Spiegels

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Klpdfiets
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2021, 15:15
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Spiegels

Ongelezen bericht door Klpdfiets »

Hoe gaan de spiegels los? Zitten er nog verborgen schroefjes ofzo het betreft een r1200rt van 2013 politie uitvoering.
Heb wel op een Utube filmpje gezien dat ze er met een tikje afvallen maar ik heb er flink tegen aan gemept maar er zit geen beweging in.
Gebruikersavatar
L@chouff€
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2020, 16:20
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westland

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door L@chouff€ »

Je kan ze er gewoon af klikken
Klpdfiets
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2021, 15:15
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Klpdfiets »

Er zit echt geen beweging in die spiegels.
Is het raadzaam om er iets tussen steken en dan te wrikken?
En waar begin je onderkant of bovenkant?
fransgabler

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door fransgabler »

Klpdfiets schreef: 12 apr 2021, 21:40 Er zit echt geen beweging in die spiegels.
Is het raadzaam om er iets tussen steken en dan te wrikken?
En waar begin je onderkant of bovenkant?
Niet doen!

De spiegel zelf is de grootste hefboom. Als je met een grote platte schroevendraaier tussen de kuip en de spiegelunit gaat wrikken, verklein je de hefboom en het levert alleen maar beschadigingen op. Het is een beetje een slag , die je moet durven maken. Wrikken kan, maar dan wel met de spiegel zelf. Niet aan de onder- of bovenkant maar vanaf het midden naar de buitenkant van de spiegel met de vlakke hand.

'Cursing' (smack that f*'ng thing) Chris Harris doet het in dit filmpje diverse keren voor met twee handen op een 1100 P uitvoering. Hij slaat gecontroleerd op de buitenkant van de spiegel van achter naar voren en vangt vervolgens de spiegel op. Het is een flinke klap, een tikje is echt niet goed genoeg, waardoor de zware 1100 P op z'n middenbok staat te schudden. Kijk het filmpje vooral even af voor het terugplaatsen van de spiegel. Het is een slag die je moet durven maken.

Eerst van voren naar achteren wrikken met de spiegel zelf - niet slaan - kan ook, dan komt alle kracht op maar één van de drie verbinding te staan, in dit geval de voorste. Daarna kan de genadeklap van achteraf worden uitgedeeld.

Onnodig te zeggen om daarna met de drie bolletje rijkelijk in hun kratertje met keramisch vet in te smeren, zodat het demonteren de volgende keer geen problemen meer geeft.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 12 apr 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door RendeRT »

fransgabler schreef: 12 apr 2021, 22:32
Klpdfiets schreef: 12 apr 2021, 21:40 Er zit echt geen beweging in die spiegels.
Is het raadzaam om er iets tussen steken en dan te wrikken?
En waar begin je onderkant of bovenkant?
Niet doen!
De spiegel zelf is de grootste hefboom. Als je met een grote platte schroevendraaier tussen de kuip en de spiegelunit gaat wrikken, verklein je de hefboom en het levert alleen maar beschadigingen op. Het is een beetje een slag , die je moet durven maken. Wrikken kan, maar dan wel met de spiegel zelf. Niet aan de onder- of bovenkant maar vanaf het midden naar de buitenkant van de spiegel met de vlakke hand.

'Cursing' Chris Harris doet het hier voor met twee handen op een P uitvoering. Hij slaat gecontroleerd op de buitenkant van de spiegel van achter naar voren en vangt vervolgens de spiegel op.
Eerst van voren naar achteren wrikken kan ook, dan komt alle kracht op maar één verbinding te staan, in dit geval de voorste. Daarna kan de genadeklap worden uitgedeeld.

Onnodig te zeggen om daarna met de drie bolletje rijkelijk in hun kratertje met keramisch vet in te smeren, zodat het demonteren de volgende keer geen problemen meer geeft.
De tips van L@chouff€ en van fransgabler gaan niet werken bij het 2010 - 2013 model. De enige wijze om de spiegels te verwijderen is het volgende:
1. Verwijder de linker- en rechterkuipdeel
2. Duw de bovenzijde van het spiegelglas naar achteren.
3. Aan de onderzijde van de spiegelbehuizing zit een gat. Via dit gat, kun je een inbus bout bereiken, die losgedraaid moet worden (zover mogelijk losdraaien), waarna het spiegelglas verwijderd kan worden.
4. Hierna zie je twee twee torx-bouten. Nadat je die verwijderd hebt kun je ook het spiegelhuis verwijderen.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
fransgabler

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door fransgabler »

RendeRT schreef: 12 apr 2021, 22:50 De enige wijze om de spiegels te verwijderen is het volgende:
1. Duw de bovenzijde van het spiegelglas naar achteren.
2. Aan de onderzijde van de spiegelbehuizing zit een gat. Via dit gat, kun je een inbus bout bereiken, die losgedraaid moet worden (zover mogelijk losdraaien), waarna het spiegelglas verwijderd kan worden.
3. Hierna zie je twee twee torx-bouten. Nadat je die verwijderd hebt kun je ook het spiegelhuis verwijderen.
Hier leer ik ook weer veel van, merkwaardig dat BMW die procedure met sommige types verandert. Vanaf de 850 verwijder ik de spiegels op z'n Chris Harris' en ik vraag me echt af of dat bij alle types daarna veranderd is.

Op youtube is er bij een 1200RT de opening aan de onderzijde van het spiegelhuis terug te vinden, zonder dat de kuipdelen verwijderd hoeven te worden. In dat filmpje wordt het binnenwerk van het spiegelhuis met de boutjes zichtbaar om het eenvoudig te kunnen verwijderen. Die opening aan de onderzijde van het spiegelhuis - zoals die op het filmpje getoond wordt en bij onderstaande tekeningen van @Dingeman - zie ik bij m'n 1200 niet terug.

Het verwijderen het linker- of rechter kuipdeel is het een aardig klusje in het geval er een eenvoudig spiegelglas vervangen moet worden. Reden om meteen even op te zoeken hoe het vervangen van een richtingaanwijzer aangepakt moet worden. Dat gaat gelukkig een stuk eenvoudiger, met een beetje gereedschap kan het lampje zelfs ouderwets tijdens een regenbui in de berm worden vervangen. Wel weer heel anders dan bij de vorige series, waarbij de spiegel en het lampje in dezelfde behuizing waren ondergebracht.

Toch nog even terug naar m'n eigen RT en de vraag van de topic starter: volgens de Vin waarheidsvinding met een productiedatum van 10/2010. Als ik de spiegel niet van achteren naar voren beweeg - dat kan niet meer ivm de behuizing van het knipperlicht - maar van voren naar achteren toe, dan blijkt de spiegelbehuizing heel makkelijk los te laten. (zie foto).

Er hoeft boutje, noch moertje voor losgedraaid worden. De metalen bolletjes en ringen zijn vervangen voor kunststof exemplaren en die zijn op de rechterfoto terug te zien. BMW heeft al keurig netjes een kunststof kabeltje aangebracht in geval het spiegelhuis onverwacht loskomt.
.
spiegel.png
.
Op dit filmpje, waarin Hornig een catch cable probeert te slijten, is het losmaken van het spiegelhuis ook terug te zien.

Het lijkt er op dat meerdere wegen naar Rome leiden, die het waard zijn om even uit te proberen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 13 apr 2021, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Dingeman »

Op deze werkwijze dus.
Spiegel 1.PNG
Spiegel 2.PNG
Spiegel 3.PNG
Spiegel 4.PNG
Spiegel 5.PNG
Spiegel 6.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door RendeRT »

In mijn eerdere reactie stond abusievelijk vermeld dat de linker- en rechterbovenkuipdeel verwijderd zouden moeten worden. Dat hoeft inderdaad niet. De rest is zoals de tekeningen laten zien.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Klpdfiets
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2021, 15:15
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Klpdfiets »

Nou mensen hartstikke bedankt voor de uitleg en tips, hiermee kan ik wel aan de gang.
Grt George
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben super trots op alle forumleden die dit forum tot een fantastisch mooi RT-forum maken. Steun, hulp, betrokkenheid, uitleg, het delen van kennis en ervaring. Echt super! _004

Dat moet gewoon weer eens gezegd worden . . . ! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Onthou ook onder welke hoek je met een torx 25 sleutel je het spiegelschroefje hebt losgedraaid. Idem in welke stand je de spiegel aan de bovenzijde naar achter geduwd hebt. Ik ben zo eens bij het terugplaatsen meer dan een half uur bezig geweest om het spiegelschroefje te vinden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
marcelnieuwstadt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2021, 12:56
Type: R850RT
Bijz: waarschijnlijk derde hands
Land: Limburg
Woonplaats of omgeving: Nieuwstadt

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door marcelnieuwstadt »

Net op de Chris Harris manier de spiegels van R850RT uit 1998 verwijderd en nieuwe geplaatst. Echt een fluitje van een cent. Dus dank voor de tip!
De eerste keer BMW
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Baird »

In het algemeen alleen technische adviezen geven als je zeker weet hoe iets bij een specifiek model in elkaar steekt, successen uit het verleden geven geven geen garantie dan het bij een volgend model ook zo zit ;), het laatste dat je wil is dat een forum-collega iets sloopt omdat jij in volle overtuiging het verkeerde advies geeft ...... -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik neem aan dat je reageert op het bericht van forumlid marcelnieuwstadt?

Het enige wat hij heeft gezegd is dat hij de spiegel van de 850 gemakkelijk vindt om te (de)monteren. Hij heeft vermeld dat dat getoond wordt door Chris Harris (op YT). En overigens ook hier op het forum. De eerder beschreven en gedocumenteerde manieren om spiegels te (de)monteren van een ander model dan de 850 berusten op kennis en ervaring. Nogmaals dank daarvoor.

Uiteraard is het altijd belangrijk om de (technische) info te geven die behoort het model van de BMW motorfiets.
Baird schreef: 28 jun 2021, 21:30 In het algemeen alleen technische adviezen geven als je zeker weet hoe iets bij een specifiek model in elkaar steekt, successen uit het verleden geven geven geen garantie dan het bij een volgend model ook zo zit ;), het laatste dat je wil is dat een forum-collega iets sloopt omdat jij in volle overtuiging het verkeerde advies geeft ...... -naughty-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Dat gaatje onderin de spiegelkappen om de spiegel zelf los te draaien heb ik ook niet op mijn R1200RT uit 2008.
Maar wat ik in dat eerste filmpje dat Frans post wel heb gezien is een mogelijk opolossing voor de vibraties in mijn linkerspiegel tijdens het rijden. Meer dan bij mijn rechterspiegel in ieder geval. Waarschijnlijk zit daar een schreof niet goed vast.
Toch maar eens de spiegel los halen
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Baird »

EileRT schreef: 28 jun 2021, 22:09 Ik neem aan dat je reageert op het bericht van forumlid marcelnieuwstadt?
nee, op het eerste bericht van Frans Gabler.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik was al weer wat verder (ook in de tijd) w.b. dit topic. Je reageert namelijk 10 weken na de vraag/posting van topicstarter. Terwijl de juiste werkwijze binnen 24 uur hier uiteindelijk wordt gecommuniceerd/uitgelegd.

Aanvankelijk gaf fransgabler namelijk de beschrijving voor het (de)monteren van de spiegels van een 1100 serie. Daaropvolgend corrigeert RendeRT hem en geeft de juiste beschrijving voor het (de)monteren van de 1200 serie (2010-2013). Dit gebeurd in woord en beeld . Ook Dingeman en Jazzbass vullen hem daarbij aan en fransgabler geeft aan weer wat geleerd te hebben. Hoe mooi is dat. Ook ik leer overigens telkens weer. Het mooie van dit forum is dat we dat met elkaar doen. En ja, er wordt hier (gelukkig) geleerd. Voor mij toont dit topic zoals gezegd bij uitstek de kracht van dit forum! _004
Baird schreef: 30 jun 2021, 23:31
EileRT schreef: 28 jun 2021, 22:09 Ik neem aan dat je reageert op het bericht van forumlid marcelnieuwstadt?
nee, op het eerste bericht van Frans Gabler.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Spiegels

Ongelezen bericht door Venzent »

Ben er vorige week achter gekomen dat (in ieder geval bij mijn 2005 model) een effectieve wijze van loshalen spiegels het om laten vallen van de motor is :cry:
Kon hem er wel weer zo inklikken. Alhoewel het een zeer snelle methode is, betwijfel ik of ik deze de volgende keer weer hanteer ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”