Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste mensen,
Ik heb de laatste keer de axiale speling en de kleppen van mijn 1200rt gesteld.
Axiaalspeling 0,05 mm
Inlaat en uitlaatklepspeling met de bekende 2 voelermaten tegelijk gesteld. Naar mijn idee volgens het boekje!

Maar wat lees ik hier:
http://www.r1200c.de/wartungreparatur/s ... richt1.htm
De axiaalspeling van de tuimelaarassen wordt geadviseerd op 0,20 mm! :O

BMW-De Knalpot meldt dat 0,05 mm aangehouden moet worden, dit om overmatige scheef-slijtage tegen te gaan.
Briskteam Wiesbaden meldt dat 0,20 mm aangehouden moet worden, dit om overmatige scheef-slijtage tegen te gaan!

Mag ik nu zeggen dat ik het even niet meer weet? _001

Wie het weet mag het zeggen! En omdat ik morgen toch de Tupperware eraf haal.........

........potverdrie, Kenny, waarom zit je toch zo ver van Zeeland vandaan..... ;) :cry:
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou zeggen hoe minder speling hoe beter: de massa beweegt over kortere afstand, de 'stopkrachten' zijn kleiner, klepspeling is nauwkeuriger, etc, etc. Uiteraard gemeten bij de juiste temperatuur om vastlopen van de assen te voorkomen. Voor de 1150 was minimaal 0,05 mm, max 0,40mm.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Bert,

Dank voor je snelle reactie!

Ook voor de 1200rt is de minimale speling 0,05 mm en de maximale 0,40 mm. En ook ik denk dat de minimale speling beter is, maar ik heb het artikel goed gelezen en ze hebben het toch echt over 0,20 mm speling als optimaal.

En waar ik ook lees, ook het artikel over kleppenstellen voor dummies, iedereen praat over 0,05 als correcte speling.

Zolang niemand met een gedegen antwoord komt, houd ik maar gewoon die 0,05 mm aan......
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Waarschijnlijk bedoelen ze meer dan 0,20mm als veilige afstelling. Als je aan de onderkant van 0,05 gaat zitten is het zeker niet goed. Een strakke 0,05 is zeker niet goed. Het gaat er maar net om goed iemand kan meten. Wij hadden ook mensen in de garage die kleppen als ze bijvoorbeeld op 0,15 gesteld hadden ze zo strak hadden staan dat de echte speling meer 0,10 was.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Benji »

Heb een WPHB van Buchelli voor de R1150RT en hier staat ook 0,05 .
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Ja, Ton, ik denk ook dat ze die 0,20 mm kiezen om aan de veilige kant te zitten. Maar dan zou ik eerder naar de 0,10 mm neigen, dan 0,20 mm!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zal het artikel eens lezen dit weekend.
Het is op zich al lastig genoeg om de axiale speling goed af te stellen, bij het weer op spanning zetten van de bouten verloopt de speling als je niet uitkijkt. Het is dus afstellen, alles vastzetten, weer meten en het misschien nog een keer doen. Je moet het meten wel aan de onderkant van de asjes doen (bij de 1150) anders klopt er helemaal niets van. Ik meen dat de speling groter wordt naarmate het blok warmer wordt vandaar dat je het bij een koud (= < 35C) moet uitvoeren.

@Ton:
Als een monteur dusdanig grof de kleppen kan stellen moet je hem in het magazijn zetten of de garage laten vegen want dan blijft hij er gewoon van af, je doet het goed of helemaal niet :evil: (ben een oud helikoptermonteur, sorry, no mercy)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Bert,
Inderdaad kostte het even tijd en moeite om de axiaalspeling op 0,05 mm te krijgen. Bij het aandraaien van een kopbout en de bouten van het tuimelaarblok, verloopt de boel weer iets. Plus: meten aan de onderzijde van de assen en bij absoluut koude motor!
Ben benieuwd hoe jij, als oud-heli techneut, tegen het verhaal aankijkt. Wel in het Duits, maar ik neem aan dat dat geen probleem voor je is.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Baird »

WernerB schreef:Bert,
Inderdaad kostte het even tijd en moeite om de axiaalspeling op 0,05 mm te krijgen. Bij het aandraaien van een kopbout en de bouten van het tuimelaarblok, verloopt de boel weer iets. Plus: meten aan de onderzijde van de assen en bij absoluut koude motor!
Ben benieuwd hoe jij, als oud-heli techneut, tegen het verhaal aankijkt. Wel in het Duits, maar ik neem aan dat dat geen probleem voor je is.

Beste Werner,

Heb het verhaal eens doorgelezen en merk het volgende op:

Als alle BMW 4V motoren hier een probleem mee zouden hebben was er al lang een service bulletin van BMW uitgevaardigd dat deze speling aangepast moet worden naar 0,20-0,30 of daar omtrent.

Als de (as-steun)Kipphebelbock scheef ingelopen is, dan is mogelijk een tijd lang de speling veel te groot geweest zodat de tuimelaar-as echt heeft staan hameren, als er speling is (min 0,05mm) dan is het genoeg en die speling zal volgens mij alleen maar meer worden bij het warmer worden van de motor (vandaar afstellen bij koude motor).
Als het scheef inlopen ontstaan is door te weinig speling dan heeft het geklemd gezeten: mogelijk afgesteld bij een te warme motor.
Het scheef inlopen kan ook veroorzaakt worden door verkeerde olie, als die te dun is (bijv. 10W-40) dan krijg je helemaal staal op staal

Op het moment dat je de axiaal speling op de as veranderd mag je er niet van uit gaan de klepspeling nog was wat die voorheen was, dus de opmerking dat ze allemaal gelijk stonden maar 0,05 te krap is een loze opmerking. Gaat alleen op als hij vóór het verstellen van de axiaalspeling de klepspeling gemeten heeft.

Die K&N filters zijn leuk maar zoals ik vaker zeg: "De Constructeur heeft bepaald dat ........." en dat gaat hier ook weer op.
(K&N in de racerij is iets anders, daar hebben we het hier niet over)

Briskbougies kunnen een hel en een hemel zijn, de een zweert er bij, de ander vervloekt ze omdat ze de gaten in je zuigers kunt branden.

Mijn conclusie over dit stuk:
mijn mening over de axiale speling blijft zoals die was, ik heb in dit stuk geen argumenten kunnen vinden die me overtuigen het anders te gaan doen: Zorg voor voldoende klepspeling-> stel de axiaalspeling af zo dicht mogelijk tegen de 0,05mm aan-> stel de kleppen af zoals het het hoort-> synchroniseer zoals het hoort->gebruik de juiste olie en ga lekker rijden!

Hoop je hiermee van dienst te zijn,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Ik zal het artikel eens lezen dit weekend.
Het is op zich al lastig genoeg om de axiale speling goed af te stellen, bij het weer op spanning zetten van de bouten verloopt de speling als je niet uitkijkt. Het is dus afstellen, alles vastzetten, weer meten en het misschien nog een keer doen. Je moet het meten wel aan de onderkant van de asjes doen (bij de 1150) anders klopt er helemaal niets van. Ik meen dat de speling groter wordt naarmate het blok warmer wordt vandaar dat je het bij een koud (= < 35C) moet uitvoeren.

@Ton:
Als een monteur dusdanig grof de kleppen kan stellen moet je hem in het magazijn zetten of de garage laten vegen want dan blijft hij er gewoon van af, je doet het goed of helemaal niet :evil: (ben een oud helikoptermonteur, sorry, no mercy)
Je zou verrast zijn hoeveel monteurs zo weinig om hun werk geven. Die hun eigen toleranties bepalen. Ik weet nog toen ik bij de plaatselijke Honda dealer in Engeland ging werken en de klepdeksel bij een grote beurt ging verwijderen om de kleppen te stellen. Hun reactie was dat dat totaal niet nodig was. Allemaal onderhoudsvrij. En toen waren er nog geen Honda's met hydraulische stoters. En ik verwacht dat je in de luchtvaart ook best mensen hebben die het met de nauwkeurigheid minder nauw nemen.
Reken er maar op dat er meer kleppen niet goed gesteld worden in de garage dan wel goed. En dat was bij de auto dealers zo en het zal bij de motorzaken niet veel anders zijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WernerB schreef:Ja, Ton, ik denk ook dat ze die 0,20 mm kiezen om aan de veilige kant te zitten. Maar dan zou ik eerder naar de 0,10 mm neigen, dan 0,20 mm!
Als je op een redelijk strakke 0,10 zit dan lijkt dat mij ook het beste. Het verloopt een beetje als je de zaak vast zet. Ik was blij dat ik die van mij gecontroleerd heb na de grote beurt bij de dealer :(
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door WernerB »

Bert en Ton,
Dank jullie voor jullie wijze raad en advies.
Mijn RT zit met zijn speling op de tuimelaars tussen een ruime 0,05 en een strakke 0,10 in.ik houd dat maar zo!
Vanochtend alles gecheckt en ook de klepspeling is zoals die hoort te zijn.
Daarna de boel dichtgemaakt, Denso Iridiums er terug in en een rondje rijden. Blok warm gereden en toen met de Carbtune alles gecontroleerd. Ook die afstelling behoefde nauwelijks bijstelling.
Ja, en dan toch voor mij de kers op de taart.....de door menigeen verfoeide Recyclizer. Ik bemerk dat mijn RT er net een tikje makkelijker mee oppakt bij gasgeven. Niet veel, maar net dat beetje....
Vanmiddag een mooi stuk gereden en, inderdaad, genoten! _005

Nogmaals dank, waarmee maar weer eens het grote belang van dit forum is onderstreept! _004 -top-

Enne....Bert, mocht je alsnog willen aansluiten bij de sigarenworkshop.....er is nog plaats! ;)
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Baird »

@Werner.
Prima afstelling, niks aan veranderen, zelf heb ik de NGK irridium maar verder is het gelijk.

@Ton:
Ik ben ze bij de vliegtuigen nauwelijks tegen gekomen op één omgeschoolde oud-vrachtautomonteur na (sorry, het is echt waar), die heeft een keer iets dusdanig stom in elkaar gezet dat we bijna een heli en 2 man kwijt waren en vervolgens glashard ontkennen dat het niet goed zat, alle bewijzen waren tegen hem. Daarvoor had hij bij mij een keer een gasinstallatie ingebouwd en 'vergeten' de achterwielen vast te zetten.
Verder heb ik altijd prima collega's gehad, beetje gezonde competitie is normaal, je wilt niet dat je collega een fout van jou vindt. :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Axiale speling tuimelaarassen r1200rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:@Werner.
Prima afstelling, niks aan veranderen, zelf heb ik de NGK irridium maar verder is het gelijk.

@Ton:
Ik ben ze bij de vliegtuigen nauwelijks tegen gekomen op één omgeschoolde oud-vrachtautomonteur na (sorry, het is echt waar), die heeft een keer iets dusdanig stom in elkaar gezet dat we bijna een heli en 2 man kwijt waren en vervolgens glashard ontkennen dat het niet goed zat, alle bewijzen waren tegen hem. Daarvoor had hij bij mij een keer een gasinstallatie ingebouwd en 'vergeten' de achterwielen vast te zetten.
Verder heb ik altijd prima collega's gehad, beetje gezonde competitie is normaal, je wilt niet dat je collega een fout van jou vindt. :evil:
Datzelfde is het geval bij de auto's alleen slordigheden bij het kleppen stellen hebben meestal geen gevolgen. Beetje te ruim heeft weinig gevolgen. En tevens moeilijk te bewijzen of het echt zo was toen de voorganger ze afstelde. Dingen vergeten zullen ze overal doen. Bij vliegtuigen en helikopters zullen de piloten of de passagiers van de vliegtuigen het eerst weten dat er een probleem was. En meestal vertellen die hun verhaal niet meer.Maar we gaan off topic
Goed gedaan Werner en lekker laten staan zo _004
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”