Stuurspiegels tips gevraagd

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hoi,

Ik ben op zoek naar een setje stuurspiegels, de originele spiegels geven maar weinigzicht. Heeft iemand ervaring met deze spiegels? En wat zijn goede spiegels voor een redelijke prijs? Big RT Smile

Alvast bedankt,

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Inspector Gadget

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie deze draadjes;
viewtopic.php?f=15&t=12297&p=132411&hil ... rs#p132411
&
viewtopic.php?f=1&t=12316&hilit=k1200rs

Werkt perfect, top zicht en indien gewenst zijn er zelfs ook SaferView(tm) glazen voor beschikbaar.
Ik zou echt niet meer zonder willen noch kunnen.
En dan laat ik ff in het midden wat ik (ook) van de 1200RT OEM spiegels zoal vind. ;)

Er zijn ook nog spiegels die je aan de stuur-uiteinden (c.q aan de stuurgewichten) kunt monteren, maar dat is mij iets te... tja.
Nie ech mooi, zeg maar.. :lol:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 14 jul 2016, 16:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Zonder te weten wat een redelijke prijs is of wat jij een redelijke prijs vindt ( dat is immers niet altijd hetzelfde ), MotoZoom had ze toevallig vandaag nieuwsbrief staan :D
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile

Die MotoZoom opties zijn in mijn optiek best wel duur.
Maar het is Rizoma, je betaald ook (flink) voor de Italiaanse Design-naam, is mijn ervaring met dat merk ;)
Wel mooie spullen, maar kost ook wel wat. :$

De K1200 spiegel kost (per stuk) 65 pleuri. (De Hobbyist)

Of vanaf 30 ~ 40 euro op eBai.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Georgio »

Sjonge jonge jonge wat een prijzen allemaal, Als het alleen om een spiegel gaat en het niet uit maakt of hij wel of niet glimt, ga dan eens kijken bij een sloperij, die hebben bakken vol met spiegels. Moet gek lopen als er niet eentje bij ligt die gaat passen.
Inspector Gadget

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf ervaar de K1200 spiegels top zoals aangegeven, omdat ze rechthoekig zijn, dus je "kijkt breed".
En ze zijn ook nog eens volledig verstelbaar (draai én kantelbaar) en (optioneel) zelfs ook nog te verhogen. _004

Op de 1100RT had ik de ronde versie, beviel ook heel erg goed.

Desondanks, je kunt niet "zomaar ff" elke spiegel monteren op de RT's; -naughty-

Bij de 1100RT zitten er OEM-gaten in de knoppen-partij voor spiegels bij die BMW's die geen kuip-spiegels hebben.
Echter, door de dikte/grootte(!) van knoppen-partij, heb je een stuurspiegel nodig met een behoorlijk lang draadeinde om daarop nog een moer (o.i.d) op te kunnen monteren om het vast te zetten.
(en let op: er zit verschil tussen de linker stuur-spiegel en de rechter, zelfs de schroefdraad aan 1 kant zit andersom!)

Bij de 1200RT heb je wel wat meer ruimte (lees: minder dikte, dus minder draadeinde nodig) om andere spiegels te monteren.
Bij modeljaar 2010 kan je de stuurhelften-montage punten gebruiken om daarop de adapters te monteren (aangezien er geen gaten voor stuurspiegels voorhanden zijn)
Je zou eventueel ook klemmen kunnen overwegen om daarop stuurspiegels te monteren, maar echt goed vast krijg je dat niet zo 1-2-3 met die composiet stuurhelften. _001 (of je moet rubber er tussenplaatsen, bijvoorbeeld)

Maar inderdaad, ga gerust eens snuffelen bij de slopeRT, kan soms wel een beetje een puzzel worden om ze te monteren.
Ook daar zal je toch ook snel enkele tientallen euro's moeten neertellen want iedereen weet dat vaak het 1e wat sneuvelt als de motor op de zijkant terecht komt, zijnde de koffers en spiegels. Daarom in nogal in trek. En dat weten ze. :$
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Dank voor de reacties,

Zal even langs de BMW dealer/werkplaats in Zwolle rijden. Ik heb er een grote v-streamruit op zitten en dat kan natuurlijk wel problemen geven met de opzet spiegels. Ga ik even uitzoeken.

Maar er komen wel spiegels op dat is zeker.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Inspector Gadget

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik kan je nu al zeggen, met de grote én de reguliere Vstream ruit raak je inderdaad die K1200 stuurspiegels.
Ik heb beide ruiten en nog meerdere.
De Stream is een uitzonderlijk brede ruit.

De spiegelverhogers helpen wel wat, en het is hoofdzakelijk als de ruit in de laagste stand staat dat die stuurspiegels er tegenaan komen.

Daarentegen met andere ruiten die minder breed zijn, zoals Wunderlich, (uit het blote hoofd) ErMax, NedPlex, SecDEM, Cee Baileys, CalSCI, en recentelijk, AeroFlow hebben dat probleem niet of veel minder.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 20 jul 2016, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hallo Rob,

Klopt, maar ik heb de ruit vrijwel altijd redelijk hoog staan. Het is dus een kwestie van opletten.

Ik heb ook spiegels bij mlmparts gezien die ook rechthoekig zijn en niet duur. Deze zijn M10, en dan heb ik volgens mij weer een adapeter nodig naar M8, klopt dat?

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Inspector Gadget

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ruud Woudstra schreef:Klopt, maar ik heb de ruit vrijwel altijd redelijk hoog staan. Het is dus een kwestie van opletten.
Klopt, en het is ook niet zo dat de breedte van de ruit in combinatie met die K1200 stuurspiegels de werking noch het functioneren van het stuur echt in de weg zitten. Het is alleen zo dat bij maximale en minimale stuuruitslag (lees: uiterst linksom en rechtsom) de arm van de spiegel de zijkant van het windscherm raakt.
En dat zou je ook heel eenvoudig kunnen oplossen door de stuurspiegel iets meer naar binnen te draaien. ;)
(want die K1200 stuurspiegel is onderin voorzien van een verdraaibaar punt)

Ruud Woudstra schreef:... Deze zijn M10, en dan heb ik volgens mij weer een adapeter nodig naar M8, klopt dat?
Klopt, de gaten in de stuurschakelaars van de 1200RT zijn berekend voor M8.
Ik zou wel willen adviseren of je die beoogde stuurspiegels kunt uitproberen.
En ik zou willen adviseren de BMW voorgeschreven M8 moeren te gebruiken (onderdeelnummer 51162328287) omdat "normale" M8 moeren niet zullen passen.
2016-07-19_20-35-57.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door blackers »

Ruud Woudstra schreef:Dank voor de reacties,

Zal even langs de BMW dealer/werkplaats in Zwolle rijden. Ik heb er een grote v-streamruit op zitten en dat kan natuurlijk wel problemen geven met de opzet spiegels. Ga ik even uitzoeken.

Maar er komen wel spiegels op dat is zeker.

Grt, Ruud.
Ben benieuwd naar de bevindingen. Ik overweeg ook andere spiegels en Inspector Gadget heeft me al een zet in de goede richting gegeven.
[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Stuurspiegels tips gevraagd

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut, deel je ervaringen wat je zoal geprobeerd hebt! _004

Ik heb zelf ooit ook gekeken naar de Wunderlich ERGO-Sport Motorrad Spiegel Flash, omdat deze ook in lengte(!) verstelbaar is.
Daar worden naar verluid ook een aantal opzet-bussen naar M8 (etc) meegeleverd maar ik weet niet of die lang genoeg zijn.
En kan je eventueel ook de Wunderlich ERGO Spiegelersatz proberen of dit de spiegels meer naar buiten kan zetten.
Echter, het speelde toentertijd in mijn hoofd dat je ook weer niet te veel breed wilt zijn op je spiegels want anders is dat 'klunk, pats' je breedste punt van je motor waar je op de onvolkomen momenten net ff geen rekening mee hield.

PS: Voor de medelezers, die K1200 spiegels passen ook prima op de 11xxRT;
https://rtboxer.com/2011/01/06/auxiliar ... #more-1675
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”