Optimate 4 dual of bmw lader

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Pdrke »

De prijs buiten beschouwing gelaten welke lader is het beste voor een r1200rt lc, de optimate 4 dual of de bmw lader ?
Of maakt het niet uit ?
Gebruikersavatar
Patjes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2015, 01:19
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: België.

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Patjes »

Heb over deze keuze ook lang gedaan.
Welke de beste lader is weet ik niet, maar denk dat ze alle 2 goed zijn.

Op de vorige motor had ik een optimate 4 (geen canbus model) en was er best tevreden over. Deze lader staat altijd aan en bewaakt de batterij. Leds geven aan in welke laad cyclus de lader zich bevindt.

De bmw lader heeft daarentegen een duidelijk display. Na een batterij controlere/lading gaat hij uit (slaapstand) , een 24uur later gaat hij terug aan om de batterij te controleren/laden. Dit gaat zo door tot men hem van het net afhaalt.

Vanwege bovenstaande uitleg heb ik dat uiteindelijk gekozen voor de bmw lader.
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik neem aan dat je deze BMW ladeRT bedoelt; _001
2015-11-26_00-34-46_01.jpg
Dat is een echte (meertraps) acculader, met een laadstroom van 2,5 ampère.

De Optimate 4 is een druppellader, met een maximale laadstroom van slechts 0,8 ampère, veel te laag om fatsoenlijk een accu volledig op en door te laden.

Als je regelmatig rijdt, zegge elke week of zo, kan je volstaan om een druppellader te gebruiken, dan kan je in ieder geval een paar keer starten. (als je accu nog een beetje fris-en-fruitig is).
Echter met de aankomende koude periode die al zo'n beetje begonnen is, krijgen accu's het behoorlijk voor hun kiezen en kan je beter opteren voor een acculader, in plaats van een druppellader.
Bij koude neemt de startcapaciteit van een accu rapido terug, en dat kan een druppellader niet goed compenseren.

Je verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk door een fatsoenlijke acculader in plaats een druppellader te gebruiken.

Een druppellader is prima om de "stille" verbruikers zoals alarm, eventuele can-bus e.d te compenseren.
Maar minder geschikt om een accu goed op lading te houden.

Het is hier al eens eerder beschreven;
Een goede lader moet een laadstroom kunnen leveren van 10% van je Ah-waarde van je accu.
Ik weet welke Ah-waarde de waterbuffel heeft, maar 19Ah is bij de voorgaande 1200RT's de OEM standaard.
Dus een acculader die minstens 1,9 ampère kan leveren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb een stopcontact (laten) monteren direct op de accu, gemonteerd in het rechter zijpaneeltje; en heb daarna een Ctec acculader gekocht. Nu werkt ook mijn 12v luchtpomp!
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik gebruik al jarenlang de Optimate tijdens de winterstalling (ong 3 tot 4 mnd). Nimmer problemen ondervonden en uit zijn "winterslaap" startte hij ook zonder problemen. Hij heeft zelfs een "dode" accu weer zover op kunnen laden dat ik de motor weer kon starten. Duurde wel minimaal ong 24 uur.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Pdrke »

Inspector Gadget schreef:Ik neem aan dat je deze BMW ladeRT bedoelt; _001
2015-11-26_00-34-46_01.jpg
Dat is een echte (meertraps) acculader, met een laadstroom van 2,5 ampère.

De Optimate 4 is een druppellader, met een maximale laadstroom van slechts 0,8 ampère, veel te laag om fatsoenlijk een accu volledig op en door te laden.

Als je regelmatig rijdt, zegge elke week of zo, kan je volstaan om een druppellader te gebruiken, dan kan je in ieder geval een paar keer starten. (als je accu nog een beetje fris-en-fruitig is).
Echter met de aankomende koude periode die al zo'n beetje begonnen is, krijgen accu's het behoorlijk voor hun kiezen en kan je beter opteren voor een acculader, in plaats van een druppellader.
Bij koude neemt de startcapaciteit van een accu rapido terug, en dat kan een druppellader niet goed compenseren.

Je verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk door een fatsoenlijke acculader in plaats een druppellader te gebruiken.

Een druppellader is prima om de "stille" verbruikers zoals alarm, eventuele can-bus e.d te compenseren.
Maar minder geschikt om een accu goed op lading te houden.

Het is hier al eens eerder beschreven;
Een goede lader moet een laadstroom kunnen leveren van 10% van je Ah-waarde van je accu.
Ik weet welke Ah-waarde de waterbuffel heeft, maar 19Ah is bij de voorgaande 1200RT's de OEM standaard.
Dus een acculader die minstens 1,9 ampère kan leveren.
Inderdaad, die bedoel ik.
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Pdrke »

Bedankt voor de info. Het is duidelijk :-)
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door RToon »

een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Nee.
Dit is op zijn best een druppellader, max. 300 mA laadstroom. Zo te zien ook geen controle op laadtoestand van de accu, zal continu 300 mA willen geven. Denk ook dat de laadspanning (12V) te laag is.

Niet doen dus, beter een echte goede lader kopen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door bratus »

PaPinkelman schreef:Nee.
Dit is op zijn best een druppellader, max. 300 mA laadstroom. Zo te zien ook geen controle op laadtoestand van de accu, zal continu 300 mA willen geven. Denk ook dat de laadspanning (12V) te laag is.

Niet doen dus, beter een echte goede lader kopen.
Deze opmerking hangt aan elkaar van aannames.

Heb deze lader al een paar terug gekocht bij Louis in Duitsland. Doet het inderdaad niet via de CAN bus maar gebruik hem al sinds die tijd rechtstreeks op de accu (eerst op de accu van mijn motor maar nu op mijn oldtimer) en doet wat hij moet doen. Laadt ook met 13,8 Volt en regelt de stroom terug volgens de handleiding en laadt dus niet continue met 300 mA.
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die Conrad lader is een basis druppelladertje.
Het is een zogenoemde UI-lader, waarbij de laadtoestand (lees: interne weerstand van de accu) de laadstroom beïnvloed.
Het is geen meer-traps lader die de laadtoestand van de accu controleert, de laadtoestand beïnvloed de laadstroom en ultimo de laadspanning.
Ook mag deze lader niet gebruikt worden bij omgevingstemperaturen beneden de 10 graden. (!)

Bij een natte accu is dat druppelladertje redelijk prima te gebruiken om parasitaire gebruikers en verlies in de accu zelf, te compenseren.

Maar bij een moderne accu en met moderne elektronica raad ik een dergelijke lader toch echt af.

Met een goede acculader kan je daarentegen de levensduur van je accu zelfs aanzienlijk verlengen.
Met als groot voordeel dat je accu altijd volledig opgeladen is, dus geen risico dat je probeert te starten met een te lege accu.
Wat dan ook weer de levensduur van je accu aanzienlijk kan verkorten, elke keer weer. (permanente schade)

Natuurlijk kan ik niemand's geldbuidel kijken, maar een goede acculader kost wat meer geld, je doet langer met je accu en qua stroom praat je over (letterlijk) een paar euro's per maand.

PS: Optimate geeft zelf aan dat met de Optimate 4 het minimaal 48 uur duurt voordat de lader een accu geladen heeft.

Met de aankomende koude periode is het dus goed opletten dat je accu goed onder lading gehouden blijft.
Want dat is 1 ding waar alle accu's heel slecht tegen kunnen, koude temperaturen, dan neemt de startcapaciteit sowieso al af.
Als je accu dan ook nog eens gedeeltelijk (te) leeg is, hoef je maar 1x proberen te starten en de schade kán al invloed hebben op de levensduur van je accu.
Daarom falen zoveel accu's in voornamelijk de winterperiode.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Mijn antwoord op de vraag "Doet deze Conrad lader hetzelfde als de eerder genoemde BMW lader of Optimate 4?" blijkt dus wel degelijk correct, nl. "Nee".

De rest van mijn antwoord waren inderdaad aannames, maar gezien de uitgebreide uitleg van onze accu- en lader specialist, niet zo heel ver bezijden de waarheid.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, de laadstroom is niet altijd constant, maar deels weer wel tijdens een deel van het laadproces;

Dit ladertje is een zogenoemde U/I-lader.
Daar is de hoofdfase van het laadproces een constante (!) stroom en een langzaam stijgende spanning die constant blijft na een bepaalde laadtijd.
Na het bereiken van de laadspanning, zakt de laadstroom verder af en wordt er met een geringe(re) stroom verder doorgeladen.
2015-11-28_17-01-23_01.jpg
Continue-werking op een lood-gel accu met een dergelijke lader/laad-principe wordt ten zeerste afgeraden.

De beste manier om je accu te laden is gewoon te gaan rijden (minimaal een uurtje). ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door bratus »

Inspector Gadget schreef:Ook mag deze lader niet gebruikt worden bij omgevingstemperaturen beneden de 10 graden. (!)
Klopt niet. Volgens de handleiding (Duits en Nederlands) van H-tronic mag deze lader gebruikt worden tussen de min 25 en plus 45 graden Celsius.

Ben het trouwens met je opmerking helemaal eens dat een uurtje rijden (per maand) meer dan voldoende is.
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt niet.
Want hier staat weer wat anders; (pagina 2 en met name pagina 4)
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _de_en.pdf

Laten we het erop houden dat ik het een ongeschikte lader vindt, en ieder moet maar zijn eigen mening vormen.
We dwalen anders nog meer af.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door bratus »

Inspector Gadget schreef:Klopt niet.
Toch wel. Jij verwijst naar een handleiding uit 2001 terwijl ik verwijs naar de huidige handleiding (link is rechtstreeks naar de website van H-tronic) en deze handleiding stamt uit 2012.
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toch niet, want dat is de handleiding van de lader die Conrad levert.
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door bratus »

Nou ja, dan raad ik iedereen aan om deze lader rechtstreeks bij H-tronic te kopen want dan kun je hem gebruiken vanaf -25 graden en niet bij Conrad. (Want ook op de papieren handleiding van de AL300 pro lader die ik bij Louis had gekocht in 2012 staat dat hij begint vanaf -25 graden.)
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door RToon »

conclusie
dit goedkoop ladertje
https://www.conrad.nl/nl/h-tronic-al-30 ... 50338.html
kan best op een accu van een r1100rt uit 2000 (die in de garage staat en waar het bar weinig onder de 10 graden komt)
zit niet veel elektronica op dat type motor
wel een sigaretten aansteker of canbus (hoop dat ik het de goede naam geef)waar hij op aangesloten kan worden
wel de accu klemmen vervangen door de juiste plug
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

De 1100RT heeft geen CAN-bus, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kunt de lader dus ook gewoon met een BMW-plug via het standaard 12V stopcontact aansluiten.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door RToon »

dus PaPinkelman het is best te doen met dat goedkoop ding
een plug omzetten lukt mij wel
heb bij de huidige lader ook gedaan
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
Wim1961
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 nov 2009, 15:14
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Wim1961 »

Ik heb een optimate 4 acculader omdat ik deze al langere tijd bezit weet ik niet of dit de dual versie is. Weet iemand waaraan ik kan zien of dit de dual versie is.
Als het niet dual versie is kan ik deze dan toch gebruiken voor mijn R1200RT LC? En zou ik hem dan op de 12 volt aansluiting kunnen aansluiten?
Zo ja, weet iemand waar ik de desbetreffende kabel met stekker hiervoor kan krijgen.

Alvast bedankt.

Gr. Wim
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt de Optimate 4 Dual herkennen omdat het er expliciet op staat, kijk a.u.b ook onderop de lader.

Als het geen Dual versie is, kan je het nog altijd wel gebruiken maar alleen direct aangesloten op de accu zelf.

De meeste motorzaken in jou buurt zullen de nodige kabels en stekkers van Optimate wel verkopen.
En anders kan je het ook online aanschaffen.

Als het geen Dual is, kán het ook nog de "oudere" witte verloop-stekker (KET-2 stekker)aan de kabeluiteinde hebben;
http://tecmate.com/products/o-7/
Je kunt dan eventueel een verloopkabeltje gebruiken om die oudere witte stekker compatible te maken met alle "modernere" Optimate-kabels.
(die tegenwoordig SAE connectors gebruiken).

En als jou Optimate 4 wel die (zwarte) SAE stekker heeft, kan je overwegen deze te gebruiken;
http://tecmate.com/products/o-1/ (M6-ogen)
of
http://tecmate.com/products/o-11/ (M8-ogen)

Het volledige overzicht van kabels & connectors and such;
http://tecmate.com/?post_type=products& ... rie=cables
Beamietoo

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mijn ervaring is dat niemand heeft meer nuttige informatie verzameld en door gespeeld dan Inspector Gadget op het gebied van accu laders.
Mijn complement want het klopt gewoon ! Dus IG is hier op het forun DE MAN voor lader info. _004
Ik wilde langs deze weg toch ietjes toevoegen voor bezitters van Odessey accu's en het opladen van een diep ontladen toestand.
In een notendop van mijn kant moet je wel weten welke type en constructie accu je hebt. Deze komt uit email verkeer tussen mijzelf (MSA) en Odessey U.S.A.een voor jullie is ter informatie gepost.


In your example of 220CCA as tested and we consider any battery that tests less than 80% rated or 220@80% = 176CCA would be the approximate indication of an older battery or a troubled battery as end of life or failed.

Any ODYSSEY PC680 less than 12.65V OCV (open circuit voltage) would need to be charged with at least a 6 amp charger that can achieve 14.7V into absorption, stay in absorption 4+ hours and then switch to float/maintenance at 13.5V to 13.8V at 25⁰C.

Because the PC680 is dual purpose, a deep cycle battery of 400 cycles to a 80% depth of discharge, the 6 amp charge is required to achieve full charge. Charging with less amperage prevents the full charge or full conversion of the oxide. Maintaining a fully charged battery at full charge can be done with less than 1 amp maintainers.


Bruce R. Essig
ODYSSEY National Program Manager
Office: 660-429-7506
Fax: 660-429-1758
Cell: 816-668-6676
ODYSSEY Batteries are Awesome!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door HansD »

Helemaal mee eens Kenny ! -top-
Ik heb van Rob geleerd dat de meeste "acculaders" druppelladers zijn, en heb een echte lader gekocht van Ctek.
Als er voor de Pc680 6 ampere en 14.7 V nodig zijn, dan vallen heel wat laders af !!
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank voor de complimenten! -top-

Ik weet dat ik mij niet bepaald populair maak door regelmatig de Optimate laders aan de kaak te stellen, maar de Optimate 4 wordt in mijn optiek te vaak overschat en verkeerd toegepast.

Let wel, de professionele Optimate's acculaders zijn wel goed, en soms ook in staat een diepte-ontladen accu weer enigszins leven in te blazen. Soms.
Maar die zal voor de gemiddelde gebruiker niet weggelegd zijn, een zekere mate van overkil naast de nogal hoge prijs. (Optimale-Pro reeks)
Skip the dog and pony show.
Koop een goede acculader en je hebt heel wat meer jaren plezier van je accu.

For the record;
Ik heb een Optimate 4 Dual Program, de (professionele) Lithium lader, de zwaardere Optimate 6 en alle (!) accu-testers die Optimate heeft uitgebracht.
Ik heb dus teen-en-tander kunnen testen en verifiëren.

Maar lees gerust andere meningen & ervaringen. Bijvoorbeeld;
http://www.webbikeworld.com/r3/motorcyc ... ptimate-4/

Daar wordt dus Kenny's aangehaalde quote van de fabrikant zelf, bevestigd.

De Optimate 4 is per definitie ongeschikt ook omdat de laadspanning te laag is en blijft.
(naast de veel te lage laadstroom wat inherent is aan de meeste druppelladers)
Sterker nog, je kan de levensduur van een accu er aanzienlijk mee verkorten als deze niet ook echt opgeladen wordt (via de motor zelf, bijvoorbeeld).
Ik weet uit eigen ervaringen dat dit binnen een jaar een prima accu om zeep hielp.

Voor de geïnteresseerden, er zijn hele goede (en leesbare) documenten gepubliceerd door Odyssey;
http://www.odysseybattery.com/literature.aspx

En dan met name;
http://www.odysseybattery.com/documents ... argers.pdf

1tje uit de wat oudere doos;
verholen_odyssey_drycell_batteries.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als je vrijwel dagelijks rijdt heb je inderdaad geen lader nodig. Ik heb al jaren een optimate 4 dual in huis, en deze pas twee keer gebruikt: in beide gevallen voor de auto-accu.........

Hartelijke groeten van ONE A2003 aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Harro »

In motoplus deze week staat een test van 8 laders
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met alle respect, maar de testen in bladen moet je soms helaas een beetje met een korrel zout nemen;
De bladen testen vaak dergelijke producten niet zelf maar hebben een (al dan niet betaalde) relatie met een externe "TestLabs" die in opdracht dingen test.
Omdat de redactie niet de tijd of de kennis/ervaringen heeft om dergelijke testen te doen.
Alleen wordt dan net zo vaak een recentelijk test ooit gedaan voor blad A "uit de kast gehaald" een beetje herschreven en gemoduleerd voor blad B.
Ik heb zelf in een vorig leven wel eens zelf bijdrages aan geleverd en testen voor gedaan.

Ik heb geen abonnement op motorbladen, en zeker niet op MotorPlus (maar dat is een ander verhaal), ik kan dus alleen een gedeeltelijke afbeelding van die huidige test zien.
Maar een vergelijkbare test is in november 2010 ook al eens gedaan met zo te zien, diverse dezelfde laders.
Ik roep (op de gok), Optimate 4, Saito Pro Charger XL, een CTek lader, een Oxford lader, een H-Tronic lader.
Maar ik zal bij mijn bladen-dames langs gaan en een korte blik werpen. (langer kijken dan een minuut = kopen :lol: )

Wees dus op je qui vive.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door on6bvk »

Zo te lezen ben ik ook al een beetje niet goe bezig zou ik zeggen. Ik gebruik de Optimate 4 en een Optimate 4 dual voor het laden van mijn 2wielers.
Maar ik heb hier ook een Optimate 6 in de kast liggen en die kan 5A leveren
(is zonder Canbus, maar ik sluit de lader meestal rechtstreeks aan de batterij aan). Dus kan ik eigenlijk beter de 6 gebruiken ipv de Optimate 4 Dual voor de RT (2013).
Ik heb hier verschillende motoren staan die regelmatig rijden.
Een RT (2013) met een batterij van 19Ah, een Deau (2008, voor pekelrijden en slecht weer en wanneer de RT vers is gepoetst [emoji6] ) met een batterij van 11Ah en een R (2015, van het vrouwke) met een batterij van 12Ah.
Valt de Optimate 6 ook onder de serie druppelladers?
En heb ik het goed voor dat de laadstroom automatisch aangepast wordt aan de batterij.
Het zal wel zo zijn denk ik dat de batterij met een Optimate niet teveel laadstroom te verwerken krijgt of heb ik het verkeerd voor?


send from a mobile device
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Harro »

Inspector Gadget schreef:Met alle respect, maar de testen in bladen moet je soms helaas een beetje met een korrel zout nemen;
....
Ik roep (op de gok), Optimate 4, Saito Pro Charger XL, een CTek lader, een Oxford lader, een H-Tronic lader.
----(langer kijken dan een minuut = kopen :lol: )

Wees dus op je qui vive.
Eens, mijn ervaring met testen is ook niet erg positief, ik noemde het vooral omdat er dan een aantal criteria worden genoemd die van 8 apparaten worden beschreven en iets wordt gezegd voer hoe zo'n apparaat werkt, en inderdaad komen een Ctek (MXS 5.0) en de Salto Procharger er in voor maar ook anderen zoals de Optimate 6 Ampmatic, Gys Gysflash 4A, Banner 12V3A. De CTek MXS 5 en Gys Gysflash 4A komen er het beste uit.

Het zijn overigens allemaal modellen met accuklemmen.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Beamietoo

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Beamietoo »

De Optimate 6 is ideaal voor DEEP CYCLE AGM accu's zoals de PC680. Over de vraag of het niet te veel van de goede is kan je je gerust zijn omdat maximale amperage is gelevered alleen als nodig en deze model kan zoals bij de laatste fase gewoon druppelen om te onderhouden. Enige nadeel is voor canbus BMW''s moet die rechtstreeks aan de accu gekoppeld worden (aansl. kabel zit erbij) omdat via de stekker wordt de canbus niet geopend. Ik heb zo een in de werkplaats om zieke accu's te reanimeren en hun leven terug te geven. HAha.

Nogmaals moet je 1. uitkijken met de type accu die je heeft. De Optimate 6 is geschikt voor bijna allen zoals lood/ zuur (wet), gel, AGM, en spiral core.
Lithium, NiCd en NiMH doet ie niet maar deze moet je niet in je BMW plaatsen. En 2. de 0,8A druppellader blijven gebruiken om een GEZONDE accu tiptip zo te blijven houden.

Andere merken zijn ook heel goed alleen je moet zeker zijn dat het voor jouw type accu geschikt is.

Kenny –

I would suggest the Optimate 6 Ampmatic 12V 5 amp charger. It has all the great features needed by a dealership for charging ODYSSEY batteries. See the link below for details on this charger model.

http://tecmate.com/products/optimate6a/


Bruce R. Essig
ODYSSEY National Program Manager
Office: 660-429-7506
Fax: 660-429-1758
Cell: 816-668-6676
ODYSSEY Batteries are Awesome!



Laad ze _004

gr, Kenny
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door on6bvk »

De batterij in de RT is nog de originele en heeft volgende specs:
12V/19Ah/170A
Merk Exide technologies
Er staat ook nog BMW op vermeld met volgend nr:
61.21-2 306 200
En het een BMW partnummer is er ook nog aanwezig.

De gegevens van voor de R heb ik niet omdat de batterij nog mooi ingepakt zit in een soort zwarte mousse, waarschijnlijk om trillingen te voorkomen.
Om de gevevens te kunnen lezen zou ik de volledige batterij moeten uitbouwen.
Maar zo te lezen zou ik de Optimate zonder twijfel kunnen gebruiken na een langere stilstand en de Optimate 4 voor tussentijdse lading bij koud weer, zoals we nu ongeveer meemaken.

send from a mobile device
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Optimate 4 (al dan niet de Dual-versie, als je bij de 1200-serie via de accessoires-stekker wilt gebruiken) kan je gebruiken mits er aan de volgende voorwaarden voldaan worden:

- De accu fris-en-fruitig is.
Dat kan je laten doormeten maar als het starten steeds moeizamer en moeizamer gaat, zal de Optimate 4 de accu niet goed op lading kunnen houden.
En kán het dan zelfs verergeren. Het beste kan je dan (al dan niet tijdelijk) overstappen op een meertraps acculader.
Als het starten dan nog steeds moeizaam en/of moeizamer gaat, is het tijd de accu te laten doormeten.

- Je regelmatig (lees: ongeveer elke 2 ~ 3 weken) minimaal een uurtje (ook) met de motor rijdt.
Want de beste acculader is nog altijd de motor zelf, bij wijze van spreken.

- Je bij thuiskomst gelijk de Optimate 4 aansluit, liefst direct op de accu.
Want bij de 1200-serie is het CANbus systeem nooit helemaal uit (wel een zogenoemde slaapstand) en zijn er parasitaire gebruikers zoals het alarm/startblokkering. De Optimate 4 is in staat deels die parasitaire gebruikers te compenseren, maar merkbaar minder als het bijvoorbeeld buiten kouder is, de accu minder fris-en-fruitig is, enzovoort.
Via de accessoires-stekker (en een CANbus compatible lader zoals de BMW laders en de Optimate 4 Dual) zal de lader om de zoveel tijd de CANbus her-activeren om de ladingstoestand van de accu te controleren. Ergo "onnodig" stroomverbruik. Tevens is bekend dat de accessoires-uitgang soms opgeblazen kán worden in de zeldzame gevallen. Met gevolg dat de vrij kostbare ZFE vervangen moet worden.
Een acculader direct aangesloten op de accu is het beste.
Via de accessoires-stekker is meer gemakkelijk(er) maar in mijn optiek minder aan te raden.

- Je een losstaande, niet-aangesloten, niet-gemonteerde accu langere tijd op lading wilt proberen te houden.
Elke accu heeft een zekere mate van zelfontlading, en de Optimate 4 kan dat enigszins proberen te compenseren.

Je kunt de Optimate 4 beter *niet* gebruiken als je;

- Een AGM accu gemonteerd is. (Odyssey, MotoBatt, WestCo, et cetera)
Want de laadstroom (max 0,8 ampère) en de laadspanning is veel te laag om een AGM accu goed op lading te brengen en te houden.

- Je accu niet meer zo fris-en-fruitig is.
Met een druppellader en een paar keer (proberen te) starten met een te lege accu kan diepte-ontlading veroorzaken en dan is het einde-oefening voor de accu. Een goede (meertraas) acculader (dus geen: druppellader) kan (ook) oeten dat de accu (nog) niet goed op lading is en daarop de laadstroom en laadspanning op aanpassen. Via een druppellader kan er een neerwaartse spiraal ontstaan en uiteindelijk de accu defect raken.

De Optimate 5, Optimate 6 zijn prima te gebruiken als acculader en als je die hebt, zou ik die vele malen liever gebruiken dan de Optimate 4 wat dat betreft.

Moderne(re) acculaders (dus niet: druppelladers) zijn prima in staat nauwgezet hun laadspanning én laadstroom aan te passen op basis van de conditie en lading van de accu. Daarbij is dus de laadstroom én de laadspanning beide van groot belang.
Een druppellader heeft simpelweg gewoon een veel te lage "waterdruk" (lees: laadstroom) om een accu goed volledig op te laden.
Ook is vaak de laadspanning van een druppellader onvoldoende om een accu goed op te laden.
Een druppellader "at best" kan een accu tot circa 80% opladen (mits de accu nog een beetje fris-en-fruitig is), hopelijk voldoende voor een (eenmalige) starting. Als je wat geluk hebt.

Let op:
Met name bij Optimate is de juiste volgorde van aansluiten op de accu en netstroom & het loshalen, van belang;
Bij niet-CANus, altijd eerst aansluiten op de accu, pas dan op de netstroom.
Loshalen, eerst de netstroom en pas dan van de accu losnemen.
Doe je het per ongeluk verkeerd, alles loskoppelen, ff (circa) 15 seconden wachten en opnieuw aansluiten.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door on6bvk »

Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ondertussen de Optimate 6 uit de verpakking gehaald en die was blij om nog eens stroom te kunnen leveren [emoji6]

De batterijen laad ik altijd op rechtstreeks op de batterij zelf, niet via de can-bus. In het begin wel, maar ik ben er vanzelf vanaf gestapt.
Je hebt er toch niet veel meer tijd voor nodig om de klemmen aan te sluiten.
Voor motoren waar je eerst nog redelijk wat plastiek moet verwijderen zou ik dit nog begrijpen, maar bij de RT valt dit dus reuze mee.

Het in- en uitschakelen van de lader deed ik al zoals je vermeldt, had dit al eerder eens gelezen op dit forum en in de handleiding.

Ik rij bijna dagelijks, maar niet altijd met dezelfde motor, dus is het soms eens nodig om er eentje aan een lader te hangen.

En je uitleg over de Optimate 4 als druppellader is mij nu ook duidelijk.

Dus een deftige lader die minimum 1,9 A stroom kan leveren zou in principe goed moeten zijn om de batterij van 19Ah in onze RT bij de pinken te houden.

send from a mobile device
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
De vuistregel is dat een goede acculader tenminste (= meer is prima, minder is niet goed) 10% van de Ah-waarde van de accu kan leveren.
De RT's hebben een accu van meestal 19Ah, daar 10% van betekend dat een acculader met een laadstroom van tenminste 1,9 ampère prima is.
Heb je een AGM accu gemonteerd, let dan (ook) op de laadspanning, zie Kenny's eerdere adviezen en reacties.

Ongeacht welk merk of model acculader je gebruikt, lees altijd eerst of het een meer-traps lader is.
Liefst 4-traps of meer.
Gebruikersavatar
on6bvk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jul 2013, 19:22
Type: R1250RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Oudenburg
Contacteer:

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door on6bvk »

Ik heb meteen nog wat info opgezocht over batterijladers en vooral meertraps laders, zie de link hieronder.


http://www.amperewinkel.nl/uitleg-acculaders

send from a mobile device
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door RToon »

is dit een originele BMW accu lader
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... ousPage=lr
of is het een imitatie
bij motorplaza kost een originele ruim het dubbele
dat zou geen probleem zijn maar als deze ook goed is
nu zit er een van de Aldi op de CPL 2054
die geeft aan dat hij tot 14,4 gaat en dat voor een normale natte accu
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, degene op MarktPlatz is geen origineel BMW lader, maar een lader van het merk Fronius.
Belangrijk is dat je exact komt te weten welk model Fronius het is.
Anders dan het de Fronius Easy is, want daarin zitten iets van 4 of 5 modellen.

Ik heb ook een Fronius maar die gebruik niet meer;
Kort na aanschaf ging deze kapot en is toen uiteindelijk onder garantie vervangen.

Fronius is verder wel een goed merk, als ik het zo links-en-rechts lees...
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door RToon »

oke bedankt dan laten we die mooi waar die nu is
nu zit er dus die van de aldie aan
en ik krijg er nog een van Ctek
ik dacht de 3.5 ook met de aansluiting voor op de sigaretten aansteker aan te sluiten op de -1100-
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 dual of bmw lader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die CTek zal je accu in tip-top conditie houden. _004
Afhankelijk hoe fris-en-fruitig je accu nu is.
IK geef daarop natuurlijk geen enkele garantie vanaf deze kant van het beeldscherm. ;) :lol:
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”