Accu tijdelijk verwijderen?
- FredM
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rijswijk
Accu tijdelijk verwijderen?
Hallo allen,
Helaas staat mijn motor ( ) op een plaats waar ik geen stopcontact heb. Dit houdt in dat als ik lange tijd de motor niet ga gebruiken, de accu moet verwijderen en in mijn huis zal gaan opladen.
Kan ik de accu gevaarloos afkoppelen en demonteren en later weer aansluiten? Mijn zorg is dat de electronica dan van slag zal raken en dat ik dan problemen krijg met van alles, zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? Groet en dank, Fred
Helaas staat mijn motor ( ) op een plaats waar ik geen stopcontact heb. Dit houdt in dat als ik lange tijd de motor niet ga gebruiken, de accu moet verwijderen en in mijn huis zal gaan opladen.
Kan ik de accu gevaarloos afkoppelen en demonteren en later weer aansluiten? Mijn zorg is dat de electronica dan van slag zal raken en dat ik dan problemen krijg met van alles, zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? Groet en dank, Fred
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4367
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Bij langere stilstand wordt dat zeker aanbevolen . .
FredM schreef:Hallo allen,
Helaas staat mijn motor ( ) op een plaats waar ik geen stopcontact heb. Dit houdt in dat als ik lange tijd de motor niet ga gebruiken, de accu moet verwijderen en in mijn huis zal gaan opladen.
Kan ik de accu gevaarloos afkoppelen en demonteren en later weer aansluiten? Mijn zorg is dat de electronica dan van slag zal raken en dat ik dan problemen krijg met van alles, zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? Groet en dank, Fred
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Hallo Fred,
afkoppelen is zeker geen risico, mits je dat op de juiste manier doet (eerst de -, dan de +), maar of het nou zo handig is om 'm uit te bouwen?
Is bij de 1150 best veel werk, zal bij de 1200 niet echt gemakkelijker zijn....
Alleen afkoppelen zorgt er in elk geval al voor, dat ontladen veel trager gaat. Misschien is het een optie om af en toe met een startpack langs te gaan en je motor dan enige minuten te laten draaien, totdat ie op temperatuur is, en dan de hele zaak weer afkoppelen.
Groet, Aad
afkoppelen is zeker geen risico, mits je dat op de juiste manier doet (eerst de -, dan de +), maar of het nou zo handig is om 'm uit te bouwen?
Is bij de 1150 best veel werk, zal bij de 1200 niet echt gemakkelijker zijn....
Alleen afkoppelen zorgt er in elk geval al voor, dat ontladen veel trager gaat. Misschien is het een optie om af en toe met een startpack langs te gaan en je motor dan enige minuten te laten draaien, totdat ie op temperatuur is, en dan de hele zaak weer afkoppelen.
Groet, Aad
- Mello
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nieuweschans
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Hallo Fred,FredM schreef:zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? Groet en dank, Fred
Je alarm schakelt zich na enige dagen uit (meen 6 dagen) als deze op de accu staat om stroom te sparen.
Tevens zit er een back up batterij in het alarm kastje.
Johan
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Niet doen: van even warm laten lopen, laadt de accu nauwelijks op, je motorblok slijt maximaal en na verloop van tijd staat je uitlaatpijp vol met condenswater...beckysmile schreef:Hallo Fred,
... knipperdeknip... Misschien is het een optie om af en toe met een startpack langs te gaan en je motor dan enige minuten te laten draaien, totdat ie op temperatuur is, en dan de hele zaak weer afkoppelen...
Groet, Aad
Ga er echt mee rijden of hang 'm aan de druppelaar maar niet ff laten lopen.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Accu uitbouwen is bij de vrij weinig werk. Lekker accu mee naar huis nemen en daar regelmatig aan de lader hangen.beckysmile schreef:Hallo Fred,
afkoppelen is zeker geen risico, mits je dat op de juiste manier doet (eerst de -, dan de +), maar of het nou zo handig is om 'm uit te bouwen?
Is bij de 1150 best veel werk, zal bij de 1200 niet echt gemakkelijker zijn....
knipperdeknip
Groet, Aad
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Bij de 11X0 en mogelijk ook bij de 1200: de TPS opnieuw inregelen als je de accu weer monteert:
Accu monteren=>Contact aan (NIET starten)=> twee maal rustig(paar seconden) van gas dicht naar gas vol open=> dan pas motor starten.
Doel van deze actie is dat computer weet wanneer het gas dicht is en wanneer helemaal open, de tussenstanden worden dan berekent en de hoeveelheid brandstof, ontstekingsmoment, vervroeging etc kunnen goed bepaald worden om de motor netjes te laten lopen. Ik doe dit ook altijd bij een onderhoudsbeurt.
Accu monteren=>Contact aan (NIET starten)=> twee maal rustig(paar seconden) van gas dicht naar gas vol open=> dan pas motor starten.
Doel van deze actie is dat computer weet wanneer het gas dicht is en wanneer helemaal open, de tussenstanden worden dan berekent en de hoeveelheid brandstof, ontstekingsmoment, vervroeging etc kunnen goed bepaald worden om de motor netjes te laten lopen. Ik doe dit ook altijd bij een onderhoudsbeurt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- FredM
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rijswijk
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Dank jullie wel voor jullie adviezen, ze zijn nuttig en bruikbaar. Groet, Fred
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:08
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Mooie tip..
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Nog een andere tip (via een kennis die hetzelfde met een old timer heeft): Er bestaan druppelladers met een zonnepaneeltje. Zijn ervaring is dat zelfs het winterlicht voldoende energie oplevert on de accu te laten overwinteren.
- Martin7007
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
- Type: R1200RT
- Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Doetinchem
- Locatie: Doetinchem
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Ook mijn motor staat op een plaats waar ik geen stroom heb. Ipv de accu uit te bouwen heb ik er voor gekozen om een tuin verlengsnoer te gebruiken en de accu lader Ctek 5.0 in een waterdichte hersluitbare doos (Praxis) te leggen. Deze doos heeft waterdichte draad doorvoeren. Hierdoor ligt mijn accu lader altijd buiten droog en gebruiksklaar. Met het snoer richting de motor er buiten.
Martin7007
Martin7007
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Produceert de lader geen zelfdestructieve warmte in die volledig afgesloten doos als er geladen moet worden?Martin7007 schreef:Ook mijn motor staat op een plaats waar ik geen stroom heb. Ipv de accu uit te bouwen heb ik er voor gekozen om een tuin verlengsnoer te gebruiken en de accu lader Ctek 5.0 in een waterdichte hersluitbare doos (Praxis) te leggen. Deze doos heeft waterdichte draad doorvoeren. Hierdoor ligt mijn accu lader altijd buiten droog en gebruiksklaar. Met het snoer richting de motor er buiten.
Martin7007
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Martin7007
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
- Type: R1200RT
- Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Doetinchem
- Locatie: Doetinchem
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Na een jaar gebruik van " een lader in een doos" nog geen problemen er mee gehad. De doos bevat geen isolerende materialen en bied wel plaats voor 3 laders.Bert M schreef:Produceert de lader geen zelfdestructieve warmte in die volledig afgesloten doos als er geladen moet worden?Martin7007 schreef:Ook mijn motor staat op een plaats waar ik geen stroom heb. Ipv de accu uit te bouwen heb ik er voor gekozen om een tuin verlengsnoer te gebruiken en de accu lader Ctek 5.0 in een waterdichte hersluitbare doos (Praxis) te leggen. Deze doos heeft waterdichte draad doorvoeren. Hierdoor ligt mijn accu lader altijd buiten droog en gebruiksklaar. Met het snoer richting de motor er buiten.
Martin7007
Bert M
- eveRT
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-politie type 11-2010
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Diemen
- Contacteer:
Re: Accu tijdelijk verwijderen?
Ik heb mijn accu voor de koude periode (voor zover je -3 graden koud kunt noemen) toch maar uit mijn en naar binnen gehaald. Heel simpel te doen. Maar bij terugbouwen liep ik tegen EWS (de startbeveiliging) aan. Mijn standaard sleutel wordt nu niet meer herkend door mijn motor. Gelukkig de reservesleutel wel. Iemand tips? Anders dan langs de dealeRT rijden, want dat zal het wel worden.
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.