R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door bratus »

Meerdere zullen het artikel wel gelezen hebben maar hierbij even de link
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Jekihero »

Hopen dat er een commerciële oplossing komt, dan heeft de burgerij er ook wat aan.
Btw, zijn er ook dergelijke klachten bij forumleden?

Ronald
beckysmile

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hier hoort een stukje persoonlijke verantwoording bij. Ik rijdt dagelijks met de motor en gebruik dus gehoorbescherming (zonder krijg ik ook last van die piep), maar ik versta mijn partner via de intercom toch echt wel. Grootste handicap hierbij is dat ik zachter ga praten en voor haar niet zo goed te verstaan ben, waarna ik uiteraard gecorrigeerd wordt.
Mij lijkt dat dat voor motoragenten ook een optie kan zijn, zeker met alle speciale gehoorbescherming die tegenwoordig leverbaar is. En een eventuele niet-vergoeding door je werkgever mag geen reden zijn om het maar niet te doen.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Vind het een slecht artikel.

Het is algemeen bekend dat het geluidsnivo dermate hoog is dat bij (langdurige) blootstelling geluidsschade ontstaat, ergo, gehoorbescherming is een must. Een goede ruit zal zeker wat helpen, maar bescherming blijft noodzakelijk.

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En wat te denken van de sirenes als ze "met toestemming" rijden? _001
Dat is ook een behoorlijke hoeveelheid lawaai.

Vanuit hun werk krijgen de beroepsridders gehoorbescherming aangemeten.
Of die altijd trouw gedragen wordt, weet ik natuurlijk niet.
En in principe moeten ze elke 3 jaar opnieuw aangemeten worden omdat je oren (kraakbeen e.d) veranderen. Heb ik althans begrepen.
Naar wat ik begrepen heb, krijgen de beroepsridders normaal gesproken 1x per jaar een controle.
Bij een audicien in hun eigen buurt.

Tevens zie ik ook wel eens dienders rijden met helmen waarvan ik uit eigen ervaringen weet dat het "lawaaibakken" zijn.
(ik zal het merk verder niet noemen uit Italië)

Overigens, er zijn ook gehoorbeschermingen met ingebouwde miniatuur-luidsprekers, misschien het overwegen waard. :idea:

Zo heb ik begrepen van een beroepsridder die veel snelwegen "met prioriteit" rijdt, dat sowieso de mobilofoon al snel niet meer hoorbaar is en overgeschakeld wordt op portofoon "met oortje". En die rijdt een K1600RT-P.

Kortom, of de toon (leuke woordspeling. Not) van het artikel helemaal aan de waterbuffel toe te schrijven is, lijkt mij ietwat overdreven.
Het is een beroepsgroep die verhoogde risico's loopt voor wat betreft (ook) gehoorschade en daar mag best wel eens extra aandacht aan geschonken worden. Als daarbij een niet-OEM windscherm kan helpen, mogen ze wat mij betreft terstond allemaal 1tje op hun werkpaard gemonteerd krijgen natuurlijk.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door bratus »

Had het alleen als informatie geplaatst (omdat ik zelf ook met een continue ruis in mijn hoofd zit.)

Ook ik reed nogal wat motor maar ben gestopt n.a.v. deze ruis in mijn hoofd. Daarnaast had ik goede aangemeten oordoppen en in mijn beleving weinig windgeruis op de helm. Echter n.a.v. een gesprek met de kno arts dus maar gestopt. Andere oorzaken waren niet aan te wijzen. Werk niet in een luidruchtige omgeving, gebruikte geen hoofdtelefoon etc.

In het gesprek met de arts kwam wel naar voren dat niet elke frequentie door oordoppen goed gedempt wordt en dat het dus alsnog kan doordringen. Meestal denkt men dat dat gehoorschade ontstaat bij mensen die in luide omgevingen werken, koptelefoons luid dragen, concerten bezoeken maar ook de motorrijder wordt gewoon genoemd als een groep die gevaar loopt. Kijk maar eens op Wikipedia. Daar wordt ook aangegeven dat het lawaai in principe niet veroorzaakt wordt door de motor maar door windgeruis op de helm. Dit lawaai kan gaan tot 95 dB.

Nou wil ik niemand zijn/haar plezier op motorrijden ontnemen maar houd je gehoor wel goed in de gaten. Gebruik dus zeker doppen en mocht te dan toch nog last krijgen krijgen dan moet je misschien een vervolgstap ondernemen (stoppen?).

Nog even een persoonlijke noot: Voordat ik die continue ruis in mijn hoofd had dacht ik dat als ik dat zou krijgen dat ik "knettergek" zou worden. Dat valt echter mee. Wanneer het rustig is dan verneem je het net als dat ik nu het stukje type. Echter wanneer je bezig bent dan let je er niet zo op en stoort het minder. (Maar het is er wel). Om het niet te verergeren ben ik dus gestopt met motorrijden, maar dus wel te laat, de ruis is er en zal nooit meer weg gaan..

Kortom, ik denk niet dat het gezeur is van een aantal agenten. Men spreekt er duidelijk over dat met er last van heeft sinds men de LC uitvoering van de R1200RT heeft, tot 2013 had men er geen last van op de R1200RT. Ik kan mij heel goed voorstellen dat door de vorm van de gehanteerde ruit er nu bepaalde frequenties zijn die wel door de oordoppen heen dringen tot in de gehoorgang.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bert M »

Uit eigen ervaring weet ik dat tinnitus, zoals het irritante piepje in je oren ook wel genoemd wordt, ook kan ontstaan door andere dingen dan herrie. Er is een behoorlijke relatie te leggen met een nauwelijks onderkende, maar vrij veel voorkomende slaapstoornis (5% van de Nederlandse mannen!) te weten OSAS of te wel Obstructieve Slaap Apneu Syndroom. Dit is de slaapstoornis waarbij je regelmatig probeert je adem in te houden tijdens je slaap. Erg slecht voor je nachtrust én gezondheid. Ik hoop dat men bij het onderzoek ook deze factor meeweegt!

Bij mij fluiten de oren soms met de kracht van een stofzuiger, maar het weerhoudt mij er niet van om (met de alpines in de oren) lekker op de motor te stappen...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laat ik heel duidelijk zijn;
Ik wil absoluut niet insinueren dat het slechts gezeur is van een aantal agenten, verre van dat zelfs.
Maar als je de motorfietsen uit hun historie bekijkt, zouden er wel meer kandidaat-motormodellen geweest zijn die een bijdrage hadden kunnen leveren aan gehoorschade.

En dat de waterbuffel qua rijwind-bescherming voor hun dagelijkse inzet & gebruik ruimschoots onvoldoende is neem ik ook zondermeer aan.
En dit probleem ook serieus aandacht verdient, absoluut.

Gehoor, gezichtsvermogen, tastzin en smaak zijn belangrijke instrumenten van/voor waarnemingen, ook ik heb daar helaas daar door de chemo's het nodige van verloren.

Mogelijk dat (ook) de gehoorbescherming van de motorridders niet (meer) voldoet. _001
Dat het dus een combinatie-probleem is.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Jekihero »

Heb zelf ook Tinnitus van het stevige soort. De oorzaak is niet bekend, maar het gebulder is ook bij mij een serieuze verdachte. Onderschat stress niet, kan ook een oorzaak zijn.
De motor laat ik daarom niet staan. Ik heb voor € 110,= de ProActive Cust Drive CH28 Minigrip van Schoonenberg laten aanmeten.
28 staat voor 28dB reductie en dat is behoorlijk veel als je je realiseert dat elke 3 DB een verdubbeling van het geluid is......
Ik heb inmiddels het standaard scherm weer gemonteerd, de grijze 68 cm Nedplex ligt weer op de linnenkast.
Als ik heel eerlijk ben merk ik geen verschil, de Nedplex is wel mooier.
Voor de motordienders gelden geen andere wetten dan voor ons en ze hebben waarschijnlijk geen betere spullen dan wij. Het lijkt me bijna vanzelfsprekend dat bij heel veel km's met snelheden van 140+km/u gehoorbeschadiging ontstaat. Laten we hopen dat ze er wat op vinden.

Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 23 feb 2017, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut!
Stress, medicijnen en diverse aandoeningen kunnen "stilletjes aan" (ook) je gehoor aantasten.

En naar verluid gaan de beroepsridders veelal (ook) naar Schoonenberg, heb ik zoal begrepen.
Maar dan voor het merk Elacin.
Ikzelf heb gekozen voor CH24.

Inderdaad, hopelijk komt er snel duidelijkheid hoe dit gaat opgelost worden.
Op deze manier vroegtijdig moeten afhaken en met een permanente aandoening, lijkt mij echt heel zuur.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door EileRT »

Als blijkt dat de ruit van de RT/LC niet voldoet en te laag is (zoals in het betreffende artikel wordt gesuggereerd) dan dienen er per direct maatregelen genomen te worden.

Als de ruit te laag is dan bevreemd het mij dat na geruime tijd sinds de introductie van de RT/LC voor de hulpdiensten, nu pas een dergelijke constatering wordt gedaan. Zoiets is toch van tevoren getest?

Het is bijzonder triest dat mensen die op de motor waakzaam en dienstbaar zijn moeten afhaken. Zij lopen in het verkeer per definitie grote risico's omdat zij hun werk doen in tal van situaties en omstandigheden. Zij verdienen het beste van het beste.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Ik ben van beroep gehooronderzoeker/audioloog en werkzaam voor een firma die (implanteerbare) gehoorapparatuur ontwikkeld.

Paar kanttekeningen:
- verdubbeling van geluidsniveau is 6 dB erbij, niet 3. Dus een demping van 12dB hou je 25% over, etc.
- Maar: omdat ons gehoor niet linear werkt klinkt 10dB ongeveer 2 keer zo zacht.
- Demping uitdrukken in dB zegt niet alles want het hangt enorm van de frequenties af, oordoppen dempen veel meer in het hoog dan in het laag (vandaar dat alles 'dof'gaat klinken).
- Tinnitus kan zeer vervelend zijn, mensen met ernstige tinnitus hebben daar oha zeer veel last van, tot suicidaale gedachten aan toe.
- De gewone 'schuim'dopjes die groeien in je oor zijn in principe ook zeer goed, soms net zo goed als otoplastiek (op maat gemaakte doppen), MAAR; de meeste mensen brengen ze niet goed in. Rol de schuilmpjes flink dun tussen je vingers en steek ze DIEP in je gehoorgang. Je moet ze er moeilijk uit kunnen krijgen met je vingers, anders zitten ze niet diep genoeg :-) En dan wachten.... Voordeel van de op maat gemaakte is dat die altijd goed zitten en dat je soms de demping kan aanpassen. Je kan ook op maat gemaakte dempers combineren met een headset, zelfde als wat muzikanten bv doen met in-ear monitors.

Mijn eigen ervaring met verschillende motoren is dat het heel kritisch is naar helm en ontwerp van de motor...
Op mijn CB750 K7 (naked) draag ik mijn C3 altijd zonder oordoppen... Nooit last. En ik ben echt zuinig op mijn oren hoor (en meet ze ook regelmatig door).
Op mijn diversion (die ik niet meer heb) met vrij kort ruitje, kon dat ECHT niet. keihard.

Op mijn RT zit het er wat tussen, ik denk dat ik met een langer ruitje wel zonder doppen kan rijden.

Let op: als je na een lange rit een tuut in je oren hebt of het idee hebt dat je wat minder hoort dan is dat zeker een teken dat er er een lichte beschadiging opgetreden is en dat je dus meer bescherming moet dragen...
Die tuut of het 'doffe'gehoor gaat meestal weer weg na een paar uur, maar elke keer als dat gebeurt blijft er een heel klein beetje achter..

het het is met geluid zo dat er een ingewikkelde zogenaamde dosis-respons relatie is: er is een niveau wat eigenlijk meteen schade geeft. hoe zachter het geluid hoe langer je er naar kan luisteren zonder schade, maar het telt wel op.
Aan de andere kant is nu een uur lawaai en morgen weer een uur lawaai minder schadelijk dan nu 2 uur hetzelfde lawaai achter elkaar.
Je oren regelmatig 'rust' geven om te herstellen help ook.

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ik had op de R1100Rt (met Vstream ruit) nooit last van mijn oren (met alpine aangemeten dopjes). Bij de LC had ik veel meer last van herrie. Ook op de motor heb ik een Vstream ruit (en de wunderlich uitgeprobeerd en de opzet ruitje van wunderlich, en de issota = alle niks waard).

Heb last van een piep in de oren sinds wat lange stukken (+/- 600 km per dag snelweg) en een paar dagen met de wunderlich ruit. Piep gaat niet meer weg.
Nu van die foam dopjes van 39 dB. dat is een goede demping en kan toch nog mijn intercom goed verstaan.
Had onlangs die van alpine met 28 dB demping weer eens geprobeerd, maar te veel herrie op de snelweg.
Dus voor mij de foam dopjes. En per week een nieuwe setje daar ze door gebruik toch minder flexibel worden.

En de herrie op de LC met Vstream is voor mij beduidend meer al sop de R1100RT met Vstream
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Hier wat objectieve informatie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539364/

90dbA is wel veel. Ik ga eens bij mezelf meten op de motor met een microfoontje in mijn gehoorgang, ben benieuwd.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Vandaag een Gifi verhoogd ruitje geinstalleerd. Wat een verschil!
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Jekihero »

Bas van Dijk schreef:Ik ben van beroep gehooronderzoeker/audioloog en werkzaam voor een firma die (implanteerbare) gehoorapparatuur ontwikkeld.

Paar kanttekeningen:
- verdubbeling van geluidsniveau is 6 dB erbij, niet 3. Dus een demping van 12dB hou je 25% over, etc.
-
Groet,
Bas


Welke bron gebruik jij?
In mijn studieboeken w.o. Hydraulische Grundlagen van Dr. Holzhutter (Uitgever SIHI GmbH 1982), staat toch echt 3 dB.
Naar mijn stellige overtuiging wordt deze norm in de industrie nog steeds aangehouden.

Ronald
Inspector Gadget

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

3dB = verdubbeling van de "geluidsdruk" wordt vaak gerefereerd bij (audio)versterkers.
(over het juist gebruik van de term "geluidsdruk" lees ik overigens ook de uiteenlopende uitleggingen)

Voor de waarneming via de oren las ik dat er vaak 10dB aangehouden wordt als men spreekt over verdubbeling van die "geluidsdruk". _001
Waarbij de factor afstand ook van belang is.

Zie (o.a):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsvoortplanting
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door RToon »

waarom plaatsen ze dan s'morgens voor ze weg rijden niet eerst een ruit verhoging op de bestaande ruit
die dingen zitten er binnen 2 minuten op en sávonds weer eraf
of mag dat weer niet aan rijks eigendommen zelf iets monteren ???
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

RToon schreef:waarom plaatsen ze dan s'morgens voor ze weg rijden niet eerst een ruit verhoging op de bestaande ruit
die dingen zitten er binnen 2 minuten op en sávonds weer eraf
of mag dat weer niet aan rijks eigendommen zelf iets monteren ???
Misschien te maken dat je met zo'n verhoger (en met een hoger ruit officieel) niet meer dan 130km/u mag rijden?
Wij (althans ... ik...) trek me daar met mijn Gifi ruit weinig van aan maar kan me voorstellen dat dat voor een motoragent wat anders ligt.
Inspector Gadget

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Alle op -en aanbouw op de motoren van de motorridders is uitgebreid over nagedacht en onderzocht.
Arbo, veiligheid, duurzaamheid, betrouwbaarheid, functionaliteit, etc etc.

Denk dat een diender niet zomaar ff zelf wat mag gaan "rommelen", dat zou (bijvoorbeeld) zijn veiligheid in gevaar kunnen brengen, zou zo het "officiële" antwoord zijn.
At best kan hij een melding maken bij hun eigen technische dienst.
Ik ben zelf ook wel eens betrokken geweest bij een dergelijk traject (voor iets heel kleins en onbenulligs maar wel een groot probleem wist op te lossen). Dat gaat dus vaak niet ff "zomaar".

Daarnaast hebben de dienders niet bij alle regio's hun "eigen" fiets maar een poel, dus lang niet altijd dezelfde keer-op-keer.
En als laatste denk ik dat het "ff" monteren van een flip-up/deflector terwijl er een noodoproep is, elke minuut gaat tellen.
Maar dat is allemaal speculatie van mijn kant, gewoon een mening.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Jekihero schreef:
Bas van Dijk schreef:Ik ben van beroep gehooronderzoeker/audioloog en werkzaam voor een firma die (implanteerbare) gehoorapparatuur ontwikkeld.

Paar kanttekeningen:
- verdubbeling van geluidsniveau is 6 dB erbij, niet 3. Dus een demping van 12dB hou je 25% over, etc.
-
Groet,
Bas


Welke bron gebruik jij?
In mijn studieboeken w.o. Hydraulische Grundlagen van Dr. Holzhutter (Uitgever SIHI GmbH 1982), staat toch echt 3 dB.
Naar mijn stellige overtuiging wordt deze norm in de industrie nog steeds aangehouden.

Ronald
Deze link legt het goed uit, ook de verwarring:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsniveau

Het probleem ontstaat in de definitie.

Als mensen het hebben over hoe hard iets is hebben ze het vaak over dB(A) of db(SPL).
Dit is een logaritmische maat voor de geluidsdruk, of beter het geluidsdrukniveau.

Bij twee keer zoveel geluidsdruk neemt het geluidsdrukniveau 6 dB toe. (zie formule hieronder voor mensen die daar interesse in hebben).

Dit is simpelweg de meest gangbare en meest correcte definitie.

Nu Ronald heeft gelijk dat een verdubbeling van de geluidsINTENSITEIT een toename van 3 dB oplevert. Dat is ook waar inspector Gadget op duidt.
(Dit komt omdat de intensiteit evenredig is met het kwadraat van de druk, je hebt dus 4 keer zoveel vermogen nodig om 2 keer zoveel druk te geven)

Mijn originele opmerking heeft misschien meer verwarring gezaaid dan nodig, mijn excuses.

Iig heeft Inspector Gadget gelijk dat wij een toename van 10 dB ervaren als '2 keer zo hard'.
en 10dB is een toename van een factor 3.2 in geluidsdruk en een factor 10 in intensiteit.

Je hebt dus 10 keer zoveel versterkervermogen nodig om iets subjectief 2 keer zo hard te laten klinken.
Eens iets om over na te denken als je twijfelt tussen de 100Watt of 150Watt versterker.. het verschil gaat niet groot zijn ;-)

(Hoe groot? zie ook hieronder).

Groet Bas
====

De formule is:

L(SPL) = 20 * LOG(p/p0)

(p0 is een referentiedruk gelijk aan de waarnemingsdrempel op 1000Hz)

als we nu de druk 2 keer zo hoog maken dan wordt L

20* LOG(2p/p0) = 20 *[LOG(2) + LOG(p/P0)] = 20*LOG(2) + L(SPL)

20*LOG(2) is ongeveer 6.

----

van 100W naar 150W versterker:

Vermogen is 1.5 maal zo groot. geluidsDRUK is dus wortel(1.5) = 1.23 keer zo groot.

Dit is een toename van ongeveer 1.8dB... (20*log(1.23))

1 dB is ongeveer het kleinst waarneembare verschil, dus de meeste mensen kunnen NET het verschil horen als iets 1 dB harder wordt.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Overigens: Ik heb hier nogal in geinteresseerd geraakt nu.

Ik heb via mijn werk een klein microfoontje aan een draad gemaakt die ik in mijn gehoorgang kan plaatsten, daarmee kan ik dus het geluidsniveau in mijn oor meten.

Ik ben van plan binnenkort dit eens op de motor te doen:

- Vizier open/dicht
- met/zonder oorstoppen
- ruitje omhoog/omlaag
- C3 vs goedkope reserve helm.
- Naked bike
En dan bij verschillende snelheden.

Ben benieuwd.
Als er interesse is zal ik hier verslag doen.

Suggesties wat ik nog meer zou moeten meten ook welkom!

Groet
Bas
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste Bas,

Dat een forumlid zo op deze wijze het geluid wil testen onder verschillende omstandigheden heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik ben heel benieuwd naar jouw testresultaten! _004

Ik hoop wel dat je weet wat je doet, want er kleven wellicht ook risico's aan en dat vind ik het dan weer niet waard . . .

Wellicht een goed idee om er een nieuw draadje over op te zetten. ;)

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 23 feb 2017, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Baird »

EileRT schreef:Ik ben heel benieuwd naar jouw testresultaten Bas! _004

Wellicht een goed idee om er een nieuw draadje over op te zetten. ;)

[groet] Eilert
+1
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

EileRT schreef:Beste Bas,

Dat een forumlid zo op deze wijze het geluid wil testen onder verschillende omstandigheden heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik ben heel benieuwd naar jouw testresultaten! _004

Ik hoop wel dat je weet wat je doet, want er kleven wellicht ook risico's aan en dat vind ik het dan weer niet waard . . .

Wellicht een goed idee om er een nieuw draadje over op te zetten. ;)

[groet] Eilert
Beste EileRT,

Bedankt voor je bezorgheid. Zoals ik eerder aangaf ben ik hier professioneel mee bezig. Ik werk voor een firma gespecialiseerd in gehoorapparatuur, waar ik teamleider ben van een researchteam, en hou me dagelijks bezig met het meten van geluid, en hoorapparaten. Dus ik weet wel wat ik doe, geen zorgen!

Omdat ik de problemen van tinnitus en gehoorverlies goed ken ben ik ook zeer zuinig op mijn oren, dus dit interesseert mij heel erg. Ik meet regelmatig mijn gehoor zelf, en tot nu toe is dat prima en dat wil ik graag zo houden :-)

Als ik wat verder in het projectje ben zal ik idd een nieuw draadje opzetten met uitleg! Bedankt voor de interesse.

Groet
bas
Gebruikersavatar
Robocop
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2017, 16:12
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Berkel-Enschot

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Robocop »

Ik zag dit topic voorbijkomen. Misschien kan ik uit de praktijk wat bijdragen.
De klachten, waarover binnen de politie en dan bij de motorrijders in het bijzonder over werd gesproken, zijn inderdaad tinnitisklachten en beginnende doofheid.
En dan waarschijnlijk veroorzaakt door het te lage windscherm en dan in combinatie met de helm(en).
Vooral motordienders, die in de buitengebieden en op de snelwegen dienst doen klagen over enorme windruis.
Ikzelf merk het ook. Ik gebruik de door BMW geleverde motorhelm. Daarin wordt dan een microfoon en twee speakers gemonteerd. De headset wordt met een 8 polige stekker verbonden met een contact, dat op de tank is gemonteerd. Bediening van de microfoon gebeurt met een knopje links op het stuur.
Het geluidsniveau van het mobilofoonverkeer is regelbaar. Bij het werk in de stad en buiten tot een snelheid van ongeveer 80 km/h is voldoende te regelen. Maar zodra je sneller gaat wordt het onverstaanbaar, ook al zet je de MOB voluit.
Ik versta dan helemaal niets meer, ik moet soms zelfs op de tank gaan liggen, achter het scherm, om maar iets te horen.
Mocht het dan ook nog zo zijn, dat de optische en geluidssignalen aan moeten, de toeters en bellen dus, dan versta ik niks meer.
Ik gebruik altijd otoplastieken die aangemeten zijn, op kosten van de baas.
We gaan nu proberen om inderdaad de otoplastieken te krijgen, waar een klein speakertje in zit.
De hoogte van het windscherm is standaard, af fabriek.
Er is nooit aandacht geschonken aan de hoogte daarvan, in combinatie met de helm of wat dan ook.
En ja, er worden proeftests gedaan, door motorrijders, als er nieuwe motoren moeten komen. Dat duurt dan een dag en dan kun je een formuliertje invullen.
Maar dat is slechts politiek, de prijs van het apparaat bepaalt, welk voertuig er komt. Niet de kwaliteit of de hoogste bruikbaarheid.
En zo kan ik hetzelfde verhaal vertellen over ons motorpak, niet een goed pak van Damen (1200 €), maar een minder pak, gemaakt in Polen, van 500€. Niet waterdicht, slechte ritsen, plastic kwaliteit.
Dus om samen te vatten, de agenten willen wel, maar een verandering gaat zo ontzettend langzaam, dat soms de moed in de schoenen zakt. Sommigen van ons stappen zelfs van de motor af, willen niet meer rijden .
Met vriendelijke groet, Jan (Robocop) Janssens
Inspector Gadget

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik val van mijn zadel af van verbazing!

Blijkbaar geldt de arbo wet- en regelgeving dan opeens niet meer voor onze eigen overheidsdiensten?
Totdat het klachten regent en de schade al navenant hoog is, het overbekende kalf ...

Dat kwaliteit en hoogst bruikbaarheid al jaren veel lager op de spreekwoordelijke agenda staat was mij ook al eens ter oren gekomen, en kan mij heel goed voorstellen dat de moed je dan soms in de laarzen zakt als daar blijkbaar niets mee gedaan wordt.
Slechte zaak, wat dat betreft.
Doen de bonden dan niets voor jullie in dergelijk voorkomende gevallen?
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook ik lees lees met grote verbazing jouw bericht Robocop. Het gaat dus niet alleen over een ruit die niet deugdelijk is en dus sterk aan functionaliteit te wensen overlaat, maar ook over de kleding! Dat laatste heb ik nooit geweten. Het motorpak waar jij aan refereert, een op maat gemaakt pak van de firma Damen, heb ik enkele jaren geleden gekocht voor die (winteractie) prijs. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat onze overheidsdienaren ook in zo'n kwaliteitspak hun werk doen. Diezelfde overheid die nota bene de Arbo wet- en regelgeving bepaald. Ik vind dit alles zeer schrijnend en ben, net als Inspector Gadget, benieuwd of de politievakbond hier tegen ageert.

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door Bert M »

Dat zijn uiterst pijnlijke constateringen van Robocop en een absolute schande voor degenen die dit bedisselen over de ruggen van de vrouwen en mannen die het 'vuile' werk mogen opknappen. Dit gaat de kant op van de "Chroomverf-affaire" bij defensie en zo nog een paar van deze kwesties. De mensen die dag en nacht waakzaam en dienstbaar geacht worden te zijn, verdienen beter en, in mijn optiek, vooral het allerbeste gereedschap om deze taak naar behoren te vervullen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door BlackBull »

Om nou de confectie-ruit meteen als "niet deugdelijk" en "sterk aan functionaliteit te wensen overlaat" te omschrijven lijkt me niet helemaal op z'n plek. Gelukkig heb ik een confectie-lichaam en daar past het ruitje prima bij :) Uiteraard wel met oordoppen in.
Het e.e.a. lijkt me dus sterk afhankelijk van het postuur van de persoon die op pad is met een RTLC.
V.w.b. de kleding kan ik alleen maar onderschrijven dat onze dienders het beste van het beste moeten dragen.
Alleen al vanwege hun eigen veiligheid maar ook de voorbeeldfunctie die zij bekleden.

(My 2 cents.....)
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben het geheel met Bert M eens . . .
Bert M schreef:Dat zijn uiterst pijnlijke constateringen van Robocop en een absolute schande voor degenen die dit bedisselen over de ruggen van de vrouwen en mannen die het 'vuile' werk mogen opknappen. Dit gaat de kant op van de "Chroomverf-affaire" bij defensie en zo nog een paar van deze kwesties. De mensen die dag en nacht waakzaam en dienstbaar geacht worden te zijn, verdienen beter en, in mijn optiek, vooral het allerbeste gereedschap om deze taak naar behoren te vervullen.

[groet]

Bert M
. . . zoals ik ook al eerder aangaf in dit topic:
EileRT schreef:Het is bijzonder triest dat mensen die op de motor waakzaam en dienstbaar zijn moeten afhaken. Zij lopen in het verkeer per definitie grote risico's omdat zij hun werk doen in tal van situaties en omstandigheden. Zij verdienen het beste van het beste.

[groet]

Eilert
Blijft staan dat ik zeer benieuwd ben of de politievakbond ook in het verweer komt tegen de, voor een aantal agenten, inferieure kwaliteit van de motorkleding en andere achterwege blijvende aanpassingen (zoals de ruit). Dit is noodzakelijk voor iedereen die op de motor zijn of haar werk doet bij de politie en dus dit belangrijke werk goed en verantwoord kan doen!

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
stef100
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2016, 20:52
Type: R1200RT
Bijz: Standaardruit vervangen door Secdem ruit.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: G-O

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door stef100 »

Heb de ruit van mijn R1200RT vervangen door een Secdem ruit. Deze kun je bestellen in elke gewenste hoogte. Kosten ongeveer 168 euro.
De ruit is in 10 minuten omgewisseld, de secdem ruit past precies. Het enige kleine nadeel is een beetje vertekening bij de welving maar dit went zeer snel. Ondanks deze ruit en een stille Schubert helm ook de extra oorbescherming in.
R67/2, R50, R90/6, R1100RS, R1150RT, R1200RT en mijn grootste zonde een Honda VT1100
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: R1200RT-LC ruiten politie en doofheid

Ongelezen bericht door mikanos »

Robocop schreef:Ik zag dit topic voorbijkomen. Misschien kan ik uit de praktijk wat bijdragen.
De klachten, waarover binnen de politie en dan bij de motorrijders in het bijzonder over werd gesproken, zijn inderdaad tinnitisklachten en beginnende doofheid.
En dan waarschijnlijk veroorzaakt door het te lage windscherm en dan in combinatie met de helm(en).
Vooral motordienders, die in de buitengebieden en op de snelwegen dienst doen klagen over enorme windruis.
Ikzelf merk het ook. Ik gebruik de door BMW geleverde motorhelm. Daarin wordt dan een microfoon en twee speakers gemonteerd. De headset wordt met een 8 polige stekker verbonden met een contact, dat op de tank is gemonteerd. Bediening van de microfoon gebeurt met een knopje links op het stuur.
Het geluidsniveau van het mobilofoonverkeer is regelbaar. Bij het werk in de stad en buiten tot een snelheid van ongeveer 80 km/h is voldoende te regelen. Maar zodra je sneller gaat wordt het onverstaanbaar, ook al zet je de MOB voluit.
Ik versta dan helemaal niets meer, ik moet soms zelfs op de tank gaan liggen, achter het scherm, om maar iets te horen.
Mocht het dan ook nog zo zijn, dat de optische en geluidssignalen aan moeten, de toeters en bellen dus, dan versta ik niks meer.
Ik gebruik altijd otoplastieken die aangemeten zijn, op kosten van de baas.
We gaan nu proberen om inderdaad de otoplastieken te krijgen, waar een klein speakertje in zit.
De hoogte van het windscherm is standaard, af fabriek.
Er is nooit aandacht geschonken aan de hoogte daarvan, in combinatie met de helm of wat dan ook.
En ja, er worden proeftests gedaan, door motorrijders, als er nieuwe motoren moeten komen. Dat duurt dan een dag en dan kun je een formuliertje invullen.
Maar dat is slechts politiek, de prijs van het apparaat bepaalt, welk voertuig er komt. Niet de kwaliteit of de hoogste bruikbaarheid.
En zo kan ik hetzelfde verhaal vertellen over ons motorpak, niet een goed pak van Damen (1200 €), maar een minder pak, gemaakt in Polen, van 500€. Niet waterdicht, slechte ritsen, plastic kwaliteit.
Dus om samen te vatten, de agenten willen wel, maar een verandering gaat zo ontzettend langzaam, dat soms de moed in de schoenen zakt. Sommigen van ons stappen zelfs van de motor af, willen niet meer rijden .
Ik sluit mij hier volledig bij aan
Zelfde problemen met de communicatie en wind

Hartelijke groeten van ONEPLUS A3003 aan alle forumleden

2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”