Rapidbike

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Kees Jan

Rapidbike

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Vrijdag in Goes geweest bij Ruud Frederiks.

Resultaat een daadkrachtigere RT die veel soepeler rijdt, beter oppakt, minder trilt en zo het zich laat aanzien nog een fractie zuiniger. Motor loopt nu vanaf 2000 rpm strak, kortom een waar genot.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, want een PDF is geen illustratie. ;)

Daarom van PDF het plaatje geëxporteerd voor je;
17-4-2012 22-20-06.jpg
Als je een discussie wenst over het nut van een dergelijke oplossing;
Ik vindt het vrij duur, (300 ~ 400 euro voor een dergelijke module, 100 euro voor het afstellen ervan op jou motor, schat ik zo in) naast het feit dat het op mij als "onhandig" over komt omdat je, als je het goed wilt doen, na elke grote servicebeurt (lees: kleppen-stellen, verandering van luchtfilter e.d.) de module opnieuw zou moeten laten inregelen op jou motor.

Als ik dan de grafiek bekijk en een vermogenswinst zie (gemeten!) van circa 4,2 Pk, dan ben ik nog meer terughoudend.
Ikzelf kies er voor dit op andere manieren proberen te verwezenlijken.
Zoals uitlaatbochten, ander uitlaatdemper, ander luchtfilter en een fabrieks-tuningsmodule. (= meer generiek, en maar deels instelbaar en door mij zelf ipv een tuner)
Of de hogere machten verhoeden het, zo'n recyclizer-dinges.

Maar dat is natuurlijk mijn mening, voor wat het waard is.

Als jij er maar blij mee bent, en je motor er lekkerder door vindt om van te genieten, helemaal top!
Gefeliciteerd, echt waar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door HansD »

Ik had een Rapidbike module op mijn R1100RT en de grafiek was totaal geen goede weergave van de werkelijk ervaren verbetering.
Die was namelijk behoorlijk groot: veel betere gasresponse, vooral snellere/directere reactie, mooier lopen en beetje meer koppel.
je moet het denk ik ervaren en met een Rapidbike rijden om het goed te begrijpen...
(het is volgens mij: Ruud Fredriks)
Kees Jan

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Bedankt voor het zichtbaar maken van het plaatje.

De RT is merkbaar krachtiger geworden, maar dat merk je alleen de eerste periode want die kracht went erg snel.

Wat ook een verbetering is, is het mooier, trillingsarmer en beter reagerend lopen. Iedere verbrandingsklap verloopt nu optimaal waardoor de motor topfit aanvoelt, en dit aspekt went niet maar blijf je bij iedere rit, ook op de lange termijn weer positief opvallen.

De module hoeft niet na elke beurt te worden bijgesteld, alleen als je de uitlaat of het filter gaat wijzigen.

Je kunt ook resultaten halen met alleen uitlaten en filters maar je bllijft zitten met een blok wat technisch gezien niet optimaal door de fabriek is afgesteld agv de emissie-eisen.

Wat mij betreft, het kost wat maar dan heb je ook wat!! _005

Groet,
Kees Jan
Kees Jan

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Kees Jan »

(het is volgens mij: Ruud Fredriks)
Klopt.
Inspector Gadget

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Na zorgvuldige overwegingen heb ik besloten dat ik toch eerst mijn Wunderlich Performance Controler ga proberen.
Ook de reactie van een mede- RT-forummer heeft daarbij geholpen, bedankt Maarten! _004

Zeker na het lezen van load-based versus Alpha-N tuning;
http://www.electronicjetkit.com/EFIcontrollers.asp

(Wunderlich is de OEM van Techlusions Generatie 3 EFI controlers)

Natuurlijk kan je het allemaal veel beter fine-tunen met een Rapid Bike module, maar zodra je het luchtfilter vervangt, de kleppen stelt, zou je opnieuw een dyno-run moeten maken om de afstellingen na te zien, heb ik begrepen.
Wel kan je een tuner aangeven wat je exacte wensen zijn, dan kan hij de mappings aanpassen voor je.

Bij de Wunderlich Performance Controler kan je het allemaal zelf instellen, geen dyno nodig, geen software, geen computer met kabels;
http://www.electronicjetkit.com/BMW/vie ... er=9120263
http://www.wunderlichamerica.com/motorc ... 30122.html (lees ook de commentaren van gebruikers)
http://www.wunderlich.de/shopart/853012 ... v-R-RT.htm

Elk voordeel heeft een nadeel natuurlijk.
Kees Jan

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Met de Wunderlich Performance Controler zijn ook resultaten te behalen, is wat groffer dus zal sneller merkbaar zijn in het benzine verbruik, maar het apparaat is ook wat goedkoper.

Hoe ga je hem afstellen? In de methode van Wunderlich (op de weg) geloof ik niet, want meten is weten.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een aantal van de parameters kan je zelf instellen zonder meetapparatuur, op gevoel hoe de reactie van de motor is.

Van alle parameters zijn er (gemeten) aanbevelingen (standaard en voor Tuned, geen cat, met sport-demper + db-killer), en zijn er instructie-filmpjes hoe je dit zelf proefondervindelijk kunt instellen.

Daarnaast heb ik settings gevonden vanuit meerdere, verschillende bronnen.
Waarbij van de 6 parameters, er 3 parameters altijd hetzelfde blijken te zijn (Cruise-mode, Full Throttle-mode en Lower O2 Sensor Limit) voor de -1200-.
Dat betekend dat ik mij alleen maar behoef bezig te houden met de Accelleration-mode, Upper O2 Sensor Limit en de Beginning of Full Throttle.
En binnen deze 3 geeft Wunderlich zelf weer aan dat Accelleration-mode veranderlijk is, afhankelijk van je aanpassing aan de motor.

Onder het rijden is gevaarlijk en wordt ook sterk afgeraden.

Misschien dat als ik ooit een meetbank tegen kom de motor er "spontaan" op rijdt, maar anders doe ik het op basis van gevoel.

Wunderlich is er zelf redelijk van overtuigd dat je 30 dagen kunt proberen en anders je geld terug kunt krijgen.
Kees Jan

Re: Rapidbike

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Succes, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Met de Rapidbike is het meeste resultaat bij deellast in het lagen en midden toerenbereik geboekt.

Groet,
Kees Jan
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”