Invloed weersomstandigheden op draaicultuur !?

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Roadrunner

Invloed weersomstandigheden op draaicultuur !?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Hallo,

Mij valt op dat m'n RT 's ochtends vroeg bij koel en relatief vochtig weer aanzienlijk soepeler en smeuiger draait dan 's middags op weg naar huis als het een graad of 15 warmer is en droger. De motor draait dan nogal rauw boven 3.500 toeren. Komt dit beeld jullie bekend voor of scheelt er misschien iets aan b.v. een sensoortje van mijn fiets?

Hoor het graag.

Tom.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Invloed weersomstandigheden op draaicultuur !?

Ongelezen bericht door Garfield »

Dag Tom,

Dat herken ik wel een beetje. Heeel vroeger op de MTS had ik een leraar die dat als volgt uitlegde: als de lunchttemperatuur oploop zet het, net als zowat alles, uit. De zuurstofmoleculen staan dan wat verder van elkaar. Bij de ontbranding heb je zuurstof nodig en als dat van verder weg moet komen, loopt de ontbranding net iets anders dan normaal. Uiteraard moet je het wel in perspectief zien en het is nogal relatief, maar kennelijk net voldoende om het op te merken. En zeker als de moderne motoren nogal arm staan heeft dat invloed.
Ik weet niet of mijn toenmalige leraar het bij het rechte eind heeft, maar dat is me wel bijgebleven. Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Wat zou kunnen is de motor wat rijker af te stellen met je co-pot, tenzij je een katalisator hebt, dan heb je geen co-pot.

Met vriendelijke groet,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Roadrunner

Re: Invloed weersomstandigheden op draaicultuur !?

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Frans,

Dank voor je reactie. Ik realiseerde me wel dat koele lucht meer zuurstof bevat dan warmere lucht, maar ga c.q. ging er van uit dat het motormanagement hierop inspeelt. De lambdasonde moet het effect hiervan toch meten zou ik denken.

Mijn 1150RT heeft geen CO-potmeter, dus hier valt niets af te stellen vrees ik.

Andere ideeën :?: :?:

Tom.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”