optimizer

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Wim

optimizer

Ongelezen bericht door Wim »

Vandaag proefgereden op een r850rt. een heerlijke motor maar het kfr rond de 4000 toeren is wel wennen. Volgens de verkoper is er een optimezer te koop voor 250,- die het inspuitingssysteem voor de gek houd waardoor er een rijker mengsel de cilinder wordt ingespoten resultaat \; meer vermogen en geen kfr meer. Zij hier al ervaringen mee?

Wim
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Hmmm...geen last van eigenlijk. Ik heb een 2de handse RT, met die Brisk bougies en een goede afstelling. De 850 heeft sowieso minder last van KFR en voor zover aanwezig vind ik het niet zo irritant. In ieder geval niet irritant genoeg om er €250 aan uit te geven. Klinkt als iets om 'arme' BMW rijders alleen maar meer geld uit de zak te kloppen.
Wim

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Wim »

Mike de RT waar ik op gereden heb is toevallig ook een ex politie rt ca 90.000km met burger kontje uit 2000. prijs is 4.000,- ik heb geen vergelijkingsmateriaal is dit duur?
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Wim schreef:Mike de RT waar ik op gereden heb is toevallig ook een ex politie rt ca 90.000km met burger kontje uit 2000. prijs is 4.000,- ik heb geen vergelijkingsmateriaal is dit duur?
Pfff...ik ben geen prijs-deskundige. Ik heb voor die van mij €2400 betaald. Hij is uit '97 (of was het '96?) en heeft er +/- 130K op zitten. Vorige eigenaar was geen poetser (aanslag op de spaakvelgen) en ik moet 'm nog ombouwen. Ik heb er wel de onderhoudshistorie van de laatste paar jaar bij gekregen, dus ik heb gezien wat er allemaal aan gebeurd is. Na een sopje zag ie er weer lekker uit, behalve die velgen. Ik moet die nog een keer laten zandstralen ofzo, of ik moet mijn neefje omkopen met een paar kilo M&M's...

Als ie er goed uit ziet en motorisch in orde is, is €4000 niet zo'n gekke prijs denk ik. Maar ik ben geen deskundige.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: optimizer

Ongelezen bericht door HansD »

Wim schreef:Vandaag proefgereden op een r850rt. een heerlijke motor maar het kfr rond de 4000 toeren is wel wennen. Volgens de verkoper is er een optimezer te koop voor 250,- die het inspuitingssysteem voor de gek houd waardoor er een rijker mengsel de cilinder wordt ingespoten resultaat \; meer vermogen en geen kfr meer. Zij hier al ervaringen mee?

Wim
Ik heb goede ervaringen met een Rapidbike module op een R1100RT, bedoelen ze die misschien?
Hans
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: optimizer

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

KFR is zeker bij een 850 goed te verhelpen door goed kleppen stellen en de gasklephuizen te synchroniseren.
Samen met een paar goeie bougies, die van een 1100S of de 1150, of Iridium, die Brisk is achterhaalde rommel.

Als je wilt 'tunen', vergeet een Rapidbike of Optimizer, een weerstandje in serie met de tempsensor doet hetzelfde en is centenwerk.
De waarde van die weerstand kan je hier vinden: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22568" onclick="window.open(this.href);return false;
Even doorlezen en dan komt het.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

PaulRS schreef:Samen met een paar goeie bougies, die van een 1100S of de 1150, of Iridium, die Brisk is achterhaalde rommel.
Wel grappig dat je dat zo stellig zegt. Ik twijfel niet aan jouw eigen ervaring, maar er zijn genoeg mensen die met Brisk of met NGK BCP7ET hele goede ervaringen hebben. Die Brisks zaten er bij mij al in toen ik de motor kocht en de motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven. Dus rommel is een beetje kort door de bocht. Ik las elders een verhaal van iemand die met NGK BCP7ET (zo'n 3poot) heel goed weg kwam en die kosten maar een paar euro. Reed bij hem beter als anderen. Brisk heeft tegenwoordig ook Iridium bougies zag ik.

Misschien zit het 'm ook in de manier van afstellen oid. En die Brisks waren in ieder geval een tijdje terug helemaal hot begrijp ik. Kan natuurlijk een geval van napraterij zijn, maar zoals gezegd doen ze het bij mij ook prima. Echt heel slecht zal het niet zijn denk ik.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: optimizer

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ik wist niet eens dat Brisk nog bestond, dacht dat die hype over was.
Maar idd, mijn ervaring (en meerdere sleutelaars met mij) is slecht, van versleten bij 7000 km tot vastgelaste bougiekappen.

Goed, terug naar de normale bougies :D

Een 850 en 1100 gebruiken std de Bosch FR6DDC, mijn ervaring is dat die brommers beter lopen op de NGK-R BKC7EKC, zoals die in de 1100S en 1150 modellen gebruikt worden.

En notoire kfr wil wel genezen met een Iridium kaars, NGK .......?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: optimizer

Ongelezen bericht door HansD »

PaulRS schreef: ... Als je wilt 'tunen', vergeet een Rapidbike of Optimizer, een weerstandje in serie met de tempsensor doet hetzelfde en is centenwerk...
Ik geloof graag dat de truc met de weerstand echt verschil maakt op de GS, omdat deze de afstelling over de hele linie rijker zet. De meeste motoren staan om aan de milieu-eisen te voldoen aan de arme kant en dat pak je daarmee aan.
Maar omdat te vergelijken met een Rapidbike of andere tuningsmodule gaat me wat ver. Mijn motor is bij installatie van de Rapidbike uitvoerig en nauwkeurig afgesteld door een injectie-expert. Bij elke gasstand en bij elk toerental is de instelling bekeken en geoptimaliseerd. Daar is hij anderhalf uur mee bezig geweest. Bovendien is mijn gasresponse veel beter, dwz. sneller - dat pak je met een weerstandje denk ik niet aan.

Ik zal nog eens kijken of ik de foto van de resulterende 3-dimensionele 'motor-map' nog ergens heb...
Hans
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: optimizer

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Een Rapidbike of iets gelijk doet dit nauwkeuriger dan enkel een weerstandje, omdat je in meerdere toerentallen het mengsel aanpast, het weerstandje is gewoon iets erbij over de hele linie.

Daar heb je gelijk.

Ik ben soms wat kort door de bocht :roll:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Stoffel

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Wim,

Ik heb ook een R850RT-P (milaneese (?)) politie motor uit 2001 met toentertijd 36k op de teller. Ik heb er toen 3500,- voor betaald, hij was helemaal spik en span! 4000,- lijkt me dus aan de hoge kant.

Ik heb overigens wel aardig wat problemen gehad maar ik zie het toch als flinke pech. De bobine bleek aan het overlijden te zijn maar dan eens in de maand dat de motor plots afsloeg :twisted: . Op die manier kan je nooit pinpointen waar de klacht zit. (meest logisch is de hallgever zijn, die ook vervangen is. Dat was het niet heb ik er andere computer ingezet. Pas daarna overleed de bobine en was het snel opgelost. Toch 750,- euro verder) Ik had de pech wel ingecalculeerd want een "normale" 805RT kost zeker 1500,- meer. Als je net als ik niet veel geeft om de tupperware eromheen maar meer om de motor, ABS en comfort dan vind ik het een politie motor een goede keuze. 8)
Groeten,
Stoffel
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: optimizer

Ongelezen bericht door BeemerBert »

PaulRS schreef:Hoi.

Een Rapidbike of iets gelijk doet dit nauwkeuriger dan enkel een weerstandje, omdat je in meerdere toerentallen het mengsel aanpast, het weerstandje is gewoon iets erbij over de hele linie.

Daar heb je gelijk.

Ik ben soms wat kort door de bocht :roll:

Groeten, Paul.
Maar wel een Tophobyist die nergens voor terugdeinst. ... op diverse BMW fora veel van je gelezen 8)_
Voor mij heb je verstand van zaken.

Groet, Bert
Wim

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Wim »

Ik heb ook een R850RT-P (milaneese (?)) politie motor uit 2001 met toentertijd 36k op de teller. Ik heb er toen 3500,- voor betaald, hij was helemaal spik en span! 4000,- lijkt me dus aan de hoge kant.
Deze is al wel omgebouwd naar burgeruitvoering en er zit een topkoffer bij.
BMW-Harm

Re: optimizer

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Zo'n optimizer is echt geldklopperij!!!
Het is niet veel meer dan een instelbare weerstand in een stuk plastic gegoten.
Lees dit draadje eens door van de buren:

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 68&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan met name als het over ReCyclizer gaat. :!:
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: optimizer

Ongelezen bericht door HansD »

BMW-Harm schreef:Zo'n optimizer is echt geldklopperij!!!
Het is niet veel meer dan een instelbare weerstand in een stuk plastic gegoten.
Lees dit draadje eens door van de buren:

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 68&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

en dan met name als het over ReCyclizer gaat. :!:
Hierbij de 3-dimensionele motormap van de Rapidbike. Mag jij uitleggen hoe je dat ook met een weerstandje kan doen... :;
Afbeelding
Hans
BMW-Harm

Re: optimizer

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Hahaha, nee dat kan ik niet.

Alhoewel ik wel wat vragen kan stellen:

Dat prachtige 3d plaatje...is dat van software van Rapidbike zelf???

Het draadje begint met een vraag over de optimizer...dat is volgens mij niet meer dan een weerstand.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: optimizer

Ongelezen bericht door HansD »

BMW-Harm schreef:Dat prachtige 3d plaatje...is dat van software van Rapidbike zelf???
Klopt, van boven naar beneden in de tabel zie je toerentallen, en bovenaan van links naar rechts alle digitale gasstanden van de RT.
In de tabel staan de inspuitaanpassingen die de Rapidbike doet (meer of minder inspuiting en hoeveel). Grafisch geeft dat het "berglandschap" aan de rechterkant.
Hans
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

BMW-Harm schreef:http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 68&start=0
en dan met name als het over ReCyclizer gaat. :!:
Interessant verhaal; ik las het een tijdje terug al eens. Zou leuk zijn als ie ook een versie voor de RT kon maken. Maar ik geloof dat de BMW's van na 2002 motorische en qua electronica weer helemaal anders zijn. Helaas dus.

Ik vraag me sowieso af of iets als een K&N luchtfilter iets goeds doet voor de motor. Merk je zoiets, en in welke mate is het 'beter'? Moet je het altijd in combinatie doen met andere uitlaat en/of afstelling op een Dyno? Zo'n K&N kost ook geen vermogen, en is volgens mij makkelijk te monteren, maar ga ik er iets van merken? Op zich doet mijn Beemer het nu goed (ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal), dus ook niet echt een reden om iets te gaan doen. Toch vraag ik het me af.
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Misschien dat deze topic dan gebruikt/misbruikt kan worden voor info over het goed afstellen/tunen van de RT. Mijn RTtje krijgt straks een K&N filter, en een setje nieuwe bochten (ouwe zien er niet meer uit). Die bochten zijn van Siebenrock en dikker dan de originele. Daar zou ook wat vermogenswinst uit te halen zijn. Op zich is dat allemaal niet zo spectaculair en ook niet het doel. Lekkerder lopen is belangrijker. Sowieso moet je het tunen zonder je blok grondig onder handen te nemen nooit doen om er harder van te gaan rijden. Ik zie dit meer als optimaliseren.

Goed, filter en dikke bochten dus. Ook heb ik een paar luchtslangen (12mm dikker) van een R1100RS onder de knop zitten en dat zou allemaal moeten bijdragen tot het beter lopen, meer koppel in het middengebied en ik meen zelfs een betere accelleratie.

Alleen zit er een addertje onder het gras: al deze dingen zijn zinloos als de motor er niet op afgesteld wordt. Nou moet ie een grote beurt en ik zal mijn 'mannetje' instrueren dat ie de boel goed afstelt. Dus gasklepsensoren e.d helemaal on the spot. Nieuwe kaarsjes erin (ik ga denk ik Denso Iridium eens proberen). Op zich zou dan de motor in de basis al goed moeten zijn.
Maar ook hier kun je weer verder gaan. Zoals hiervoor al genoemd kan er een Powercommander of RapidBike op. Maar dat vind ik echt te duur. Zijn er nog andere mogelijkheden vraag ik me af? Ik heb ook wel eens gezien dat er rechtstreeks in de Motronic een andere chip gaat met een nieuw programma of mapping. Twee vragen:
1)Is dat net zo goed/beter als de Powercommander of RapidBike?
2)is dat duurder/goedkoper?

Als laatste stap, maar dat komt pas ná de beurt gaat er misschien een andere uitlaat onder. Ik ben in contact met Mile Pajic van Pajic Racing. Hij kan een Laser Over Alu eronder zetten, en een passtuk op maat maken die rechtsteeks op de bochten gaat, zodat de kat vervalt. Volgens mij moet ie dan opnieuw worden afgesteld, niet? Lijkt mij wel. Als er enige chiptuning plaats gaat vinden, moet dat dan ná die uitlaat-actie plaats gaan vinden, anders is dat helemaal voor niets.

Kan iemand hier wat zinnigs op zeggen? Ervaringen, adviezen? Ik ga dit ook wel aan Mile voorleggen. Hij is immers tuning specialist. Maar het blijft natuurlijk een RT en dat wordt nooit een superbike, en dat ik ook niet mijn bedoeling. Maar lekkerder lopen, sneller oppakken is wel zo fijn. En als je een keer een Duc kan laten schrikken is dat helemaal leuk natuurlijk... ;)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: optimizer

Ongelezen bericht door HansD »

Mike,
Wat is duur? Ik heb van Ruud Freriks begrepen dat elke verandering aan je motor de afstelling in principe helemaal ontregeld. Dat geldt dus voor ander luchtfilter, andere uitlaatbochten, andere uitlaat en wellicht ook voor andere bougies.
Als ik zo zie wat je allemaal uitgeeft aan tuning alles bij elkaar, (wat ben je nu in totaal kwijt? ) dan is het gewoon zonde dat de motor daar niet op afgesteld wordt (en dan bedoel ik veel meer dan synchroniseren). Volgens Ruud heeft tuningsdelen plaatsen alleen zonder nauwkeurig inregelen van de inspuiting weinig zin en kan zelfs averechts werken. In ieder geval vallen volgens hem om die reden nieuw delen, zoals uitlaten plaatsen, daarom vaak tegen.
Misschien moet je de uitlaat laten zitten, iets bijleggen en een Rapidbike kopen en laten inregelen....

Rijdt anders een proef op een RT met Rapidbike, dan kun je het verschil voelen....
Hans
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

HansD schreef:Als ik zo zie wat je allemaal uitgeeft aan tuning alles bij elkaar, (wat ben je nu in totaal kwijt? )
Valt op zich mee. Die bochten zijn het duurste met €180; de rest is tientjeswerk (filter €40 en die buisjes ook zoiets). Die bochten wilde ik sowieso hebben omdat die er nu onder zitten nogal gaar zijn en dat vind ik geen gezicht. Het performancespect is mooi meegenomen. Maar ik was toch al aan het lezen geslagen en aan de hand van wat ik zo links en rechts las, merkte ik dat je met relatief weinig geld ook al eea kunt bereiken.

Met die uitlaat wacht ik ook heel even tot na zijn grote beurt. Dat is nl voor het eerst dat ie een mekanieker ziet sinds ik deze motor gekocht heb. De monteur moet van mij meteen even beoordelen hoe ie er precies aan toe is (van binnen dan). Volgens mij is ie tiptop, want tot nu toe geeft ie geen klap verkeerd en start altijd direct, maar ja...je weet het nooit. Als ie een 'ok' van de monteur krijgt, komt die uitlaat er misschien wel. Kijken hoe het dan allemaal loopt.

Misschien is het een beetje het idee om bijna €500 uit te geven aan een klein doosie. Daarom ben ik ook benieuwd wat de alternatieven zijn. Er is bijvoorbeeld ook de Wunderlicht Performance Controller. Een soort poor-mans RapidBike. Met dat kastje kun je de injectie aanpassen op een aantal gebieden. Hiermee is het een gevoelskwestie, want er is geen groen lampje dat gaat branden als het goed is. Dus je moet zelf een beetje rommelen en misschien een Dynojet run (of 3) doen om te kijken of je goed zit. Ik lees op een US forum wel wat verhalen van tevreden mensen. Maar ja...wat is dat waard? Hoe goed is je gevoel? Zulke dingen kunnen weer een dure manier zijn om geld uit te sparen.
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: optimizer

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Valt op zich mee. Die bochten zijn het duurste met €180; de rest is tientjeswerk (filter €40 en die buisjes ook zoiets). Die bochten wilde ik sowieso hebben omdat die er nu onder zitten nogal gaar zijn en dat vind ik geen gezicht. Het performancespect is mooi meegenomen. Maar ik was toch al aan het lezen geslagen en aan de hand van wat ik zo links en rechts las, merkte ik dat je met relatief weinig geld ook al eea kunt bereiken
Goed bezig Mike :D

Zou wel wachten met afstellen tot de uitlaat ook gemonteerd is, zonde van je geld anders.

Wat betreft Rapid Bike en of Wunderlich wonderdoosje kan ik kort ( misschien te kort door de bocht) zijn.
Rapid bike wordt specifiek op jou Motor afgesteld, Wunderlich heeft een vast ingesteld aantal mappings ( net als de motronic ) waar je zelf mee moet experimenteren en dan nog niet weet of een bepaalde mapping voor jou fiets de meest optimale is.

Het prijsverschil zit hem in het testen en afstellen voor JOU fiets.
Persoonlijk zou ik nooit voor het Wunderlich wonderdoosje gaan en ook niet voor EBAY chips voor 99 euro die je zelf in je motronic moet monteren :;

Om het je nog moeilijker te maken, dit bedrijf zit 10 km bij me vandaan en ik hoor verdomd goede geluiden.
Vergelijkbaar met de Rapid Bike maar helemaal afgestemd op jou motor en helemaal op jou wensen.
400 euro voor je BMW met testbank uitdraaien voor en na etc.
Lees maar eens:
http://www.tuningfactory.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb vandaag mijn dikke bochten besteld, ga op zoek naar de RS inlaatpijpen een een mooie Ekeur vervangdemper met Y stuk met lambdasonde.
als dat allemaal erop zit ga ik me eens bedenken of ik nog een kastje wil hebben :D

Zou leuk zijn als we over een half jaartje of zo hier beiden de vermogensbank uitdraai konden droppen :D
Het enige wat ik wil is soepelheid en veel kracht onderin om lekker lui te toeren.

Succes met je project.

Groet, Bert
Mike Philippens

Re: optimizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

BeemerBert schreef:Ik heb vandaag mijn dikke bochten besteld, ga op zoek naar de RS inlaatpijpen een een mooie Ekeur vervangdemper met Y stuk met lambdasonde.
als dat allemaal erop zit ga ik me eens bedenken of ik nog een kastje wil hebben :D
Die RS pijpjes zou ik in ieder geval niet van eBay halen. Vooral van Duitse zijde worden ze nog wel eens aangeboden, maar die prijs loopt veel te makkelijk op, én je moet nog eea aan verzendkosten betalen. Ik heb ze maar gewoon bij de knalpot besteld.

Wat die uitlaat betreft: check ook Meneer Pajic even. Je kunt een demper kiezen en die maakt hij dan pas voor je. Aangezien hij dat pasmaken zelf doet (je wacht er op), kan ie denk ik ook wel de kat laten zitten. Zonder de kat loopt ie (volgens hem, en ik heb het ook elders gelezen) beter en maakt wel iets meer geluid. Echter, BMW's zijn niet echt gemaakt om veel herrie te maken. En de Laser Oval heeft een heel beschaafd diep geluid. Dus als je niet van de millieu-afdeling bent... ;)
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: optimizer

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo Mike, bedankt voor de tip.
Knalpot en De Hobbyist zijn goede adressen voor de Inlaatpijpjes :D
Ebay.de is vaak waanzin ( maar ik heb tijd ).

Groet, Bert
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”