Invloed codeplug en het koude weer

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jacobh

Invloed codeplug en het koude weer

Ongelezen bericht door jacobh »

Beste Forumleden,

Ik had de aflopen tijd veel problemen met starten. Door het koude weer was de accu de grootste verdachte. Na wat zoeken
op het forum dat ik een oplossing gevonden te hebben. Motor alvast op contact zetten bij het naar buitenrijden van de
motor en dan starten ipv op contact en meteen starten. Dat hielp later maar weinig. Motor draait 1x goed rond en dan ben
ik de tijd kwijt op het klokje. Even wachten en meestal kan ik dan moeizaam wel starten.
De accu is 2 jaar oud en bij meten heeft de accu de goede spanning zelfs na 2x starten in de schuur. Dag laten staan zonder laden en opnieuw
starten zonder problemen. Dus verder denken over wat het meer kon zijn. Op het forum werd gesproken over een smerige
startmotor iets wat ik verder nog niet heb bekeken.
Had me ook bedacht dat ik in het voorjaar de roze codeplug had vervangen door een verbinding 30-87a. De instelling zorgde ervoor
dat de motor een stuk rustiger liep/aanvoelt als ik vanaf 80/100km/u een dorp in ga en terug ga naar 50km/u. Verbruik lijkt
ook beter te zijn.

Nu heb ik de roze plug weer terug gezet (+ de reset gedaan). Om te kijken of dit het start probleem is en dat lijkt inderdaad het
geval. Ik kan nu weer probleemloos starten als het koud is. Ik had om eerlijk te zijn niet verwacht dat dit zo'n grote inlvoed zou
hebben op een koude start.

Jacob
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Invloed codeplug en het koude weer

Ongelezen bericht door japachap »

Hoi Jacob-

Heb ook verschillende configuraties van het codeplug geprobeerd om starting en idling problemen op te lossen.
Ik vond bij elke verandering een beter ontsteking van de motor, maar na een tijd was dat niet meer te merken.
Ik zit nu met de roze plug weer in en een 1000ohm weerstandje in series met de luchttemperaturemelder. DIt verrijkt het brandstofmengsel (als ik het good versta- tot max +5%).
Andere opties-
kontrol cabelverbindings tot accu en startingsmotor voor corosie en vuil.
kontrol startingsmotor voor vervuiling binnen. Het is de moeite waarde on dit elke 50-60,000kms te doen bij de -1150-
kontrol primaire bobbines (die in het cylinderkop) voor een goede vonk - maar liefst 12-20mm scherp blauw-wit vonk. Een bjna-kapot bobbine kan ook wat startings en idlings problemen leveren.
Maak schoon de throttlebehuizings, flinderkleppen en by-pass luchtwegen. Balanceeren daarna. Alles hulpt! _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”