R1200RT 2006 Afslaan

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jan H

R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Jan H »

Ik heb een vraag over het afslaan van mijn R1200RT,vandaag heb ik de "kouwepoten tocht"van Pro-Motor gereden,de eerste 150Km. niets aan de hand liep als een zonnetje,op een gegeven moment,bij het naderen van een kruising slaat de motor af,opnieuw gestart,volgende kruising weer en na het starten loopt hij heel onregelmatig,motor aan de kant van de weg gezet,contact uit en na +/- 5 min weer gestart daarna geen problemen meer tot +/-100 Km.later en weer hetzelfde probleem.
Dit is soms zeer gevaarlijk,heeft iemand hier ervaring mee of mogelijk een oplossing.
De motor verkeerd in goede staat van onderhoud.

gr.Henk
thooms

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door thooms »

De 1200 heeft als ik goed heb bekeken aan elke kant een stappen motor zitten dit zat eerder ook veel bij auto's op de injectie.
De klacht zijn dan idem .
De stappen motor is dat zwarte ding dat voor de gasklep zit en zal met 2 boutjes vast zitten niet gezien maar zal niets veranderd zijn denk ik is goedkoper om het zo over te nemen .
De stappen motor heeft een conus die wil wel eens vol roet gaan zitten die moet je reinigen incl de door gang van de inlaatbuis.
Let op de stappenmotor inspuiten met tefoil geen wd 40 of anderen dingen , de conus word op en neer bewogen en het stang waar de conus op zit word bescherm met een huls deze is al dan niet los te bewegen met je vingers , let op geen schroeven draaier gebruiken.
Hier achter kan je dan ook wat tefoil spuiten.

De stappenmotor regelt dus de luchtdoorgang bij stationair toerental .
Jan H

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Jan H »

Ik heb de stappenmotoren eruit gehaald maar deze waren mooi schoon en geen enkele vervuiling van koolaanslag o.i.d.
Wel heb ik de accu kabel losgehaald en deze na +/- 2 uur weer bevestigd daarna de motor op contact gezet en na de zelftest heb ik de gashendel een paar keer langzaam van stationair naar volgas gedraaid.
Daarna heb ik +/- 50Km gereden maar ik heb het euvel nog niet weer kunnen ontdekken,maar ik ben er niet gerust op.
Ook heb ik al ergens gelezen over een software update maar de motor heeft met deze software altijd goed gedraaid.
Wel zit er een ReCiclyser tussen AIT sensor,waar de motor erg mooi op loopt en nog zuinig is ook gemiddeld 1:20,8
daar heb ik over een afstand van +/- 100Km 140 gereden en de rest van de km-ters was een toertocht.

Als iemand nog een goed idee heeft dan houd ik me aanbevolen.

gr.Henk
Inspector Gadget

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zodra het euvel wederom plaats vindt, je motor laten uitlezen.
Bij je BMW dealeRT of Kenny van MotorServiceAmersfoort.

Met een beetje mazzel staat er in het systeem geregistreerd wat de eventuele problemen waren.
(tenzij je de accu los haalt worden er een x-aantal storingen bijgehouden)
thooms

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door thooms »

Even een vraag wat zou je met een recycler moeten ik vind het zulke onzin dingen weg er mee.
Je motor moet zonder zo'n ding prima lopen.
Zeker met ,geeft klachten bij stationair lopen verwijder dit ding en rij dan eens een tijd.
ALs dealer zijnde begin ik hier zelf mee
Inspector Gadget

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1, helemaal mee eens. _004

Dergelijke "weerstands-tuning" is m.i. helemaal niet nodig als je motor goed afgesteld is.
Na meer dan een jaar heb ik mijn taart-weddenschap nog steeds niet verloren. ;)

Anders eens een afspraak maken met Kenny van MotorServiceAmersfoort, als er een oorzaak is zal hij het uitvinden.
Dat kunnen vele medeforummers be-amen uit hun eigen ervaringen.
Jan H

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Jan H »

Helaas kun je aan dit soort motoren weinig afstellen,alleen de klepspeling (maar deze staat goed) en het synchroon afstellen van de gaskabels maar ook dit heb ik gecontroleerd (staat goed)
Het stationaire toerental word geregeld vanuit de Motronic naar de beide stappen motoren op de gasklephuizen en de inspuiting word afgeregelt aan de hand van het lambda signaal (bij constant toerental) bij accelleratie gebruikt de motronic gegevens van Lucht temperatuur,motor temperatuur,stand van de gasklep en toerental.
Bij mijn motor heb ik alleen de inlaatlucht temp. iets beduveld,tijdens accellereren spuit hij iets meer brandstof in hetgeen bij mijn motor zeer goed heeft geholpen ik heb met deze z.g weerstand tuning een veel fijnere motor gekregen hij is lang zo nukkig niet meer dus om te zeggen dat de motor standaard goed loopt is naar mijn mening onzin,hij loopt acceptabel en hij voldoet aan de huidige emissie eisen.
Als het zo'n goede motor zou zijn dan waren er niet zoveel powerkits en al van dit soort dingen op de markt.

gr.Henk
Inspector Gadget

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Correctie; er is wel meer aan de motor af te stellen, maar dat moet dan via de computer.
Zo is het toerental met behulp van de juiste diagnosehard- en software in te stellen.

En zo zijn er nog wel meer "adaptations" (calibratie-cycli) die noodzakelijk doorlopen moeten als je bij de -1200- zaken gedaan hebt, rond de;
- motor of versnellingsbak
- gashuis
- versnellingsensor
- TPS
- Lambda sensor
- brandstof injectors
- verandering in of rond het brandstof-systeem, brandstof-filter, luchtfilter, drukverdeler, brandstofpomp, druksensor e.d.
(dit heb ik echt niet van mij zelf, maar exact wat de diagnose-software aangeeft)

De standaard motor is perfect af te stellen zonder de “onzin” van dergelijke weerstands-tuning.
Alleen helaas heeft men, of niet de tijd, of niet de expertise, of niet de goede spullen om dat nauwkeurig(er) te doen.

Die powerkits en dergelijke is niets meer dan een hype die gestuurd wordt omdat niet ieder de aandacht geeft of laat geven de motor bij problemen of bij reguliere onderhoud daadwerkelijk aan te pakken.

Omdat de boxer om milieutechnische eisen redelijk arm af gesteld staat, luistert het onderhoud nogal nauw.
Als er in de keten ergens achterstallig onderhoud is, of iets is niet nauwkeurig genoeg afgesteld, ga je dat bemerken.
Zelfs de kwaliteit van de brandstof bemerk je.

Mijn mening is dat het totale onzin is, het is symptoombestrijding en geen oplossing van het probleem.
Sorry dat ik het zo hard zeg, maar na vele uren bij Kenny te hebben mogen vertoeven en de vele probleemgevallen die hij heeft opgelost, lees het forum er maar eens op na, ben ik vrijwel overtuigd dat jou probleem ook gevonden en opgelost kan worden, ook zonder die weerstandstuning.
Dat je motor er iets lekkerder door loopt, bestrijd ik overigens ook niet, maar het is in mijn optiek geen oplossing voor een probleem.
En vandaar mijn taart-weddenschap.

Maar goed, ik ga hier niet een discussie verder houden, jij hebt jou mening, en ik de mijne.

Punt is in ieder geval dat het begin van dit draadje, het afslaan van je motor niet goed is, en dat dient de aandacht te krijgen.

Als jij tevreden bent met jouw oplossing, ben ik heel blij voor jou.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

En inderdaad, de kwaliteit en octaangehalte van de benzine merk je.

Reed altijd met 95 RON en heb nu 98 RON getankt met een bijna lege tank.
Er ging bijna 23 liter in met BP Ultra 98.

Ik rijd er nu een week mee en het is het verschil dat de motor mooier en smeuïger loopt.
Het voelt alsof ik nu roomboter heb ipv dieetmargarine.
Hij trekt ook veel lekkerder door, minder rauw.
Voor dat beetje meer geld bij de pomp ben ik zeer tevreden over het resultaat.
Dus voorlopig blijft het 98 RON.
Tenzij ik MOET tanken en het is niet te krijgen.
Jan H

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door Jan H »

Dit laatste verhaal kan ik mij helemaal in vinden,ik heb het op vakantie uitgeprobeerd 95 Ron en 98 Ron en op 98 Ron loopt de motor veel mooier bijkomend voordeel hij is zuiniger.
Zeker als je met volle bepakking rijdt en 2 personen,dan zal de pingelsensor (bij zware belasting) minder snel ingrijpen.
En als je dan de meerprijs van 98 Ron meerekend en dat je veel meer kilometers uit een tank haalt dan ben je per saldo nog veel voordeliger uit,dus als het even kan stook ik alleen maar op benzine met octaan 98.Je haalt hiermee het maximale rendement uit je motor.

Wel moet mij van het hart dat dit de fijnste motor is die ik ooit gehad heb,ik rij er nu al weer 3 Jaar mee en hij heeft nu 54000 Km. gedraaid zonder noemenswaardige kosten.

gr.Henk
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: R1200RT 2006 Afslaan

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Jan H schreef:Dit laatste verhaal kan ik mij helemaal in vinden,ik heb het op vakantie uitgeprobeerd 95 Ron en 98 Ron en op 98 Ron loopt de motor veel mooier bijkomend voordeel hij is zuiniger.
Zeker als je met volle bepakking rijdt en 2 personen,dan zal de pingelsensor (bij zware belasting) minder snel ingrijpen.
En als je dan de meerprijs van 98 Ron meerekend en dat je veel meer kilometers uit een tank haalt dan ben je per saldo nog veel voordeliger uit,dus als het even kan stook ik alleen maar op benzine met octaan 98.Je haalt hiermee het maximale rendement uit je motor.

Wel moet mij van het hart dat dit de fijnste motor is die ik ooit gehad heb,ik rij er nu al weer 3 Jaar mee en hij heeft nu 54000 Km. gedraaid zonder noemenswaardige kosten.

gr.Henk
Ik heb hiervoor de BMW F800ST gereden en een paar motoren daarvoor de R1100RT.
Ik moet zeggen dat ik de R1200RT ook de lekkerste vind.
Zo ontspannen rijden en zo makkelijk rijden.
Heerlijk gewoon. Hierna komt ook de 2010 versie of misschien de watergekoelde versie.
Maar dit type blijft voorlopig bij mij. Al heeft ie nu 70.000 km al op de klok.
Een waar genot gewoon.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”