Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Beste RT collega’s,

Voor alles is een eerste keer zeggen ze, zo ook het vergeten van een schijfremslot bijvoorbeeld. Ik heb echt al 100k km gereden zonder dat ding 1 keer te vergeten. Gisteravond zat ik met mijn hoofd ergens anders. Bij het wegrijden, gelijk een bochtje naar rechts, ging ik op m’n plaat. Enorme deuk in mijn ego, stevige schaaf over mijn kofferdeksel en mijn rechter spiegelinhoud versplinterd. De behuizing was gek genoeg op schaafplekken na intact. Gelukkig had ik nog een binnenwerkje liggen.

Vraagje, heeft iemand een indicatie voor me wat het laten spuiten van een kofferdeksel en een spiegel kost? Om even een inschatting te maken van mogelijke kosten.

Alvast dank!

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door MofkaP »

Been there, done that. Een geel of oranje uitrek koordje om het slot en om een van de handvatten doet wonderen.

Wat een spiegel kost, dat weet ik niet meer.
fransgabler

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wouter5 schreef: 18 mei 2021, 07:57 Vraagje, heeft iemand een indicatie voor me wat het laten spuiten van een kofferdeksel en een spiegel kost? Om even een inschatting te maken van mogelijke kosten.
Heel vervelend voor je. Schade springt zeer in het oog maar is qua kosten wel te overzien als je nauwelijks schade hebt aan remklauw en schijf .

Herstel van ego kost geen geld, maar enige tijd. Reflectie van de schade tov de gereden kilometers helpt daarbij aanzienlijk.

Een OEM BMW spiegel voor de R1150 RT is 55 euro in de BTW. Vorig jaar nog aangeschaft bij BMW dealer.
Deksel spuiten valt ook wel mee, afhankelijk van de schade en de voorbewerking tav diepe krassen e.d. Alleen spuiten lukt al vanaf zo'n 75 euro en met de spiegelbehuizing erbij zit je rond de 110 euro.

De voorbereiding en het maken van de juiste kleur zijn bepalender dan de hoeveelheid spuitwerk.
Sterkte!
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Top, dank je wel Frans! Gelukkig is de remschijf en -klauw nog goed. De kosten vallen me nog “mee”.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

MofkaP schreef:Been there, done that. Een geel of oranje uitrek koordje om het slot en om een van de handvatten doet wonderen.

Wat een spiegel kost, dat weet ik niet meer.
Ik heb een spiraal koord, maar die had ik wat minder in het zicht aan de “moer” boven het voorspatbord gehaakt. Werkt prima als je van voren aan komt lopen… Maar hij gaat nu weer aan het handvat.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
kaaskop

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door kaaskop »

Wouter5 schreef: 18 mei 2021, 07:57 Beste RT collega’s,

Voor alles is een eerste keer zeggen ze, zo ook het vergeten van een schijfremslot bijvoorbeeld. Ik heb echt al 100k km gereden zonder dat ding 1 keer te vergeten. Gisteravond zat ik met mijn hoofd ergens anders. Bij het wegrijden, gelijk een bochtje naar rechts, ging ik op m’n plaat. Enorme deuk in mijn ego, stevige schaaf over mijn kofferdeksel en mijn rechter spiegelinhoud versplinterd. De behuizing was gek genoeg op schaafplekken na intact. Gelukkig had ik nog een binnenwerkje liggen.

Vraagje, heeft iemand een indicatie voor me wat het laten spuiten van een kofferdeksel en een spiegel kost? Om even een inschatting te maken van mogelijke kosten.

Alvast dank!

Groet,
Wouter

Op het motor-forum is er iemand die hobbymatig spuit. Effe zoeken naar (ik meen) FZRene en hem benaderen. Hij heeft ooit voor mij de schalen van 2x zijkoffer en 1x topkoffer gedaan voor mijn destijds bj. 2007 RT. Ik dacht dat ie iets van €200 a €300 euro vroeg. Toen ik ze weer ophaalde waren ze niet van nieuw te onderscheiden, strak in de lak! En alle diepe krassen en oneffenheden netjes weggewerkt!

De gevestigde (schade) spuit bedrijven vragen voor een koffer al mega bedragen waar je niet goed van zou worden. Goedkoopste die ik benaderde vroeg iets van €600 a €700 euro alleen spuiten (dus geen beschadigingen wegwerken enzo). de duurste bijna 2x zoveel!

Dus ga naar het motor-forum en meld je aan (als je al niet aangemeld was daar) en ff zoeken/vragen naar FZRene _004 _004 _004

Link naar webiste: >> klik hier <<
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Dank je wel. Ik ga hem even opzoeken.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
fransgabler

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door fransgabler »

kaaskop schreef: 18 mei 2021, 15:24 De gevestigde (schade) spuit bedrijven vragen voor een koffer al mega bedragen waar je niet goed van zou worden. Goedkoopste die ik benaderde vroeg iets van €600 a €700 euro alleen spuiten (dus geen beschadigingen wegwerken enzo). de duurste bijna 2x zoveel!
Dat klopt wel en daar zou ik met een dekseltje en een spiegelkapje ook niet naar toe gaan voor een spuit-offerte.

Deze bedrijven zijn gewend om autoschades te herstellen, zoals die door een onafhankelijke schade expert is vastgesteld en door grote verzekeringsmaatschappijen wordt vergoed. Die gevestigde schade bedrijven zitten niet te wachten op dit soort niche opdrachten.

Voor dit soort klussen zoek ik altijd de kleinere spuiterijen op, die bijvoorbeeld meubels en keukenkastjes spuiten. Deze kleinschalige bedrijven zijn meer ingericht op maatwerk van particuliere klanten.

Je zit in Apeldoorn, waardoor je helaas aan een concrete tip in de Randstad niet veel hebt.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door wannesie »

Ik lees dat je uit Apeldoorn komt. Probeer De Groot Schadeherstel in Beekbergen eens. Die hebben vorig jaar mijn topkoffer van een nieuw kleurtje voorzien voor een schappelijke prijs. https://www.degrootautoschade.nl/
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Frans en Wannesie,

Ik ben recentelijk verhuisd naar Zoetermeer. De tip van Wannesie was heel bruikbaar, maar ben vanwege de afstand even benieuwd naar die in het westen van jou, Frans.

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
fransgabler

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Je hebt pb
kaaskop

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door kaaskop »

fransgabler schreef: 18 mei 2021, 23:47 Deze bedrijven zijn gewend om autoschades te herstellen, zoals die door een onafhankelijke schade expert is vastgesteld en door grote verzekeringsmaatschappijen wordt vergoed. Die gevestigde schade bedrijven zitten niet te wachten op dit soort niche opdrachten.
Juist! En nu weet je ook waarom schadeherstel vaak meer kost dan je denkt. Hoge tarieven, lekker plukken van de verzekeringsmaatschappij en iedereen opschepen met een dure verzekering op die manier.
fransgabler schreef: 18 mei 2021, 23:47 Voor dit soort klussen zoek ik altijd de kleinere spuiterijen op, die bijvoorbeeld meubels en keukenkastjes spuiten. Deze kleinschalige bedrijven zijn meer ingericht op maatwerk van particuliere klanten.
Alleen wel op letten dat ze precies weten hoe ze kunststof moeten herstellen/bijwerken/verven/spuiten! Kunststof is en blijft een materiaalsoort apart die net iets andere techniek en kennis en vaardigheid nodig heeft dan hout verven. Maar inderdaad kan je voor de kleinere niche opdrachten beter bij kleine spuiterijen terecht.
fransgabler schreef: 18 mei 2021, 23:47 Je zit in Apeldoorn, waardoor je helaas aan een concrete tip in de Randstad niet veel hebt.
Wie ik??? Ik zit in de randstad (Den Haag). Of bedoel je de vraagsteller?
kaaskop

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door kaaskop »

Wouter5 schreef: 19 mei 2021, 07:37 Frans en Wannesie,

Ik ben recentelijk verhuisd naar Zoetermeer. De tip van Wannesie was heel bruikbaar, maar ben vanwege de afstand even benieuwd naar die in het westen van jou, Frans.

Groet,
Wouter
Heb je FZRene al benaderd? Schoot me vanochtend te binnen dat ie ergens in Ridderkerk woont. Is te doen vanuit Sweetlake city _004 beter dan vanuit Apeldoorn!
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

fransgabler schreef:Je hebt pb
Tnx!
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

kaaskop schreef:
Wouter5 schreef: 19 mei 2021, 07:37 Frans en Wannesie,

Ik ben recentelijk verhuisd naar Zoetermeer. De tip van Wannesie was heel bruikbaar, maar ben vanwege de afstand even benieuwd naar die in het westen van jou, Frans.

Groet,
Wouter
Heb je FZRene al benaderd? Schoot me vanochtend te binnen dat ie ergens in Ridderkerk woont. Is te doen vanuit Sweetlake city _004 beter dan vanuit Apeldoorn!
Ik had ‘m al wel opgezocht, maar nog niet benaderd. En vanuit Sweet Lake City is het idd prima te doen.


@allen: dank voor het meedenken, zeer gewaardeerd!
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Paniekje
Berichten: 315
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Paniekje »

Wouter5 schreef: 18 mei 2021, 10:26
MofkaP schreef:Been there, done that. Een geel of oranje uitrek koordje om het slot en om een van de handvatten doet wonderen.

Wat een spiegel kost, dat weet ik niet meer.
Ik heb een spiraal koord, maar die had ik wat minder in het zicht aan de “moer” boven het voorspatbord gehaakt. Werkt prima als je van voren aan komt lopen… Maar hij gaat nu weer aan het handvat.
En het schijfremslot zo monteren dat ie bij wegrijden meteen tegen de klauw loopt , niet pas na een bijna volle omwenteling van het wiel.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Bij een "road lock" heb je dat probleem niet, als het slot er op zit krijg je de motor niet van de bock af..

En de "pen " past beter is het linker kastje dan een remschijfslot..

Alleen...kost wat, maar... dan heb je ook wat...

Succes..

henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
fransgabler

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Henk7777 schreef: 20 mei 2021, 23:03 Alleen...kost wat, maar... dan heb je ook wat...
henk7777
Wat heb je dan eigenlijk en wat hang je op welke plaats permanent aan je motor?

Waar een fabrikant stevig investeert om de onafgeveerde massa - alle gewicht tussen de weg en de onderkant van de demper - zo klein mogelijk te houden, hangt de gebruiker vervolgens aan één kant van het voorwiel een extra gewicht. Dat gewicht wordt niet afgeveerd, waarmee de massa en daarmee het gewicht bij het inveren toeneemt. Technisch gezien is dat een minder gewenste ontwikkeling.

Uitgerekend het lichtste onderdeel van zo'n 80 gram - het feitelijke pinnetje. - wordt elders apart opgeborgen en dat zet voor het onafgeveerde gewicht geen zoden aan de dijk.

Van zo'n extra stuk ijzer aan één kant fleurt de fiets niet echt op zelfs als de kleur al matching is en zo'n onderdeel wat uitsteekt pakt natuurlijk veel smerigheid en pekel van de weg op. Een remklauw is al sowieso al lastig schoon te houden en dat wordt er met zo'n road lock niet beter op.
edit:
Hoewel de BMW R1200 genoemd wordt als motor waarop de 100 mm uitvoering zou passen, gaat dat uitsluitend op vanaf bouwjaar 2014 met de introductie van de LC uitvoering.

Qua gebruikersgemak is het wellicht handiger dan een traditioneel schijfremslot, zeker als dat niet meteen tegen de remklauw aan vastgezet wordt zoals #paniekje al aangeeft.Het lijkt echter ook een aantal nadelen te hebben waarin het aanzienlijke prijsverschil nog niet eens in is meegenomen.

Het leven is een aaneenschakeling van keuzes maken en dat is bij de aankoop van een slot voor de motor niet anders.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 21 mei 2021, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Ik zie m’n spiegel niet meer… omdat mn motor erop ligt

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Henk7777 schreef:Bij een "road lock" heb je dat probleem niet, als het slot er op zit krijg je de motor niet van de bock af..

En de "pen " past beter is het linker kastje dan een remschijfslot..

Alleen...kost wat, maar... dan heb je ook wat...

Succes..

henk7777
Dag Henk,

Ik heb hier serieus naar gekeken, maar mijn beemer (R1150RT) (maar ook de R850R/RT en R1100R/RT) heeft axiale remklauwen. Dit past alleen bij de radiale versie.

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”