Opgelost: afstelling en syncroniseren

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
pjoter

Opgelost: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door pjoter »

Hoi, ik ben sinds een half jaar in het bezit van R1100RT. Hij rijdt fantastisch, alleen bij het terugschakelen wil hij nog wel eens knallen :$ . Nu lees ik van alles over afstellen/syncroniseren. Graag zou ik dat zelf willen proberen, maar heb er een beetje een hard hoofd in om er zo maar aan te beginnen. Is er misschien iemand, die mij dit kan laten zien hoe dit in zijn werk gaat.

mvg

pierre
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4369
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Bekijk de Reparatiehandleiding R1100RT - 23 Mb - eens.
http://www.bmwrtforum.nl/downloads/R110 ... eiding.pdf

pjoter schreef:Hoi, ik ben sinds een half jaar in het bezit van R1100RT. Hij rijdt fantastisch, alleen bij het terugschakelen wil hij nog wel eens knallen :$ . Nu lees ik van alles over afstellen/syncroniseren. Graag zou ik dat zelf willen proberen, maar heb er een beetje een hard hoofd in om er zo maar aan te beginnen. Is er misschien iemand, die mij dit kan laten zien hoe dit in zijn werk gaat.

mvg

pierre
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door HansD »

pjoter schreef:Hoi, ik ben sinds een half jaar in het bezit van R1100RT. Hij rijdt fantastisch, alleen bij het terugschakelen wil hij nog wel eens knallen :$ . Nu lees ik van alles over afstellen/syncroniseren. Graag zou ik dat zelf willen proberen, maar heb er een beetje een hard hoofd in om er zo maar aan te beginnen. Is er misschien iemand, die mij dit kan laten zien hoe dit in zijn werk gaat.

mvg

pierre
Pierre,
We houden 1 of 2 keer per jaar een tech-dag waar je onder deskundige begeleiding zelf aan je motor kan sleutelen. Een van de geliefde en meest nuttige klussen voor je RT is het zelf afstellen van je motor (kleppenstellen en synchroniseren). Ik weet niet wanneer de volgende gepland staat (de deskundige begeleiding zit enigszins in de lappenmand) maar houd dit forum in de gaten.

Hans
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Pierre,

Je kan ook even bij Kenny horen.
Die stelt je fiets dan goed af en je kan gelijk kijken hoe hij het doet. (is niet gratis natuurlijk)
Filmpje of foto maken is geen probleem. Kan je het volgende keer zelf.

Groeten,
Richard
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Als Peter en ik de mitella's en de rollator niet meer nodig hebben hebben gaan we in het voorjaar weer aan de gang met een TechDag.

Als Kenny voor jou om wat voor reden geen optie is en het voorjaar te ver weg kun je ook een keer naar mij in Breda kunnen komen om via de Novib-methode te ondergaan hoe het moet en hoe mooi het resultaat kan zijn!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Paul cr

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door Paul cr »

Afgelopen weekend mijn 850 weer netjes afgesteld ( begon ook weer af en toe te knallen). Het rijd weer heerlijk. Het verloop sluipt er langzaam, en dus bijna onmerkbaar in. Totdat het wat begint te knallen bij gas-dicht. Dat zijn voor mij de "reminders" om aan de slag te gaan. Dan merk je pas weer het verschil.
Als ook Breda (Baird) geen optie voor je is ben je in de achterhoek van harte welkom ( maar dat is ook een eindje tuffen voor je).
doov650

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door doov650 »

Wat is er nou mooier dan knallen uit je uitlaa?. Lekker zo laten zou ik zeggen.
Paul cr

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door Paul cr »

Da's ook weer waar.....morgen ga ik willekeurig de stelschroeven wat verdraaien, hopelijk krijg ik hem weer fatsoenlijk aan het knallen :twisted:
pjoter

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door pjoter »

hoi, bedankt allemaal voor jullie reactie. Graag zou ik de Novib methode van Bert wel een keer mee willen maken. Misschien kunnen we hier een keer een afspraak voor maken. En het hoeft natuurlijk niet voor niks. Als ik het eenmaal en keer gedaan heb, weet ik wel waar ik op moet letten de volgende keer.

alvast bedankt. Big RT Smile
Ton1959

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Voor je echter gaat synchroniseren is het wel wijs om de kleppen te stellen( of laten stellen) .

Ton
pjoter

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door pjoter »

ik zat te denken om dit in een keer te doen, kleppen stellen en synchroniseren. weet iemand hoeveel tijd je hiervoor kwijt bent?
Paul cr

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door Paul cr »

Dat gaat bij de boxer motoren vrij gemakkelijk ( je kunt er iig makkelijk bij). Met een half uurtje kun je het goed gesteld krijgen. Wel dien je de spelingen te meten bij een motortemp van max 35 graden ( oftewel met een koude motor). Als je naar Bert rijdt is het afkoelen het langste "werk" ;) Maar ik denk dat hij je wel door die tijd heen l*lt :lol:
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef:Voor je echter gaat synchroniseren is het wel wijs om de kleppen te stellen( of laten stellen) .

Ton
En er moeten een paar goeie bougies inzitten,liefst dus een paar nieuwe bougies.
Kees BMW
pjoter

Re: afstelling en syncroniseren

Ongelezen bericht door pjoter »

zaterdag de kleppen gesteld. ik had de handleiding(kleppen stellen voor dummy,s) gebruikt. het viel me 100% mee. nu nog syncroniseren(Ton zou een keertje langs komen), en dan is het gebeurd. al bij al valt het allemaal reuze mee. iedereen bedankt voor de informatie Big RT Smile

pierre
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”