Heeft er iemand ervaring met de uitlaatpijpen van Wunderrlich zonder balanspijp. Ik ben ze ook al tegengekomen bij Touratech en Bos.
Het oogt heel mooi, bespaart je wel wat kuiswerk, en er zou wat koppel en uiteraard vermogenwinst zijn.
In het verleden is wel wat geschreven over het feit dat deze balanpijp weldegelijk onmisbaar is voor de goede werking van boxer.
Hoe lossen die fabrikanten (waarschijnlijk een en de zelfde) dit euvel dan op?
zonder balanspijp
Re: zonder balanspijp
Hoe het bij de 1200 gaat heb ik geen ervaring mee ,maar mijn 1150 Gs draait stukken beter sinds de balanspot/katalysator
vervangen is door een y pijp en remus demper . Koppel is duidelijk beter . Zoveel beter zelfs dat mijn bijna versleten koppeling met de kat nog net niet slipte en nu zonder kat bij stevig (volgas)optrekken(helaas) wel .
Wat het doet voor KFR weet ik niet want daar had ik met de originele spullen ook al geen last van.
Peter
vervangen is door een y pijp en remus demper . Koppel is duidelijk beter . Zoveel beter zelfs dat mijn bijna versleten koppeling met de kat nog net niet slipte en nu zonder kat bij stevig (volgas)optrekken(helaas) wel .
Wat het doet voor KFR weet ik niet want daar had ik met de originele spullen ook al geen last van.
Peter
Re: zonder balanspijp
Ik heb ooit gelezen (honderd jaar geleden in de Moto 73, denk) dat iedere keer als de uitlaatpoort opent, er een overdrukpuls door de uitlaat gaat. Onvermijdelijk afgewisseld met een onderdrukpuls. Het verhaal was toen dat een koppeling (de balanspijp) op de juiste plaats er voor zorgt dat de onderdruk van de ene cilinder meehelpt om de andere cylinder "leeg te zuigen".; Dus een beter lopende motor en meer trekkracht. Maar dat was met de oude boxer die twee aparte uitlaten had (en toen in het jaar 19xx met een noviteit kwam: de balanspijp!). Bij twee bochten die elkaar in een gezamenlijke demper tegen komen is dat niet nodig. Mits de demper zodanig is ontworpen dat de onderdrukpuls door reflectie op het juiste moment de overdruk van de andere cylinder meehelpt.
Ik kan me voorstellen dat die enorme koektrommel met katalysator niet echt meehelpt met die reflectie en dat vervangingspijpen het beter doen.
Maarreuh.... dan niet liever de HP2?
Dat lijkt mij wel wat. De HP2 met 1100RT camouflage; een wolf in schaapskleren!
Groetjes, Fokke
Ik kan me voorstellen dat die enorme koektrommel met katalysator niet echt meehelpt met die reflectie en dat vervangingspijpen het beter doen.
Maarreuh.... dan niet liever de HP2?
Dat lijkt mij wel wat. De HP2 met 1100RT camouflage; een wolf in schaapskleren!
Groetjes, Fokke
Re: zonder balanspijp
Idem hier, dezelfde ervaringen als Vioma, maar dan bij mijn R1100RT.
Echt heel veel meer trekkracht, mooier rondlopen, etc.
Ja, er is iets terugslag als je het gas dichtdraait, soms.
Bij mij is het dan ook een Y-pijp (Siebenrock, dus ook nog groter qua diameter) en Laser uitlaat.
Maar nog wel een kat, want daarop is mijn motor op afgesteld.
Hou er wel rekening mee dat Wunderlich zelf dergelijke producten niet zelf maakt.
Je kunt dus goedkoper uit zijn door naar de bron te gaan ipv Wunderlich.
Echt heel veel meer trekkracht, mooier rondlopen, etc.
Ja, er is iets terugslag als je het gas dichtdraait, soms.
Bij mij is het dan ook een Y-pijp (Siebenrock, dus ook nog groter qua diameter) en Laser uitlaat.
Maar nog wel een kat, want daarop is mijn motor op afgesteld.
Hou er wel rekening mee dat Wunderlich zelf dergelijke producten niet zelf maakt.
Je kunt dus goedkoper uit zijn door naar de bron te gaan ipv Wunderlich.