Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Brandebook
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2022, 17:46
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Ongelezen bericht door Brandebook »

Hallo iedereen,

Ik heb een bmw r850rt uit 2001 die ik een tijd stil heb laten staan.. nou wilde ik pas een stukje rijden maar start hij niet meer want accu leeg..

Hij staat op straat en ik zou met veel gedoe en een paar Amazon bestellingen een lang verlengsnoer een acculader er naar toe kunnen brengen.. dan moet ik er alleen ook naast zitten totdat hij zover geladen is dat hij start. Daarom dacht ik: ik haal de accu eruit en hang hem thuis in de lader.

Nou is het probleem alleen.. de motor heeft een dwa6 alarm die in de hoogste stand staat (erg irritant, gaat vanzelf op het alarm na 30 seconden.. hij gaat bijna altijd af als ik wegrij). Wanneer ik de minpool begin los te schroeven gaat dan ook meteen het alarm af. Ik heb hier nog niet zoveel mee geprobeerd, want ik ben er erg bang voor dat hij elke 30 seconden afgaat en ik hem niet meer uit krijg (denk dat mijn motor dan vrij snel door mijn buren in de gracht gekeild wordt).

Nou heb ik 2 opties: met verlengsnoer hem op straat opladen, of proberen het alarm op een mindere instelling te zetten (ik had handleiding om dit te doen hier in nuttige bestanden gevonden.. maar ziet er niet heel makkelijk uit met bepaalde instellingskabel op massa aansluiten).

Nou dus 2 vragen: wat zou jij doen? Iemand misschien ervaring met dit alarm en accu eruit halen? Kan dit wel gewoon of slecht idee?

Alvast bedankt!

Edit: net nog wat gezocht hier en zie ook een andere dwa6 handleiding waarbij je alleen met de knopjes de instelling zou kunnen doen.. dat ga ik zo nog even proberen
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Ongelezen bericht door EileRT »

Dit is mijn redenering/ervaring:

1) Verwijder dit alarm definitief van je -850- en koop een goedgekeurd schijfremslot of kettingslot (ART-4).
2) Plaats een nieuwe Odyssey of Motobatt (AGM) accu (de kans dat je huidige accu een diepte ontlading heeft gehad en dus einde oefening is, is reëel).

Bovenstaande heb ik gedaan na aankoop van mijn RT met een Spyball alarm. Als eerste werd het alarm verwijderd en heb ik er een Odyssey accu in laten zetten. Na ruim 9 jaren nog steeds in goede conditie. Dit type is wel bijna twee keer zo duur als de Motobatt. Maar dit laatste type is ook OK. Zit alweer zeven jaren in een Honda motor. Wel zijn beide motoren thuis permanent aangesloten aan een druppellader.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Brandebook
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2022, 17:46
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Ongelezen bericht door Brandebook »

Dank voor je reactie & tips Eilert! Het is mij inmiddels toch gelukt om volgens de handleiding (staat op dit forum in nuttige bestanden) het alarm te herprogrammeren zodat hij niet meer vanzelf in het alarm gaat. Dit viel toch nog redelijk mee.. als iemand dit een keer leest met hetzelfde probleem: stuur mij een berichtje dan help ik.

Ik kijk nog even aan of ik het alarm er helemaal uit wil laten halen.. ik heb van de dealer al begrepen dat dit € 250 zou kosten.. ik denk dat ik dus nog maar even aankijk of deze instelling zo OK werkt, en als ik er alsnog problemen mee heb kan ik dat altijd nog laten doen.

Accu hangt nu in de lader dus hopelijk kan ik binnenkort weer de weg op :).
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik heb dit in mijn koffer zitten. Werkt perfect!!!
midland-mini-jumpstarter-powerbank.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Brandebook
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2022, 17:46
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Ongelezen bericht door Brandebook »

Ja, dat ziet er goed uit! Vraagje: hoe sluit je die aan op accu? Ik kom er alleen goed bij als ik een zijkap er af haal en dan nog niet fantastisch.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Dilemma lege accu, alarm en motor op straat

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Met twee accuklemmen. Uitgevoerd in motorformaat, dus niet zo groot als bij startkabels voor de auto. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”