BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Vandaag even op en neer naar de motorzaak. Ik haal de motor uit de garage, -1150- , doe mijn jas aan, helm op , etc start de motor en ben weg. Na een kwartiertje bij de motorzaak binnen te zijn geweest, wil ik hem starten en ik hoor de startmotor heel moeilijk rondgaan. Nog een keer starten en met moeite start de motor. Daarna naar huis (binnendoor, 45 minuten gereden). De sleutel van de garage zit gewoon aan de sleutelbos van de motor, dus ik zet de motor uit, doe de garage open, berg mijn helm, handschoenen en jas op en wil de motor weer starten om hem de garagebox te rijden. Zelfde probleem. Startmotor gaat heel langzaam rond, maar na twee proberen start hij wel. Oh ja, bij de tweede keer springt de klok ook op 00:00. (Was bij de motorzaak ook)
Thuis de motor aan de optimale gehangen en volgens de optimate is de accu nog voor meer dan 50% vol

Is dit de accu of dynamo? Of iets anders. Er ligt een gel-accu in en die is van 2014.
Toch wel vreemd dat ie voor vertrek gewoon start maar drie kwartier later bij de motorzaak er moeite mee heeft (en thuis ook weer).
Laatst gewijzigd door jbazelmans op 10 jul 2020, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door pc2049 »

Of ie bijlaadt kan je meten. Of de accu goed is ook. Ik had laatste hetzelfde probleem en heb toen de startmotor uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Sindsdien gaat het goed.

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Inmiddels geeft de Optimate aan dat de accu vol is. Lijkt mij dus dat het niet de accu is, maar ook niet de dynamo.
Maar als het de startmotor is, waarom trekt ie dan zoveel stroom dat de klok gereset wordt?

Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door pc2049 »

Meten = weten
Als de startmotor zwaar draait zakt de spanning onder een minimale waarde en gaat het klokje resetten. Had ik ook. In combinatie met een slechte accu heb je nog eerder last
Groet, Mark

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ik heb alleen niets om te meten. Ik kan alleen conclusies trekken uit de symptomen die ik nu zie. En aangezien de optimate binnen eenieder aangeeft dat de accu weer vol is, ga ik er vanuit dat de accu goed is.
Maar even een filmpje opzoeken hoe ik die startmotor er uithaal en schoonmaak

Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door DickJe »

Ik had onlangs hetzelfde, ook het klokje dat gereset werd. Bij mij heeft een nieuwe accu geholpen.
Kortom, helaas geen eenduidige oorzaak aan te geven. _001

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500
Nu: BMW R1150RT

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

pc2049 schreef:
07 jul 2020, 18:46
Of ie bijlaadt kan je meten. Of de accu goed is ook. Ik had laatste hetzelfde probleem en heb toen de startmotor uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Sindsdien gaat het goed.
Een nieuwe startmotor is ook niet goedkoop zie ik (250 euro). Loont wel om dat ding schoon te maken
Waarmee heb jij hem schoongemaakt en ingevet?

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door siebke »

Je accu is inmiddels 6 jaar oud, dus toch al op leeftijd.... . Mijn oude motoraccu gebruik ik voor de elektrische bandenpomp, dus moet vaker aan het infuus. Ook mijn lader geeft aan dat die accu op enig moment (na 2 á 3 uur laden) 'vol' is, terwijl ik weet dat de accu niet voldoende meer puf heeft om fatsoenlijk in de motor te functioneren. Ook startproblemen na een lange rit.

Heb je nog geprobeerd om te starten na het opladen of dat dan wél goed gaat?
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 544
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door Benji »

Een startmotor koop je wel wat goedkoper dan 250€, zie onderstaande link.

https://www.startenladen.nl/startmotor- ... 5-p17.html
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

siebke schreef:
07 jul 2020, 20:43
Je accu is inmiddels 6 jaar oud, dus toch al op leeftijd.... . Mijn oude motoraccu gebruik ik voor de elektrische bandenpomp, dus moet vaker aan het infuus. Ook mijn lader geeft aan dat die accu op enig moment (na 2 á 3 uur laden) 'vol' is, terwijl ik weet dat de accu niet voldoende meer puf heeft om fatsoenlijk in de motor te functioneren. Ook startproblemen na een lange rit.

Heb je nog geprobeerd om te starten na het opladen of dat dan wél goed gaat?
Ja, toevallig net de motor nog een keer gestart. En gewoon in 1 keer starten, zonder moeite van de startmotor. Ligt het misschien toch aan de accu.
Ik wilde al vragen of 6 jaar niet oud is voor een accu 😂

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Vanmorgen de acculader er weer aangehangen. Na 39 minuten was de accu nog niet vol. Na een uur wel

Georgio
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door Georgio »

Wellicht heb je hier iets aan?

viewtopic.php?f=45&t=15201

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Benji schreef:
07 jul 2020, 21:09
Een startmotor koop je wel wat goedkoper dan 250€, zie onderstaande link.

https://www.startenladen.nl/startmotor- ... 5-p17.html
Ik had alleen bij Quispel online gekeken en daar kost een startmotor 250 euro. Bedankt voor de link

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Net even wat gemeten aan de accu. (Wel vanmorgen opgeladen)

spanning onbelast: 12,26 V
Spanning tijdens starten: 9.7 V
spanning asl motor loopt: 14,1 Volt.

Lijkt me zo op het eerste gezicht niets mis met de accu en dynamo. Maar misschien is het beeld vertekent doordat ik de accu vanmorgen opgeladen had. Als het weer nog wat verbeterd zal ik vanavond eens een uurtje gaan eijden en dan nog eens meten

Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur Ebony
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Spanning zakt tijdens starten naar 9,7 volt.. dit is wel laag..

P = U x I vermogen is spanning x stroom..
startmotor vraagt vermogen dat is een vast gegeven Spanning daalt, dan moet de accu meer stroom leveren..daardoor zakt de spanning nog meer en met de accu nog meer stroom leveren...enz.. enz.. en een slechte accu kan dat niet..

Denk dat je gewoon een andere accu moet kopen...dat een accu 6 jaar meegaat is netjes, mag je niet klagen...er zijn natuurlijk wel uitzonderingen..

Henk7777
BMW R1200RT LC Ebony 2015
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Accu is besteld. Misschien vanavond maar eens beginnen met de zijkanten te demonteren

Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door pc2049 »

Alleen de linkerkant is genoeg

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door siebke »

En niet vergeten vóór de eerste start met nieuwe accu de motronic te resetten
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Die moet je me even uitleggen. Dat was ik nog nergens tegengekomen

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Vond dit in een ander topic:

Motronic resetten doe je door de spanning eraf te halen.
Het is de 5e zekering die je even moet verwijderen ( 5e van links als je erop zit ).
Daarna op contact zetten en gas 2 maal langzaam van dicht naar open en terug.


Zit er nog een bepaalde tijd tussen het eruit halen van de zekering en het tweemaal gas geven terwijl het contact aan staat?

Wat gebeurd er eigenlijk als ik de motronic niet reset. Ergens las ik namelijk dat het loshalen van de accu al genoeg is om de motronic te resetten

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door siebke »

Je hoeft de zekering niet te verwijderen, omdat de motronic al stroomloos is geweest door de accuwissel.
Reset is: motor op contact (niet starten) en 3 keer achter elkaar de gashendel rustig naar volgas en terug draaien (niet loslaten). Dan weer van het contact af... en klaar is :!:
De kans bestaat dat de motronic ontregeld is met als gevolg een niet lekker draaiende motor.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Nieuwe accu zit er in. Motronic gereset zoals hierboven beschreven. En toen even gestart. Sloeg uiteraard direct aan. Daarna even alles weer op de motor zetten, beetje eten, motorkleding aangedaan, motor uit de garage en starten maar. Dat ging dus niet lekker. Bij de tweede keer starten sloeg ie pas aan. De startmotor kwam met moeite rond. Daarna een kleine 45 minuten wezen rijden. Bij thuiskomst motor uitgezet en 2 minuten later weer gestart. Het ging allemaal minder moeizaam maar ik vond dat ie er nog steeds moeite voor moest doen om de startmotor rond te draaien. Maar misschien word dit de komende dagen beter. Anders de startmotor maar eens gaan schoonmaken.

Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur Ebony
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Accu kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Het ligt er misschien aan wat voor accu het is, maar ik weet niet beter of je moet de accu even goed doorladen voor je die in de motor zet..
Dit komt de levensduur ook ten goede.

Ik doe dat altijd wel...

Henk7777
BMW R1200RT LC Ebony 2015
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ik heb er nu een Motobatt MB 51814 Gel accu in zitten. Heb voor het plaatsen even de spanning gemeten en dat was 12,8 Volt
Ik kan hem natuurlijk altijd een nachtje aan de optimate hangen

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door siebke »

Prima accu - zeker voor zijn prijs - met een hoger startvermogen dan de oem Exide. Volgens de verpakking is het een AGM- die 'plug&play' moet zijn. Vóór het eerste gebruik heb ik 'm ook eerst volledig geladen. Wel met een lader met minstens 3,5 A. Een druppellader krijgt een accu niet echt volgeladen, iets van 80% begreep ik.
Als het probleem blijft, zal het toch wellicht de startmotor zijn die misschien wel met een reinigingsbeurt weer fris en fruitig wordt. De nieuwe accu blijft zo-wie-zo een goede aanschaf. De oude kun je nog inzetten voor andere doeleinden (bijv. een elektrisch bandenpompje ;) ).
Bedenk me net dat ook een slechte/gecorrodeerde (min-) aansluiting de oorzaak zou kunnen zijn. Dat is iets makkelijker om nog eerst te checken
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

De min aansluiting was nog schoon. Dus dat zal het niet zijn. Ik zal eens kijken hoe het de komende dagen gaat anders gaat de startmotor er volgende week uit

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu kapot?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Georgio schreef:
08 jul 2020, 11:07
Wellicht heb je hier iets aan?

viewtopic.php?f=45&t=15201
In dit topic (juli 2019)wordt gemeld dat je voor de prijs van een nieuwe (gel)-accu bijna twee startmotoren kunt aanschaffen. Nu kostte mijn acuut 92 euro, wat dus betekent dat ik voor ongeveer 50 euro een startmotor zou moeten kunnen krijgen.
Enkele berichten hierboven staat een link voor een startmotor die 79 euro kost
Zijn de accu’s nu zoveel goedkoper geworden of moet ik gewoon beter zoeken?

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Het lijkt er toch op dat het wisselen van de accu het euvel heeft verholpen. Motor uit de garage gehaald en hij startte direct. Daarna zo’n 45 minuten wezen rijden en bij thuiskomst de motor afgezet. Even alles uitdoen en opbergen en daarna de motor in de garage zetten. En daarmee startte hij ook meteen

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door siebke »

_004 Hopelijk is dan toch het euvel hiermee uit de wereld.
En nee, de Motobatt accu is dus niet goedkoper geworden :$ . In 2018 kocht ik 'm nog voor € 82,?? gratis verzending :D . ...of niet ver genoeg gezocht :geek:
Misschien toch nog even voor de voorzichtigheid de min bij de startmotor op corrosie en/of aanslag checken?
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
Berrybeer
Berichten: 1355
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Denk dat ik vwb de accu ook aan de beurt ben. Wilde gisteren weer eens een toerrit maken - hij had een week of 5 aan de Optimate 4 gehangen - draai de contact sleutel om, de lampjes op het dash branden zoals het hoort, zet het ruitje vast op standje 'toer', druk op de startknop en....alle electronica in één keer uit en het klokje op 00:00 : :O Ik ging er maar van uit dat ik de Optimate misschien niet goed had aangesloten, dus de brommert opnieuw aan de lader en die gaf aan dat hij met de diagnose en laden zou beginnen (die 2 gele lampjes aan de onderkant).

Vanmiddag nog maar eens geprobeerd en op het klokje zag ik dat hij 23 uur had opgeladen en op de lader zelf, brandde de bovenste 2 groene lampjes, mooi! Helaas, nu vanaf het begin stroomloos en op het dash brandde helemaal niets.

Morgen of begin volgende week komt mij dealer hem ophalen en dan zie ik verder wel. Wel een beetje raar dat mijn eerste én originele accu het 12 jaar(!) had volgehouden en dat de huidige er nu geen 3 jaar in zit... ;)

Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door RT1 »

Ja soms zit t mee en soms tegen. :mad:
Maar tot nu toe gemiddeld 6,5 jaar is nog niet om over te mopperen. :D
Succes met de volgende accu, wat gaat t worden?
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100

Gebruikersavatar
Berrybeer
Berichten: 1355
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

.... geen idee, ik laat het zoals gewoonlijk helemaal over aan mijn dealer :D

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Hier heeft het in ieder geval allemaal goed geholpen. Motor start gewoon iedere keer.

Gebruikersavatar
Berrybeer
Berichten: 1355
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Afgelopen vrijdag is ie door mijn dealer opgehaald. Eerst vanuit mijn achtertuin door 100 meter brandgang naar de straat gestept (weet ik meteen weer hoe zwaar die eigenlijk is :D ), en hem het trailertje opgeduwd.
Heb mijn brommert nagekeken tot dat hij helemaal uit het straatbeeld verdwenen was. Míjn trots aan 4 spanbandjes op een aanhangertje... het liefste was ik in de auto gestapt en er achter aan gereden om te kijken of hij wel ongeschonden bij de werkplaats aan zou komen.... ;)

Gebruikersavatar
Berrybeer
Berichten: 1355
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...en hij staat alweer in mijn achtertuintje :D Deze is het geworden, maar dan voor de -1150- https://www.mymotor.nl/merk/bmw/k1/exid ... gKvVfD_BwE

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Misschien toch te vroeg gejuicht. Sinds vandaag: de motor wil met moeite starten. De startmotor draait vrolijk rond, maar starten ho maar. Na lang proberen merk je dat de accu steeds meer moeite heeft om de startmotor rond te krijgen en op een gegeven moment reset de klok weer. Ik ben dan al een paar minuten bezig met starten.
Even een minuutje wachten nog een keer proberen en dan start de motor nadat de startmotor met moeite twee of drie keer is rondgegaan.
Aangezien de eerste paar keren de startmotor gewoon goed draait denk ik dat het niet aan de accu of de startmotor ligt. Je zou bijna zeggen dat ie geen vonk krijgt. Maar dat is het natuurlijk niet want uiteindelijk start ie wel. Maar misschien heeft iemand anders nog ideeën.

Vanavond toch alvast even de accu doorgemeten. 13.5 volt en alsnog start komt ie niet onder de 10.5. En de startmotor blijft maar ronddraaien.
Daarna na een tip van de vorige eigenaar (Wullum) de choke Op driekwart opengezet en hij startte direct.
Ik zet normaal de choke altijd vol open. En dat werkte altijd gewoon. Dus waarom nu niet is mij een raadsel

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door siebke »

Wellicht een kwestie van een té rijkmengsel/verzuipen? Na het plaatsen van iridium bougies in de -1100- gebruikte ik de 'choke' vrijwel niet meer bij het starten; pas als'ie liep trok ik 'm een beetje open voor een soepeler stationair-loop.

@Berrybeer: hét huismerk van BMW. In mijn 2009 -1200- heb ik de Exide na 9 jaar vervangen omdat'ie naliet. Gebruik 'm nog steeds als voeding voor het bandenpompje voor auto's, caravan en motor
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

siebke schreef:
28 jul 2020, 20:57
Wellicht een kwestie van een té rijkmengsel/verzuipen? Na het plaatsen van iridium bougies in de -1100- gebruikte ik de 'choke' vrijwel niet meer bij het starten; pas als'ie liep trok ik 'm een beetje open voor een soepeler stationair-loop.
Ik vermoed het wel ja. Toen ik de motor eenmaal weer gestart had rook ik ook meteen benzine.
We zullen zien hoe het de komende tijd gaat

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Vanmorgen toch nog maar eens met een koude motor geprobeerd. en weer hetzelfde probleem. Of de motor nu op half choke, vol choke of geen choke staat, de startmotor blijft maar ronddraaien. Uiteindelijk wel aangekregen en meteen weer een benzinegeur?

Met mijn enigzons beperkte kennis zie ik nu de volgende mogelijke oorzaken:
- Geen goede vonk
- verstuivers niet in orde
- te weinig luchtaanvoer
- slechte brandstof? (gewoon V-pwer getankt afgelopen zondag, nog twee streepjes aanwezig op de meter)

Toch maar weer eens het tupperware er af gaan halen dan :cry:

Edit: Ik lees op een ander forum iets over lekkende injectoren. Waardoor de motor eigenlijk al verzopen is voordat je hem wilt starten. Schijnt een bekend probleem te zijn

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 3418
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door EileRT »

Gezien je beschrijving van het probleem denk ik aan lekkende injectoren. De bezinegeur duidt daar ook op.
Ik heb hier in de afgelopen jaren ook op dit forum wel eens iets over gelezen dan wel gehoord.
Dus de injectoren (laten) reviseren of vervangen en het probleem zou dan (hopelijk) opgelost moeten zijn.

jbazelmans schreef:
29 jul 2020, 08:07
Uiteindelijk wel aangekregen en meteen weer een bezinegeur? . . . knipperdeknip . . . Edit: Ik lees op een ander forum iets over lekkende injectoren. Waardoor de motor eigenlijk al verzopen is voordat je hem wilt starten. Schijnt een bekend probleem te zijn
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3978
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik denk ook aan de pinbobines, die kunnen vanaf 50k km al defect raken, je krijgt dan een beroerde vonk, er hoeft er maar één defect te zijn om hem slecht te laten starten.

De injectoren kun je controleren, kost alleen een beetje benzine, je kunt ze laten reinigen of bij Tills vervangen voor een ruilsetje.

Toch vind ik het vreemd dat de startmotor ineens geen probleem meer is. Schoonmaken van de startmotor kost alleen een beetje tijd, een beetje vet en € 0.= aan materiaal dus waarom niet gedaan, kun je die afvinken en verder gaan met je echte probleem. Bij sommige exemplaren kunnen de magneten los laten en dan krijg je wisselend gedrag van het ding.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Maar de startmotor draait gewoon nu. Daar zal het dus niet aan liggen, denk ik dan.
Vanmorgen bedacht ik me ineens: “Voer de motronic reset procedure nog eens uit”. Dus zo gezegd zo gedaan. En daarna startte de motor ook meteen. En toen ik hem vanavond uit de garage haalde en na het tanken vanavond ook weer. Of dat nou geholpen heeft? Ben benieuwd wat ie morgen doet.
Wat zijn pinbobines trouwens?
En met betrekking tot het schoonmaken van de startmotor: waar maak ik die mee schoon? En wat voor een vet moet ik daarna gebruiken?

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Vandaag even alles losgehaald om toch de startmotor van dichtbij te gaan bekijken. Wat shetstmijn verbazing? Allemaal witte uitslag (corrosie?) op de negatieve pool. Zie foto. Ik heb bij het monteren van de accu voor de negatieve pool een opzetstukje gebruikt dat op de vorige accu zat. Kan dat een probleem zijn? Heb nu de klem van de negatieve pool maar even aangepast zodat hij met een origineel opzetstukje dat bij de accu zat vastgezet kan worden.
Nadat ik alles weer aangesloten had de motor verschillende keren gestart. En alle starts binnen twee slagen van de startmotor succesvol
Dit kan natuurlijk heel goed verklaren waarom het ineens niet meer ging. Blijkbaar kreeg de startmotor op een gegeven moment met al die corrosie toch niet meer genoeg stroom om snel genoeg rond te draaien.

Kan deze corrosie duiden op een defecte accu?
Afbeelding

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door siebke »

Kijk eens naar mijn post, laatste alinea, van 10 juli..... :O
Maar nu de startmotor toch los/bereikbaar is, ook die ff onder handen nemen? :mad:
Een accu vindt het niet fijn om erg leeg getrokken te worden, zeker niet meerdere keren. En dan speelt de leeftijd zéker mee.
Witte aanslag... iets met electrolyse en metaal of zo... ontstaat ook op de voetjes van lampjes :evil:
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Had geen zin om de startmotor er uit te halen. Die ik binnenkort wel een keer. Wilde morgen met de motor weg en dat kan nu.
Leeftijd van de accu is natuurlijk hernieuwing dit geval. Accu is drie weken oud. Morgen wel even de accuboer bellen om te vragen wat hij er van denkt

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 597
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door siebke »

_004 Fijne dag morgen :D
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

jbazelmans
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Heerlijk gereden gisteren. En vandaag zelfs ook, behalve toen ik van de veerpont af wilde rijden en hij dus weer niet wilde starten. Nu ben ik het dus wel een beetje zat. Vanmiddag de kuip er maar weer afschroeven en dan gaat ook de startmotor er er af. Eens kijken of die verder nog te redden is.

Ik heb het al eerder gevraagd maar nog geen antwoord op gekregen. Waar maak ik de startmotor mee schoon en met wat voor een vet moet ik gebruiken daarna om alles goed te smeren?

Edit: ik krijg de voetsteunplaat er niet van af. De drie imbusbouten achter de voetsteunen van de bestuurder zijn het probleem niet. Echter achter de voetsteunen voor de pasagier zit ipv van een normale inbusschroef een haal zodat de motor goed vast kunt zetten op de trailer. En die krijg ik er met geen mogelijkheid vanaf. En om de startmotor erbij een andere manier vanaf te krijgen daar hebbik het materiaal niet voor 🙄.
Inmiddels wel nog even de negatieve pool van de accu ingesmeerd met Vaseline en de polen van de startmotor even schoongeschuurd.

Edit2: toch losgekregen en daarna no een allerlaatste inbusbout helemaal achteraan. Ook dat dingetje van de versnelling losgekregen (lang leve Chris Harris). Daarna de bouten van de startmotor los en er uit. En toen was er dus geen beweging in te krijgen. Ik ga alles weer terugzetten en kijken hoe hij zich deze week gedraagt. Anders ga ik volgende week een lekker ritje naar Ede maken

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 653
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA LC, triple black met Puig
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Locatie: Landgraaf

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door beckysmile »

En toen was er dus geen beweging in te krijgen
Even inspuiten en voorzichtig (VOORZICHTIG) kloppen met een kunststof hamer, en dan gaat het onding er uiteindelijk wel uit.
Het feit dat de motor ook zonder bouten blijft vastzitten duidt erop dat het ding er waarschijnlijk nog nooit uit is geweest....

Witte aanslag op zwaar belaste stroomverbindingen duidt vaak op slechte verbinding en een verkeerde metaalcombinatie. Kopervet doet wonderen.

Succes.

Groet, Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), R1150RT, nu R1200GSA LC

Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Accu/startmotor kapot / motronic resetten ?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Zo had ik ook een fijne verjaardag 12 juli. Eerst met vrienden zaterdag naar Groenloooooh gereden, camping opgezocht, in de avond het dorp in bij de Jumbo voor de BBQ halen. Alles gewoon starten, lopen. Zondagmorgen starten en moeilijk doen. Na 4 x proberen eindelijk het ding aan. Dacht van "kak, de cam er de hele avond opgelaten". Even laten lopen en klein rondje gereden terwijl er afgerekend werd. Bij het opnieuw starten, gewoon "klik". Met de startkabels weer aan gekregen, maar na een 20 tal kilometer moest ik vol in de ankers voor een groepje wielrenners, waardoor hij afsloeg. Nu wederom niet aan te krijgen, en ook geen startkabels. Ik vermoede startmotor of accu. Ik heb hem niet zo lang, en eigenlijk niet de accu nog gecontroleerd qua leeftijd. De ANWB maar gebeld en die kwam met een briljante oplossing:

Afbeelding

De accu gaf onbeladen in de display netjes 12,8V en bij het aanzetten van de startmotor 4,3V. Dood als een pier dus. Dat was wel even zuur met de voor de groep nieuwste motor, dat juist die het weer niet deed, en op mijn jaardag. Daar ging koffie en gebak in zutphen, werd 2 uur aan de straat zitten. 8)_

Afbeelding

Hiermee kon ik de rit vervolgen en heb thuis een nieuwe accu besteld (6-ON YTX14-BS Accu onderhoudsvrij). gelukkig had ik zelf nog wat tape meegepakt. Ik keek al verbaasd naar mijn hand vrijdag toen ik de tape pakte, en schouder ophalend de topkoffer in mikte. Soms.........

De accu bleek uit 2014 te zijn, nieuw bij de motor. Dus 6 jaar is wel de levensduur kennelijk, maar dat gaat die ook wel direct richting overlijden.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC

Plaats reactie

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”