injectie instelling goed zetten

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Remeau

injectie instelling goed zetten

Ongelezen bericht door Remeau »

Hallo allen,

Ik heb hier het nodige gelezen over KFR en toevallig een collega die een twinmax heeft.
Die mocht ik wel lenen van hem, erg aardig natuurlijk.

Ik heb alles volgens de regels gedaan, dus eerst kleppen gesteld.
Daarna twinmax op 0 gezet, gevoeligheid teruggedraaid en uitgezet.
motor gestart
wijzertje wijst naar linkerkant, staat ongeveer op 2.
en dan... moet je gaan draaien aan de stelschroeven... er gebeurt helemaal niets.
Ja... als je de schroef helemaal dichtdraait, dan hoor je duidelijk dat "ie" niet lekker meer loopt (1 cyl. krijgt natuurlijk geen benzine meer.

Maar nu het probleem:
Hoe kan ik nu de basisinstelling van mijn R1100RS goed krijgen?
Door het gedraai aan de stelschroeven ben ik helemaal de kluts kwijt geraakt. _001 :roll: :oops:
Als ik de speling in de gaskabel vergroot, zodat stationair het beste ingesteld kan worden, loopt ie ook niet lekker (trilt) dat heb ik inmiddels weer goed gezet.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Remeau
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: injectie instelling goed zetten

Ongelezen bericht door Baird »

even kort door de bocht:

Ik ga er van uit dat je gaskabels voor links en rechts uit het kastje komen midden onder en dat je niet het oude systeem hebt waar de linker gasklep de rechter bediend( herkenbaar dat er op de linker pully 2 kabels zitten, dan heb je een ander verhaal nodig.
- motor warm draaien, en dan even uit.
- zorgen dat er speling op de gaskabel zit bij het handvat zodat de gaskleppen echt op hun aanslagen rusten
- de beide messing stationair schroeven helemaal naar binnen draaien en dan 1 1/2 slag uit. Deze schroeven moeten echt soepel gaan.
- nu kun je stationair afstellen met de twinmax: zorg voor de balans tussen links en rechts en het juiste toerental, ongeveer 1100.
- volgende stap is met het gashandel open draaien tot 2000 rpm: zorg door per kant de kabel langer/korter te maken dat beide cilinders op het zelfde moment reageren op jou gashandel beweging, niet de uitslag maar het moment is van belang
- Nu weer de speling uit gaskabel halen bij het gashandel tot dat je ongeveer 1 mm speling over hebt.
- zorg er voor dat als je het stuur van links naar rechts draait je geen stationair verhoging krijgt, dan staat hij te strak.

Als je dit lukt heb je weer een redelijk draaien motor,fine tunen kan altijd nog succes!! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Remeau

Re: injectie instelling goed zetten

Ongelezen bericht door Remeau »

Hallo Baird,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb een RS uit 94, dus zoals jij omschrijft inderdaad, 1 kabel bedient 2 gasklephuizen.
Je hebt het over 1 1/2 slag, bedoel je daarme 1 1/2 omwenteling?
De stelschroeven draaien soepel en met een lichte weerstand, alsof het een (H7)passing zou zijn.

Ik snap je verhaal.
Het feit dat de twinmax geen veranderend beeld toont, heeft dat soms te maken met een (bijna) lege batterij?
Kan je visueel zien of de kleppen gelijktijdig bewegen?
Ik heb een vacuummetertje van een autodiagnose set gebruikt om toch iets te kunnen meten...
deze wijzer pendelt aan beide kanten tussen -100 en -400 mBar bij deze instelling (want die was afwijkend) loopt de motor nu lekker, ook bij gasgeven...
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: injectie instelling goed zetten

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Je kunt altijd even hier langsrijden, laat ik je zien hoe dat werkt.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: injectie instelling goed zetten

Ongelezen bericht door Baird »

@Remeau

aanbod van Paul aannemen, één keer doen met iemand die het ter plekke kan laten zien en je vergeet het nooit meer!

veel succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”