Canbus omvormer?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo forumleden

bestaat er zo iets als een canbus omvormer om van elke druppellader een canbus lader te maken? Ik denk zo iets gevonden te hebben, heeft iemand iets vergelijkbaar in gebruik?

SAE Plug to Lighter / Can-bus adapter Plug for every battery charger featuring SAE plug

waarschijnlijk moet je dan nog een SAEstekker aan de druppellader zetten maar ik vermoed, dat dit zou kunnen werken.
Ik kan een link zetten, maar weet niet of dat dit mag op het forum, van daar enkel de beschrijving.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door japachap »

Moi Marc-

Heb je nog de 1100/1150RT?
Deze is niet CANBus.

Volgens mij zijn de twee stopcontacten onder de zadel links DIN, niet SAE.

Otimate heeft een combi-stekker dat beide Auto en DIN stopcontacten past.
Of een apart auto stopcontact kopen en zelf aansluiten op een DIN stekker...

Er zijn mensen op de Forum met de soort ding je beschrijfd, maar je beschrijving is niet helemaal duidelijk... _001
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Als je het kabeltje van Tecmate (leverancier van de Optimate laders) bedoelt : http://www.tecmate-int.com/ENG/u_accessories_cable.php# (nr. 2 op deze webpagina)

Hier zit geen adapter in om van een niet-CANbus lader een CANbus lader te maken. Is alleen maar een kabeltje met een SAE connector aan één zijde en een 12V plug aan de andere zijde. De enige adapter die erin zit is een plastic ringetje waardoor je deze zowel kunt gebruiken met standaard 12V aansluitingen zoals in de auto, als de (kleinere) BMW/Hella 12V contactdozen zoals onze BMW's die hebben!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

@Japachap, ik heb een R1100RT maar pas een R1200RT bij gekocht, de 1100 gaat binnenkort de deur uit.
Om maar met de deur in huis te vallen, hier is de link:
http://www.carpimoto.it/en-BE/Electrica ... ghter-.htm
Ik was hier al even naar op zoek en vond het straf dat dit niet makkelijker te vinden was.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dit is hetzelfde kabeltje als ik in mijn eerste bericht aangaf. Is gewoon een simpel kabeltje, zonder electronica, omvormer o.i.d.

Voor zover ik weet bestaat er geen stukje electronica om een standaard acculader om te bouwen tot een CAN-bus lader.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Uit de advertentie begrijp ik: een adapterplug voor canbus aan te sluiten aan elke batterijlader, met een sae stekker( een simpel kabeltje met een sae stekkertje.
Anders kan je beter voor 1/4 van de prijs op dezelfde site een standaard plug met kabeltje kopen.

Grtzz, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door HansD »

Als je "canbus" vervangt door "bmw" dan klopt het. Het is gewoon een kabeltje van Sae 72 plug naar Bmw plug. De site heeft ook dezelfde kabeltjes voor Sae72 naar Ducati plug en Mv agusta plug en die zijn ook ongeveer even duur.
Niets wijst erop dat er electronica in de plug verwerkt, en dat is ook onwaarschijnlijk voor die prijs.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Miky-Biky schreef:Uit de advertentie begrijp ik: een adapterplug voor canbus aan te sluiten aan elke batterijlader, met een sae stekker( een simpel kabeltje met een sae stekkertje.
Anders kan je beter voor 1/4 van de prijs op dezelfde site een standaard plug met kabeltje kopen.

Grtzz, Marc.
Lees je de antwoorden op jouw bericht wel eens? Ik heb in mijn eerste post al uitgelegd wat dit kabeltje is! HansD heeft dat nog eens herhaald.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Sorry hoor!

Het was niet mijn bedoeling u te beledigen... en ja jullie hebben gelijk, de lader moet in dit geval ook de CANbus open houden, het kabeltje met stekker maakt gewoon een verbinding.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door ErikS »

Waarom zo moeilijk. Gewoon een (extra) boordspanning stekkerbus van de motor rechtstreeks via een (zwevende) zekering op de accu aansluiten.
Ik zelf heb er gewoon eentje extra laten plaatsen en die buiten de canbus om laten lopen. Altijd makkelijk! In dit jaargetijde bijvoorbeeld om een verwarmde jas en handschoenen aan te sluiten. Via de canbus was dit waarschijnlijk vanwege de grote stroomafname niet gelukt.

Het maakt dan niet meer uit wat voor lader je gebruikt. Mijn motorfiets staat thuis altijd aan de lader. Bij mijn vorige motor heb ik ruim 5 jaar met de accu gedaan dus slecht kan het niet zijn.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

ErikS schreef:Waarom zo moeilijk. Gewoon een (extra) boordspanning stekkerbus van de motor rechtstreeks via een (zwevende) zekering op de accu aansluiten.
Ik zelf heb er gewoon eentje extra laten plaatsen en die buiten de canbus om laten lopen. Altijd makkelijk! In dit jaargetijde bijvoorbeeld om een verwarmde jas en handschoenen aan te sluiten. Via de canbus was dit waarschijnlijk vanwege de grote stroomafname niet gelukt.

Het maakt dan niet meer uit wat voor lader je gebruikt. Mijn motorfiets staat thuis altijd aan de lader. Bij mijn vorige motor heb ik ruim 5 jaar met de accu gedaan dus slecht kan het niet zijn.
Ook ik heb een aansluiting buiten de canbus omgemaakt met zwevende zekering rechtstreeks op de accu. Ideaal en nooit "gedonder" met de nukken van canbus. _004
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

@Nico,

heb je dan een losse aansluiting onder het zadel liggen of heb je een gat rechtsachter in de tupperware geboord? Want daar lijkt een gat voorzien om een stekker door te boren.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Miky-Biky schreef:@Nico,

heb je dan een losse aansluiting onder het zadel liggen of heb je een gat rechtsachter in de tupperware geboord? Want daar lijkt een gat voorzien om een stekker door te boren.

Mvg, Marc.
Bij mijn RT zit deze in de rechter kuip (standaard RT-P). Je kunt inderdaad een aansluiting in het "kontje" maken. Bij mijn RT is dat linksachter al voorbereid met een dopje.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik heb de beste accu lader voor de winter... de motor zelf :D
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door EileRT »

Lemoi schreef:ik heb de beste accu lader voor de winter... de motor zelf :D
_004 :arrow: Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik had op mijn R1200 RT standaard twee boordstekkeraansluitingen (af fabriek); een in het kontje aan de linker kant en een in het linker kuipdeel, onder het paneel van de radio. De aansluiting welke ik in het kuipdeel had heb ik gewoon rechtstreeks op de accu aangesloten. Voor het gemak heb ik in dit kuipdeel (het zwarte kunststofdeel nog een extra aansluiting laten maken welke wel via de canbus liep.
In mijn R1200RT-LC heb ik ook standaard weer twee boordspanningstekkers. De stekker in het kontje (rechts) loopt nog steeds over de canbus en de stekker in het rechter kuipdeel (standaard) heb ik rechtstreeks op de accu laten aansluiten. En . . . ik heb op de tank nog een (derde) aansluiting laten maken, die wel via de canbus loopt.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door HansD »

Grondig!
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Lemoi »

eigenlijk heb ik ook een directe aansluting op de accu. de stekekr van mijn Gerbing jasje die ik in heb laten bouwen. Zou ik theoretisch kunnen gebruiken om accu te laden. Maar ik heb geen lader nodig. Wie weet ooit in de verre toekomst.. :D
BMWMartin

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door BMWMartin »

Ik ben helaas niet zo electra wonder. vandaar mijn vraag.

Ik heb een optimate met een oude witte tweepolige aansluiting.
Nu heb ik een stekertje ( voor de aansluiting bij mijn zader BMW R1150 RT van 2003 )met een nieuwe zwarte aansluiting die ik daar op wil aansluiten .
Ik heb geen idee of ik dat zonder probleem kan verbinden en de stekker en optimate kan gebruiken als drupellader.

Ik neem aan det de zwarte dr op de buitenzijde en de rode op de binnen zijde moet worden aangesloten.
En is dat dan een canbus aansluiting ?

[groet]

Martin
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Lemoi »

de CANbus regelt alleen wat er aan gesloten is (en meet) en besluit dan wat er gebeuren moet, om het even simpel uit te leggen. De CANbus is een communicatie seriele bus (meestal over 2 draadjes) deze is in normaal geval nooit naar buiten uitgevoerd dus kan je er niks op aansluiten (behalve de service stekker dan waar ook CANbus aansluiting in zit)

In geval van de accessory stekker meet hij het stroom verbruik en andere dingen. Ziet ie iets raars op deze accessory aansluiting (zoals teveel belasting/stroom) dan zorgt de CANbus ervoor dat deze afgeschakelt wordt

Ja de middelste pin is de plus (en de rode draad) en de buitenrand de min (en dus de zwarte draad) bij zo'n accessories aansluiting op de BMW.

Maar de 1150 heeft toch geen CANbus? Dus zal het geen probleem zijn
BMWMartin

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door BMWMartin »

Dank je voor je reactie.

het gaat om de stroom aansluiting met een afdekklepje aan de buitenzijde L vlak onder het zadel.
Daar wil ik als het mogelijk is de optimate met de stekker op aansluiten als druppellader.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Volgens mij heeft de 1150RT geen CAN-bus, is pas ingevoerd bij de R1200 modellen. Dus je kunt je oude Optimate gewoon aansluiten op die (standaard)12V contactdoos.
En ja, de buitenzijde is de min (zwart) en de pin is de plus (rood).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Lemoi »

BMWMartin schreef:Dank je voor je reactie.

het gaat om de stroom aansluiting met een afdekklepje aan de buitenzijde L vlak onder het zadel.
Daar wil ik als het mogelijk is de optimate met de stekker op aansluiten als druppellader.

yes gewoon aansluiten dus
BMWMartin

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door BMWMartin »

Dank je -top- Big RT Smile [groet] Martin
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een vraag over de Optimate 4. Ik heb deze geprobeerd aan te sluiten op mijn R1200RT maar alleen het groene lampje blijft dan branden. In deze topic list heb ik gelezen dat de Optimate 4 over twee programma's beschikt, de standaard en die voor de Canbus. Ik heb hem geprobeerd om te zetten door de min en plus te verbinden en spanning te maken. Volgens de gebruiksaanwijzing moeten de diverse lampjes in totaal 12 keer knipperen en dan zou die in de Canbus modus moeten komen. Bij mij knipperen de lampjes maar 2 keer en dan blijft het groene lampje slechts branden. Iemand een idee wat ik fout doe? Ik heb geen DUAL uitvoering maar dat zou niet uit moeten maken lees ik hier ergens.. Ik hoor het graag _001
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door HansD »

Hoe sluit je de Optimate aan, op een bmw-stekker van de rt, of rechtsreeks op de accu!
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

Ik heb beide 12v pluggen op de motor gebruikt (ben het verloopstekkertje met accuklemmetjes kwijt...)
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Uit de handleiding van de Optimate 4:
Optimate4.JPG
Als de lader niet op de RT is aangesloten, welke lampjes branden of knipperen dan? Als dat alleen de groene is (voeding aan) staat de Optimate op het standaard programma. Dan moet je het CAN-bus programma selecteren via de aangegeven werkwijze.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

Ja, dan brandt dus alleen het groene lampje. Als ik de instructie toepas, dus de min en de plus koppel en de stekker in het stopcontact steek dan gebeurt dus wat ik al schreef: 2 keer de lampjes knipperen en weer groen.. _001
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tja, dan lijkt er iets mis te zijn met je Optimate..... Hoe lang heb je die al?
Je kunt ook proberen dit direct bij de fabrikant te melden (Tecmate: http://www.tecmate-int.com/ENG/contact.php). Volgens hun wesite geven ze drie jaar garantie!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

De lader is zeker ouder dan 3 jaar dus ik zal de fabrikant eens contacten. Dank zover!
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

Toch nog een vraag voor ik hem opstuur naar België.. Ik heb ontdekt dat als ik de lader aansluit op de 12v plug en het contact aanzet, de lader wel gewoon fuctioneert en laadt. Ook als ik het contact uit zet blijft hij het gewoon doen. Weet iemand of dit kwaad kan voor het electronische systeem?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door siebke »

Toni schreef:Toch nog een vraag voor ik hem opstuur naar België.. Ik heb ontdekt dat als ik de lader aansluit op de 12v plug en het contact aanzet, de lader wel gewoon fuctioneert en laadt. Ook als ik het contact uit zet blijft hij het gewoon doen. Weet iemand of dit kwaad kan voor het electronische systeem?
En blijft 'ie dan ook doorgaan met laden na pak 'm beet 10 á 15 minuten? Volgens mijn informatie blijft de Canbus nog even actief na het uitschakelen van het contact. Ik zag nl. in een ander draadje dat de accu van een aangesloten gps ook nog even wordt opgeladen na het 'uitzetten' v.d. motor.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

Ja, hij blijft het na 15 minuten gewoon doen..
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door siebke »

Dan lijkt me dat je hem toch hebt geactiveerd op de canbusmodus. Voor alle zekerheid kun je evengoed bij de fabrikant navraag doen of jouw (wat oudere) Optimate anders signaleert dan nieuwere types.
De BMW(druppel)laders worden ook via de accesoire-ingang aangesloten. Onlangs nog gezien bij de BMW-Niederlassung in Düsseldorf bij een R1200RT waar ik interesse in had.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door HansD »

siebke schreef:
Toni schreef:Toch nog een vraag voor ik hem opstuur naar België.. Ik heb ontdekt dat als ik de lader aansluit op de 12v plug en het contact aanzet, de lader wel gewoon fuctioneert en laadt. Ook als ik het contact uit zet blijft hij het gewoon doen. Weet iemand of dit kwaad kan voor het electronische systeem?
En blijft 'ie dan ook doorgaan met laden na pak 'm beet 10 á 15 minuten? Volgens mijn informatie blijft de Canbus nog even actief na het uitschakelen van het contact. Ik zag nl. in een ander draadje dat de accu van een aangesloten gps ook nog even wordt opgeladen na het 'uitzetten' v.d. motor.
Een echte canbus lader ook die van Optimate geeft een signaal terug zodat de canbus ook met contact uit het blijft doen.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Tja, de combinatie CAN-bus en laders blijft een wonderlijke. Mijn Optimate 4 geeft ook ongewenste effecten ondanks dat ik die keurig in de CAN-bus modus heb staan. Opladen gaat prima (ik hoef het contact niet aan te zetten), maar trek ik dan de stekker van de lader uit het stopcontact, dan blijft de CAN-bus actief en loopt de accu langzaam leeg.

Een fool-proof oplossing: sluit de lader direkt aan op de accu (liefst met een zekering in de plus draad). Daar zijn keurige kabeltjes voor te koop (b.v. van Optimate zelf, met een mooi afdekkapje). Heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Een oplossing hiervoor is mogelijk denk ik, na het verwijderen van de stekker even het contact aanzetten als dat weer wordt uitgezet zou Canbus alles weer moeten afsluiten, toch?

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door HansD »

PaPinkelman schreef: Een fool-proof oplossing: sluit de lader direkt aan op de accu (liefst met een zekering in de plus draad). Daar zijn keurige kabeltjes voor te koop (b.v. van Optimate zelf, met een mooi afdekkapje). Heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Mijn idee, ook handig voor andere dingen zoals een 12v electrische bandenpomp (werkt niet op de canbus 12v aansluiting, ook niet met contact aan!)
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Canbus omvormer?

Ongelezen bericht door Toni »

Nav bovenstaande tips heb ik contact opgenomen met de fabrikant in België en wat blijkt? Ik kan de lader naar ze opsturen waarna zij het Canbus-programma gratis en voor nix installeren -top- Het probleem is nl dat ik geen DUAL-lader heb... Vandaag het pakketje verstuurd en ik hoop maar dat het straks allemaal werkt :D
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken -top-
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”