Ratelend geluid vanuit vooronder.

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Ratelend geluid vanuit vooronder.

Ongelezen bericht door PD850RT »

Mijn 1200 produceert regelmatig (eigenlijk altijd) een wat rattelende irritant geluid uit het vooronder. Komt richting van onder de tank vandaan.
Als ik bijv. vanuit een doorstart bij zeg een stoplicht zonder terug te schakelen doorrijdt produceert de motor dit irritante geratel. Het heeft niet s te maken dat ik té laag in toeren rijdt want dat is niet het geval, ook bij terugschakelen doet hij dit en in mijn optiek best heel erg. Klinkt alsof de distributieketting aan het ratelen is en niet goed op spanning gehouden wordt en het heeft ook iets weg van het geluid van een koude (moderne) diesel welke wat aan het tokkelen is. Mijn vorige boxer een R850RT had dat helemaal niet en daarmee kon je "lui" rijden zonder terug te hoeven schakelen en zonder geluiden welke er niet horen te zijn. Mijn 1200RT is duidelijk anders met het rijden, logisch is een andere motor, maar ik vind het toch een vreemde toestand.
De dealer hoort het niet, vreemd want ik hoor het eigenlijk altijd! Tijdens het rijden hoor ik helemaal niets, dit gebeurd dus alleen bij het optrekken, soms afremmen, en een doorstart. Weet iemand van jullie wat dit zou kunnen zijn? Vast bedankt
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Ratelend geluid vanuit vooronder.

Ongelezen bericht door PD850RT »

Update op bovenstaande: Heb mijn RT afgelopen week naar de dealer Jensen-Nijmegen gebracht welke deze héél nauwkeurig afgesteld/nagekeken heeft (Bedankt Ruud!) en daar heb ik o.a. dat branderige luchtje wat vanuit het motorblok kwam (koppeling?) ook aangehaald het ratelende geluid wat ik hierboven vermeld had. Nu schijnt een 1200RT motorische best de nodige mechanische geluiden te maken en dit (soms) normaal schijnt te zijn. De grote kuip en veel plastic beplating werkt daar uiteraard ook aan mee. Maar goed e.e.a. is geheel nagekeken en dit alles schijnt ook veroorzaakt te kunnen worden doordat de V-snaar wat vervuild raakt en mogelijk wat "slipt" (dit is een groot woord maar best wel logisch als deze constant draait dat ie wat vervuild). Deze heeft men gereinigd en de afstelling/spanning gecontroleerd en ik moet zeggen dat ik het luchtje daarna niet meer geroken heb maar ook het vreemde slippende wat schavende geluid welke soms optrad bij een koude start is nu weg. Dat ratelen is ook meer verdwenen. Daarnaast zijn er 2 van de 4 bougies vervangen omdat deze het niet goed deden of in ieder geval twijfelachtig waren. Kan allemaal toeval zijn maar van de andere kant ook een simpele oplossing welke relatief makkelijk op te lossen is.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”