Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Gisteren opgemerkt dat de ruit niet meer gelijkmatig naar de lage stand zakt.
Hoelang dit al zo is weet ik niet, ik heb het enkel gezien bij het warme weer van onlangs.
Bij het bedienen van de ruit blijkt alles normaal te zijn, geen speciale of afwijkende geluidjes.

Afbeelding
Rechterzijde van het scherm

Afbeelding
Lichte beschadiging aan de cover door de GPS steun

Afbeelding
Linkerzijde van het scherm

Afbeelding
Linkerzijde van de cover: geen schade, raakt GPS steun niet

Afbeelding
Hier is het verschil goed te zien

Zijn er nog mensen die hetzelfde voor hebben/hadden?
Zo ja kan ik er zelf iets aan doen of moet ik de dealeRT bezoeken

grtz
Koen
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Apart!
Ik heb daar nooit eerder over gelezen of gezien, vooralsnog.
Wel is er bekend dat het ruit-mechanisme nog wel eens defect raakt, mogelijk mede-veroorzaakt door een grote (niet-OEM) windscherm en deze te regelmatig tijdens het rijden te verstellen. Gezien de grote lap plastic en dus substantiële rijwind kán dat een (te) hoge belasting op dat mechanisme veroorzaken, en het falen daarvan.
Maar meestal was dat het afbreken van arm-steuntjes van het mechanisme, dat is een fragiel onderdeel.

Je kunt met behulp van de gs911 diagnose, en natuurlijk degene van de BMW dealeRT, een scherm-calibratie (laten) doen.
Hierbij verplaatst de ruit zich in de uiterste standen.
Want het verstellen van de ruit gaat (ook weer) via de ZFE, er zit geen directe verbinding tussen de bedieningsknop en ruit-stelmotor.

Wat je zelf nog kunt proberen;

1.
Zet contact aan, maar start de motor niet.
Beweeg de ruit helemaal omhoog en helemaal omlaag. Dat zal gelijkmatig moeten bewegen, geen schokken, tussentijdse stop o.i.d.
Doe dit een paar keer en kijk heel goed. Observeer.

2.
Zet contact aan, maar start de motor niet.
Beweeg de ruit een paar centimeter omhoog.
Voel met de hand aan de linker bovenrand en daarna rechter bovenrand of je met 1 hand verschil bemerkt in de bewegelijkheid van het windscherm.
Dat zou aan beide kanten hetzelfde moeten zijn en slechts een paar centimeter.
Verplaats de ruit weer een paar centimeter omhoog en doe die vergelijk wederom.
Herhaal dit een paar keer totdat de ruit maximaal omhoog staat en doe weer die vergelijk.
Zet daarna de ruit weer helemaal in de laatste stand en doe wederom dat vergelijk.
Merk je een verschil in bewegelijkheid tussen links en rechts kán het zijn dat 1 (of meerdere) van de armpjes afgebroken is.
Via de zoekfunctie rechts bovenaan kan je diverse draadjes over het ruitmechanisme vinden en hoe je zelf eventueel die armpjes kunt vervangen.
De BMW dealeRT kan je alleen een volledig riutmechanisme verkopen, en die zijn natuurlijk gelijk verschrikkelijk duur.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Inspector Gadget schreef: Wel is er bekend dat het ruit-mechanisme nog wel eens defect raakt, mogelijk mede-veroorzaakt door een grote (niet-OEM) windscherm en deze te regelmatig tijdens het rijden te verstellen. Gezien de grote lap plastic en dus substantiële rijwind kán dat een (te) hoge belasting op dat mechanisme veroorzaken, en het falen daarvan.
Maar meestal was dat het afbreken van arm-steuntjes van het mechanisme, dat is een fragiel onderdeel.
Ikzelf rij nog rond met de originele ruit, en op het eerste zicht zijn er geen armpjes defect.
Inspector Gadget schreef: Je kunt met behulp van de gs911 diagnose, en natuurlijk degene van de BMW dealeRT, een scherm-calibratie (laten) doen.
Hierbij verplaatst de ruit zich in de uiterste standen.
Want het verstellen van de ruit gaat (ook weer) via de ZFE, er zit geen directe verbinding tussen de bedieningsknop en ruit-stelmotor.
Ik ken iemand die een GS-911 diagnose systeem heeft voor de RT, misschien kan ik hem eens vragen of we dit samen kunnen experimenteren.

Inspector Gadget schreef: 1.
Zet contact aan, maar start de motor niet.
Beweeg de ruit helemaal omhoog en helemaal omlaag. Dat zal gelijkmatig moeten bewegen, geen schokken, tussentijdse stop o.i.d.
Doe dit een paar keer en kijk heel goed. Observeer.

2.
Zet contact aan, maar start de motor niet.
Beweeg de ruit een paar centimeter omhoog.
Voel met de hand aan de linker bovenrand en daarna rechter bovenrand of je met 1 hand verschil bemerkt in de bewegelijkheid van het windscherm.
Dat zou aan beide kanten hetzelfde moeten zijn en slechts een paar centimeter.
Verplaats de ruit weer een paar centimeter omhoog en doe die vergelijk wederom.
Herhaal dit een paar keer totdat de ruit maximaal omhoog staat en doe weer die vergelijk.
Zet daarna de ruit weer helemaal in de laatste stand en doe wederom dat vergelijk.
Merk je een verschil in bewegelijkheid tussen links en rechts kán het zijn dat 1 (of meerdere) van de armpjes afgebroken is.
Via de zoekfunctie rechts bovenaan kan je diverse draadjes over het ruitmechanisme vinden en hoe je zelf eventueel die armpjes kunt vervangen.
De BMW dealeRT kan je alleen een volledig riutmechanisme verkopen, en die zijn natuurlijk gelijk verschrikkelijk duur.
Dit wordt het eerste werk deze avond na het werk. ;)
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Ik heb daarnet de tests uitgevoerd.

1. Bij het op en neer bewegen geen eigenaardigheden gezien.

2. Bij het bewegen van de uiteinden zit er wel verschil op en vooral bij de bovenste bevestiging.

Ik heb hierbij de ruit eraf gehaald en ook de houder.
Bij het bewegen van de houder aan de rechterkant (vanuit de zitpositie op de motor gezien) is er duidelijk meer speling en is er een klik te te
horen. Aan de andere kant is dit niet zo

http://www.trace-me.be/forum/SchermRT/2 ... 200159.mp4
filmpje met houder met speling, rechterkant (geluid aan zetten, dan kan je het tikken horen)

http://www.trace-me.be/forum/SchermRT/2 ... 200216.mp4
filmpje met houder zonder speling, linkerkant

Ik vrees dus voor een beginde sleet die alsmaar erger gaat worden, tenzij ik er toch iets kan aan doen.
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Meerdere keren gekeken (& geluisterd) naar de opnames;
Lijkt mij zo 1-2-3 ziende inderdaad niet helemaal goed.
Maar er kan ook iets los getrild zijn o.i.d. _001

Om te zien of het misschien een tandwiel is die een paar tanden mist of vervormd zijn, een pen verschoven is (omdat er een clipje losgeraakt is)
Ik zou sowieso wat meer van de tupperware (dashboard) loshalen als je het goed wilt kunnen beoordelen.

Een 2ekansje ruitverstelmechanisme kost nog altijd 300 euro hier in NL.
(maar is dan wel compleet met motor e.d, zo te zien)
Terwijl de lange(re) ruitsteun 40 euro kost.

Het loont dus de moeite om na te zien wat er exact aan de hand is onder de tupperware.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Heb vandaag de GS-911 van mijn kennis meegekregen en direct aangesloten en er van alles mee uitgelezen.
Heb gezien dat er zelfs een barometer in steek in de brommeRT. (Waar zou die steken ?)
De GS-911 staat meteen bovenaan het verlanglijstje.
Ook heb ik de ruit een gekalibreerd en die zakt nu aan de rechterkant niet meer tot op de GPS steun.
Maar hiermee is het probleem natuurlijk nog niet opgelost.
Ik ben al begonnen met de tupperware te demonteren maar ik ontbreek nog enkele tools.
Dus morgen naar de winkel en dan verder doen.

Nogal een geluk dat ik nog een motor heb staan om naar het werk te rijden :mrgreen:
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

on6bvk schreef:Heb gezien dat er zelfs een barometer in steek in de brommeRT. (Waar zou die steken ?)
Zowel de ZFE alsook de ECU hebben een vochtslot, voor de diverse "environment"-sensoren.
Ik gok dat de ECU die luchtdruk-sensor heeft want daarmee wordt de optimale performance van het motorblok geregeld.
En een dergelijke sensor is tegenwoordig een IC van enkele vierkante millimeters.
(en waar je de sensor plaats maakt voor het meten van de waarde niet zoveel uit, volgens mij)
ECU.JPG
ZFE.jpg
on6bvk schreef:De GS-911 staat meteen bovenaan het verlanglijst.

Pas wel op: http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/counterfeit
Gelukkig kom je die tegenwoordig niet zo heel veel meer tegen, de illegale clone faalt vaak om de haverklap of gaat stuk.
Dus "handelaren" kunnen volgens mij het nooit lang volhouden met ontevreden klanten waarbij het product gewoon "troep" is.
on6bvk schreef:Ook heb ik de ruit een gekalibreerd en die zakt nu aan de rechterkant niet meer tot op de GPS steun.
Mooi!
Stap 1 is gedaan. ;)
on6bvk schreef:Maar hiermee is het probleem natuurlijk nog niet opgelost.
Hopelijk is het een pennetje waarbij de vergrendeling-clipje verloren is gegaan of een losgetrilde bout. _001
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Net even verder de RT gedemonteerd, en alles ziet er volgens mij goed uit.
Alle pennetjes zijn aanwezig en ik zie nergens dat er iets zou ontbreken.
Alle stiften aan de linker en rechter kant hebben geen speling of identieke speling.
Het enig dat ik zou kunnen bedenken is dat het volledige systeem een beetje verdraaid
zou kunnen zijn, kan dit?
Ik heb dit nog niet losgemaakt, zal voor het weekend zijn. Zijn er punten voorgeplaatst zodat je
altijd goed zit?

Afbeelding
Vooraanzicht van het hefsysteem, motor staat ongeveer halverwege de stand denk ik.
Kan dit volledige systeem ietske gedraaid zijn :?

Afbeelding
Motor en as

Afbeelding
Motor en as

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De stiften voor in onderste beugels zitten zeer goed vast, die voor de bovenste zitten wat losser
maar de speling is miniem. _001
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zover ben ik nooit gekomen, ik sleutel in de buitenlucht.

Voel ook aan de armpjes en daar waar mogelijk, kijk ook ff naar de tandwieltjes e.d (lees: draaiende delen).

Wat je ook zou kunnen proberen;
Monteer de ruit nu je toch de tupperware er toch eraf hebt, en doe de voorgaande testen weer, en dan met name het punt waar jij het verschil/probleem bemerkte.
Ik weet niet of je de beschikking hebt over de RepROM?
Mogelijk staat daar het een en ander over dit mechanisme. _001

Of er punten doorgeplaatst zijn weet ik niet, maar zover mij bekend heeft het een vaste plek, met wat marges. _001

(ps: het lijkt waarschijnlijk maar zo, maar zo te zien op de eerste 2x foto's zit er iets van verzegel-lak op de onderste bouten?
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Inspector Gadget schreef: Voel ook aan de armpjes en daar waar mogelijk, kijk ook ff naar de tandwieltjes e.d (lees: draaiende delen).
Dit heb ik nagezien en ik heb de indruk dat alles nog in orde is. De speling is blijkbaar aan elke kant dezelfde.
Inspector Gadget schreef: Wat je ook zou kunnen proberen;
Monteer de ruit nu je toch de tupperware er toch eraf hebt, en doe de voorgaande testen weer, en dan met name het punt waar jij het verschil/probleem bemerkte.
Dit is een goed idee en zal ik dit weekend zeker doen.
Inspector Gadget schreef: Ik weet niet of je de beschikking hebt over de RepROM?
Mogelijk staat daar het een en ander over dit mechanisme. _001
Ik heb versie 01/2005 maar ik weet niet of er recentere versies beschikbaar zijn, want ik heb
niets gevonden over het ruitmechanisme.
Inspector Gadget schreef: Of er punten doorgeplaatst zijn weet ik niet, maar zover mij bekend heeft het een vaste plek, met wat marges. _001
Ik heb gemerkt dat het systeem op zich niet volledig symetrisch is geplaatst. Ik spreek wel van enkele millimeters te veel naar rechts geplaatst, foto's volgen vanavond.
Inspector Gadget schreef: (ps: het lijkt waarschijnlijk maar zo, maar zo te zien op de eerste 2x foto's zit er iets van verzegel-lak op de onderste bouten?
Het lijkt op een verzegel-lak maar het zijn gaten waar de achtergrond wit is, weerkaatsing van de zon ;)
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

on6bvk schreef:
Inspector Gadget schreef: Voel ook aan de armpjes en daar waar mogelijk, kijk ook ff naar de tandwieltjes e.d (lees: draaiende delen).
Dit heb ik nagezien en ik heb de indruk dat alles nog in orde is. De speling is blijkbaar aan elke kant dezelfde.
Dat is op zich een goed teken, dan is er blijkbaar niets afgebroken of flink versleten.

Als je het uiteinde van een ruit tussen twee vingers neemt, is de beweging aan de hoeken ongeveer 1 ~ 2 cm (max) bij mij.
En dan pak ik de ruit stevig beet maar probeer ook weer niet de ruit door de bouten heen te trekken, bij wijze van spreken. ;)
Toegegeven, (ook) het rustmechanisme van de 1200RT is niet je-van-het qua stevigheid of duurzaamheid, maar je merkt het snel genoeg of er iets mis is.
on6bvk schreef:Ik heb gemerkt dat het systeem op zich niet volledig symetrisch is geplaatst. Ik spreek wel van enkele millimeters te veel naar rechts geplaatst, foto's volgen vanavond.
Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is?
Mij is niet bekend dat het systeem wat dat betreft asymmetrisch is, maar het zou mij niet helemaal verbazen.
on6bvk schreef:
Inspector Gadget schreef: (ps: het lijkt waarschijnlijk maar zo, maar zo te zien op de eerste 2x foto's zit er iets van verzegel-lak op de onderste bouten?
Het lijkt op een verzegel-lak maar het zijn gaten waar de achtergrond wit is, weerkaatsing van de zon ;)
[/quote]
Oops!
Zal mijn bril ff schoonmaken. :lol:

Maar, eerlijkheidshalve, de GPS houder is ook een aandachtspunt in mijn optiek;
Het is eigenlijk van den zotte dat er onvoldoende rekening gehouden wordt met eventuele marges van het ruitmechanisme.
Ik heb net ff gekeken bij mijn (totaal ander merk) GPS-houder, en aan beide kanten zie ik evenveel ruimte, zo'n (circa) 3 ~ 4 mm.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Inspector Gadget schreef: Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is?
Mijn RT is van 2013
Inspector Gadget schreef: Maar, eerlijkheidshalve, de GPS houder is ook een aandachtspunt in mijn optiek;
Het is eigenlijk van den zotte dat er onvoldoende rekening gehouden wordt met eventuele marges van het ruitmechanisme.
Ik heb net ff gekeken bij mijn (totaal ander merk) GPS-houder, en aan beide kanten zie ik evenveel ruimte, zo'n (circa) 3 ~ 4 mm.
Het zou goed kunnen dat na montage alles weer op mijn plaats zit, hopelijk.
Maar ik doe de test dit weekend met alle tupperware eraf :mrgreen:
De calibratie zorgt er wel voor dat de ruit niet meer de GPS-houder raakt, dus das al goed, maar lost het scheef probleem niet op.

Ik weet ook niet met welk moment de vijzen van het geheel van het ruit systeem aangespannen moet worden.
Het kapje waar de overgang van de motor naar de stang heb ik nog niet weggenomen omdat ik ook niet weet wel soort vet er
daar aanwezig is.
en of ik daar bij het teruggplaatsen vet moet bijdoen. Misschien is het geen goed idee om dit kapje open te doen.
Ik heb 2 soorten vet, transparant voor algemeen gebruik en rood vet voor kogellagers.
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

on6bvk schreef:Mijn RT is van 2013
k moet nog altijd wennen dat de niet-waterbuffel tot en met juni 2014 geproduceerd is. :$
on6bvk schreef:Het zou goed kunnen dat na montage alles weer op mijn plaats zit, hopelijk.
Ik hoop & verwacht dat ook, maar dat is niet gebaseerd op ervaringen natuurlijk.
Ik heb nimmer eerder over dit probleem gehoord.
(wat niets zegt natuurlijk)

Ik weet niet hoe goed de relatie is met een bevriende BMW dealeRT maar je zou eens kunnen polsen of dit mogelijk een gekend probleem is. _001

En mogelijk nog tips ove die vijzen en eventuele smeermiddelen.

Omdat het veel composiet materiaal is, en zoals je bemerkt hebt, plastic en metalen clipjes, is het in mijn optiek handvast, dus niet muurstrak of zo.
Maar dat zal je ook bemerkt hebben met loshalen.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Ik ben altijd de gelukkige die als eerste iets voorheeft dat nog niemand heeft voorgehad [FEARFUL FACE]
Morgen zal ik eens contact opnemen met de dealer

Versie 2005 van Reprom is die de laatste?


send from a mobile device
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou dat zo niet willen stellen, niet iedereen kijkt of beleeft de motor op dezelfde manier.
Nu is het jou opgevallen, wie weet bij hoeveel mensen er een vergelijkbare situatie is?

In mijn optiek is bij jou de montage van de GPS-houder niet optimaal gebeurt.
Want degene die het gemonteerd heeft, had zeker en vast ook moeten controleren of de ruit nog vrijelijk kan bewegen en niets raakt. :$
Maar dat is mijn mening.

Nee, de RepROM is volgens mij een jaarlijkse of kwartaal-uitgave. _001
De 2005 versie is degene die je vaak op het internet tegenkomt (illegaal).
Want je kunt deze kopen bij de BMW dealeRT, niet goedkoop, ik dacht iets van om en nabij 80 euro als ik het mij goed herinner.
Ik heb degene gekocht die uitgebracht was rond de productie-datum van mijn motor, en daarna nog een paar versies later.
Maar ik ben slechts hobbymatig bezig, dus geen noodzaak. En het draait vooralsnog alleen op een PC, niet op een Mac. :(

Afhankelijk van je relatie met je BMW dealeRT kan je proberen of je een oudere versie tegen een gereduceerde prijs kunt aanschaffen.
Elk andere discussie over het verkrijgen van deze software op niet-legale wijze is verboden op dit forum en terecht.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Vandaag nog verder uitgebouwd en gechekt en gemeten.
Het enige dat ik heb opgemerkt is dat (als je voor de motor staat) aan de linker kant (de kant die lager is) dat
de beugel iets meer speling heeft dan de andere kant. Ik heb dit kunnen oplossen zodat de speling weggewerkt is.
Het systeem op zich komt nog altijd lager aan dezelfde kant maar kan nu niet meer zoveel vrij bewegen.
Alles is nu wel waterpas, zonder beugels of met beugels, op de laagste stand en ook op de hoogste stand.
En toch is het geheel nog scheef, begrijp wie begrijpen kan.
Heel eigenaardig.

Ik kan perfect met de GS-911 de ruit kalibreren en die stop dan wel hoger dan voorheen.
Maar na het afzetten van het contact en dan terug opzetten zakt de ruit opnieuw tot in de rubbers de eerste keer.
Bij de volgende keer proberen (terwijl het contact nog niet is afgezet) stopt de ruit wel op tijd.
Het is precies dat de ruit iedere keer opnieuw zichzelf kalibreert na het terug aanzetten van het contact, is dit zo?

Bij het lossen van de vijzen van het ruitmechanisme is me opgevallen dat de vijzen wel zeer vlot te lossen zijn.
Het zou me niet verbazen dat ze maar met 2,5Nm vastgezet zijn zoals de ruit. De exacte waarde heb ik voor het ruitmechanisme niet gevonden in RepRom, wel hoe je die moet in en uitbouwen.

Momenteel kan je net meer zien dat er een RT in mijn garage staat Big RT Smile , hij staat volledig in zijn Oia

Ik denk dat ik na een grondige schoonmaak van alle metaal die normaal bedekt is en na een grondige schoonmaak van alle tupperware
alles weer opbouw en dat ik er voor de rest van levensduur van de RT, er wel zal op letten dat ik de ruit niet te laag positioneer _001

Ondertussen is het bijna een caferacer :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou toch echt bij een bevriende BMW dealeRT navraag doen of dit gekende issues zijn, of wat zij er zoal van c.q over weten.
Mogelijk is het een gekende issue en is er een oplossing voor beschikbaar, en mogelijk zelfs onder garantie. _001

Want ik kan mij ook niet voorstellen dat het scheef zo hoort te zijn, dat het "normaal" is. :$
Inderdaad heel eigenaardig.

Hoe de Windscreen Calibration exact werkt, weet ik niet.
Ik zal daar eens proberen wat meer over te vinden en hier vermelden als ik wat weet.
Wat ik zoal begrepen heb, is dat de motor (ook) volledig elektronisch aangestuurd wordt en dat die stapper-signalen gebruikt worden samen met de sensoren. En het is zo hoort dat het windscherm in de laagste stand in de rubbers rust.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Momenteel is de dealer met verlof maar ik zal volgende week zeker eens contact met hem opnemen.
Ondertussen heb ik alles wat los kon op de RT eraf gehaald en eens schoongemaakt.
Nu is alles terug gemonteerd en heb ik precies een nieuwe motor vanuit de toonzaal [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
Zonde om die weer vuil te maken.
De ruit is nog altijd scheef, maar ik begin toch te twijfelen of dit niet altijd zo is geweest.
Ik zou beide armen van de ruit nog kunnen uitmeten op symmetrie want ik denk dat er een minieme afwijking op zit.

Wat ik wel raar vind is dat bij mij in de laagste stand de ruit nooit in de rubbers stopt maar altijd erboven.
Als ik het contact aan zet en de ruit eerst naar boven en dan naar de laagste stand laat gaan, is het precies of die wordt gekalibreerd.
ik bedoel hiermee dat de ruit armen zich in de rubbers persen om vervolgens een klein beetje terug naar boven te bewegen en vervolgens te stoppen.
Wanneer ik dan de ruit terug naar boven laat en vervolgens tot op het einde beneden, dan stopt de ruit vooraleer die de rubbers bereikt.
Dit blijft zo tot wanneer ik het contact terug afzet.
Na het terug afzetten is die precies de eindpositie van de laagste stand kwijt.
Dit is zeker al zo van het begin en ik dacht dat dit normaal was, maar ik twijfel er nu wel aan.

Bij een kalibratie met de gs-911 gebeurt precies hetzelfde.

Kan iemand dit bevestigen of dit ook zo is of is er hier toch wel een afwijking die al altijd aanwezig is.



send from a mobile device
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

on6bvk schreef:Wat ik wel raar vind is dat bij mij in de laagste stand de ruit nooit in de rubbers stopt maar altijd erboven.
Als ik het contact aan zet en de ruit eerst naar boven en dan naar de laagste stand laat gaan, is het precies of die wordt gekalibreerd.
ik bedoel hiermee dat de ruit armen zich in de rubbers persen om vervolgens een klein beetje terug naar boven te bewegen en vervolgens te stoppen.
Wanneer ik dan de ruit terug naar boven laat en vervolgens tot op het einde beneden, dan stopt de ruit vooraleer die de rubbers bereikt.
Dit blijft zo tot wanneer ik het contact terug afzet.

Na het terug afzetten is die precies de eindpositie van de laagste stand kwijt.
Dit is zeker al zo van het begin en ik dacht dat dit normaal was, maar ik twijfel er nu wel aan.
Dat is allemaal/allebei(!) bij mijn 2007 1200RT exact net zo, dus blijkbaar normaal.
on6bvk schreef:Kan iemand dit bevestigen of dit ook zo is of is er hier toch wel een afwijking die al altijd aanwezig is.
Dit is dus allemaal normaal, en geen punt om je verder zorgen over te maken.

Het enige punt van aandacht is het scheef staan.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Bedankt voor de geruststelling [THUMBS UP SIGN]

De oplossing van de dealer laat ik nog weten.

send from a mobile device
Inspector Gadget

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Greg gedaan, uiteraard! _004

Kan me zo voorstellen dat als je zoiets overkomt, je begint te twijfelen over wat hoort en wat niet.

En vooralsnog is dat in jou hele avontuur, het scheef staan.
Dat heb ik nimmer eerder vernomen of opgemerkt. _001
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Ruit zakt niet gelijkmatig meer (RT 2013)

Ongelezen bericht door on6bvk »

Heb de dealer gecontracteerd en zoals gedacht heeft hij dit nog niet voor gehad.
Maar ik er binnenkort naartoe en ben ik benieuwd over zijn mening en de oplossing
Wordt vervolgd.

send from a mobile device
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”