loopt. Ik test ook regelmatig die V power maar of het werkt _001 . De uitlaat is misschien ietsje mooier grijs dat wel.
Ik zal nog een keer proberen om over de 1 0p 20 te komen door heel braaf te rijden maar dan stop ik met het testen.

Ton _004
opArno

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door opArno »

Hangt inderdaad veel van je rechterhand af..was er nooit zo mee bezig, mijn vorige motor liep eigenlijk altijd zo'n 1op20 of ik nu rustig reed of niet.
Deze motor heeft meer cc en is zwaarder, dan vind ik 1op17/1op18 ook mooi.

Of die brandstoftoevoeging helpt.. _001 ik weet niet of je dit herkent, maar als mijn auto net een beurt heeft gehad en ik rijd ermee naar huis lijkt het toch allemaal soepeler te draaien enzo..zal op de motor niet anders zijn :D

[groet] Arno _004
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zie het niet zozeer als een toevoeging maar meer een reiniger. Injectors vervuilen en koolaanslag op kleppen en in de verbrandingskamer zijn allemaal dingen die je niet wilt. En de reinger lost die rommel in ieder geval gedeeltelijk op waardoor de motor weer wat zuiniger en mooier loopt en wat meer vermogen krijgt.

Ton _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door HansD »

Ik rijd normaal 1 op 17,5 met mijn -1200- .
Vanochtend ben ik eens lekker rustig naar Amersfoort gereden: 1 op 20,8 ! Het kan dus wel, inderdaad erg afhankelijk van je rechterhand.

Hans
Gebruikersavatar
PeteRT
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSa
Land: Nedreland
Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door PeteRT »

Hoi,
Even wat nieuwe info op een oud draadje. Ik hou het bezineverbruik nauwgezet bij en kom aan de 1:18 op jaarbasis bij een sportief rijgedrag en meestal alleen zittend op de brommert. De teller staat nu op 125.000 en de motor is 13 jaar oud en maakt zo'n 20.000km/jaar (ja 13 keer 20 >125 maar ik heb de motor zelf vanaf 2006).
De dip zit in de winter (koude lucht dus slechte menging) maar onder de 1:16,5 komt ie niet. Op hele lange stukken in de zomer wordt de 1:19 gehaald. Voor de winteroperatie heb ik zitten denken om de luchtafvoer van de radiator te verleggen naar de lucht inlaatpijp om zo de hele koude lucht met warme te mengen in de hoop zo het verbruik wat gunstiger te maken . Moet ik nog eens uitwerken.
Zelf heb ik het niet zo op al die toevoegingen die van alles beloven maar waarvan niet te controleren is of het echt werkt. In de marketing noemen ze het "cognitieve dissonantie" ofwel als je ergens geld aan uitgeeft krijg je het gevoel dat het ook iets oplevert. En hoe groter het bedrag, hoe sterker het gevoel en ja dat heb ik ook.
Ik heb een tijdlang alleen maar V-power getankt om eens te kijken of ik nou werkelijk meer kilometers uit een tank haalde en werd zwaar teleurgesteld het maakte niks uit.
De enige (bewezen) manier om meer uit de tank te halen was het boren van een gaatje in de standpijp zodat ik meer peut mee kan nemen.
Groets Peter
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik zou niet gaan experimenteren met de inlaat. Het hogere verbruik in de winter wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de koudere start die ook nog eens langer koud blijft.
Eenmaal op temperatuur is het verbuik gelijk, koude lucht, meer benzine, maar ook beter cilindervulling, dus hoger rendement, vise versa.

Groet,
Kees Jan
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het brandstofverbruik is in de winter toch meestal iets hoger vanwege wrijvingsverliezen. De versnellingsbak en cardan komen niet echt op temperatuur tenzij men hele lange afstanden rijd. Ook de motor heeft iets meer weerstand in de winter vanwege krimpen van metalen.
Maar de cilindervulling is wel gunstiger en de motor zal inderdaad een hoger rendement hebben.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:Het brandstofverbruik is in de winter toch meestal iets hoger vanwege wrijvingsverliezen. De versnellingsbak en cardan komen niet echt op temperatuur tenzij men hele lange afstanden rijd. Ook de motor heeft iets meer weerstand in de winter vanwege krimpen van metalen.
Maar de cilindervulling is wel gunstiger en de motor zal inderdaad een hoger rendement hebben.
Helemaal correct. Ik hou het verbruik van mijn auto's al sinds maart 2007 nauwgezet bij en je ziet keurig een golfbeweging door het jaar heen: 's winters wat hoger en zomers een wat lager verbruik. Het verschil is bij mij meestal zo'n 2 á 3 liter per 100 km. Ik neem aan dat dit bij de RT niet enorm anders zal zijn, want het verschil is hetzelfde voor zowel het 2,5 benzine-blok als het 0,7 turbo-blokje in mijn wagenpark.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Ik heb nu 2x getankt met het winterse weer. De eerste keer kwam ik uit op een verbruik van 1:10,5 en vandaag tankte ik 15 liter waar ik 188 km ver mee was gekomen, dus een verbruik van 1:12,5. Ik rij elke dag naar mijn werk, zo'n 4 km van huis af en de temperatuur meter staat dan op 2 a 3 balkjes. De motor heeft onlangs bij Kenny nog een kleine beurt gehad, dus daar zal het niet aan liggen, iemand verder nog een idee? Zat zelf te denken om een keertje de toevoegingen van Forté bij de benzine te gooien, Moto Power I en Moto Power II. Dit omdat de boel binnen misschien een schoonmaakbeurt kan gebruiken, wie weet scheelt dat.. Ik heb helaas nog niet kunnen kijken wat de motor verbruikt tijdens toertochten, ik hoop toch wel dat 'ie dan iets zuiniger is!
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat is een normaal verbruik bij ritjes van 4 km. Voor die ritjes gebruik ik dan ook de fiets. Benzineverbruik moet je controleren op een veel langere afstand. Met het koude weer dat we gehad hebben en zo'n korte ritjes vervuilt jou motor nog meer. De olie komt eigenlijk niet echt op temperatuur en het is nog slecht voor de motor ook.


Ton
Kees Jan

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ook naar mijn idee is dat verbruik normaal bij dergelijke afstanden.

Vergeet niet dat dergelijke stukjes erg slecht zijn, aan een koude start ontkomt ook de lange afstand rijder niet, maar als de motor na een paar kilometer weer wordt uitgezet verandert de olie al snel in een mengsel van water (condens) en olie die de smerende werking doet afnemen, gevolg hogere motorslijtage. Ook interne vervuiling kan op den duur problemen geven.

Als je die korte stukjes niet kan vermijden, dan zou ik 1 á 2 keer per week een ommetje maken van minimaal 25 kilometer en vaker olie verversen.

Groet,
Kees Jan
Dave

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Dave »

Kees Jan schreef: Als je die korte stukjes niet kan vermijden, dan zou ik 1 á 2 keer per week een ommetje maken van minimaal 25 kilometer en vaker olie verversen.
Die moet ik onthouden voor mijn lief: "sorry schat, om de motor heel te houden moet ik nu echt even een ommetje maken." En dan meteen een ommetje van 150 km plannen... _004
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb het bij auto's vaak getest en het duurde wel 15km voor dat alles op werktemperatuur was. En dit was gemeten met een thermometer die rechtstreeks via de oliepeilstok in de motorolie gestoken was.
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Toch op zich wel raar, dat ik met mijn vorige oude XJ van 21 jaar oud op hetzelfde stukje wel een verbruik haalde van 1:16 en daar gebruikte ik nog ouderwets een choke ook :$

Maar als het niet vreemd is bij de RT's, dan zit ik er niet over in de war. Uiteraard gebruik ik hem wel om diverse keren per week langer te rijden dan die 2x4 km, maar zoals gezegd is het door het winterse weer er nog niet echt van gekomen om hem tijdens een rit van 100+km uit te proberen. Qua interne vervuiling kan ik dus wel op zijn tijd een flesje van die Forté toevoegen. Olie is pas ververst en van het voorjaar en zomer worden de afstanden vanzelf weer langer, maar bedankt alvast voor jullie info in deze ;)
Ton1959

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nou de vervuiling in de olie ontstaat door twee dingen. Ten eerste smeerolieverdunning door onverbrandde benzinedeeltjes en condensvorming omdat je olie heel ver onder de 100 graden celsius blijft. En in het verleden had ik nogal eens klanten die aangaven dat het zo erg was en hun oliepeil werd steeds hoger. Tijdens aftappen van de blubber zag je dan inderdaad een veel te dunne olie die echt niet goed smeert.
Je krijgt dan ook te maken vaak met sludge. Een soort van mayonaise in je olie waar je ook niet vrolijk van zal worden.
De ene motor is sneller opgewarmt als de andere . Je hebt bij de BMW natuurlijk ook een transmissie olie om op te warmen en een cardan. Alhoewel de XJ ook een cardanmotor is als ik me goed herinner.
Coastrider

Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

Ongelezen bericht door Coastrider »

Ja dat klopt, dat was ook een cardan ;) Ik moet er gewoon rekening mee houden, dat dit blok meer tijd nodig heeft, om op temperatuur te komen. Op zich geen probleem, want inderdaad ga je dan eens vaker een blokje om puur omdat het beter voor de motor is hahaha. Ik zal er in ieder geval wel beter rekening mee gaan houden en eventueel tussendoor de olie eens verversen voor de zekerheid.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”