accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BMWRobert
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 14:38
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door BMWRobert »

Ik heb al veel gezocht en hier en daar ook wel iets gevonden over accu verwijderen, polen losnemen etc., maar het is mij niet helemaal duidelijk.

De komende periode wil ik mijn CTEK MX5 aansluiten op de accu van mijn R1200RT omdat ik de tijdens de winter niet rij. De accu wil ik gewoon laten zitten, dus niet helemaal verwijderen. Standaard kan ik de CTEK klemmen/knijpers op de accupolen zetten. Maar ik heb ook nog een origineel kabeltje van CTEK comfort connect (incl. de zekering) die ik kan aansluiten op de accupolen.

Uiteraard moet ik de polen dan losschroeven. Maar is het altijd noodzakelijk om daarna een reset procedure/kalibratie met gashandle uit te voeren zoals ik hier en daar las, bijv. viewtopic.php?f=37&t=4817
Is de service interval indicatie dan ook gelijk van slag af? Of is het tijd gebonden als ik bijvoorbeeld vrij snel de polen los schroef en het kabeltje monteer :D

Wie kan hierover wat kort uitleg geven.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Of met een hulp accu het probleem vermijden ...
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Of je service-reminder/klok (& datum) van slag zullen geraken is afhankelijk van het bouwjaar van jou 1200RT;
2005 & 2006 (plus een deel van 2007) hebben een beperkte of soms zelfs helemaal geen service-reminder.

Die service-reminder komt namelijk 100% uit het dashboard, zijnde de teller.
En niet alle tellers hebben de mogelijkheid (ook) datum in voeren, soms alleen tijd.
Jammerlijk genoeg zie je dat niet aan de buitenkant, zover mij bekend.
Alleen de exacte productie-datum (op basis van je VIN-nummer) kan daar uitsluitsel over geven.

Alleen de dealeRT of iemand met een (BMW-compatible) diagnose-apparaat zoals (o.a) de HexCode GS911 kan dat voor jou herstellen, als de accu losgeweekt is.

Die aangehaalde TPS-calibratie is zo'n beetje de enige "adaptation" die je kunt doen na het loshalen van de accu.
En voorkomt dat je motor "rottig" gaat lopen bij stationair.

Meest eenvoudig & handig is die CTek quick disconnect te gebruiken, is mijn mening ...
Gebruikersavatar
Patjes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2015, 01:19
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: België.

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door Patjes »

Bij de r1200rt zou er een + & - pool beschikbaar moeten zij op het frame.
Dit zou zeer handig zijn voor extra aansluitingen.

De + pool rechts langs de batterij, zie onderstaande foto.
Afbeelding

En een - pool rechts onder de tupperware, zie onderstaande foto
Afbeelding
Helaas vind ik deze - pool niet op het voertuig :cry:
Iemand ervaring hiermee.

Kan het problemen geven als bij model 2014 de - pool word gelost voor een draad bij aan te sluiten ?
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
DickL

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door DickL »

Bij het afkoppelen van mijn accu wordt op mijn 800ST de hele computer "gereset" dus inclusief de servicegegevens. Zelf heb ik het CTEK kabeltje rechtstreeks op mijn accu aangesloten - die zit bij de 800ST helemaal vooraan onder de "dummy" tank waardoor ik het kabeltje simpel tussen tankafdekking naar buiten heb geleid.
Wat je zou kunnen overwegen, is de CTEK lader rechtstreeks op de accupolen aansluiten (dus de accu laten laten laden) en daarna pas de accupolen los te maken. Het boordnet behoudt dan zijn (gereguleerde CTEK) spanning. Maar dit vereist natuurlijk wel wat handigheid om onverhoeds loskoppelen of zelfs kortsluiting te voorkomen, zeker ook bij het opnieuw monteren van de aansluitingen inclusief het CTEK kabeltje.
Ik denk dat het met een reserve accu (mag best een oudje zijn als-tie maar 12 volt kan afgeven) nog wat simpeler kan gaan.

gr. Dick
DickL

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door DickL »

Ref. mijn eerdere bericht. Bedoel natuurlijk dat de CTEK lader (of reserveaccu) aangesloten moet worden op de + en - leidingen, niet op de accupolen zelf - immers de accu wordt afgekoppeld. Trouwens dit zou wel kunnen op mijn 800ST maar ik ken de plaatsing van de accu op een 1200 niet. Op mijn vroegere 1100 RT zou het wat problematisch geweest kunnen zijn.

gr.Dick
pieter.
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75 RT
Land: nl.
Woonplaats of omgeving: Bollenstreek

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door pieter. »

Is het niet mogelijk de Ctek comfort connect aan te sluiten zonder de polen los te maken?
1- boutje los,maar pool op de accu laten.
2- oogje ertussen ,boutje vast.

Groet,
Pieter.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik zou (als dit mogelijk is) met een klemmetje/knijper o.i.d. de oogjes aan de accupolen klemmen en dan het boutje losdraaien. Oogje van de CTEK connector ertussen en weer vastdraaien. Zo voorkom je spanningsuitval en onnodige meldingen van de service indicator.
Bij mijn 800GT is het overigens niet de service indicator zelf die gereset wordt, maar de klok & datum van het instrumentencluster. De centrale computer berekent a.d.h.v. die datum of de motor aan een beurt toe is (is een tijd interval). Bij resetten wordt die datum een fiks aantal jaren vooruitgeschoven (2029 of zoiets), vandaar dat de computer dan "denkt" dat de motor dringend aan een beurt toe is. Na aanpassing van de datum aan de werkelijkheid is alles weer in orde.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
sidney
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 jun 2015, 15:34
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Assen

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door sidney »

Ik heb mijn CTEK lader op de zelfde manier aangesloten als Pieter aangeeft.
dit wil prima -top-
''De gixxer'' 1996 Suzuki GSX-R 750 SRAD -verkocht-
2005 BMW R1200RT
DickL

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door DickL »

Bij mijn 800ST zou het nog makkelijker gaan door de pluspool van de CTEK (of hulpaccu) aan te sluiten op de + pool van de startmotor (= de pool waar de dikke kabel van de accu vandaan komt), en de minpool aan massa. Maar dat kan alleen wanneer er maar één vaste aansluiting op de accupluspool zit en ik weet niet of dat op de 1200 ook zo is.
In dat geval ben je helemaal vrij om je accu los te koppelen en opnieuw aan te sluiten.

gr. Dick
Inspector Gadget

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De aansluit-ringetjes van de CTek-lader kabeltje zijn dichte oogjes, maar dat kan je natuurlijk met een kniptang een stuk(je) onderaan open knippen zodat je, zonder gelijk de accupolen helemaal los te nemen, dit kabeltje kunt monteren.

Let op:
De zogenoemde waterdichte CTek stekker/aansluiting is spat-waterdicht en blijft soms wat moeilijk dicht zitten.
Plaats die connector dan dusdanig dat deze "overdreven" naar beneden hangt, opdat er geen water in kan lopen door bijvoorbeeld regen.

Overigens, bij de 1200RT Waterbuffel zal bij het losnemen van de accu de service-meldingen niet verloren gaan maar moet je wel de klok opnieuw instellen, waardoor de servicemelding weer als vanouds zou moeten gaan werken.
Gebruikersavatar
BMWRobert
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 okt 2015, 14:38
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland

Re: accupolen losnemen voor CTEK comfort connect, resetten?

Ongelezen bericht door BMWRobert »

iedereen bedankt voor alle handige tips. Ik zal binnenkort eens nader gaan bekijken hoe ik het ga aansluiten.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”