CTEK MXS 5.0 test & charge

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DickL

CTEK MXS 5.0 test & charge

Ongelezen bericht door DickL »

Velen van ons gebruiken zowel AGM accu's als CTEK laders. In de handleiding van bovenvermelde lader staat o.m. dat een keer per jaar stap 6 (Recond) moet worden uitgevoerd. Ik heb dit bij CTEK aangekaart omdat (a) er bij AGM accu's geen accuzuur valt door te roeren, immers alle zuur is gebonden in de glasvezelmat en (b) Odyssey vermeldt o.a. dat in GEEN geval AGM accu's mogen worden aangesloten op een spanning hoger dan 15 Volt. Inmiddels heb ik bevestiging gekregen van CTEK dat stap 6 inderdaad niet van toepassing is op AGM en GEL accu's en dat de handleidingen zullen worden aangepast.
Dus let erop dat zulk soort programma's (waarbij de spanning kan oplopen tot (ver) boven de 15 volt) NIET worden gebruikt bij AGM of GEL accu's !

gr. Dick
Inspector Gadget

Re: CTEK MXS 5.0 test & charge

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zover mij bekend is inderdaad die Recondition stand (soms ook wel anti-sulvatering genaamd) alleen bedoeld zijn voor natte accu's.
Dus accu's met daadwerkelijk (los) accuzuur.

Moderne accu's, zoals AGM/vlies, gel maar ook LiFePo, hebben dat niet meer nodig en inderdaad zijn hoge(re) spanningen inderdaad schadelijk voor dergelijke moderne accu's.

Waarbij de fabrikanten ook heel duidelijk aangeven dat acculaders met dergelijke programma's niet gebruikt mogen worden als je dat programma niet kunt uitschakelen.

De meeste moderne laders hebben een AGM stand of "herkennen" dat het geen "natte" accu is, en passen daarop hun programma aan.

Wel wat slordig van CTek, het is niet de 1e acculader & handleiding die ze maken. :O
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”