Vacuum controleren met Kuip ?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jacobh

Vacuum controleren met Kuip ?

Ongelezen bericht door jacobh »

Dag Allen,

Ik rij nu sinds een jaar op een R1150RT deze komt oorspronkelijk uit Zwitserland. Ik rij veel woonwerk verkeer +/- 25 Km enkele reis. Voor mijn gevoel vindt ik
de motor schokkerig rijden bij 50km/u en rond de 80km/u. Ik had hiervoor een R80 uit 1985 ( 2kleps boxer).

Ik heb de eigenaar van de zaak waar ik hem heb gekocht al eens laten rijden op mijn R1150RT om te horen wat hij er van vindt. Volgens hem rijd de motor
prima. Ik verder goede ervaringen met deze meneer dus vertrouw opzich ook wel op zijn mening. Dus ben nu een beetje aan twijvelen of het tussen
de kleppen zit of tussen mijn oren.

Heb al wat dingen geprobeerd met de rezycler en andere mappings dag de roze cpp plug.

Het afstellen van R80 heb ik altijd zelf gedaan mbv vacuum meters dit was vrij eenvoudig door het open geheel. Nu zie ik aan de rechterkant in de kuip
wel een opening voor een afstel schroef maar vroeg me af of je het vacuum kunt controleren zonder de gehele kuip te verwijderen ?

Ik was van te voren bekend met het fenomeen KFR maar dacht dat het op specifieke toerentallen was die ik redelijk eenvoudig kon vermijden. Maar nu 7000km verder
lukt me dat nog niet echt. Ook omdat dat waar het verschijnsel optreedt toch wel voor de 3000 begint en doorgaat tot 4000 toeren.

In hoeverre zou ik het schokken kunnen verhelpen als het al mogelijk is.

Met vriendelijke groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Dag Jacob,
Mijn ervaring is (met een 1100) dat je 'm heel soepel kan laten lopen en optrekken met een goede afstelling, maar je moet helaas wel alle beplating eraf halen. Ik ben altijd jaloers op GS rijders voor dat klusje. Je kan trouwens wel prima proefrijden zonder beplating.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Vacuum controleren met Kuip ?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar heb een gelijksoortige ervaring op mijn 1200 bij snelheden tussen de 100 en 120 km/h in 6 op de cruisecontrol.
Gaat de CC eraf dan is het fenomeen minder maar niet weg.

Ronald
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Vacuum controleren met Kuip ?

Ongelezen bericht door Garfield »

Je hoeft niet persé de hele kuip te verwijderen, alleen links, en aan de rechterkant is het voldoende om de zwarte kunststof plaat (ter hoogte van je scheenbeen) te verwijderen. (klein schroefje) Met wat fröbelen kun je dan je vacuummeter aansluiten en het verstellen van de schroef gaat door het gat dat je hebt gezien.
Anderzijds, een kuipdeel verwijderen is maar een paar minuten werk ;)

Met wat aandacht tijdens het afstellen kun je al heel veel bereiken, onze motoren zijn een tikje kritisch op dat gebied. Ik doe altijd bij een beurt klepspeling, TPS en vrije slag gaskabels controleren c.q. afstellen. Ik heb daar zo mijn handigheidjes voor. Stationair op 1000-1100omw en doorgaans staat het dan wel goed. Nog even checken wat het motorvacuum op 3000-3500 omw doet en klaar is Garfield.

Overigens, je weet dat als je met mappings enof co-pluggen (die kleurige relaisvormige kastjes in de zekeringenbox) te keer gaat dat je dan ook de boordpc moet resetten? Even vijf seconden zekering nr 5 eruit, dan weer plaatsen en met contact aan (niet starten) even twee maal het gas helemaal open en dicht. Ik zeg het maar even.

Vraag anders een RT collega om op jouw motor te rijden, heb je vergelijkingsmateriaal _004

Op de site van Powerboxer.de kun je lezen welke codestekker je moet hebben, als ik het zo lees heeft een single-spark geen, en een twinspark een lichtgrijze codestekker.

http://www.powerboxer.de/images/pdf/zue ... tecker.pdf

Succes
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
jacobh

Re: Vacuum controleren met Kuip ?

Ongelezen bericht door jacobh »

Bedankt voor alle tips.

Ik had vroeger een R80 daar kon je overal ook mooi bij komen. Binnenkort de stap maar eens zetten. Sinds kort start de motor ook slecht
en is de accu na 2x proberen ook dusdanig leeg dat het klokje word gereset dus daar moet ook wat aangebeuren. Ik verdenk de accu maar die
is van dec 2010.

Over het resetten van de motronic zijn de meningen verdeeld als de verschillende fora's lees wordt de CPP bij het starten altijd opgepakt.
Zonder reset gebruik je de gemiddlede waarden die zijn opgeslagen icm met de "nieuwe" cpp en anders begin je vanaf nul.
Vanaf nul is het eigenlijk altijd goed (ik vermoed dat ie dan altijd te rijk staat ) en langzaam wordt het dan weer minder omdat er bij
geregeld wordt.

Jacob
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Vacuum controleren met Kuip ?

Ongelezen bericht door Baird »

jacobh schreef:Bedankt voor alle tips.

Ik had vroeger een R80 daar kon je overal ook mooi bij komen. Binnenkort de stap maar eens zetten. Sinds kort start de motor ook slecht
en is de accu na 2x proberen ook dusdanig leeg dat het klokje word gereset dus daar moet ook wat aangebeuren. Ik verdenk de accu maar die
is van dec 2010.

Over het resetten van de motronic zijn de meningen verdeeld als de verschillende fora's lees wordt de CPP bij het starten altijd opgepakt.
Zonder reset gebruik je de gemiddlede waarden die zijn opgeslagen icm met de "nieuwe" cpp en anders begin je vanaf nul.
Vanaf nul is het eigenlijk altijd goed (ik vermoed dat ie dan altijd te rijk staat ) en langzaam wordt het dan weer minder omdat er bij
geregeld wordt.

Jacob
Praktijkervaring tip:
Hij wordt niet automatisch bijgeregeld, dus de normale resetprocedure gebruiken iedere keer als de accu los geweest is, zekering 5 etc. Geloof me en je bespaart jezelf een hoop ellende.
De Zwitserse exemplaren hebben met de Amerikaanse de armste mengsel die je kunt bedenken: zorg dus voor de juiste CPP, je kunt hem ook zelf maken, zijn maar een paar draadjes met stekers, inderdaad via Powerboxer te vinden.

succes!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”