Uitlaat knallen en KFR?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb vandaag de eerste wat langere ritten gemaakt op mijn R1100RT (sinds gisteren in bezit).
Rijdt fantastisch maar twee zaken zijn niet zo mooi:

Bij gas loslaten wil de motor nogal knallen in de uitlaat, de motorzaak heeft er het een en ander aan gedaan (afstelling) maar het is niet weg. Het is af en toe knap génant
.....

Bovendien lijk ik nogal last te hebben van KFR, met name in de 2e en 3e versnelling, in 4 en 5 is het veel minder.

Kunnen deze twee problemen met elkaar te maken hebben, of moet ik ze echt apart zien? Jullie ideëen voor een oplossing?
Laatst gewijzigd door PaPinkelman op 11 mei 2009, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
motorpappa

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door motorpappa »

Ik denk dat het - gevoel van- KFR niet de oorzaak is, hooguit het gevolg.
Wat heeft de dealer afgesteld?
Het knallen in de uitlaat komt omdat er onverbrande benzinemengsel in de uitlaat terecht komt en daar alsng ontbrand.
Wat voor andere verschijnselen heb je nog met de motor? Genoeg vermogen bij optrekken, of is hij een beetje sloom?
Mogelijke oorzaken: - kleppen niet goed afgesteld?, - hallgevers, - gaspositiesensor, - bougies, -injectoren.
Allemaal zaken die verstoring kunnen geven waarbij er benzine niet -goed- verbrand en de uitlaat in kan.
Je zal alles na moeten (laten) lopen. Afhankelijk van de condities bij de verkoop (heb je er erg veel af kunnen dingen) zal de motorzaak waar je hem hebt gekocht toch een oplossing moeten vinden, want het geknal hoort, letterlijk en figuurlijk, niet bij deze injectiemotor.
Succes Micha
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Toen ik een proefrit maakte, knalde het nog veel meer... Dat is wel verminderd maar nog niet goed genoeg en KFR erbij "cadeau" gekregen :(
Bij aflevering is gemeld dat de gaspositiesensor is afgesteld/nagekeken. Verder zou er niet veel af te stellen zijn, omdat er een katalysator onder zit :?:

Bij deze zaak kom ik al jaren, de eigenaar heeft mij nog nooit teleurgesteld. De motor heeft een beurt gekregen voor aflevering (aantoonbaar voor betaald....). Als er nu iets stuk zou zijn gegaan ná aflevering wordt het een ander verhaal, maar deze motor is gewooon niet goed afgeleverd en het probleem was bij de proefritten al bekend.

Kortom, ik ga morgenochtend bellen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door HansD »

Probeer eens een flesje injector cleaner in je tank (kost ongeveer Euro 12). Als je injectoren verstopt zijn, kan dat ook de oorzaak zijn van KFR en knallen in je uitlaat. Moeite waard om te proberen, want niet duur...
Hans
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Goed idee! Daar zat ik gisteravond ook al aan te denken :idea:

Vanmorgen op weg naar mijn werk dus een flesje gehaald en in de tank gegooid. En nu maar hopen dat het beter wordt.

Ook de motorzaak gebeld: gaskleppen zijn gesynchroniseerd; het zou inderdaad kunnen zijn dat de injectoren vervuild zijn, motor heeft een tijdje stil gestaan en is daarvoor waarschijnlijk niet veel gebruikt (dus de cleaner zou kunnen helpen). Als oplossing bood hij nog aan om de katalysator uit te schakelen (stekker lambda-sensor los maken en een potmeter plaatsen), kost mij alleen materiaalkosten. Schijnt een meer gebruikte truc te zijn. Lijkt me een beetje een noodgreep, wat vinden jullie daarvan?

Overigens, om een vraag van motorpappa te beantwoorden: de RT reageert goed op het gas, is niet sloom of zo.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Knallen in de uitlaat bij gasdicht kan een mengselprobleem zijn, of een lekje ergens in het uitlaatsysteem.

KFR is heel goed te bestrijden door heel nauwkeurig kleppen stellen en synchroniseren, ook andere bougies doen wonderen, denk hier de bougies voor de 1100S, of de 1e 1150, of Iridium bougies.

Het de-activeren van de Lambda-sensor is een noodgreep, maar werkt wel.
Je kunt dan handmatig het mengsel regelen via de CO-pot en een CO meter, 2-2,5 % is een mooie waarde.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Inmiddels één tank (bijna) leeggereden met injector cleaner: zowel knallen in de uitlaat als KFR verschijnselen zijn duidelijk verminderd (maar nog niet weg...). Ik denk dat ik bij de volgende tankbeurt maar weer zo'n flesje erin kieper.
Daarnaast zal ik de bougies controleren, en eventueel vervangen door Iridium exemplaren. Nog meningen over Denso's danwel NGK's ? Brisk schijnt 'men' toch wel af te raden. Iemand ervaring met Halo bougies (kwam ik ook tegen in een of ander linkje)?

Wat betreft uitschakelen van de lambda-sensor: op het forum van De Hobbyist wordt dit toch wel als een goede oplossing aangemerkt. Zal ik laten doen als de andere maatregelen geen soelaas meer bieden.

Allen dank voor het meedenken!
Ondanks dit probleem rijdt de RT erg lekker, ook zo'n beetje wat ik ervan verwacht had. Veel 'lichtvoetiger' dan mijn K1100LT, die dan wel erg log aanvoelt in vergeljking met de RT!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Over die injector cleaner, wat voor dosering heb je gebruikt?

Ik had een fles van die meuk (ben de naam kwijt, fles is leeg en weg), daar stond het volgende op;

Voor onderhoud van het injectie systeem, 1 deel op 1 tank.
Voor reinigen van vervuilde systemen, 4? delen op 1 tank.

Kan geen kwaad de volgende dosis te verhogen, of staat er in de bijsluiter wat te lezen?

Bougies, Denso en NGK hebben kwalitatief goede bougies, ook Iridium
Brisk en Halo valt bij mij onder 'amazing discuveries' :roll:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Paul,

Het merk weet ik niet meer, stond bij de plaatselijke Shell-pomp gewoon in het schap. Een klein paars flesje, als dosering stond aangegeven om de gehele inhoud in een volle tank te gieten. Ik neem aan bedoeld voor auto's, dus mijn RT heeft een dubbele dosering gekregen ;) Verder werd geadviseerd om bij sterk vervuilde systemen 1 flesje op iedere volle tank bij te voegen (wordt wel een dure grap á 10 Euro per flesje :$ ).

Gezien de hoera verhalen heb ik de neiging om jouw oordeel over Brisk en Halo te volgen. Ik zal een paar NGK of Denso Iridium bougies gaan scoren.
Laatst gewijzigd door PaPinkelman op 10 apr 2009, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door HansD »

PaPinkelman schreef:Het merk weet ik niet meer, stond bij de plaatelijke Shell-pomp gewoon in het schap. Een klein paars flesje,
Dat is waarschijnlijk Wynn's. Ik heb eerst een ander merk geprobeerd, maar dat had nauwelijks effect. Na mijn tweede flesje Wynn's loopt de motor weer bijna "ruckelfrei".
Hans
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hoi,

Ook bij mij is na het tweede flesje Wynns het KFR effect bijna weg, in ieder geval niet hinderlijk meer. Knallen in de uitlaat is er helaas nog steeds, maar ook dit is duidelijk verminderd. Bougies eruit gehaald, zo te zien wel aan vervanging toe, zijn wel bruin en niet zwart, maar de electrode afstand is toch tamelijk groot.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
BarthoD
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2009, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Maarsbergen
Locatie: Maarsbergen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BarthoD »

Ik heb zelfde "probleem". De machine gekocht bij BMW-dealer. Heeft nog een 60k beurt gehad (58k op de teller). Nu 2500 km latr KFR, knallen in de uitlaat etc. Vergelijkbaar met PaPinkelman dus.
Ik heb V-Power getankt : veel beter. Daarna weer slecht met Shell normaal bij de Express-pomt (troep?) Nu (Esso 98 octaan), maar nog niet beter. Ik heb daar vanaochtend een half flesje Wynnns bijgegooid en de bougies vervangen door iridiums. De motor loopt al stukken beter en regelmatiger. Ik zal eens kijken wattie na de hele tank + de volgende tank (met wynns) gaat doen.
RuudRT

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

V-power heeft een ietwat hoger octaan en een additiv waardoor het iets zuiniger loopt de euro bij de shell express is niet minder in kwaliteit alleen het octaan wat minder.

groeten Ruud
BarthoD schreef:Ik heb zelfde "probleem". De machine gekocht bij BMW-dealer. Heeft nog een 60k beurt gehad (58k op de teller). Nu 2500 km latr KFR, knallen in de uitlaat etc. Vergelijkbaar met PaPinkelman dus.
Ik heb V-Power getankt : veel beter. Daarna weer slecht met Shell normaal bij de Express-pomt (troep?) Nu (Esso 98 octaan), maar nog niet beter. Ik heb daar vanaochtend een half flesje Wynnns bijgegooid en de bougies vervangen door iridiums. De motor loopt al stukken beter en regelmatiger. Ik zal eens kijken wattie na de hele tank + de volgende tank (met wynns) gaat doen.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Even een update tussendoor:
Begin deze week een nieuw luchtfilter (K&N) en NGK Iridium bougies geplaatst. De motor loopt nu een stuk "lekkerder" en pakt beter op. KFR is nagenoeg verdwenen (in ieder geval niet meer hinderlijk).
"Ploffen" in de uitlaat bij gas terug nemen is er nog steeds :(
Op grond van discussies in dit forum en anderer collega-motorrijders, denk ik nu eerder aan de TPS of aan injectoren die niet helemaal afsluiten (nog steeds vervuild?). Nog andere opinies van jullie?
Ik heb al van de motorzaak de toezegging dat ze het netjes gaan oplossen (ik had niet anders verwacht), dus het zal uiteindelijk allemaal wel goed komen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bij twijfel aan de injectoren kun je deze ook laten testen en ultrasoon reinigen bij de lokale Bosch dienst.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Tps kun je eventueel zelf nameten.
Zie dit bericht uit ander draadje:



or PaulRS » 15 apr 2009, 23:42
Hoi.

Even van voor af aan :D

De TPS is het zwarte kastje op de linker gasklep.
Hier in zitten 2 potmeters die de hoek van de gasklep doorgeven aan de Moronic.
1 poti pakt het stationaire gebied en tot +/- 1/3 gas, de 2e doet de rest.

Die eerste is voor ons belangrijk.

De uitgang van die poti is een rood/witte draad, de achterste in de stekker. (even het rubber wegtrekken en je ziet hem.)
Met een speld ja je langs de draad de stekker in totdat je het eigenlijke contact raakt.
Multimeter erop en meten of hier 350-380 mV uit komt.
Exacte waarde is niet echt van belang, zolang je onder de 400 blijft.

Deze waarde is van belang voor het mengsel bij stationair en warme start.

Die duw in de rug doet mij vermoeden dat jouw TPS te hoog staat af gesteld.
Die 400 mV is de schakeldrempel voor de rol-uit schakeling, dwz tijdens rijden draai je het gas dicht en de TPS ziet dan < 400mV en zal de brandstof toevoer afsluiten.
Als nu ook het tt onder de 1500 zakt, komt het systeem in zijn stationaire bereik en geeft weer peut, anders slaat de motor af.

Ziet de Moronic in deze situatie een waarde van >400 mV blijft deze dus peut geven, het duwtje.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR - opgelost! ;-)

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hoi

Laatste update: vanmorgen bij Timon Quispel in Deurne geweest. TPS stond goed (380 mV bij gas dicht), de 'pullies' waar de gaskabels over lopen bij de gasklephuizen waren echt smerig. Na schoonmaken synchroon gesteld (was toen wel echt nodig!). Tenslotte toch een CO potmeter geplaatst.

De RT loopt nu echt weer lekker, ploft niet meer in de uitlaat, KFR is ook weg en ded motor reageert nog vlotter op het gas.

:D Ik ben weer blij :D
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR - opgelost! ;-)

Ongelezen bericht door BeemerBert »

PaPinkelman schreef:Hoi

Laatste update: vanmorgen bij Timon Quispel in Deurne geweest. TPS stond goed (380 mV bij gas dicht), de 'pullies' waar de gaskabels over lopen bij de gasklephuizen waren echt smerig. Na schoonmaken synchroon gesteld (was toen wel echt nodig!). Tenslotte toch een CO potmeter geplaatst.

De RT loopt nu echt weer lekker, ploft niet meer in de uitlaat, KFR is ook weg en ded motor reageert nog vlotter op het gas.

:D Ik ben weer blij :D
Mogen we weten wat het plaatsen van de potmeter en het afstellen gekost heeft ?

Groet, Bert
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ja hoor, van de kosten zal ik geheim maken

Ik heb alleen de potmeter hoeven betalen (was toch 99 Euro, wat wel tegenviel....)
Arbeid (was toch bijna 2 uur) voor rekening van de motorzaak, omdat dit probleem bij aflevering al was geconstateerd.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Hangofer

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Hangofer »

Hallo Pa Pinkelman,

we hebben nog even gepraat in Deurne vrijdagmorgen. Bij mij is het KFR verergerd nadat ik bij een 60K beurt nieuwe bougies had laten plaatsen. Voor de beurt zaten er Iridium bougies in en het KFR was heel licht aanwezig. Na de beurt, en het plaatsen van 'gewone' bougies werd het KFR erger in de 3000 toeren regionen. Vooral in de derde was het net of er constant geknepen werd. Afgelopen vrijdag heb ik toch maar weer Iridium bougies (a Euro 19,95 ex per bougie) laten plaatsen en op de terugweg vanaf de dealer was het resultaat al merkbaar. Binnenkort nog even injection cleaner erbij voor the finishing touch.
Mike Philippens

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Hangofer schreef:Voor de beurt zaten er Iridium bougies in en het KFR was heel licht aanwezig.
Zijn die Iridium bougies 'beter' dan de Brisk? Mijn beemer heeft Brisk (zo heb ik 'm gekocht) maar hij moet straks voor een beurt en ik vraag me af of ik iets win bij Iridium of nog gewoon een setje Brisks. An sich heb ik niet veel last van KFR (R850RT zou daar toch al minder gevoelig voor zijn) al begint ie de laatste tijd ook een beetje te ploffen bij het terugschakelen. Ik denk dat ik er sowieso een potje injectorcleaner tegaan gooi.

Maar die bougies vraag ik me echt af. Laatst kreeg ik een opmerking van iemand die zei dat Brisk passé was en dat het 'rotzooi' was. Maar ja...die persoon had wel meer kort door de bocht opmerkingen dus ik neem dat niet heel erg serieus eigenlijk.
Hangofer

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Hangofer »

Ik kan niet oordelen over de Brisk bougies. Wel hoor ik dat het een poosje een trend was maar dat er veel bougies opdoken die in de machine kapot gingen en schade veroorzaakten. Maar dat is van horen zeggen. Ik heb zelf goede ervaringen met Iridium en kan alleen daarover oordelen. Verder duiken er op het forum nogal wat reacties op van anderen die ook Iridium hebben gebruikt en daarmee het KFR succesvol zijn tegengegaan. Trek zelf je plan. Als je toch aan nieuwe bougies toe bent is het wellicht nu de tijd om de Iridium bougies eens uit te proberen en zelf te oordelen of er verbetering optreedt.

Succes bij je beslissing.
Han
Hub

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Hub »

Voor de mensen uit het zuiden van het land kan ik hier wel even vermelden dat volgens mijn monteur(een echte vakman) hun KFR probleem motoren naar de Fa. Notten, van Ruijsdaalstraat 23 in Brunssum gaan. Dit is volgens hem een kei op dat gebied.
Mijn motor, die ook de nodige KFR nukken vertoont, gaat binnenkort voor een grote beurt. Mochten de problemen niet opgelost kunnen worden gaat ook hij naar Notten.
Doe er jullie voordeel mee.
Groeten, Hub
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Uit eigen ervaring, Notten is goed en ook belangrijk, BETAALBAAR :D
Mike Philippens

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Hangofer schreef:Ik kan niet oordelen over de Brisk bougies. Wel hoor ik dat het een poosje een trend was maar dat er veel bougies opdoken die in de machine kapot gingen en schade veroorzaakten. Maar dat is van horen zeggen. Ik heb zelf goede ervaringen met Iridium en kan alleen daarover oordelen. Verder duiken er op het forum nogal wat reacties op van anderen die ook Iridium hebben gebruikt en daarmee het KFR succesvol zijn tegengegaan. Trek zelf je plan. Als je toch aan nieuwe bougies toe bent is het wellicht nu de tijd om de Iridium bougies eens uit te proberen en zelf te oordelen of er verbetering optreedt.
Ik zal het er met mijn monteur over hebben. Binnenkort mag ie weg voor een grote beurt en dan zal ik vragen of ie de bougies nakijkt en als ze vervangen moeten worden, dat ie dan die Iridium eens probeert. Kan ie 'm meteen goed afstellen & syncen, want dat scheelt ook een hoop denk ik. Er gaat overigens ook een K&N luchtfilter in. Niet zozeer voor het performancegedoe (hoewel dat mooi meegenomen is) maar meer voor het duurzame. Zo'n filter gaat 'eeuwig' mee. En misschien is ook het KFR dan ook weg of nóg minder. Die K&N gaat er komende week in, dus ik kan mijn bevindingen posten.
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door dhr »

nou hou ons maar op de hoogte.
Ik heb altijd iets van al die verhalen: wat is nu echt aantoonbaar waar en wat is gevoel of idee :roll:
Ik weet het nooit zo goed dus houd ik het meestal maar een beetje eenvoudig en als t rijdt dan rijdt het 8)_
Mike Philippens schreef:
Hangofer schreef:Ik kan niet oordelen over de Brisk bougies. Wel hoor ik dat het een poosje een trend was maar dat er veel bougies opdoken die in de machine kapot gingen en schade veroorzaakten. Maar dat is van horen zeggen. Ik heb zelf goede ervaringen met Iridium en kan alleen daarover oordelen. Verder duiken er op het forum nogal wat reacties op van anderen die ook Iridium hebben gebruikt en daarmee het KFR succesvol zijn tegengegaan. Trek zelf je plan. Als je toch aan nieuwe bougies toe bent is het wellicht nu de tijd om de Iridium bougies eens uit te proberen en zelf te oordelen of er verbetering optreedt.
Ik zal het er met mijn monteur over hebben. Binnenkort mag ie weg voor een grote beurt en dan zal ik vragen of ie de bougies nakijkt en als ze vervangen moeten worden, dat ie dan die Iridium eens probeert. Kan ie 'm meteen goed afstellen & syncen, want dat scheelt ook een hoop denk ik. Er gaat overigens ook een K&N luchtfilter in. Niet zozeer voor het performancegedoe (hoewel dat mooi meegenomen is) maar meer voor het duurzame. Zo'n filter gaat 'eeuwig' mee. En misschien is ook het KFR dan ook weg of nóg minder. Die K&N gaat er komende week in, dus ik kan mijn bevindingen posten.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Ik had in mijn R 1100 Rt BJ 1999 Brisk bougies type[ Dor 14 LGS] daarbij heb ik de motor goed afgesteld en daarna geen last meer gehad van KFR en de bougies droog monteren.

Succes,
Kees BMW
blittkit

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door blittkit »

Ook ik heb vlak voor het RT treffen een paar brisk's gemonteerd, en moet zeggen dat de motor toch rustiger loopt in het gebied tussen de 2500-3500 toeren.
Ook al is de motor nog niet gesynchroniseerd hij loopt een stuk beter, de houdbaarheid moet ik nog maar even afwachten.


Gr Hans
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Volgens mij mogen de laatste typen Brisk ook 20000km blijven zitten.Ik denk dat" Bert Duursma "in Apeldoorn je er meer over kan vertellen.

http://www.automobil-tuningcenter.de/kerzen-brisk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes,
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 11 mei 2009, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
Hangofer

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Hangofer »

Voordat ik over me afroep dat ik gezegd zou hebben dat de Brisk bougies niet goed zouden zijn, ik heb alleen gezegd dat ik goede ervaringen heb met Iridium bougies. Het KFR is bij mij nu weer aanzienlijk verminderd tot nauwelijks waarneembaar. Heerlijk.

Groet
Hangofer
:$
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Zelf heb ik op mijn R1100RS ook met brisk gereden, na 5000 km moesten ze eruit, begon af en toe op een cilinder te lopen.
Andere bougies erin klaar.

Rij momenteel met iridium op mijn r1150rt, bevalt prima.

Zou wel leuk zijn om een polletje te starten waarin je kunt aangeven met welke bougie je rijdt en of je wel of geen last hebt van KFR.

Het betere lopen van andere bougies zit volgens mij hoofdzakelijk tussen de oren :D , net zoals banden, benzine, of olie.

KFR is hoofdzakelijk te bestrijden door een super afstelling, Kleppen en Synchronisatie.
Mijn RT heeft anderhalf jaar stilgestaan voor ik hem kocht, heb alle vloeistoffen vervangen en ben gaan rijden.
Behoorlijk last van KFR
Injectiecleaner erin, geen merkbare verbetering.
Iridium bougies erin, geen merkbare verbetering.
Nauwkeurige Synchro, ik heb er zo goed als geen last meer van.

Ook Bert Duursma roept, Kleppen, synchroniseren, Brisk en een andere codestekker in veel gevallen.
Ik denk dat in dit rijtje de bougie het minste bijdraagt aan de verbetering, maar je zult in ieder geval het hele rijtje moeten afwerken.

Trek je codestekker er maar eens uit, motronic resetten en kijk hoeveel beter het opeens gaat met dezelfde bougies :O

Als Brisk zo goed was als ze roepen ( al enkele jaren ) dan waren ze gemeengoed en waarschijnlijk al door diverse merken af fabriek gemonteerd :D

Groet, Bert
Mike Philippens

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

BeemerBert schreef:Als Brisk zo goed was als ze roepen ( al enkele jaren ) dan waren ze gemeengoed en waarschijnlijk al door diverse merken af fabriek gemonteerd :D
Nee, dat is te kort door de bocht. Elke motor is anders en heeft andere karakteristieken. Andere motoren hebben ook geen KFR toch? Het gaat erom dat de Brisk en blijkbaar nu ook de Iridium bougies bepaalde eigenschappen hebben die beter bij de verbrandingskarakteristieken passen van de BMW's. Het is dus niet zozeer dat de ene bougie beter is dan de andere, maar beter in combinatie met een BMW KFR motor...
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Mike Philippens schreef:
BeemerBert schreef:Als Brisk zo goed was als ze roepen ( al enkele jaren ) dan waren ze gemeengoed en waarschijnlijk al door diverse merken af fabriek gemonteerd :D
Nee, dat is te kort door de bocht. Elke motor is anders en heeft andere karakteristieken. Andere motoren hebben ook geen KFR toch? Het gaat erom dat de Brisk en blijkbaar nu ook de Iridium bougies bepaalde eigenschappen hebben die beter bij de verbrandingskarakteristieken passen van de BMW's. Het is dus niet zozeer dat de ene bougie beter is dan de andere, maar beter in combinatie met een BMW KFR motor...

Tuurlijk is dat kort door de bocht Mike, vandaar de :D
Maar over het algemeen zul je met me eens zijn dat als BMW het probleem kon oplossen met alleen Irridium of Brisk bougieste plaatsen, ze dan standaard gemonteerd zouden worden dan waren ze voor 10-15 euro per motor ( de bosch bougies moeten ze ook inkopen ) van alle negatieve gezeur op al die BMW fora af.

En natuurlijk kennen andere motoren dit ook, alleen noemen ze het anders :D
Trillende twins, rauw lopende viercilinders etc.

Mijn stelling is ook niet dat de Brisk niet goed zijn, maar dat je het hele rijtje af moet om een perfect lopende motor te hebben.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hoi,

Ik heb hiervoor een K1100(LT) gehad, en die liep inderdaad een beetje "rauw" rond de 4000 toeren, een bekend viercylinder euvel. Met een K&N luchtfilter was effect voor een groot deel weg. Maar dit ligt echt aan de constructie van viercilinder motoren, die vertonen allemaal, ook de Japanse "naaimachientjes", dit euvel. Alleen de berijder merkt dit niet altijd, kwestie van ontwerp van de rest van het blok en de motorfiets.

Wat betreft de R1100RT en KFR: natuurlijk kan BMW dit oplossen! Dit hebben ze namelijk gedaan door er in de latere series van de 1150RT een twinspark van te maken. Dat houdt BMW nog steeds vol bij de huidige R1200 modellen.

De R1100RT en vroegere R1150RT moeten het (vanwege de zeer arme afstelling) dus hebben van een zeer nauwkeurige afgestemde combinatie van parameters: bougies, klepspeling, synchronisatie etc. Dat wil zeggen dat afhankelijk van de instelling van al deze zaken, de ene baat heeft bij synchronisatie en de ander bij de bougies en weer een ander bij......

Bij mij hebben in 1e instantie goed geholpen:
- reinigen van het brandstofsysteem
- K&N filter en NGK Iridium bougies (tegelijk vervangen, dus niet wetenschappelijk verantwoord... :; )
Hiermee was het KFR verholpen
Daarna moest er nog wat meer gebeuren om het ploffen in de uitlaat te verhelpen.
Maar inmiddels loopt het blok weer zoals het hoort :D

(alleen lijkt het benzineverbruik wat hoger te zijn dan voorheen, onderwerp voor een nieuw draadje ? :lol: )
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Ik ben benieuwd wat het verwijderen van de codestekker en plaatsen van de potmeter voor effect heeft op je benzineverbruik.

De codestekker zorgt er net voor dat de motor zo arm loopt ( stuurt de motronic aan en die bepaald o.a . de hoeveelheid benzine.
Afgelopen zondag mijn codestekker verwijderd en gaan toeren.

Ik had al zeer weinig last van KFR, maar wat liep mijn BMW mooi, soepel, meer trekkracht onderin, etc. etc.
Het maakt echt veel verschil, deze week blijf ik zo rijden en volgende week ga ik de co laten meten.

Natuurlijk zal hij meer gaan gebruiken, ben benieuwd.
Wat betreft een nieuw draadje voor het gebruik mag dat voor mij hier, volgens mij is het verbruik onlosmakelijk verbonden met KFR.

Groet, Bert
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door HansD »

Bert,
Sorry, maar wat is een "codestekker"?
Hans
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo Hans,

De codestekker is een stekker die in je zekeringkast zit, hij bepaalt op welk programma de motronic werkt.

Hier vindt je er veel info over:
http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In ieder geval lekker leesvoer inclusief foto's waar je de stekker vindt :D

Groet, Bert
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door dhr »

Interessante site, TOP!

staat ie al bij het lijstje van HansD?
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

:oops: dat weet ik niet :oops:
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door HansD »

BeemerBert schreef::oops: dat weet ik niet :oops:
GSCLUB stond er al, maar voor ABS reset. Ik heb de motronic link toegevoegd.
Hans
blittkit

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door blittkit »

ik volg dit draadje nu een paar dagen, en lees van alles over een codeplug en CO potmeter. Mijn motor heeft geen lambda-sonde dus dacht ik n.a.v dit verhaal
dan moet er een CO potmeter op zitten. Nu heb ik de zekeringkast geopend en vind op de plaats van de codeplug een lege plek en heb gezocht naar een potmeter ,
maar kan hem niet vinden. Zit deze zo goed verstopt of heb ik gewwoon geen.(dus helemaal niets geen codeplug,CO potmeter en Lambdasonde.
Heeft iemand dezelfde uitvoering of deugt dit niet, zoniet ik heb nog garantie dus hoor het graag.

Gr Hans
Mike Philippens

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

blittkit schreef:Nu heb ik de zekeringkast geopend en vind op de plaats van de codeplug een lege plek en heb gezocht naar een potmeter ,
maar kan hem niet vinden.
Hier in dit document op pag.5 staat aangegeven waar de potmeter moet zitten.

Ik heb net bij mezelf gekeken en je moet even je zadel eraf halen en dat zwarte kapje aan de linkerkant (waar de handel zit om 'm op te bokken) dan zie je bijna achter de voorste kuiphelft verscholen, aan de framebuis een draad met een blokje lopen. Dat blokje wijst met de potmeter naar beneden. Dat is 'm!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

BeemerBert schreef:Ik ben benieuwd wat het verwijderen van de codestekker en plaatsen van de potmeter voor effect heeft op je benzineverbruik.
Heeft even geduurd, maar na een weekendje in Sauerland, heb ik genoeg kilometers gemaakt om een vergelijking te kunnen maken :lol:

Voor monteren van CO potmeter was het verbruik 1:16,2 (6,2 l/100 km).
Nadat de potmeter gemonteerd is, is het verbruik gestegen naar 1:14,9 (6,7 l/100km), dus zo'n 10 % meer.

Tja, het kost dus wat benzine, maar de motor loopt wel erg lekker en soepel........
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

PaPinkelman schreef:
BeemerBert schreef:Ik ben benieuwd wat het verwijderen van de codestekker en plaatsen van de potmeter voor effect heeft op je benzineverbruik.
Heeft even geduurd, maar na een weekendje in Sauerland, heb ik genoeg kilometers gemaakt om een vergelijking te kunnen maken :lol:

Voor monteren van CO potmeter was het verbruik 1:16,2 (6,2 l/100 km).
Nadat de potmeter gemonteerd is, is het verbruik gestegen naar 1:14,9 (6,7 l/100km), dus zo'n 10 % meer.

Tja, het kost dus wat benzine, maar de motor loopt wel erg lekker en soepel........
Goed om te horen dat hij nu lekker soepel loopt, natuurlijk afhankelijk van de pret kilometers in het Sauerland kan het verbruik de komende periode nog meevallen.

Groet, Bert
blittkit

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door blittkit »

Heb inderdaad een potmeter gevonden, moet in deze combinatie nu wel of geen codeplug aanwezig zijn .
En pinkelman welk weekend ga je naar Sauerland, als je dit weekend gaat kom ik je mischien wel tegen,
ga met 9 collega's lekker 4 dagen sturen in Sauerland. Vooruitzichten voor het weer zijn geweldig.


Gr Hans
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Eigenlijk hoort er altijd een codeplug te zitten.
Deze bepaalt waar de motronic zijn informatie vandaan haalt ( lambdasonde of potmeter )

http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html

Bert
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Uitlaat knallen en KFR?

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die lijst is alleen voor de GS modellen en dus niet kompleet.

Een katloze (dus ook Lambdasensorloos) RT/RS heeft geen codeplug.

De Moronic heeft een aantal afstellingen, zg brandstof mappen, ingebakken en dmv de codeplug weet hij welke hij moet gebruiken, de uitvoering zonder plug is gewoon een ander mapje.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”