niet af te stellen r1100rt

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
theo

niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door theo »

Ik heb een r1100rt uit 2000. Altijd prima gereden, staat nu ruim 60.000 op de teller. Ongeveer al een half jaar tob ik met een probleem dat de dealer niet opgelost krijgt. Als de motor koud is, op choke etc rijd hij goed, na ongeveer 40 km, dus goed warm de snelweg afkomend en door de stad moeten rijden begint het probleem. voor het stoplicht is de motor niet aan te houden en sterft een zachte dood, loopt volgens mij wat rauw en onregelmatig. ik moet dan tegelijk remmen als gas geven wil de motor niet afslaan. ik voel me na al die jaren alsof ik weer net mijn rijbewijs heb. de temperatuurmeter geeft geen afwijkingen of uitval. er is al van alles geprobeerd, aan de computer, geen storingen, bobine ( koud) gecontroleerd is goed volgens dealer, pick up spoeltjes vervangen, toevoegingen in benzine, handmatige afstelling van gaskabel, onderhoudsbeurten bla bla. volgens mij heeft het duidelijk te maken met iets wat warmte gevoelig is, ik gok denk ik toch op de bobine. wie heeft soortgelijke ervaring, ik wordt een beetje moedeloos van het geld uitgeven zonder dat het helpt.

theo w
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Het zou de Hallgever kunnen zijn.

Succes,
Kees BMW
maRTin

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door maRTin »

Of toch de bobine.
Heb een soortgelijke ervaring gehad en bleek toch de bobine te zijn.
Wel een hele operatie, dat ding zit onder de tank :(
Gebruikersavatar
Ed Spijker
Berichten: 174
Lid geworden op: 20 nov 2008, 15:29
Type: R1100RT
Locatie: Deventer

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door Ed Spijker »

Theo er bestaat toch ook zo iets als garantie op de uitgevoerde werkzaamheden ,die zijn niet goed verricht laat ze het eerst maar goed oplossen Groet Ed
Een dag geen motor gereden is een dag niet geleefd
Mike Philippens

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ed Spijker schreef:Theo er bestaat toch ook zo iets als garantie op de uitgevoerde werkzaamheden ,die zijn niet goed verricht laat ze het eerst maar goed oplossen Groet Ed
Als ik het zo hoor heeft de dealer niet iets gerepareerd wat niet goed is gegaan, maar verschillende zaken gecontroleerd en afgesteld. Er is blijkbaar niet zo snel iets aan te wijzen als oorzaak, omdat niets stuk lijkt te zijn.

Klinkt wel als een naar probleem. Het heeft blijkbaar wel iets met temperatuur te maken. Misschien een sensor ergens die andere/verkeerde meetwaarden geeft als de temp oploopt? Ik ben helemaal niet technisch wat dat betreft, dus ik probeer ook maar wat. Blijkbaar is de Motronic ook uit te sluiten, anders had men dat wel gezien. Kan ie niet een keer op een rollenbank gezet worden na een flinke rit, zodat er hier en daar wat meetapparatuur aangekoppeld kan worden om te kijken wat er gebeurt? Volgens mij valt er door deductie al eea uit te sluiten, dus kan men zich concentreren op de injectie, gasklepsensors enzo (ik roep maar wat).
Stoffel

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Theo,

Warmte klinkt verleidelijk maar waarom rijdt de motor dan wel goed op de snelweg? Ik neem aan dat de dealer het al heeft vervangen maar toch: Bougies, benzine filter?? Als de motor bijna afslaat helpt gas geven dan, of blijft de motor onregelmatig lopen? Gaat de motor op 1 cilinder lopen?


Bobine wisselen is overigens niet zo heel veel werk, de tank zit met 1 bout vast en redelijk makkelijk wat naar achteren te schuiven. Een nieuw bobine is rond de 100,- Euro. (Bij mij is er onlangs een nieuwe ingezet, was min of meer garantie dus maar niet zelf gedaan).

Sterkte!
Stoffel
theo

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door theo »

Bedankt voor alle reacties.
Er is al van alles geprobeerd bij de dealer, steeds echter werd gezegd de computer leest geen probleem.
Vanochtend liep de motor bij het begin al niet goed en kreeg ik een soort duwtje alsof ik ergens doorheen moest.
Voelt als een ontstekingsprobleem denk ik.
Ik heb met de dealer afgesproken dat er telkens iets anders wordt vervangen zonder kosten totdat het gevonden is.
Kijken of dat volgehouden wordt.
Hij loopt niet op 1 cilinder.
Hij heeft altijd zijn beurten gehad, 1000 km terug nog een 60.000 beurt met alles erop en eraan.
By the way wat zijn nu precies halgevers?? ik lees dat vaker op internet.

Theo
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ik denk toch ook richting bobine/kabels.

Hallsensoren zijn al vervangen? ik lees in jouw 1e bericht 'pick up spoeltjes'.

Als je wilt weten wat dit precies is, google dan 'Hall effect sensor', geeft voldoende leesvoer.

Deze sensoren geven de positie van de krukas en het toerental van deze door aan de moronic, wordt gebruikt om de ontsteking te regelen voor tijdstip en vervroeging en samen met de potmeter op de linker gasklep het inspuiten van de brandstof.

Andere oorzaak kan zijn de Lambdasensor, of bij een katloze brommert, de CO-potmeter.
Meet eens de CO uitstoot, met kat ongeveer 0,5%, zonder 2-2,5%.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
theo

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door theo »

De motor rijdt weer goed.
Het was een heel gezoek en gedoe.
Het bleek uiteindelijk een combinatie te zijn van bobine en 1 van de bougiekabels waar haarscheuren in zaten.
De bobine is vervangen, de beide bougiekabels en er zijn nu nieuwe bougies ingezet met glijvonk. Omdat de tank er toch af was ook gelijk een benzinefilter ingezet. Deze was van binnen trouwens ook goed zwart.

De motor rijdt nu prima, ik kan weer met losse handen rijden. maar hopen dat het zo blijft.
crash165

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door crash165 »

Hoi Theo,
Kort maar krachtig: Zet er eens een twee tal Brisk bougies in. Denk dat je dan helemaal klaar bent voor weinig geld. Kijk naar mijn verhaal maar naar stotteren en in houden daar heb ik het verhaal ook verteld een beetje meer uit gebreid.
BRISK.............. Bougie's Geen probleem meer............ Suc6

Btw. Dit is een bekend probleem en in duitse forums kan je zien dat ze het verholpen hebben met deze bougies Klaar over en af Dan lekker rijden en geen zorgen voor morgen
Groetjes Marinus
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Ook ik heb nog steeds te maken met KFR bijv. door inhouden bij lagere toerentallen maar daar komt ook nog bij dat mijn motor wanneer op bedrijfstemp niet gewoon wil starten altijd met gas bijgeven.
Mijn vorige Rt van '95 nooit geen last mee gehad maar deze van '98 wel of heeft dit misschien een andere oorzaak.

Groeten Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Doet je olietemp indicatie op de fid normaal?

Ik zoek jouw probleem in de olietemp sensor, of de luchttemp sensor in de filterkast.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Olie temp op fid geen probleem, lucht welke manier beste om te testen en bijkomst wanneer motor warm meer inhouden koud loopt ie beter.

groete Ruud
PaulRS schreef:Hoi.

Doet je olietemp indicatie op de fid normaal?

Ik zoek jouw probleem in de olietemp sensor, of de luchttemp sensor in de filterkast.

Groeten, Paul.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die sensor kan je testen met een multimeter.

Meet de weerstand bij kamertemp, moet 2-2,5 kOhm zijn.
Dan opwarmen met een föhn, dan moet de weerstand omlaag gaan.
Afkoelen doet de weerstand oplopen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Dank je wel Paul voor de service gaan ermee aan de slag je hoort het.

Groeten Ruud
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Paul ik heb de luchtsensor getest en deze doet precies wat jij zegt nogmaals gelet op de FID en deze loopt vrij snel op naar bedrijfstemp.
Nu net even laten draaien en al gauw 1 blokje in beeld.

Groeten Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De olietemp sensor kan je op de zelfde manier testen, moet hetzelfde reageren.

Ook kan je de uitgangspanning van de TPS meten op de rood/witte draad, de achterste, moet met gasdicht 350-380 mV zijn en lineair oplopen tot een volt of 5 (1100), 3V voor de 1150 bij 1/3 gas open.

Groeten, Paul.
Laatst gewijzigd door PaulRS op 17 apr 2009, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Onderstaande begrijp ik niet helemaal je hebt het nu toch over 2 verschillende punten of niet?

Groeten Ruud
PaulRS schreef:Hoi.

Ook kan je de uitgangspanning van de TPS meten op de rood/witte draad, de achterste, moet met gasdicht 350-380 mV zijn en lineair oplopen tot een volt of 3 bij 1/3 gas open.

Groeten, Paul.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Nee, je meet de uitgang van de potmeter die werkt in het stationaire en lagere toeren gebied.
Dat is de rood/witte draad.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Paul,

Sorry maar ik probeer een hoop en weet wel een aantal dingen maar nu ben ik ff de weg kwijt.

De potmeter bedoel je mee? en dan de achterste?

Ik heb nog wat andere info tijdens het rijden wanneer ik het gas loslaat om af te remmen is het net of je dan nog eens een duw in de rug krijgt het lijkt mij erg veel op een niet juiste verhouding van benzine en lucht. De uitlaat knalt niet, de motor slaat niet gewoon aan op bedrijfstemp altijd gas bij geven en inhouden bij lagere toerentallen.

Heeft irridium, gereinigt met Wynn, getankt met V-power luchtfilter van pipercross

Groeten Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Even van voor af aan :D

De TPS is het zwarte kastje op de linker gasklep.
Hier in zitten 2 potmeters die de hoek van de gasklep doorgeven aan de Moronic.
1 poti pakt het stationaire gebied en tot +/- 1/3 gas, de 2e doet de rest.

Die eerste is voor ons belangrijk.

De uitgang van die poti is een rood/witte draad, de achterste in de stekker. (even het rubber wegtrekken en je ziet hem.)
Met een speld ja je langs de draad de stekker in totdat je het eigenlijke contact raakt.
Multimeter erop en meten of hier 350-380 mV uit komt.
Exacte waarde is niet echt van belang, zolang je onder de 400 blijft.

Deze waarde is van belang voor het mengsel bij stationair en warme start.

Die duw in de rug doet mij vermoeden dat jouw TPS te hoog staat af gesteld.
Die 400 mV is de schakeldrempel voor de rol-uit schakeling, dwz tijdens rijden draai je het gas dicht en de TPS ziet dan < 400mV en zal de brandstof toevoer afsluiten.
Als nu ook het tt onder de 1500 zakt, komt het systeem in zijn stationaire bereik en geeft weer peut, anders slaat de motor af.

Ziet de Moronic in deze situatie een waarde van >400 mV blijft deze dus peut geven, het duwtje.

Snappie :lol:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Dank je Paul voor de uitgebreidde uitleg, ik zal dit eens opmeten en je hierover berichten.

Groeten Ruud
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Paul de volgende bevindingen met koude motor bij gasdicht 170 mV en 1/3 gas open 4.6 V

Graag jouw reactie?

Groeten Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Even gemeten op mijn 1100 en die 4,6 volt klopt wel (heb gelijk even een vorig bericht aangepast waar 3 V stond, dit is de waarde voor de 1150)

Met gasdicht meet jij 170 mV, dat is veel te weinig, moet hoger zijn, ergens rond de 370.

Stel de TPS daar op af en kijk dan verder.
Ms gaat het stationaire tt mee omhoog, dat kan je terug schroeven met de messing omloopschroeven.

Mocht het misgaan en de motor loopt ruk, dan kan je ook hier eens lezen hoe te nullen.

http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/zero528.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Heb nu het volgende gedaan de TPS afgesteld op 370 mV daaran motor gestart zonder choke, motor staat in schuur en heeft gister voor het laatst gelopen.
Sloeg meteen aan en toerental met koude motor op ongeveer 1000, laten draaien tot 2 blokjes op FID toen was het toerental iets hoger 1200 a 1300.
Uitgezet en toen nog een paar keer gestart meteen aanslaan.

Goed of niet?

Groeten Ruud
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Goed.

Alleen is het stationaire tt wat aan de hoge kant, wat te verwachten was.
Met warme motor (4-5 blokjes) afstellen op 1100.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

De machine loopt als een zonnetje geen inhouden alleen het toerental krijg ik niet echt naar beneden blijft zo'n beetje 1300

En het starten is wel verbeterd allen soms wil het nog voorkomen dat er gas bij moet.

Groeten Ruud
fastlane

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door fastlane »

RuudRT schreef:Hoi,

De machine loopt als een zonnetje geen inhouden alleen het toerental krijg ik niet echt naar beneden blijft zo'n beetje 1300

En het starten is wel verbeterd allen soms wil het nog voorkomen dat er gas bij moet.

Groeten Ruud
2 messing schroeven op je gasklephuizen.
eigenlijk dan ook op nieuw synchroon stellen
RuudRT

Re: niet af te stellen r1100rt

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

En weer beginnen we opnieuw met warme motor gas erbij om aan te slaan.

Wat nu misschien kleppen stellen ik hoor ze wel bij warm, toerental nog op 1300.

Groeten Ruud
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”