synchroniseren

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ton1959

synchroniseren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb vandaag even snel een manometer gemaakt om de gasklephuizen proberen te synchroniseren. Het moet nog nauwkeuriger maar ik moet dan eerst nog de kleppen stellen.
Maar ondanks alles moet ik zeggen dat met 5 euro aan materiaal toch al een behoorlijk goed effect gekregen kan worden. Al was het wel even apart toen mijn slang gesmolten was tegen de cylinderkop. Maar in ieder geval was het KFR effect al een stuk minder. Maar ik denk dat de carbtune of Twinmax waarschijnlijk wel iets handiger werken.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Zo makkelijk kom je hiermee niet weg, we willen meer weten, hoe, wat, etc.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ton1959

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Gewoon een slang van 6 mm dik buitenwand en 4 mm dik binnenkant. Heb een slang gekocht van 8 meter lang en een latje gepakt van 1.5 meter lang. Hierop een U tje gemaakt met de slang en in deze U heb ik ongeveer tot een meter hoogte gevuld met voorvorkolie. De slang vastgezet met 6mm klemmetjes waar je normaal je verlengkabels mee vastlegd aan de plinten.
Deze aangesloten op de gasklephuizen en het synchroniseren is eenvoudig.
Ik heb de gaskabels de juiste speling gegeven en eerst stationair het niveau gelijk gesteld en toen op ongeveer 3000/3500 omw minuut. Maar het was meer een test om te kijken of het werkt. Ik moet eigenlijk eerst de kleppen stellen nog. Een tip zorg dat de slangen zeker bij de uitlaten en cilinder en cilinderkoppen weg blijven. Als ik het goed ga doen dan verwijder ik ook eerst de messing schroeven en maak het zaakje eerst een beetje zuiver met remmenreiniger.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Gewoon een slang van 6 mm dik buitenwand en 4 mm dik binnenkant. Heb een slang gekocht van 8 meter lang en een latje gepakt van 1.5 meter lang. Hierop een U tje gemaakt met de slang en in deze U heb ik ongeveer tot een meter hoogte gevuld met voorvorkolie. De slang vastgezet met 6mm klemmetjes waar je normaal je verlengkabels mee vastlegd aan de plinten.
Deze aangesloten op de gasklephuizen en het synchroniseren is eenvoudig.
Ik heb de gaskabels de juiste speling gegeven en eerst stationair het niveau gelijk gesteld en toen op ongeveer 3000/3500 omw minuut. Maar het was meer een test om te kijken of het werkt. Ik moet eigenlijk eerst de kleppen stellen nog. Een tip zorg dat de slangen zeker bij de uitlaten en cilinder en cilinderkoppen weg blijven. Als ik het goed ga doen dan verwijder ik ook eerst de messing schroeven en maak het zaakje eerst een beetje zuiver met remmenreiniger.

Ton _004
Van zo'n opstelling zijn foto's op het web te vinden: simpel en doeltreffend. Zorg wel dat beide zijden aangesloten zijn anders slurpt hij je systeem leeg!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ton1959

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En dat leeg slurpen wil hij dus ook als je een slangeinde tegen de cylinder laat hangen omdat je dan ineens een open slangetje hebt. Het nadeel van deze communicerende vaten is dat het met olie dus wel mogelijk is dat in een U vorm beide niveau's soms toch niet gelijk zijn omdat er lucht tussen gaat zitten tijdens het vullen en die wil er niet graag tussen uit.
Dus met water was het beter geweest. Het was ook meer een test. Mijn bezineverbruik erna was ok niet slecht. Ik reed vaak 120km richting Mergelland route en mijn verbruik 1 op 17.8.
Dus volgende keer eerst netjes kleppen stellen en dan doe ik het heel nauwkeurig. Wel leuk dat je met een simpel slangetje al veel kan doen toch.

Ton _004
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.

Vullen met kwik dan ben je er vanaf.
Kees BMW
Ton1959

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat geloof ik ook al is dat niet iets wat ik thuis ergens heb staan helaas.

Ton
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef:Dat geloof ik ook al is dat niet iets wat ik thuis ergens heb staan helaas.

Ton
Goedenavond.

Kwik is veel zwaarder en beweegd minder tijdens synchroniseren,heb enkele jaren terug nog wat van het spul verkocht omdat je er maar weinig van hoeft tegebruiken.
Kees BMW
Ton1959

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Daar ben ik van op de hoogte dat het soortelijk gewicht vvan kwik heel hoog ligt maar ik heb het zelf niet en bovendien is het niet echt gezond om mee te werken. Ik koop maar iets anders straks dat wat gemakkelijker werkt.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: synchroniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Daar ben ik van op de hoogte dat het soortelijk gewicht vvan kwik heel hoog ligt maar ik heb het zelf niet en bovendien is het niet echt gezond om mee te werken. Ik koop maar iets anders straks dat wat gemakkelijker werkt.

Ton _004
TwinMax of CarbTune, het is maar waar je van houdt, ik ken ze allebei: CarbTune is groter, werkt goed en heeft geen batterij nodig; TwinMax is ook goed, kleiner, gebruikt een batterij en ik een leesbril. _001

keep Big RT Smile ing
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”