Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door No-Harm »

Beste RT rijders,

bij mijn vorige RT (1150) deed ik het kleppenstellen en synchroniseren zelf. Ook bij mijn huidige 1200 RT van 2007 wil ik dit graag zelf doen. Om niet voor verassingen komen te staan als ik straks alle kuipdelen gedemonteerd heb even wat vragen aan de ervaringsdeskundigen. Bij de 1150 was dmv een kijkgat te zien of de zuiger in het bovenste dode punt staat. maar wanneer ik het werkplaatshandboek (op CDrom) er op nakijk dan wordt er in het geval van de 1200 alleen aan gegevan dat de motor in BDP gezet moet worden en daarna met een speciale BMW blokkeer pen (art. nr. 112650) vergrendeld diend te worden.

-Gaat dit in de praktijk ook zo? met andere woorden, moet ik zo'n blokkeerpen aanschaffen?
-hoe bepalen jullie het BDP? welke methodes zijn er? en welke zijn het nauwkeurigst?

ben benieuwd,

Groeten, Harm.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door HansD »

Zoals ik het van Baird geleerd heb:

Na olie aftappen en verwijderen kleppendeksels en bougies:
- zet versnellingsbak in 2e of 3e versnelling
- draai aan het achterwiel
- let op het kantelen van de kleppen: uitlaatklep gaat dicht en kort daarna gaan inlaatkleppen open
(als je het achterwiel andere kant opdraait , gebeurt het omgekeerde)
- beide cilinders staan nu in BDP
(kun je controleren door met een stift in het bougiegat te voelen)
- als je de kleppen van de linker cilinder ziet kantelen, kun je de kleppen van de rechter cilinder stellen (en omgekeerd)
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door No-Harm »

Bedankt voor je reactie Hans!

ik had gehoopt op iets meer reacties, gewoon om eens wat verschillende tips te krijgen. Maar misschien is er wel niet meer te vertellen over dit onderwerp of was de titel van m'n onderwerp niet uitnodigend genoeg :lol:.

hoe dan ook, met jouw reactie kan ik al best uit de voeten. Alleen nog even wachten op de NGK irridium bougies die ik in engeland besteld heb en het onderhoud kan beginnen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door Baird »

:lol: :lol: Ook deze keer ben ik het met Hans eens :lol: :lol:

( maar wel altijd als laatste draairichting de rijrichting aanhouden om de spelingen aan de juiste kant te houden. _004 )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT GELUKT!

Ongelezen bericht door No-Harm »

Afgelopen zaterdag de NGK irridium bougies vanuit Engeland binnen gekregen. Inclusief verzenkosten was dit €40,- goedkoper dan de reguliere prijs voor dezelfde dingen in NL. Dat heeft zicht dus geloond! Ook de levertijd viel mij reuze mee, na 6 dagen werden ze al bezorgd.
Dus gisteren vol enthousiasme begonnen aan het onderhoud van m'n RT.

Eigelijk zou de motor nog helemaal geen onderhoud nodig hebben want ik heb hem in januari pas gekocht en bij aflevering zou hij een beurt krijgen, dit staat ook vermeld op de aankoop nota. daarnaast heb ik er in de afgelopen periode niet zoveel mee gereden, deels door het slechte weer wat we gehad hebben en deels door het feit dat ik van mij werkgever tijdelijk een auto van de zaak tot beschikking heb gekregen. Normaal rijd ik zo'n 400km woon/werk in de week.
Al met al heb ik in de tijd dat ik de motor heb er maar een paar duizend km mee gereden.
dat ik besloten heb om toch maar onderhoud te gaan doen heeft als reden dat ik geen plezier meer had aan het rijden. M'n 1150 RT die ik ingeruild had reed véél beter dan de 1200 die ik er voor terug gekocht had...en ik kreeg een beetje het gevoel dat ik een vriendin aan de kant had gezet voor een ander en er na een half jaartje achter was dat ik het nog niet zo slecht had met die eerste. ik wou m'n 'lieve' 1150 terug!!!! beetje drama moet kunnen toch?! ;)
maar goed, ik wou vertellen over het onderhoud:

wat me direct opviel was hoe makkelijk de tupperware te verwijderen is in vergelijk met de 1150. Om nog even het vergelijk met de vriendinnen te maken, de kleding was in no time uit! _005 .
vervolgens de motor olie eruit en het filter verwijderd, dit zag er goed uit en is waarschijnlijk het enige wat de dealer (geen BMW) heeft gedaan aan mijn motor. Het filter leek als nieuw en de olie was nog helemaal helder. bij het ophalen van de motor had ik wel gevraagd welke olie ze erop gedaan hadden waarop ze aangaven semie synthetische 10w/40 olie hadden gebruikt. Dit heb ik vervangen door Motorex 15w/50 vol synthetisch. Ook de versnellingsbak olie eruit laten lopen en deze was niet meer helder. Hier heb ik gekozen om dit te vervangen met Castrol MTX 75w/140.
Was het luchtfilter aan de beurt, toen ik de de luchtaanzuigbuis verwijderd had zag ik meteen dat het hard nodig was. M'n inmiddels naakte vriendin had de longen van een bejaarde ketting rookster. Het filter zat vol!! Gauw vervangen dus, luchtsnorkel terug geplaatst en door naar het kleppenstellen. Bougies eruit en meteen zichtbaar dat er iets niet goed was. De laatste rit die ik gedaan had was een veluwe tocht en daarbij 400km op een dag gereden inclusief een gedeelte snelweg. toch was er behoorlijke roet aanslag zichtbaar op de standaard NGK's.
de klepdeksels verwijderd, motor in BDP, en de voelers erbij gehaald. Zowel de inlaat en de uitlaat veeeeeel te strak. zo strak zelfs dat de inlaat voeler 0,15 met veel moeite aan de uitlaat zijde door te halen was. Dit was voor zowel de linker als de rechter cilinder het geval. Dus alles netjes afgesteld.
tja....en dan sta je daar met een machien die je voor het gevoel helemaal uit elkaar gehad hebt. Ik had geen boutjes over gehouden en kwam er ook geen tekort dus het moest goed gegaan zijn, maar toch voel je een lichte aarzeling om de startknop in te drukken......zou ie 't nog doen?
Starten en.....lopen als een naaimachiene! heel regelmatig...Tot slot nog even op toeren synchroon gesteld (geleerd van Baird tijdens Techdag 2011). En toen gauw de kleertjes weer aan....is toch mooier in het geval van een RT :lol: .

En dan wil je nog maar één ding! rijden! kijken wat het resutaat is van het werk. nou, euhm...dat resultaat is eigenlijk het verschil tussen een kettingrokende bejaarde, niet vooruit te branden, en een topsporter van een jaar of 20. Wat een power! Wat soepel en licht voetig. Een grijns van oor tot oor....de rest van de zondag Big RT Smile . Voor een halve dag sleutelen en iets meer dan €150,- aan materialen vond ik dat een geweldig resultaat. alleen wel jammer dat die dealer 't niet gedaan heeft. kennelijk is bij hem een afleverbeurt niet meer dan de motorolie verversen. Hoe dan ook, ik ben weer blij met m'n RT.

En de lering uit dit hele verhaal is eigenlijk heel simpel en iets wat ik al heel lang roep: als je wil dat iets goed gebeurd moet je het ZELF doen!!

en alleen als je met liefde en passie te werk gaat krijg je daar een wild beest voor terug wanneer je aan de knoppen zit. ;)

Groet'n, Harm.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door HansD »

Harm ,
Leuk verhaal en nog beter resultaat.
De RT is erg gevoelig voor goed afstellen/synchroniseren en dat heb je weer bewezen.
Onbegrijpelijk dat de dealer(s) dit niet doen, want het is zo gebeurd en zorgt voor tevreden klanten (maar kennelijk zijn ze daar niet op uit , of kan het hun niks schelen).

Kickuh gevoel als je dit zelf gedaan hebt, he Big RT Smile
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door Benji »

Harm,
Je hebt jouw schoonheid toch eerst warm gereden en nadien gesynchroniseerd???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door No-Harm »

Benji,

de motor was op bedrijfstemperatuur toen ik de synchronisatie gedaan heb. _004
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door Benji »

_004

Misschien de remvloeistof ook nog eens vervangen als je veel tijd hebt, ik weet niet of de dealer deze vervangen heeft of deze er ook al langere tijd in zit. Het houd je een beetje van de straat, met het slechte weer. :lol:
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
No-Harm
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:16
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: Enschede

Re: Hoe BDP bepalen bij een 1200 RT

Ongelezen bericht door No-Harm »

op zich voelen de remmen nog wel strak aan (niet sponzig iig) maar na wat ik gezien heb van de staat van onderhoud van de rest van de motor kan het zeker geen kwaad om de remvloeistof ook eens te vervangen.
En er zijn nog meer dingen die ik wil (laten) doen. de cardan olie had ik al willen doen maar ik kwam een sealringetje tekort dus nog even uitgesteld. En ik wil graag Hyperpro's op hebben, maar ik geloof dat ik dat beter niet zelf kan doen, heb er geen gereedschap voor.


en Hans:
Kickuh gevoel als je dit zelf gedaan hebt, he
echt wel! 8)_
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”