accu

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Antonie

accu

Ongelezen bericht door Antonie »

Kan het zijn dat ik een accu (1jaar oude accu)problemen heb, en dat na het opladen d.m.v. een goede accu oplader dit probleem lijkt te zijn opgelost.
Verder hangt de accu vaak aan een druppellader.
Groet uit Veendam ,Antonie
Inspector Gadget

Re: accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat kan;
Een druppellader krijgt een accu nooit 100% vol, maximaal zo'n 80% op lading.
Afhankelijk van omgevingstemperatuur, druppellader, en de gezondheid & kwaliteit van de accu en dergelijke.

Een druppellader kan je gebruiken om de parasitaire verbruikers zoals alarm, can-bus e.d. proberen te compenseren.
Maar een druppellader heeft een te lage laadstroom (dient tenminste 10% van de Ah-waarde van de accu te zijn om de betreffende accu goed te kunnen opladen) om de accu volledig vol te laden.
Een druppellader kan de gemiddelde accu dusdanig opladen dat tenminste 1x starting kan plaatsvinden, afhankelijk van de kwaliteiten van de accu. Tijdens starting worden er letterlijk honderden ampères uit de accu getrokken.

Een goede, meer-traps acculader monitort constant de lading van de accu en past daarop de laadstroom aan opdat de accu altijd 100% op lading is.

Een accu die niet goed opgeladen is kan inderdaad bij het "testen" van de accu, en soms bij het starten van de motor, een "falen" indiceren terwijl dat niet zo is.
Let op: Als je te vaak met een te lege accu probeert te starten kan er zogenoemde diepte-ontlading van de accu ontstaan waardoor de capaciteit rapido terugloopt van die accu en deze zelfs uiteindelijk vroegtijdig defect kan raken.

Er zijn al aardig wat draadjes geweest over accu's, druppel- & acculaders, rechtsboven via de zoekfunctie van het forum zijn die terug te vinden.
Antonie

Re: accu

Ongelezen bericht door Antonie »

Dank u, Kunnen we morgen met een gerust hart oppad.

+/- 600km ,Veendam,Borger(D),Apen,Sudbrookmerland(slapen),Gretsiel,Leer,Achendorf,Veendam.
Dit doen we al jaren met een groepje van 10 motoren en een auto voor een paar dames.
Elk jaar van verzorgd door een ander vriendenkoppel.
Inspector Gadget

Re: accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Afhankelijk van de acculader zal deze je accu in circa 2 ~ 3 uur vol krijgen.
Misschien anders de avond er voor vertrek ff aan de acculader hangen? _001 :idea:
Antonie

Re: accu

Ongelezen bericht door Antonie »

Weer terug, Vanmorgen een probleem gehad die ik 1 keer eerder heb gehad. Bij het starten, 1 tik en toen mors dood alle spanning weg incl het klokje !!! Net zo als de vorige keer heb ik maar wat gedaan wat dacht wat goed zou kunnen zijn, alle relais aangedrukt. En vervolgens starten en lopen, klokje bij gezet en de hele dag geen problemen weer gehad. Wat zou dit kunnen zijn ? Start relais of iets anders. Ik wacht graag jullie reactie af.

PS, De moeite waard om te slapen aan "het grote meer" en dan door rijden naar Gretsiel, wel wat regen gehad vandaag maar we zijn wel wat gewent.

En groet uit Veendam ,Antonie
Antonie

Re: accu

Ongelezen bericht door Antonie »

Goedeavond,

Net even lang rond gekeken op het forum, zou het de startmotor kunnen zijn. (zie vorige reactie)
Net gelezen dat het wel vaker in gebeurt dat tijdens het starten de display van de klok leeg getrokken is, was bij mij dus ook zo .
Gisteren maarzo wat gedaan relais aangedrukt, misschien wel zuiver toeval dat het dan opeens probleemloos is.
Graag even een reactie of de moeite waard is om de startmotor los te halen. De accu blijft de laatste dagen dus goed op spanning.

Groet, Antonie
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: accu

Ongelezen bericht door Remco63 »

antonie,

Ik heb dezelfde problemen gehad en toen bleek het ook een slecht werkende startmotor te zijn. Deze trok zoveel stroom weg dat zelfs mijn klokje bij het starten wit wegtrok. Uiteindelijk ergens gestrand langs de weg met een motor die niet meer wilde meewerken. Nieuwe startmotor erin en een nieuwe accu. Toen was alles weer goed. Ik denk dus dat jouw probleem best wel eens in de startmotor kan liggen.

Succes,

Remco
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”