Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Akki24
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:48
Type: R1150RT
Bijz: Two-spark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Urmond
Locatie: Urmond

Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door Akki24 »

Goede morgen mensen
Ik heb een klein probleem met mijn motor een R1150RT uit 2004 (Two spark)
Na een rit komende aan een stoplicht gaat de motor schommelen in zijn toeren bij stationair draaien.
Hij gaat dan schommelen tussen 1300 en 1000 toeren.
Na een paar minuten zakt het toerental in een keer beneden 1000 toeren hoor dan een rare piep ergens bij het blok en de motor valt uit.
En kan de motor direct weer starten en loopt dan weer perfect.
Motor is een maand geleden bij de dealer geweest en toen zijn de kleppen gesteld en synchroon gesteld en een nieuwe bobine geplaatst.(bougiedop)
Ook is het geheugen uitgelezen en geen meldingen gevonden.
Daarvoor deed de motor dit ook al.
Wie kan mij helpen.
Ben verder heel tevreden over deze motor.
Maar dit vind ik niet zo prettig.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groetjes Jos
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door BertL »

Jos, van harte welkom met je r1150rt twinspark hier op het forum. Je zult ongetwijfeld reactie krijgen van technische aard; er zit veel knowhow op het forum. Kijk ook even bij de download pagina. Je vindt er o.a. een werkplaatshandboek.
GrTz
BertL
thooms

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door thooms »

Het schommelen kan duiden om lucht lekkage via je rubbers of syncrodopjes zijn weg of uitgedroogd.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door siebke »

Bij mij was het euvel, schommelen in stationair toerental en uitvallen bij een stop, verholpen na een reset die ik had nagelaten na het loskoppelen van de accu+pool. Baat 't niet, schaadt 't niet.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Akki24
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:48
Type: R1150RT
Bijz: Two-spark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Urmond
Locatie: Urmond

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door Akki24 »

Beste mensen , fijn dat jullie reageerde op mijn probleem.
In eerste instandtie heb ik het hele forum afgezocht of ik hetzelfde probleem nog ergens kon vinden.
Ook had ik het hele werkplaatshandboek doorgenomen wand de hele afstelling stond perfect.
Heb toen de twee gasklepschroeven waar je normaal niet aan mag draaien ,alle 2 precies een halve slag bijgezet dus ingedraait waardoor het toerental +/- 30 toeren meer werd.
Heb ook de Zekeing van de motorsturing zekering 5 eruit gehaald en 10 minuten gewacht en weer erin gezet.
Ben inmiddels een dikke maand en 1200 km verder en tot mijn grote verbazing heeft het euvel niet meer plaats gevonden.
En inderdaat baat het niet dan schaadt het niet.
Heb ook nog een vraag voorwat betreft de diagnose stekker onder het duozadel.
Kan iemand mij vertellen hoe de penbezetting of aansluiting hiervan is.
Is het mogelijk om de storingen uit te lezen net zoals bij mijn oude K1100LT.(met een LEDlampje)
Of heb ik hiervoor een laptop met een programma voornodig en zoja Welk programma.
Op het hele forum zie ik hier nergen wat over geschreven.(over de R1150Rt)
Zou graag zelf kunnen kijken of er meldingen zijn en welke.
Bij voorbaat hartelijke dank.
Groetjes en veel rijplezier de komende zomer.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door siebke »

De procedure voor een reset na het verwijderen van #5 is dat je na het terugplaatsen hiervan de motor op contact zet en 2x de gashandel rustigaan in 1 slag volledig opendraait. Er bestaan op dit forum verschillende draadjes hierover.
Verder had ik zelf (ook uit dit forum met gebruik van de zoekfunctie) het onderstaande gevonden over de (blauwe) diagnosestekker. Ik heb daarmee een ABS-storing gereset. Maar je vroeg of je codes met die stekker kon uitlezen. Van dit mooie forum had ik me dit gekopiëerd (hoop dat er geen licentierechten op zitten.. :oops:):

ABS FOUTCODE UITLEZEN:
De ABS foutcode wordt uitgelezen d.m.v. spanningvallen. De code bestaat uit één getal, 3 t/m 12. Er is alleen een foutcode als de ABS lampjes om en om knipperen!
Het uitlezen kan gebeuren met een analoge voltmeter (of met een zelfbouw LED tester). De spanningvallen zijn zeer kort en niet goed met een digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.

PROCEDURE:
Contact uit
Sluit de analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen het middelste contact (pin 2) van de diagnosestekker en een massapunt (kale frame, minpool accu)
Zet het contact aan
Foutcode uitlezen door het aantal spanningvallen te tellen. De spanningvallen zijn zeer kort. Geen spanning-vallen betekent geen fouten
Zet het contact weer uit

Foutcode tabel (aantal spanningvallen):
3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relais (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Akki24
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2010, 20:48
Type: R1150RT
Bijz: Two-spark
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Urmond
Locatie: Urmond

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door Akki24 »

Beste Siebke

Als dit werkelijk van R1150RT two spark is ga ik daar mee aan de slag.
Want ik heb begrepen dat deze code's nog al eens verschillen per model.
Wand 12 bijvoorbeeld ,er is geen ABS schakelaar voor zo ver ik begrepen heb.
Dit had ik wel op mijn K1100LT.

Alvast Bedankt
Groetjes Jos
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Motor valt uit bij stationair toerental R1150RT

Ongelezen bericht door siebke »

Hallo Jos,

In mijn ijver heb ik helemaal uit het oog verloren dat de R1150RT een geïntegreerd remsysteem heeft :oops: . Goed van je dat je zag dat ik het voorgaande model bezit. Omdat ik de gegevens zelf heb opgeslagen was het een makkie om ze te achterhalen en te plaatsen. Die gegevens heb ik uit dit forum betreffende spoelen van het remsysteem. Daar vind je ook een draadje over het i-remsysteem (de 1150-uitvoering dus), ik meen afkomstig van forumlid Paulcr. Stuur hem anders een PB, misschien kan hij uitkomst bieden of de codes ook voor de 1150 gelden. Ik hoop dat ik je hiermee wél iets of wat heb kunnen helpen _001 .
Suc6
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”