tikkende linkercylinder 1200rt??

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste RT-forum leden,
Ik weet het, soms ben ik een mierenn--ker _001 , maar ik wil het gewoon even weten:
De linkercylinder van mijn 1200rt geeft bij deellast en gasafsluiten tussen de 1100 en 2000 tpm een onregelmatig tikkend geluid. Zodra het gas erop gaat, verdwijnt het getik en tijdens het rijden is er niets te horen. Zolang er maar "druk op de ketel blijft".
Ook bij stationair draaien is er niets te horen!
Maar als je, zoals ik, dagelijks op een 2-baans weg rijdt, en geregeld gas moet loslaten vanwege het drukke verkeer, wordt het onregelmatige getik toch wat storend.

Iemand een idee?

Ik hoor het graag.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Plein69

Re: tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door Plein69 »

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
kan dat er 1 te strak of net te los.

Richard
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door WernerB »

Paar weken geleden net een grote beurt gehad bij Kenny! Zou dus eigenlijk gewoon goed moeten zijn!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Plein69

Re: tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door Plein69 »

En was de tik er voor de grote beurt bij Kenny ook al?
Mogelijk toch een klep te strak.

Zou even bij hem langs rijden. Hij weet wat hij heeft gedaan en mogelijk kan hij het geluid herleiden.

Richard
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door WernerB »

Nou je 't zegt.....onregelmatige tik was er ook al voordat hij bij Kenny was. Heb hem er toen niets over gemeld. Stom? _001
En als 't een klep zou zijn, zou het toch bij elk toerental en bij elke belasting te horen moeten zijn? En niet alleen bij deellast tussen 1100 en 2000 tpm?

have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Plein69

Re: tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door Plein69 »

Hoeft niet altijd.
Kan dat er door (deel) belasting iets gaat resoneren en juist bij deze toeren hoorbaar is.
Maar boven die toeren rijdt u al weer harder en komt de factor motorgeluid en windgeruis al weer om de hoek zetten.

Zet de ruit is op hoogste stand bij zeg 80 km/h in z'n 4 en dan hoofd zowat op de tank leggen en dan kijken of het er nog is.
Dan heeft u in ieder geval de factor wind een stuk minder.
Een deel motorgeluid kan je uitfilteren met oordoppen. Als het een hardere tik is zal die moeten overstemmen.

Richard
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: tikkende linkercylinder 1200rt??

Ongelezen bericht door WernerB »

Het tikken is zeer duidelijk waarneembaar! Onregelmatig.
Zodra toerental boven 2000 tpm komt is het verdwenen.
Ik rijd altijd met scherm in hoogste stand en met oordoppen in.
Bij koude motor is het tikken tussen het genoemde toerental nog afwezig, waarna het bij warme motor aanwezig is.
Misschien toch nog eens de kleppen nauwkeurig laten stellen? Alhoewel ik niet aan de kundigheid van Kenny twijfel! _004

Wel heb ik het idee dat de motor na de grote beurt/na resetten van het motormanagement, tussen de 4000 en 5000 tpm meer trilt en wat stoterig op gasopname reageert. Ik heb in elk geval "dode" handen na een lange rit op de snelweg.
Binnenkort vervang ik echter de standaard Bosch bougies voor de bougies die ik daarvoor erin had: Iridium. Dat heb ik Kenny ook al verteld.

Na 37 jaar BMW gereden te hebben, meen ik vreemde geluiden genoeg te kunnen herkennen bij de boxer.

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”