Welke Optimate druppellader

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
GertJan
2023
2023
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2020, 14:05
Type: R1200RT
Bijz: Granit-Grau Metallic | KleurNr 933
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo

Welke Optimate druppellader

Ongelezen bericht door GertJan »

Boxer vrienden!

Ik heb een R1200RT van 2006, welke Optimate druppellader adviseren jullie mij?

Dank voor de reactie
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Welke Optimate druppellader

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dat hangt een beetje af van hoe je je accu wilt laden.
Er is een Optimate lader(Tecmate Optimate 4Canbus) die je in je 12 volts aansluiting prikt en klaar ben je. De prijs ligt tussen de negentig en 100 euro.

Wil je laden rechtstreeks op de accu, dan ben je een stuk goedkoper af, maar heb je wel meer werk. Prijs tussen de 45 en 80 euro.

Het is helemaal aan jou! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Welke Optimate druppellader

Ongelezen bericht door fschuurman »

Dit is mijn setup met een canbus. Plug and play.

Afbeelding


Afbeelding
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Welke Optimate druppellader

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er zijn diverse oplossingen, zoals door PanEuroel voorgesteld en waarvan FSchuurman de uitvoering met een speciale canbus druppellader laat zien.

De makkelijkste en tevens duurste oplossing is om de Optimate 4 aan te schaffen, die de canbus aan de praat kan houden. De canbus is het elektrische kabelsysteem van BMW dat zowel signalen zendt als ontvangt. De canbus zet de contacten uit van de 12 volt Din aansluitingen met het afsluiten van het contactslot. Het gevolg is dat de accu niet oplaadt vanaf de 12 volt Din aansluiting. Voorbeelden van gewone druppelladers zijn de Optimate 2 of 3.

Met een speciale canbus druppellader, die kan 'communiceren' met de canbus, kan de accu toch worden opgeladen nadat het contactslot is uitgezet. De Optimate 4 kan dat bijvoorbeeld. Zie hiervoor ook het voorbeeld van Fschuurman. BMW brengt natuurlijk zelf ook een druppellader op de markt die compatible is met de optimate 4, maar die prijs nog even overstijgt. Het kan altijd duurder met een BMW logo erop. Deze speciale communicatieve druppelladers zijn prijzig; Paneuroel gaf dat al aan.

Er zijn twee oplossingen die veel goedkoper zijn en minstens zo goed - zoniet beter - werken. De 1200RT heeft standaard twee Din BMW aansluitingen, ook wel bekend als Hella Din aansluitingen die via de canbus verbonden zijn met de accu.

oplossing 1:
Haal bij voorkeur de achterste Din aansluiting los uit de canbus. Tape de draden netjes af of sluit ze af met krimpkous. Verbindt vervolgens de Din aansluiting gezekerd direct met beide accupolen. Op die manier kun je na het rijden altijd een din plug inpluggen vanuit een gewone druppellader naar de accu toe. De accu wordt dan gewoon opgeladen.
.
aansluiting.png
Links het extra 12 volt Din aansluitpunt, rechts met de BMW Din plug aan de druppellader.
oplossing 2:
Vind je het zonde om een bestaande canbus aansluiting op te offeren voor een rechtstreekste verbinding met je accu? Maak dan een extra din aansluitpunt. Gespiegeld aan de bestaande canbus din aansluiting achteraan de motor, zit aan de andere kant een verdikt plaatje als voorbereiding op een extra Din aansluiting. Koop een Din chassisdeel, plaats dat in het geboorde gat en verbindt dat gezekerd rechtstreeks op de accu.
In deze opzet behoud je beide Din canbus aansluitingen en je voegt er een extra directe verbinding buiten het canbus systeem aan toe. De accu kan nu aan het extra DIn contactpunt met een gewone druppellader worden opgeladen.

" Elk nadeel hep z'n voordeel" en dat is hier ook het geval. Sinds de invoering van de canbus - en de aanschaf van een communicatieve druppellader - hebben veel mensen een ongebruikte optimate 2 of 3 liggen. Die zijn dan ook al vanaf 25 euro op marktplaats te verkrijgen, een din chassisdeel [/url] kost ook een paar euro en een din stekker kost bij Waypoint 8 euro. ( bij de BMW dealer maar liefst 23 euro).

Het is heel plezierig om een extra punt te hebben dat niet canbus afhankelijk is. Ik gebruik het - behalve voor de Optimate 3 druppellader - om er bijvoorbeeld de banden mee op te pompen, de accuspanning af te lezen zonder eerst het contact aan te zetten.

Na het lezen van een artikel door beheerder JosWrsm over accu's en wat druppelladers daarin teweegbrengen, heb ik gedurende lange winterperiodes de accu niet langer permanent op de druppellader staan. Dat artikel is de moeite waard met winter in aantocht om even door te nemen.

Tip voor Frank:
Misschien even kijken naar het ogenschijnlijk wat gammele schroefje waaraan de prijzige Optimate 4 nog net-aan hangt.. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 26 sep 2021, 17:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GertJan
2023
2023
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mei 2020, 14:05
Type: R1200RT
Bijz: Granit-Grau Metallic | KleurNr 933
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almelo
Locatie: Almelo

Re: Welke Optimate druppellader

Ongelezen bericht door GertJan »

Jullie zijn helden, dank voor de informatie!

Hoe mooi is dit forum, ik lees jullie vragen en opmerkingen zeer regelmatig en met veel plezier, ik ga voor de 4 🥳🥳
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Welke Optimate druppellader

Ongelezen bericht door fschuurman »

Dat schroefje hangt daar om mij er aan te herinneren dat niet alles perfect hoeft te zijn. Hahahahaha! [emoji1303]
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”