Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
JVD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 18:00
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Venlo

Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door JVD »

Kan iemand mij vertellen of het bij de r1200rt r1250rt de spiegels inclusief cap net zo makkelijk verwijderd kunnen worden als bij de r1150rt?

Bij de r1150rt moet ik aan een kant de spiegel en koffer verwijderen om door de tuinpoort te komen.

Alvast bedankt
Groet Jeroen
fransgabler

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Jeroen, je boft maar weer.

Op het forum zijn onlangs nog verschillende constructies besproken waarop de spiegels van de R1200RT aan de behuizing of aan de kuip zijn bevestigd. Ik zou je aanraden het hele topic even door te nemen en vervolgens te kijken onder welke categorie je R1200 RT valt.

Blijft de vraag staan of met het uitnemen van de spiegel de breedte van de motor afneemt en dat is bij de R1200RT helaas niet het geval. Bij de R1150 is de constructie slimmer uitgevoerd, met een simpel truukje wordt het hele spiegelhuis in één klap verwijderd. Bij de R1200RT - in ieder geval op de 2010-2014 versie - is de constructie dusdanig dat slechts een deel van het spiegelhuis makkelijk te verwijderen is, waarmee de breedte van de motor niet of nauwelijks afneemt.

Het ziet er naar uit dat het verstandiger is om je tuinpoort te verbreden - tenminste op spiegelhoogte - dan elke keer het hele spiegelhuis apart te verwijderen. Dat motiveert niet om 's avonds een rondje rond de kerk te rijden.
JVD
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2021, 18:00
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Venlo

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door JVD »

Ik heb nog geen 1200 rt of 1250 rt
Ik rijd nu een r1150 rt ben me aan het oriënteren
Omdat ik iets meer kilometers maak, dat zijn er nu 2700 per maand woonwerkverkeer.

Ik heb hem nu op de oprit staan met een anker aan het huis.
Als ik nieuwer ga heb ik hem toch liever achterom met een camera erop.

Misschien dan toch voor een gs gaan.
De tuindeur/poort staat tussen 2 betonnen palen dus dat is niet 123 aan te passen
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Bij de 1200 LC en de 1250 kun je de spiegels inklappen.

Ga eens bij de dealer kijken en meten..


henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door fschuurman »

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een 2014 LC. Bij mij blijven ze niet ingeklapt zitten. Je kunt hier zien in welke mate ze inklappen.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het verschil in weer- en windbescherming tussen een RT en een GS(A) is aanzienlijk. Aangezien twee onwrikbare betonnen paaltjes de keuze mede bepalen tussen een wat oudere fiets aan het anker voor het hek of een wat nieuwer exemplaar achter het hek, is dat door het hoge aantal woon-werk-kilometers een lastige keuze. Dan ligt een optisch vermoeide maar technische topfiets met een laag kilometrage op de klok voor de hand.

Omdat je een GS(A) overweegt is het niet onverstandig om de verschillen in bescherming te zoeken tussen een GS en een GSA, ook weer in relatie tot de toegankelijkheid tussen de twee betonnen pijlers. Een GSA biedt meer dan een GS bescherming tegen de elementen. Het is wel weer een type fiets dat zich bij uitstek leent voor diefstal, waardoor een plek achter het hek en onder het oog van de camera voor de hand lijkt te liggen.

Zelfs in Venlo..
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ik zou denk ik eerst uit zoeken hoeveel breder een 1200/ 1250 is als een GS. Is dat echt veel? Als ik een GS zie lijkt die niet veel smaller (over het stuur) als de 1200. Kan een hele teleurstelling voorkomen.

Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
fransgabler

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een RT boxer rijdt heerlijk, maar de breedte van het motorblok en de vaste spiegels is in sommige gevallen ook een nadeel. Niet ieder tuinhek en schuurdeurtje leent zich om een RT ruim baan te bieden.

Het gaat bij het verschil tussen een RT en een GS(A) niet eens zozeer om de grootste gemeten breedte, dan wel hoe de breedte bij de spiegels kan worden teruggebracht. De plaatsing van de spiegels is hierin bepalend; op een RT bewegen de spiegels niet mee met het stuur, bij een GS(A) wel. Zo vormen de spiegels bij mijn R1200RT DOHC de grootste breedte, zijn niet inklapbaar en ook niet zo eenvoudig te verwijderen als bij een R1150RT. Overigens is het dagelijks verwijderen van een spiegel op een R1150RT geen optie, daar is de constructie niet op berekend.

Door de poort met het GS(A) stuur diagonaal in te steken, neemt de breedte tussen de betonnen pijlers toe en past het stuur wellicht door de opening. Door de motor vervolgens enigszins schuin te houden wordt ook de breedte ter hoogte van de cilinders teruggebracht, mede afhankelijk van de beschermers rondom de cilinders. Bij een GSA is dat een flink hekwerk, dat waarschijnlijk goed in de weg zit.

Meten is in dit geval dus lastig, omdat niet precies duidelijk is hoe en wat gemeten moet worden. Ook de ruimte voor en achter het hek om te manoeuvreren is van belang. Eigenlijk biedt alleen een praktijktest - trial and error - in dit specifieke geval uitkomst.
pouwjonl
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2021, 12:10
Type: R1250RT
Bijz: Model 2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: UDEN

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door pouwjonl »

Ik had een R1200RT uit 2016. Per ongeluk "liep" een motor met berijder achteruit tegen mijn spiegel waardoor deze, in zijn geheel, los kwam. De spiegel vie overigens niet op de grond, deze is met een kabeltje gezekerd.
Vervolgens kon ik de spiegel er weer moeiteloos op klikken/schuiven.
Je breedte wordt, zonder spiegels, bepaald door je zijkoffers.
Het is mij niet bekend of deze constructie ook al op de 100/1150 werd gebruikt.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Spiegels met kap verwijderen r1200rt r1250rt

Ongelezen bericht door siebke »

Mijn -1200- uit 2009 is zonder beide spiegels 8 cm smaller dan mét. Inclusief de zijkoffers meet hij 97 cm en is daarmee idd. breder dan vooraan mét spiegels. De -1100- was met beide zijkoffers iets smaller (ik schat 5- 6 cm).
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”